400 me prime of 100-400 mm zoom

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kaje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 13:52
WoonplaatsCOLON Heemstede
CONTACTCOLON

Ik zit te dubben tussen een 400 mm prime of een 100-400 mm zoom voor vogelfotografie. Wat zouden jullie aanraden en waarom ? Groet Klaas
Canon spul
www.klaasdevriesfotografie.nl
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

ik denk dat als je voor top beeldkwaliteit gaat, de prime de betere keus is. De zoom biedt wat meer flexibiliteit, er schijnen scherpe en wat minder scherpe exemplaren te bestaan. Ik ben over de mijne heel content. De nieuwe zoom met ingebouwde extender is top ( en duur). Ook sigma heeft mooie telezooms die erg goed schijnen te zijn.


Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Ik heb de 100-400 type II, maar dat is omdat ik in bepaalde situaties flexibiliteit wil. En dan is het bereik 100-400 voor mij een prima uitkomst. Ik vind deze lens absoluut scherp.
In vergelijking tot de 500 prime die ik heb zit er een duidelijk verschil in bokeh. Die is gewoon een stuk mooier van de prime. Wellicht geldt dat ook voor de andere prime-lenzen?
Ik gebruik de 500mm voor al het kleinere vogelspul, al dan niet met extender, en de 100-400 voor de rovers als sperwer en havik, maar ook gaaien. Die krijg ik met de 500mm niet volledig in beeld bij mijn hut.

Dus, afhankelijk van wat je wil moet je je keuze maken. Wanneer je denkt vooral op de 400mm te fotograferen moet je niet voor 100-400 kiezen omdat dat misschien wel eens handig kan zijn. En andersom, wanneer je denkt veel van de flexibiliteit van de 100-400 gebruik te zullen maken, dan zou ik daarvoor kiezen. It's up to you.

Btw, ik ken de kwaliteit van de 400 prime niet, ongeacht welk type je bedoelt.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

ik neem aan dat je type 1 bedoeld van de 100-400? daar heb je indd scherpe en minder scherpe exemplaren van . Ik had een scherp exemplaar .
nu ben ik oer gestapt op de mk2 versie maar dat is toch wel echt een heel verschil hoor qua kleur , helderheid, scherpte , en 4 stops IS .
maar net wat almanbrother zegt bedenk waar je hem voor wil gebruiken zit je alleen op 400 meen van die prime , maar houd in je achterhoofd dat die geen IS heeft.
ik stond ook voor die keus maar heb toch voor flexibiliteit gekozen en geen moment spijt van .

p.s ligt er aan over welke 400 prime je praat de F4 of F2.8
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
kaje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 13:52
WoonplaatsCOLON Heemstede
CONTACTCOLON

Ik bedoel de 400mm f5.6

Ik gebruik nu vaak mijn Sigma 150-500, maar heb wel gehoord dat de kwaliteit van beelden van de 100-400 en de 400 f5.6 vaak beter zijn.
Ben niet echt ontevreden over de Sigma, maar als het beter kan dan zou dat mooi zijn.

Ik fotografeer voornamelijk wild en vogels .

Groet,
Klaas
Canon spul
www.klaasdevriesfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als je voor een 400 prime gaat dan staat er een te koop op Facebook bij de groep Fotoapparatuur nieuw en gebruikt. Ik weet dat die lens niet veel gebruikt is. Die vrouw fotografeert door omstandigheden al jaren niet meer.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ben in het begin in het bezit geweest van de 400mm/f5.6 ook voor oa vogels. Het is een uitstekende lens, maar heeft zoals al gezegd geen IS.

Ben destijds snel overgestapt naar een canon 300mm/f4 IS icm een 1,4 extender II.
De 300mm/f4 is een super scherpe en zeer snelle lens. Combineer je deze met de 1,4ext, dan krijg je een bereik van 420mm/f5.6 met behoudt van je scherpte en IS. En IS is toch wel fijn als je uit de hand gaat fotograferen

Over de 100-400mm kan ik niet heel veel zeggen. Het is idd, zoals hierboven wordt aangegeven, ga je uitsluitend de 400mm gebruiken of heb je het zoom bereik echt nodig.

Geen zoombereik nodig, dan zou ik je de 300mm/f4 icm een 1,4ext aanraden, wat ook een veel geziene combi is in vogelfotografie, boven de 400mm/5,6.

Wil je niet aan het twijfelen brengen, maar er is dus nog een zeer goede combi mogelijk op het gebied wat jij zoekt.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

daar moet ik Jef wel gelijk in geven . en vind ik een goede alternatief om een 300 met extender te nemen .
je hebt dan IS en dat wel heel fijn hoor . op deze site kun je de scherpte van diverse objectieven vergelijken .
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
kaje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 13:52
WoonplaatsCOLON Heemstede
CONTACTCOLON

Alles zo gelezen hebbende denk ik toch ook dat het een 300mm wordt met extender :)
Nu zoeken waar een geschikt betaalbaar exemplaar te vinden is :)

Dank voor jullie richtinggevende adviezen.

Groet,
Klaas
Canon spul
www.klaasdevriesfotografie.nl
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Lijkt me een goede keus. Succes ermee en laat tzt er eens wat foto's zien met je nieuwe combi.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

ik weet niet wat jou budget is maar een nieuwe is niet heel erg duur . dacht iets van rond de 1300 euro .. want voor een goede gebruikte betaal je ook rond de 1000 nou dan wist ik het wel .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Een 300mm F4 heb ik ooit aangeschaft via marktplaats voor 850 euro.
Ze daarna ook wel eens voorbij zien komen voor 600/700 euro.
Het lijkt dat er bepaalde seizoenen zijn voor bepaalde lenzen...
Gebruikers-avatar
kaje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 13:52
WoonplaatsCOLON Heemstede
CONTACTCOLON

Eentje gevonden inclusief extender voor onder de € 900,-
Komende week testen en bij positieve test kopen :)
Canon spul
www.klaasdevriesfotografie.nl
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

kijk goed bezig , mooi prijs hoor .. ben heel benieuwd naar de eerste foto's ..
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
kaje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 13:52
WoonplaatsCOLON Heemstede
CONTACTCOLON

Jammer maar de koop ging niet door, de verkoper trok op het laatste moment de verkoop in, balen en verder zoeken :(
Canon spul
www.klaasdevriesfotografie.nl
adderoos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2012 20:33

Dat is vervelend zeg, kan helaas wel gebeuren.
Kan ik je toch nog mijn voorkeur van de 100-400mm zoom doorgeven.
Een tijdje terug een foto workshop gehad in een boot door de Biesbosch en dan zijn de onderwerpen ook wel eens dichtbij en dan is een zoom terug naar 100mm wel heel handig.
Ik moet wel zeggen dat we het zoomen met wat voor lens dan ook fijn vinden, geeft naar ons idee meer en andere mogelijkheden.

Succes met je zoektocht naar een prime of toch een zoom ?

Ad
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar