Macro objectief voor 400D: wat raden jullie aan

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
groene flits
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2007 10:11

Hallo,
Wij zouden graag foto's willen maken van insecten, vlinders etc. We hebben nu de eos 400d met de objectieven. 17-85 mm van canon met IS en de 70-200 mm van canon. Wat raden jullie aan om er dan bij te kopen.

bedankt alvast voor de informatie
Gebruikers-avatar
Ben_91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 229
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 20:39

Als je vlinders en insecten wil gaan schieten moet je aan een macro lens denken.
Enkele voorbeelden :

Canon 60mm F2.8 USM Macro
Canon 100mm F2.8 USM Macro
Sigma 105 mm F 2.8 Macro
Sigma 150 mm F 2.8 Macro

Als je een lens neemt met meer mm heb je minder kans dat je de insecten wegjaagd, je hoeft dus niet zo kortbij te komen.
Canon Eos 300D | Bg-e1 | 18-55mm F 3-5.6 | 50mm F 1.8 II | 75-300 F 4-5.6 III USM |
Lowepro mini trekker | Manfrotto 679B + 234RC
Sonny
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Sterk afhankelijk van je budget natuurlijk, maar ik heb vorige week de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM aangeschaft en ik ben hier erg content mee!
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2| EF 100mm f/2.8 Macro USM | EF-S 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/2.8 L IS USM | EF 2.0x II | Speedlite 580EX II + omnibounce | Manfrotto 676B + 234RC| Manfrotto 055XDB + 804RC2 | Lowepro Rolling CompuTrekker AW[/size]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Als je geen kleinere insecten als vlinders/libellen/juffers wilt fotograferen is een setje tussenringen misschien ook de overweging waard?
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Wat is je budget????

Ik kan wel een MP-E65 of 180/3.5L adviseren, maar die ligt waarschijnlijk buiten budget.

Heb je al geprobeerd HIER informatie te vinden? :shock:
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
groene flits
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2007 10:11

het budget is een beetje afhankelijk van wat de lens kan maar wij hadden max. 300 euro gedacht. Maar als er een lens is die echt een topper is maar iets boven het budget ligt kunnen we nog even doorsparen
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Je zou ook tussenringen kunnen overwegen. Die kosten ongeveer 100 Eurie en werken uitstekend.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

idd de tussen ringen, ik heb dit weekend met de soligor ringen en mijn 70-200 spinnetjes gefotgrafeerd die de helft van mieren zijn.

En nu voor het eerst met het hele setje er tussen, kussen onder de lens, en stroop op tafel, resultaat nog niet plaatsings waardig, vind ik, maar wat je krijgt , vliegen, mieren enz, en ze blijven zitten.

Ik heb eindelijk de facet ogen van een vlieg gezien, op een foto vanmijzelf, WOW.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Ik sluit me aan bij de tussenringenlobby.
Prima spul om op insectenjacht te gaan.
Ook bij alsnog aanschaffen van macro-objectief zijn ze nog bruikbaar.
Let wel op dat niet alle tussenringen in combinatie met ef-s objectieven gebruikt kunnen worden.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
groene flits
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2007 10:11

bedankt voor alle informatie. Ik denk dat wij ook eerst de tussenringen gaan proberen. Maar nu heb ik nog een vraagje we hebben dus de objectieven 17-85 mm van canon met IS en de 70-200 mm van canon Kunnen we deze hiervoor gebruiken of moeten we dan toch nog een andere lens erbij kopen.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Ik heb je topic titel een beetje duidelijker gemaakt...
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Op de 70-200 passen alle tussenringen en schijnt goed te werken zoals al eerder gezegt door andere. De 17-85 is een lens met ef-s vatting. Deze past niet op alle tussenringen. Let daar dus eventjes op bij aanschaf.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Dat klopt wat Geert zegt....
Op de Canon tussenringen (extention tubes) passen wel EF-S lenzen, op de kenko/soligor tussenringen passen geen EF-S lenzen.

Je kan ook nog kijken naar een macro voorzetlens...
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De nieuwe Soligor tussenringen zijn weer wel te combineren. Deze zijn echter nog maar kort in de handel en het kan zijn dat sommige winkels de oudere nog op voorraad hebben liggen. Deze nieuwe ringen hebben diktes van 13mm/21mm/31mm.
groene flits
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2007 10:11

Ik heb ze gezien bij konijnenberg maar daar staan geen afmetingen bij weet iemand of ze daar nieuwe of oude sets verkopen ? Of weet iemand een adres waar ik zeker de nieuwe set krijg.
Taliesin-DS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2007 12:26
WoonplaatsCOLON wezep

Kamera-express verkoopt de nieuwe soligor tussenringen ook.
Er staat apart bij vermeld dat ze ook voor ef-s lenzen werken.
De oude worden ook nog los verkocht als een ander artikel.
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Ik heb zelf (sinds kort) een setje tussenringen van Soligor. Nog niet echt mee gewerkt (2 weken vakantie achter de rug maar drukker gehad dan bij mijn baas.
Ik heb ze even uitgeprobeerd en het werkt prima.
Binnenkort ga ik ze echt proberen.
Ik zet de kids aan de pannekoeken
(zonder stroop, prima tip, jvanarkel :lol: ) en dan ga ik met de strooppot op strooptocht.
Nee serieus, ik vindt de tussenringen een prima alternatief voor de (prijzige) Canon macrolens.
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
groene flits
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2007 10:11

Hoe ver kun je ongeveer van het voorwerp afzitten om nog een duidelijke foto van dichtbij te kunnen maken (bijv dat het hele insect erop staat)
moet je er echt met je neus opzitten of valt dat wel mee.
groene flits
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2007 10:11

Ik ben er nog niet helemaal, uit de tussenringen klinken interessant maar we vinden het erg belangrijk dat we niet te dicht bij he voorwerp moeten komen. Kan iemand me vertellen wat we dan het beste kunnen overwegen

eisen zijn dus scherpe macro foto's van een redelijke afstand met een lens waar je geen statief voor nodig hebt. Deze hebben we wel eentje maar als je een vlieg wilt fotograferen dan is deze te snel weer weg. Omdat we hem mee willen nemen telt het gewicht natuurlijk ook van belang

In ons budget zit (met een beetje doorsparen) een
150mm sigma
100 mm canon
105 mm sigma
60 mm canon
tussenringen solingen
(en natuurlijk elk merk/lens in deze prijsklasse)

Ik heb ook wat gelezen van dat ook de 60mm met tussenringen een goede optie is.

is er iemand die me nog een beetje verder kan helpen eventueel met voorbeelden
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb de sigma 150mm en die gebruik ik meestal in combinatie met mijn statief. Als je een zeer vaste hand hebt gaat het wellicht ook zonder, maar met statief werkt voor mij het prettigste. Bij vliegen heb ik overigens de ervaring dat ze meestal weer op dezelfde plaats terug komen zitten, dus dat is niet zo'n probleem. Verder heb je om afstand te bewaren meer mm nodig, en bij meer mm heb je eerder een statief nodig....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar