Welke groothoekzoom lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Hoi allemaal,
Wie heeft mogelijk ervaring met groothoekzoomlenzen?

Binnenkort wil ik er een aanschaffen en denk aan deze lenzen:
Canon EF 16-35mm F/2.8 L USM mark II
of een
Canon EF 16-35mm F/4.0 L iS USM

De ene is lichtsterker en de andere is gestabiliseerd, misschien handig voor nachtelijke opnames.

Ik vind het moeilijk te kiezen als ik niet kijk naar de prijs alleen.

of zijn er betere opties.

dank jullie alvast voor jullie reakties.
Jos
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

De 2.8 versie is erg prettig om mee te werken vanwege de lichtsterkte. Maar de 4.0 versie is nieuwer en heeft een reputatie voor scherpte, ook in de hoeken.
Voor mij was de 2.8 versie scherp genoeg maar ik zou toch serieus over de 4.0 nadenken. Scheelt ook nog wat in prijs en met een front van 77mm ook wat meer standaard voor filters.

Van de 2.8 is het gerucht trouwens dat er snel een v3 aan gaat komen.....
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Ok,
zo iets las ik ook op internet ergens. Maar ik vind ervaringen van mensen in de omgeving fijner want op internet weet je nooit.

dank je voor je snelle reactie. Het is nu de vraag of ik nog geduld heb om op v3 te wachten of voor de f4.0 ga.

jos
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik heb zelf de 17-40mm, maar laatst had ik even de Tokina 11-16mm te leen en die wil ik nu zelf kopen. Dat was echt kicken! Maar op een FF camera heb je daar helemaal niets aan.
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

jonggolde schreefCOLONIk heb zelf de 17-40mm, maar laatst had ik even de Tokina 11-16mm te leen en die wil ik nu zelf kopen. Dat was echt kicken! Maar op een FF camera heb je daar helemaal niets aan.
Ik zit ook over de Tokina lens na te denken. Maar wat is jouw bezwaar met FF? Ik werk met 5D II.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

De V3 zal waarschijnlijk stuk duurder worden verwacht ik. Net als bij de 24-70.

Persoonlijk zou ik gaan voor de f/4. Deze tijd geleden op mijn Sony a7R II gehad en voor landschapen mooi objectief. De 17-40 tijdje in mijn bezit gehad en later vervangen voor de 16-35 II. De 16-35 II kon mij al meer bekoren voor landschapen, maar doch had ik hiermee een haat liefde verhouding Dit was ook deels dat ik te veel gefocust was op reviews en andermans ervaringen. TIP: laat je niet te veel leiden door andermans ervaringen en reviews. Bij twijfel test deze zelf.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Klopt maar ergens moet je beginnen met het maken vaneen afweging en de lenzen zijn niet echt goedkoop. sinds de afgelopen maand met het opstarten van mijn oude hobby zijn we al een 4 k euro verder. Het hergebruiken van mijn oude Canon A1 FD lenzen, 50mm 1.4 & 25mm 2.5 en 70-200mm 4.5, geeft geen mooi resultaat. Zeker ook door de converter die er tussen zit. Dus toch naar de nieuwe varianten, de FE-lenzen. Scherpstellen en diafragma gebruik ging niet echt soepel.

Fijn om de reacties te bekijken van iedereen.
dank hiervoor.
jos
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
Gebruikers-avatar
Blauwe Lori
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2016 12:44

jonggolde schreefCOLONIk heb zelf de 17-40mm, maar laatst had ik even de Tokina 11-16mm te leen en die wil ik nu zelf kopen. Dat was echt kicken! Maar op een FF camera heb je daar helemaal niets aan.

Ik ben benieuwd waarom je daar niets aan hebt op een full frame. Groothoek is dan toch echt groothoek. Of zie ik wat over het hoofd?
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als je een full frame hebt werkt hij pas zonder zwarte cirkel vanaf 16mm. Dus dat heeft totaal geen zin. Misschien zonder zonnekap erop wel, maar dat heb ik niet geprobeerd. Ik gebruik als bescherming altijd een zonnekap i.p.v. een UV filter.
Gebruikers-avatar
Blauwe Lori
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2016 12:44

Ok, hartelijk dank voor je reactie. Het is me duidelijk.

Groeten
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Net in de winkel het besluit genomen na een aantal test foto's met meerderde lenzen. De keuze is gevallen op de f4 variant.
dank jullie voor de hulp.
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Zie dit topic nu pas, ik heb ook f4, een heerlijke lens die echt geweldig scherp is. T.o.v. mijn vorige 17-40 een groot verschil, vooral in de hoeken.
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Vanavond had ik met mijn oude fd 25mm f/2.5 een paar foto's gemaakt. dat zag echt niet uit flets een een beetje wazig. Ik dacht waarom wachten, laten we de lokaal fotowinkel sponsoren :)
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
Gebruikers-avatar
Blauwe Lori
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2016 12:44

Proficiat met je nieuw lens!!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar