Probleem met Sigma 18-50 f/2.8 DC (Err 99)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
JefPober
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2005 12:31

Vandaag de Sigma 18-50 f/2.8 DC EX aangekregen (besteld bij Konijnenberg) en deze op mijn 350D body geschroefd.

Direct na aanzetten kreeg ik de befaamde Err 99. Na wat gegoogle ben ik er achter gekomen dat één van de mogelijke oorzaken een slecht contact tussen lens en body zou kunnen zijn. Reeds vele malen gekuist (met lenzendoekje, met potloodgom (stond ergens aangegeven), met stoffen doek) maar geen resultaat. Wel twee maal erin geslaagd toch een foto te nemen (gevolgd door Err 99, maar weggeschreven naar CF).

Iets anders waar ik aan dacht was dat de lens gerechipt zou kunnen moeten worden, maar dat lijkt me raar aangezien het een "Digital Only" lens is.

Iemand die soms nog een oplossing weet? (Want als ik 'm moet terugsturen ben 'k 'm zolang kwijt)
Chris16
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 22:48
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik vrees het ergste voor je. Ik heb het ook wel eens met een lens gehad maar dat kwam omdat ik hem niet helemaal tot de klik goed had vastgedraaid. Zo'n lens moet het gewoon goed doen....anders zit er niets anders op dan omruilen. Ik zou niet te lang wachten. Meestal krijg je op zo'n korte termijn gelijk een andere. Ben je 2 weken verder dan loop je de kans dat ze de lens opsturen naar Sigma ter reparatie...
Canon 350D, Metz 44AF, Canon 17-40L, Sigma 70-300APO
JefPober
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2005 12:31

vies joh,

'k heb 'm nu eens niet tot voorbij het klikje gedraaid, en nu werkt ie (al geeft ie geen aperture weer - blijft 0.0)

(edit: blijkbaar doet elke lens dat :))
JefPober
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2005 12:31

verder getest: als ik de lens langzaam indraai terwijl ie aanstaat (ja, da's niet zo goed schijnt) dan is er vlak voor de klik een "zone" waarin alles werkt: AF en aperture (DOF preview werkt) geen probleem.

Wanneer er dan foto genomen wordt geeft ie weer Err 99 (maar schrijft ze weg).

(Zal toch terugsturen worden :-/)
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

wat doet elke lens?
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
JefPober
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2005 12:31

Roland Pastoor schreefCOLONwat doet elke lens?
als lens niet volledig is ingedraaid neemt body toch foto's, had niet nagedacht toen ik die bevinding typte :)
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Klopt, de body kan ook foto's maken zonder lens. Heb ik weleens eerder van gehoord. Op zo'n manier kan je ook goed je dead- en hotpixels testen. Gewoon met je bodycap erop en dan 30 seconde belichten.
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Roland Pastoor schreefCOLONKlopt, de body kan ook foto's maken zonder lens. Heb ik weleens eerder van gehoord. Op zo'n manier kan je ook goed je dead- en hotpixels testen. Gewoon met je bodycap erop en dan 30 seconde belichten.
Maar dan wel de C.Fn-2 uitzetten als die "aan" stond, anders zie je de dead- en hotpixels niet!

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Het kan ook aan een bepaalde threshold functie liggen. Op een bepaald moment kan de lens iets meer vermogen vragen(soms een fractie meer) dan waar de body is op afgesteld en schiet dan gelijk in er99. Bij analoog had je iets meer een "grijs" gebied.

Zowiezo naar je winkel terug gaan maar ik geloof dat sigma er ook iets aan kan doen maar hoe duur dat is???
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Volgens mij is dit 'gewoon' een DOA (Death On Arrival). Defect product binnen 8 dagen na aankoop retourneren. Lees hierover zo 1-2-3 niks op de site van Konijnenberg, maar wat ik gewend ben met DOA zal de verkoper je een nieuw product toesturen (dus geen reparatie enzo!!!). Ook de verzendkosten voor het terugsturen van het defecte product en het opsturen van de nieuwe lens zijn voor rekening van de verkoper.

Zou ze er gewoon even over bellen anders, dat is vaak de snelste manier om zulke zaken af te handelen.

Ben benieuwd hoe het opgelost is/wordt!
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Terugsturen, doet Konijnenberg zeker niet moeilijk over. Mijn 30D body was ook kapot en 1 week na aankoop kreeg ik zonder vragen een nieuwe body. Ik heb er rond kerst batterijen gekocht voor in mijn flitser en ik merkte vorige maand dat deze na 10 flitsen al leeg waren. Konijnenberg gebeld, opgestuurd en twee dagen later had ik nieuwe batterijen. Zonder problemen.
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar