Extenders, Teleconverters

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hallo,
Ik heb heel even een vraagje over extenders.

Ik heb alle pagina's al doorgelezen en lees dan dat ik scherpte verlies heb door de extender.

Stel ik koop een 1.4 extender (zit ik aan te denken).
Maar als ik een extender plaats en een foto maak op 400mm (met extender wordt het dan 560mm) dan krijg ik scherpte verlies.
Maar als ik nu dezelfde foto maak en deze crop zodat je uiteindelijk qua formaat ook op 560mm kom wat zou dan scherper zijn?

Ik bedoel eigenlijk. Is het scherpteverlies door een extender minder groot dan dat je gaat croppen tot dit formaat?

Als dit nl nihil lijkt het mij zonde om zoveel geld uit te geven voor een extender.

Gr marcel
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Met croppen verander je de scherpte niet. Je past alleen het formaat van de foto aan, door er een stuk uit te snijden.
Ik denk dat je vraag is, wat als ik nu beide foto's (met die van 400 mm gecropt) op hetzelfde formaat afdruk, wat is dan het verschil?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ja dat bedoel.

Excuses als het een beetje onduidelijk overkomt.

Merk je dan verschil in scherpte?
De ene afbeelding is gemaakt met extender. De ander gecropt.

Gr Marcel
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Dat ligt helemaal aan de situatie, je camera (aantal mp, ruis etc), je instellingen (iso) en daarom kun je daar niet een eenduidig antwoord op geven.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Als je op ansichtkaartformaat gaat afdrukken, zullen beide methoden vermoedelijk hetzelfde resultaat opleveren, maar naarmate je groter gaat afdrukken, worden de verschillen wel duidelijker, in het nadeel van de gecropte variant. Je levert met croppen nou eenmaal resolutie en dus detail in, terwijl je met extender dezelfde resolutie behoudt. Dit gaat weliswaar iets ten koste van de scherpte, maar resolutie blijft overeind.

Het eindresultaat zal vooral afhankelijk zijn van de zwakste schakel, dus als je objectief niet van hele goede kwaliteit is, dan ga je dit in beide gevallen ook goed merken. Ook het verschil of je met een crop of FF camera werkt zal verschil uitmaken. Een cropcamera is feitelijk al een crop van 1.6x uit een FF sensor. Hier nog een keer uit gaan croppen gaat verder ten koste van de kwaliteit.

Ik haal zelf ook wel eens een flinke crop uit mijn telefoto's, omdat ik met 200mm op FF soms niet voldoende dichtbij kan komen, maar met mijn huidige 70-200 op 21mp full frame kan dat ook prima, omdat je dan nog voldoende resolutie overhoudt en de kwaliteit van de lens en sensor dit ook wel toelaten. Toch zou een converter ook in dit geval net een tikkie betere kwaliteit moeten leveren, dus overweeg ik er toch eentje aan te schaffen.

Nadeel is natuurlijk 1 stop verlies, waardoor je wat sluitertijd mist, dit kan bij moeilijke lichtomstandigheden leiden tot bewegingsonscherpte, in dat geval zou je met een crop wellicht beter af zijn. Je iso kun je wel omhoog gooien, maar dat gaat ook weer ten koste van de beeldkwaliteit.
Mijn advies zou dan ook zijn, alleen een converter in te zetten onder voldoende licht, waarbij je in jouw geval minimaal op 1/600sec uitkomt en dan alleen icm een heel goed objectief.

Om welk objectief gaat het eigenlijk?
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hoi Arnold.

Bedankt voor je antwoord. Duidelijk verhaal.

Ik heb een 60D icm met de 100-400mm.

Naar mijn idee dus wel redelijk materiaal.
Tuurlijk kan altijd beter maar dat is ook een kwestie van budget..

Het zit het dus vooral in resolutieverschil tussen croppen en extender.

Ga er binnenkort toch maar eens naar kijken.

Het gebruik is vooral voor overdag met (hopenlijk) voldoende licht.

Gr Marcel
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bij de 100-400 f/5.6 verlies je de autofocus, je gaat met een 1.4x extender naar f/8.0. Voor de beste scherpte kun je bij gebruik van een extender ook beter nog een stopje diafragmeren, zodat je op f/11.0 komt. Dan heb je wel behoorlijke wat licht nodig...
Verder is de 400mm op dit objectief al wat minder scherp en dat wordt met eene xtender alleen maar nog minder.
Wees tevreden met wat je hebt 400mm is al heel veel tele!
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik ben ook wel erg tevreden met de 100-400mm maar af en toe mis ik wat millimeters en dan is zo'n extender dacht ik best wel handig.

Voor 95% heb ik echt genoeg aan die 400mm. Ik zet hem trouwens bijna nooit op 400mm maar meestal op 350mm om toch net dat beetje scherpteverlies tegen te gaan op 400mm.
Alhoewel ik soms denk dat het niet echt veel uithaalt

Gr marcel
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Eventueel heb ik nog wel wat platen van een 100-400 + 1.4x II op 560mm. Is dus wel MF (AF kapt er mee, aangezien je naar F8 gaat), en langs de baan bij Schiphol. Heel scherp is 'ie dus ook niet (piloot had geen zin in 'n stille pose, jammer genoeg).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Zou je er eens eentje kunnen plaatsen of mailen?

Dan kan ik eens zien hoe het zit met de scherpte.
Is dat dan een origineel formaat of nog gecropt en bewerkt?

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Voor wat het waard is.... Hier is iemand die opnames heeft gemaakt met de Canon 100-400mm zonder converter, met 1.4 converter en met 2.0 converter. Je kunt de foto's openen in hun oorspronkelijke formaat. Je zou dus de foto zonder converter kunnen croppen en dan vergelijken met de foto waarbij de 1.4 converter is gebruikt.

http://www.flickr.com/photos/davidmunro ... 291501452/

Daarnaast kun je natuurlijk ook even kijken op the Digital Picture of de scherpte je bevalt.

http://the-digital-picture.com/Reviews/ ... nsComp=113
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
maja-isakssonPics
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2012 16:06

Hej

Heb een tamron af aspherical xr ld if 28-300 1:3.5-5.3 lens en wil weten of hier een teleconverter tussen past voor mijn crop eos
heb geen fullframe canon .
zo ja welke is dit .

Tack
Solen skiner fåglarna kvittrar på kvällen ser du stjärnor.
Gebruikers-avatar
Boeddha
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2012 18:51

Na met veel interesse bovenstaande inmiddels meerdere keren gelezen te hebben toch maar mijn brandende vraag.
Zijn er inmiddels ervaringen/voorbeelden van de combinatie 70-300 L IS USM met welke converter of extender dan ook.
Ik heb sinds kort genoemde tele maar zou graag af en toe wat meer mm hebben.
Is er misschien iemand in de buurt van Oldenzaal die een passende extender heeft waarmee ik eens wat proefopnamen zou kunnen maken( en dan lijkt mij de 1.4 MC4 DGX) de beste keus of........???
Of het hele verhaal vergeten en lang gaan sparen voor een 400 of 500 mm??
alvast dank voor uw reactie's,

vr.grt,Charles.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens de specs van Canon is de EF 70-300 f/4-5.6L IS USM niet geschikt om er een extender aan te hangen:
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... px?specs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Extenders van andere merken kunnen misschien wel passen, maar het resultaat zal maar zozo zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Boeddha
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2012 18:51

Hallo Boels069,

Als eerste bedankt voor je reactie,
Ja ik had de specs ook al gelezen, maar ben ook op internet al een paar keer tegen gekomen dat met bepaalde extenders/converters toch redelijke resultaten te behalen zou zijn.
Kan alleen de desbeterffens site(buitenlands) niet meer terugvinden en vestig(de) mijn hoop op ervaren eosleden.
grt.Charles.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De extenders van Sigma en Kenko passen waarschijnlijk wel.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Nou heb ik, volgens mij ook goed, het hele topic doorgelezen zonder antwoord te vinden op mijn vraag:)

Wat gebeurt er met de minimale scherpstel afstand van een lens met een convertor er tussen?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Die blijft hetzelfde.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb een 70-300L en een Soligor/Kenko extender, maar die twee gaan niet echt goed met elkaar om, de lens heeft vrij veel licht nodig en contrast, scherpte heb ik nog niet getest, maar waarschijnlijk zal dat niet best zijn, er zijn maar weinig zoomlenzen die goed tegen een extender kunnen (paar uitgezonderd), de 100-400 is er in ieder geval eentje van, met extender niet te pruimen, ongeacht welk merk je erachter bout.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jichem schreefCOLONWat gebeurt er met de minimale scherpstel afstand van een lens met een convertor er tussen?
De (minimale) scherpstelafstand (MFD) is de afstand tussen het object en je sensor.
De (minimale) werkafstand (MWD) is de afstand tussen het object en de voorkant van je objectief.

Ik denk dat het zo zit, en zoek nog even verder naar de "wetenschappelijke" onderbouwing:

De minimale werkafstand blijft gelijk als je een converter tussen je objectief en je camera zet.
De minimale scherpstelafstand neemt iets toe als je een converter tussen je objectief en je camera zet.

Maar ik ben benieuwd naar argumenten waarom de MFD gelijk zou blijven bij gebruik van een TC. :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar