Hoe kies je een Objectief?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Wellicht een open deur, maar ideaal is: beide objectieven. Ze vullen elkaar aan.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
TimOldenzaal
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2011 18:21
WoonplaatsCOLON Tukkerlonia

@peter07

Nu heb ikzelf laatst een 55-250 IS II aangeschaft als extra op mijn 18-55 IS. Ik was eigenlijk van plan om de 55-250 IS II als vervanging te gaan gebruiken. Ik dacht dat ik daar alles wel mee kon.

Nou lekker een paar daagjes naar België geweest. Mooie stedentrip.

Nu puur om te testen met opzet alleen mijn 55-250 IS II erop gehouden om er op de harde manier achter te komen wat mijn beperkingen waren.

Ik kwam er gelijk achter dat dit niet echt een ideale lens is voor een stedentrip omdat je er bijna geen gebouw opkrijgt omdat je gewoon de afstand tot het gebouw niet hebt.

Mijn vriendin vind het weer geweldig om naar de dierentuin te gaan. Hier had ik weinig aan met mijn 18-55 IS omdat ik gewoon geen zoombereik heb en aangezien ik nog steeds de leeuwenkooi niet inmag om wat mooie plaatjes te schieten schoot dit niet echt op.

Dus ik heb dit weekend weer geleerd dat je voordat je iets gaat ondernemen je vooraf in moet schatten welke lenzen hierbij handig zullen zijn.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groet Tim.

Canon EOS 1000D, 18-55 IS, 55-250 IS II.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Hoe kies je een objectief?

1. Budget?
2. Gezochte bereik mm?
3. Gezochte kwaliteit?
4. Nieuw of tweedehands?

Wat ik denk wat bij jou past aangezien je wisselen best moelijk vindt.
De 18-200mm van Canon. Deze is kwalitatief enigzins vergelijkbaar met je huidige set.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik zal binnenkort het stukje weer eens aanpassen. Ik heb recent (vorig jaar) een nieuwere wat meer eigen versie van dit verhaal geschreven. Ook heb ik er ooit eens plaatjes bij gehad. Eens kijken of ik die terug vinden kan.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Peter07 schreefCOLONHey iedereen

Als ik een Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS objectief koop in combinatie met een EOS1100 Body, is dit dan een goed startpakket?
Ik denk dat een 18-55 lens niet ruim genoeg is? Heb ik toch al verschillende keren gelezen.
combinatie kitlens (18-55) en 55-250 is een leuke combinatie die elkaar aanvult. Als je het forum doorzoekt zul je zien dat deze set vaak geadviseerd word. De kracht van een dslr is juist dat je kunt wisselen van objectief.

En je moet niet altijd er vanuit gaan wat je leest. Fotografie is ook iets dat je zelf moet ervaren. Ieder heeft zijn of haar eigen style van fotografie. Zo zijn er genoeg die zeggen dat je een UWA (bv 10-22) nodig hebt voor landschap terwijl er genoeg zijn die super landschap platen schieten met hun tele.

Advies ga voor de combinatie 18-55 + 55-250 En ga veel oefenen :mrgreen:
Indien dit net boven je budget is, dan zou ik gaan voor de kitlens en sparen voor een tele.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

is idd een leuke combinatie om te starten
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
KvdLinde
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2012 13:04
WoonplaatsCOLON Houten

Hoe kies je een objectief.

Mooi stuk over de keuzen van een objectief.
Ga dit eens rustig tot mij nemen, om een goede keuzen te maken voor een andere objectief.

KvdLinde.
Canon EOS 60D - Canon EF 24-105 F/4.0L IS - Canon EF 100-400 F/4.5-5.6L IS - SpeedLite EX 430 II -  Macbook Air en Adobe Lightroom 4 
sincere1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2012 13:29

Bedankt voor dit vertaalwerk. Handig om te lezen.

Ik ga binnenkort op vakantie naar Bali en wil dus zoveel mogelijk mooie fotos maken, wil hiervoor dus ook een camera aanschaffen.

Wat ik me nou afvraag, is het de moeite om naast de 18-55mm IS lens nog een aanvullende lens te kopen voor deze vakantie. Ik zal voornamelijk omgevingsfotos maken, fotos van dieren, mensen waar ik aardig bij in de buurt kan komen etc.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik zou er toch over nadenken een telezoom mee te nemen. Geeft je heel veel meer flexibiliteit en mogelijkheden.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
ardaan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2013 18:19

Ik heb op internet geprobeerd om erachter te komen of je de crop-factor nou ook mee moet nemen bij EF-S objectieven, maar verschillende sites spreken elkaar tegen.
Ik heb nu bijvoorbeeld een EF100-300 lens op mijn 650D. Deze lens is in principe ontwikkeld voor een FF body. Vanwege de kleinere sensor in mijn body moet ik deze brandpuntsafstanden vermenigvuldigen met de crop factor van 1,6 en heb ik dus feitelijk een 160-480 objectief.
De EF-S objectieven zijn ontwikkeld voor bodies met een kleinere sensor met een crop factor van 1,6 , maarrrrr....
is hier rekening gehouden met de brandpuntsafstanden?
M.a.w. moet ik bij een EF-S objectief nog steeds de brandpuntsafstanden vermenigvuldigen met 1,6 of is hier al rekening mee gehouden met wat er aangegeven wordt op het objectief zelf en zijn de aangegeven waarden op EF-S lenzen ook daadwerkelijk de waarden die je "ervaart"?
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

...
Laatst gewijzigd door 1 op jjas, in totaal 6 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

ardaan schreefCOLON M.a.w. moet ik bij een EF-S objectief nog steeds de brandpuntsafstanden vermenigvuldigen met 1,6 ?
Nee dat moet je niet. Lees in deze topics waarom:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=106831" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=97113" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

...
Laatst gewijzigd door 1 op jjas, in totaal 6 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jjas schreefCOLON Kom op zeg gaan we die discussie nou weer beginnen hier??
Nee juist niet. Daarom geef ik links naar de eerdere topics. Kom op zeg... :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Kort door de bocht: de mm aanduiding op een EF-s zijn precies dezelfde mm's op een EF lens. Ja, als jij vermenigvuldigde met een EF lens, dan moet je dat ook doen met een EF-s. Maar je hebt dus geen grotere tele met een crop sensor. De Sensor ziet gewoon een minder groot opervlak waardoor, het lijkt dat je meer mm's hebt.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
ardaan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2013 18:19

Ik had gezocht op het forum, maar kon het niet vinden. Vandaar dat ik mijn vraag stelde.
Met deze uitleggen ben ik er in ieder geval uit. Bedankt.
Sjors
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 16:12
WoonplaatsCOLON Drachten

Misschien een veel gestelde vraag...?

Maar hoe zit het dan met macro objectieven? Ik wil mij gaan verdiepen in het macro fotografie en wil daarvoor een goeie lens aanschaffen.
Ik heb bijvoorbeeld de Canon EF 100 F/2.8 USM Macro gezien. Of zijn er nog andere (misschien betere) lenzen in dezelfde prijs categorie?
Anoniem 3

De 100mm macro is geen EF-s objectief, dus je mag aan het rekenen slaan met de factor 1,6.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Telescoop: De titel van het topic is "Hoe kies je een objectief?"

@Sjors: De twee 100mm macro-objectieven van Canon zijn allebei prima! Sigma en Tamron hebben ook goede macro-objectieven. Voor het maken van de keuze is het handig om eerst je budget te bepalen. (De IS versie van de 100mm Canon is een stuk duurder.)

http://tweakers.net/pricewatch/302864/s ... ro-os-hsm-(canon" onclick="window.open(this.href);return false;).html

http://tweakers.net/pricewatch/128268/c ... macro.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://tweakers.net/pricewatch/328874/t ... usd-macro-(canon" onclick="window.open(this.href);return false;).html
SebastiaanL
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2013 14:56

Goede avond/morgen of wanneer je dit leest.

Over een paar dagen hebben mijn opa en oma een groot feest, ze zijn zoveel jaar getrouwd en opa is jarig etc. etc.
Echter vraagt mijn oma of ik wat foto's kan maken, gewoon de gasten die binnenkomen en tussendoor af en toe (ben ten slotte een feestganger).
Ik heb voor nu tot mijn beschikking mijn eigen Canon 600D, 50mm 1.8 (wie niet), 18-55 III (non-IS)

Mijn oma zegt, ik geef je wel een paar centjes voor dat foto rolletje, aangezien die er niet zijn heb ik wat budget om gear te huren.
Ik wil dus in een feestomgeving, ervan uitgaande dat er slechte belichting is, een aantal foto's maken. LET OP, ik wil geen flits gebruiken, geen ervaring mee en niet fijn voor mede feestgangers.

Ik wil portretten van heup-hoofd en ook full body shots, wat kan ik het beste doen?
Heb beschikking tot alles van deze site : http://www.pixto-f.eu/

Ik denk aan wellicht aan 24mm 1.4 en 50mm 1.2, gewoon veel licht binnen en zo kan ik beetje wide angle maar ook portretten.

Wellicht tweede body vanwege full frame en betere ISO? Maar ik heb geen CF kaarten dus moet ik ook weer huren.
Misschien is dan 5D II en 24-70 goede optie, die heeft betere ISO en heb ik gelijk een goed bereik, hoef ik geen lenzen te wisselen.

Iemand ideeën?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar