USM verschil tussen 24-105mm en 24-70mm?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Erik87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 14:45
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Hallo,

Ik wil een nieuw objectief aanschaffen.
Ik twijfel tussen de EF 24-105mm F/4 IS USM en de EF 24-70mm F/2.8 usm.
Nu denk ik dat ik voor de 24-105mm ga omdat dit beter in mijn plaatje past. Ik lees echter wel verhalen over dat de USM van de 24-70 beter of juist minder snel en/of stil zou moeten zijn. Op de site van Canon vind ik dan ook twee verschillen die ik niet uitgelegt kan krijgen.
De 24-70mm heeft een USM1 en de 24-105mm heeft een USM2? Wat is het verschil?

Groetjes,
Erik
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

Er zijn twee types USM, ring-usm, en micro-USM, maar volgens phozone.de hebben deze objecieven bijde ring-usm, het zijn L objectieven dus dat moet ook wel. Ik zou zeggen dat ze gelijk zijn, mischien een fout op de site van canon?

edit: ik heb gekeken op de site van canon, en de site is inconsistent, dat 1tje en dat 2tje zijn voetnoten, die er zijn om te verwijzen naar een verklaring daaronder, als een objectief micro USM heeft dan staat er micro USM in plaats van ring USM.
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Beide lenzen hebben Ring USM, dus je in AF stand handmatig bij focussen als je dat wil.

Wil je alles weten over deze lenzen kijk dan eens in het volgende hoofdstuk van EF Lens work.
http://software.canon-europe.com/files/ ... k_4_EN.pdf

Wil je het hele boek downloaden kijk dan hier;
http://www.canon-europe.com/Support/Doc ... iii_en.asp
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

De 24-105 is nieuwer en beschikt derhalve over de nieuwere USM. Het is gewoon evolutie.

In theorie zou dus de USM 2 beter sneller ed moeten zijn maar de 24-70 heeft een groter diafragma en ik denk dat f/2.8 net ff sneller reageert dan f/4 en dat dus de verschillen in snelheid tussen beiden wel te meten zijn maar in ieder geval te verwaarlozen zijn. Ik denk ook dat de 24-70 L en de 28-300 L en de 100-400 L aan vervanging toe zijn op zowel IS als USM en andere zaken.

Het verschil tussen de 24-70 en de 24-105 IS is qua geld te verwaarlozen want de 24-70 heeft een hoger cashback bedrag. Echter de 24-105 heeft en IS en nieuwere USM is lichter en heeft meer MM's en is iets goedkoper.

Ik zelf heb lang getwijfeld maar als het geld er even is dan neem ik die oudere, zwaardere, lichtsterkere. Waarom? Ik heb al een wide angle, en een telezoom dus heb de overlap in MM's niet nodig en lichtsterk kan binnen een hoop schelen wat je met een hoger ISO en een flitser niet altijd kunt compenseren.

Echter ik heb de 24-105 meerdere keren gebruikt en het is een super lens!

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
eos30Duser
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2007 11:16
WoonplaatsCOLON Reuver

Ik heb nu een half jaar de 24-70 L USM 2.8 en wil nooit meer een andere. Het is jammer dat deze lens geen IS heeft maar daarin tegen wel weer 2.8 en daarom is mijn keuze deze geworden. Ik denk zelfs dat de 2.8 de IS opheft. De IS heb je nodig bij langere sluitertijden, die je soms moet nemen door het hogere F4 getal. Als je 2.8 hebt, kun je al kortere sluitertijden hanteren.
Een nadeel van de 24-70 is het gewicht zeggen mensen. Persoonlijk vind ik het geen probleem. Hij ligt vaster in de hand en als je een telelens hebt dan zal die (als die ook 2.8 heeft) meestal zwaarder zijn, ik was het gewicht dus al gewent.
Ik heb dus al een tijdje de 24-70 en doe hem nooit meer weg. Als er nu een foto niet goed of onscherp is dan ligt het toch aan mij
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Ik heb ook voor de keuze gestaan en gkozen voor de 24-105. Bij meerdere reviews kwam deze lens zelfs als net iets beter uit de test. De IS is geweldig en de schepte en kleurverzadiging geweldig. Overigens denk ik dat de lenzen zeer weinig voor elkaar onderdoen. Door de 2.8 zou de 24-70 iets sneller moeten focussen, zeker op camera's die 2.8 focus ondersteunen (bv de 30D). Echter, ik vind de lichtsterkte van 2.8 niet altijd een alternatief voor IS door de geringe scherptediepte bij f/2.8.
Hoe dan ook denk ik dat je met beide lenzen geen miskoop zal doen.
De 24-70 heeft trouwens niet alleen een zwaarder gewicht, maar ook een speciekuip als zonnekap :shock: :D .
30D en spul...
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

kwanon schreefCOLON De 24-70 heeft trouwens niet alleen een zwaarder gewicht, maar ook een speciekuip als zonnekap :shock: :D .
die speciekuip heeft wel voordelen hoor,gezien het uitschuifdeel onder de kap blijft zou die volledig "spat"waterdicht moeten wezen..
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

En het is een briljant ontwerp. Namelijk op 70mm is de lens niet uitgeschoven en dus heeft hij een lange zonnekap en op 24mm is de lens volledig uitgeschoven en heeft dan dus een ondiepe zonnekap. Bij mijn weten is dit de enige lens met super kwaliteiten, zoals glas, weathersealing, bouw kwaliteit, lichtsterkte die dit variable zonnekap systeem heeft, waardoor op ieder brandpunt de beste dekking tot stand komt. Dit geldt dan wel alleen voor FF camera's want een crop, zoals de meeste van ons zullen hebben, camera zou een iets langere zonnekap kunnen gebruiken.

Zo gebruik ik voor mijn 17-40 de zonnekap van een 35mm L. Die heeft wel de dekking tegen inval licht die je nodig hebt en hij past met deze zonnekap ook veel beter in willekeurig welke tas dan ook. En het staat veel mooier dan die pannekoek. Die ik natuurlijk bewaar totdat er ooit een FF camera komt of gebruikt wordt. zoals mijn EOS 30.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jvanarkel schreefCOLONDit geldt dan wel alleen voor FF camera's want een crop, zoals de meeste van ons zullen hebben, camera zou een iets langere zonnekap kunnen gebruiken.
Ik wens beleefd van mening te verschillen :lol:
De geometrie van een zonnekap wordt bepaald door de optische eigenschappen van een objectief en heeft niets te maken met het ding wat je er aan hangt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Jan, het gaat om het dekken van licht inval op een kleinere sensor. Hierdoor wordt de licht inval ruim buiten de randen van een crop sensor of dat nu een nikon een 1.3 of 1.6 van canon is of welke merk dan ook.

Die thread is toch van langer geleden. Maar voor deze 24-70 is er zo wie zo geen altenatief, tenminste.....

Voor de 16-35 MkI, 17-35, 17-40 daar zouden de zonnekappen van een 24-105 op een crop camera een beter alternatief zijn. Die paste echter niet na een aantal keren proberen op diverse lenzen. Uit eindelijk heb ik de EW-83DII genomen.

Nog nooit last van vignettering gehad, behalve met de interne flitser maar dat gebeurd ook zonder zonnekap op 17mm met de interne flitser :)

Maar behalve dat past hij tenminste in diverse LCses en mijn tassen collectie van Lowepro (maar dat geldt denk ik voor alle tassen(merken))

En oneens zijn is geen probleem. Zeker niet als je je informeert via meerdere kanalen zoals jij doet :)

Maar vertel waarom zou dit niet werken? Misschien een new toppic?

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jvanarkel schreefCOLONMaar vertel waarom zou dit niet werken? Misschien een new toppic?
Ik geloof graag dat het werkt omdat dat je het niet merkt :wink:
In feite plaats je een soort diafragma op een plek die vanuit de optica niet voor de hand ligt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar