problemen met canon 15-85 lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Danny_B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 11:20

sinds kort heb ik scherpstelproblemen met mijn lens. zowel in automatische standen als bij de TV en andere standen.
ik gebruik deze lens in combinatie met de 760 D en had voordien nooit problemen. is het de moeite om de lens te laten herstellen (ze kost tegewoordig toch zo'n 800 euro)?
AfbeeldingIMG_9707 by Danny Beuten, on Flickr

hier een voorbeeld. ik weet dat het niet de beste foto is, maar is gewoon om te laten zien. Meestal was slechts een heel klein gebied van het beeld min of meer scherp.
Voorlopig wil ik mij dan de 18-135 mm IS USM kopen: nu zag ik ergens dat de bulk duurder is dan de gewone, is er een verschil? ik dacht van niet.
mvg Danny
Anoniem 3

Nou is 1/80 voor een actiefoto niet je dát.
Misschien heb je zelfs de voetballertjes proberen te volgen.

Maak eens wat foto's bij voldoende licht met een behoorlijke sluitertijd, zoals die van de voetballertjes op het veld en post er dan eentje van.
Ik kan ook niet in de EXIF zien of je de stabilisatie aan had of niet. (Of ik kijk er overheen, dat kan natuurlijk ook ;))

Staat de AF misschien uit?

Zomaar wat dingen die mij op vakantie te binnen schieten.

Zelf gebruik ik de 15-85 al jarenlang en heb er, ondanks zeer intensief gebruik, nooit problemen mee gehad.
Anoniem 4

Helemaal eens met Gabriël-Telescoop.
Met de gekozen brandpuntafstand van 63mm zou je al gauw naar 1/100 sluitertijd moeten.
Met een bewegend onderwerp zelfs behoorlijk meer.
Test het objectief eerst nog maar eens met een stilstaand object en vanaf statief.
De 15-85 is een prima objectief, in ieder geval beter dan de 18-135 waarmee je hem zou willen vervangen.
Danny_B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 11:20

Hier is t bij mij in de tuin raprap. idd 1/80 voor een actiefoto is te laag. Dit was waarschijnlijk in autostand enniet in TV stand.
AF stond aan en ook IS.
Maar op het voetbalveld met 1/800 sluitertijd, iso auto, AIservo, zowel in automatische als handematige selectiezone, heb ik precies hetzelfde aan de hand, Ook getest op mijn oude 350D: zelfde probleem, ziet er allemaal even slecht uit (soms nog slechter). testbgedaan met een hele oude kitlensen geen probleem!
voordien nooit gehad.

En ja ik weet dat de 18-135 minder is dan de 15-85, maar die kost maar de helft en mijn vertrouwen is lichtjes aangetast in de 15-85. altijd voorzichtig mee geweest en dan nu dit 100+ foto's mislukt. ik overweeg wel om hem te laten nakijken en eventueel te herstellen.
mvg Danny
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Wellicht een open deur, maar heb je hetzelfde probleem met niet bewegende onderwerpen?
Kiwi says hi!
Danny_B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 11:20

Minder erg. is nog beetje aanwezig, maar nauwelijks zichtbaar. heeft moeilijk om focuspunt te vinden.
Moet al in heel goede omstandigheden zijn.
mvg Danny
Danny_B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 11:20

zojuist 18-135 IS nano USM aangekomen ter voorlopige vervanging. =en mijn 15-85 ga ik opsturen om eventueel te herstellen.

Merci voor de opmerkingen
mvg Danny
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar