vraag over de macrolens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Heb zelf ook ooit gewerkt met het principe van de omgekeerde lens, hiervoor gebruikte ik mijn 50mm 1.8 canon lens, daarop had ik omgekeerd een analoge 50mm 1.4 geplaatst die ik voor 5 euro had aangeschaft op een rommelmarkt. :D

Ik heb de lensen aan elkaar bevestigd door twee cokin adapterringen in de filtermaat van de lensen aan elkaar te verlijmen met secondelijm, je moet wel zorgen dat de ringen vetvrij zijn anders houdt de lijm niet.
vervolgens draai je de ringen op de lens die op de camera zit, in mijn geval was dat de 50mm 1.8 en daarna draai je de andere lens dus omgekeerd op de uitstekende ring en dan maar oefenen. 8)

Volgens dit principe zijn er erg leuke macro's te maken met een forse vergroting, probleem alleen is dat je heel erg dicht op je onderwerp zit en je moet echt een statief gebruiken want het is mm werk om hier iets moois mee te krijgen, maar als je het onder de knie hebt zijn er leuke platen mee te maken en kost het je weinig geld. :lol:

Ik was voor 10 euro klaar om dit te maken, maar ben nu in het bezit van de canon 100mm 2.8 USM macro lens en ik moet zeggen dat werkt toch beter en sneller dan het gestoei met zo'n omgekeerde lens, maar ik heb er wel mee ontdekt dat ik macro dus wel erg leuk vond en daarom toen de 100mm aangeschaft.
Als je er hiermee achter komt dat macro niets voor je is, spaar je ook nog eens een hoop geld uit voor een macrolens, al is de 100 mm uiteraard ook goed voor o.a portretten te gebruiken :)


succes met je keus
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
majel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 19:48

wat creatief zeg! nou ik ga toch maar voor de raynox dcr-250.
Laatst gewijzigd door 1 op majel, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

voor vogels heb je wel wat meer bereik nodig en moet je toch al snel denken aan een 70-300 o.i.d
Je zou op marktplaats kunnen kijken voor de sigma apo 70-300mm f 4-5.6 macrolens, heb deze lens zelf ook (kreeg ik bij aankoop van mijn 350D er als extra lens bij ) en tweedehands kun je hem wel rond de 125 á 150 euro scoren op MP.

deze lens heeft ook tussen de 200 en 300 een macrostand waardoor je er macro's mee kunt schieten, dit kun je echter niet vergelijken met een echte macrolens en de verhouding is ook anders dan bij een macrolens, maar er is heel leuk mee te werken en met als extra de raynox ervoor kun je behoorlijke platen schieten.

Tevens kun je hiermee ook redelijk een vogel vast leggen, om te starten is het een prima keus om mee te beginnen.

heb je een ruim budget, dan zou ik kiezen voor de 70-300 van CANON met IS en USM volgens de reviews een echt heel goed lens, maar wel een stukje duurder dan de sigma.


succes
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar