Canon 10-22/3.5-4.5 USM vs. Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
kooskoets2001
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2009 08:18
WoonplaatsCOLON Druten

Hallo allemaal,

Er is al veel over geschreven en wellicht ook op dit forum:

De keuze tussen een Sigma of een Canon groothoek.
De Sigma lijkt qua prijs/kwaliteitsverhouding de meest voor de hand liggende keuze, maar ik lees heel veel horrorverhalen over gedecentreerde exemplaren, front/backfocus etc.

Ik vind de Canon eenvoudigweg te duur temeer daar de zonnekap er nog los moet worden bij gekocht.

Concreet luidt mijn vraag:

Is die Sigma nou echt zo'n "goed geluklens" of worden de problemen wellicht uitvergroot door internet? In heteerste geval zal ik niet aarzelen om ondanks de hogere aanschafprijs de Canon te kopen, gewoonweg omdat ik geen zin heb in heen en weer gedoe bij de een of andere fotozaak.
Parallel hieraan plaats ik een oproepje of iemand misschien nog zo'n lens te koop heeft voor een schappelijk bedrag (zie topic)

Alvast bedankt!

Groet,

Raymond
Gebruikers-avatar
Blackdragonfly
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2009 14:59
WoonplaatsCOLON Lent
CONTACTCOLON

Beste Raymond,

Half jaartje geleden met de zelfde vraag gezeten.
Eerdere ervaring met een sigma lens was niet zo goed qua scherpte.
Toch heb ik ook gezien de prijs de sigma 10-20mm aangeschaft en ik moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb.

Het is in het begin erg wennen met de beeldhoek.
Het exemplaar wat ik heb is goed scherp en heeft geen last van front of back focus.
Maar dat kun je uiteraard testen.

Nu ook nog een Sigma 150-500mm gekocht en ook deze is heel erg scherp.

Dus nu na twee aankopen zeer tevreden over sigma.

Remko
Canon EOS 50D met wat glas
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Er is ook nog een Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM voor €559. Misschien ook nog een interessante optie?

http://www.sigmaphoto.com/shop/10-20mm- ... -hsm-sigma
Gebruikers-avatar
baldr
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2010 23:15
WoonplaatsCOLON Utrecht

...en de Tokina 12-24mm F4.0 Canon II (circa €490). Deze lens werd recent door Chip Foto-Video als beste getest.
30D | Canon EF 24-105 f4.0 [color=red]L[/color] | Sigma 50mm f1.4 DG HSM EX | Speedlite 430EXII
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Geen verkeerd objectief die tokina, maar het verschil tussen 12 en 10mm is toch aanzienlijk.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONGeen verkeerd objectief die tokina, maar het verschil tussen 12 en 10mm is toch aanzienlijk.
Plus het feit dat de Tokina extreem last heeft van CA :wink:

Het is overigens wel een zeer degelijk objectief, ook qua constructie. En qua scherpte zou hij het ook nog wel eens kunnen winnen van de Sigma en Canon varianten. Maar alleen al voor de CA zou ik hem links laten liggen. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Ik had afgelopen week pech met mijn nieuwe Sigma 10-20 4-5.6 . 1 van die exemplaren die aan 1 zijde (links in dit geval) veel te soft zijn. Het schijnt wel vaker voor te komen bij dit objectief. Heb zondag en gisteren wat buitenopnames gemaakt, en de onscherpte is zelfs op het scherm van de camera te zien.
Hier 3 foto's, originele grootte.
Foto1
Foto2
Foto3
Ik ga morgen omruilen bij de winkel waar ik dit exemplaar gehaald heb, en ik ga nu natuurlijk eerst uitgebreid testen. Ik had toch niet ver genoeg doorgelezen op internet, anders had ik direct in de winkel getest.
De mensen die een goed exemplaar hebben, zijn er wel dik tevreden over :)
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

sigma 10-20 hier, zonder hcm... zeer zeer tevreden over die lens. past zelfs op een 1D :D (wel veel vignettering dan, maar who cares).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ja, een schitterend objectief. Maar wederom de CA problemen van 1½ tot 2 pixels gemiddeld bij alle diafragmawaarden.

Als Tokina de CA problemen de baas zou kunnen zouden hun objectieven vele Sigma en Canon objectieven overtreffen, zowel qua bouw als qua scherpte en in veel gevallen met minder vervorming. Maarja.. die CA problemen he. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het vervelende van tests: het gaat om camera-objectiefcombinaties.

Een test met een 7D kan ongunstiger uitvallen dan een test met een 350D.

Maak een paar proefopnamen, noteer het serienummer van het objectief, loop de zaak uit en bekijk thuis de resultaten.
Koop dat specifieke objectief als de resultaten bevredigend zijn :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
kooskoets2001
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2009 08:18
WoonplaatsCOLON Druten

Hallo,

Allereerst alvast allemaal bedankt voor de reacties.
Het heeft t voor mij niet gemakkelijk gemaakt :?

@koekiemonster:
Nou, als ik die foto's van jou zo bekijk, wil ik de Sigma helemaal niet meer, veeeeel te soft, niet alleen links. Gevalletje omruilen dus, waar ik juist zo huiverig voor ben.
Nu kan dat ook deels worden veroorzaakt doordat de 50D (die hier kennelijk voor is gebruikt) in JPEG al vrij zachte foto's aflevert, maar dan nog.
Overigens zie ik ook wel verschil tussen links en rechts, maar ook de algehele scherpte mis ik. Uit de EXIF-info van je foto's maak ik op dat je bij foto 2 en 3 een sluitertijd van 1/40 s hebt gebruikt, niet echt ideaal dus, tenzij je een statief gebruikt hebt.
Mijns inziens kun je dit objectief het beste testen door haaks op een grote bakstenen muur te gaan staan op redelijke afstand, en met verschillende diafragma's/brandpuntsafstanden opnamen te maken. Bij voorkeur op statief.

Waar heb je dit objectief trouwens gekocht?

Succes met t omruilen en testen! Laat je nog even weten hoe t heeft uitgepakt?


Groet, Ray
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Zachte foto's zijn me niet opgevallen met de 50D. 1/40 op 10 mm moet makkelijk te doen zijn, en ik heb ook nogal een vaste hand. Wat ik begrepen heb is dat een goed exemplaar juist hele goede platen oplevert. Ik heb deze bij Foto Mundus in Meppen, Duitsland gekocht. Wel via internet bestelt, maar gewoon zelf afgehaald. Dit is voor mij dichterbij dan bv Konijnenberg (wat in dit geval ook maar goed is ;) ). Over omruilen doen ze niet moeilijk. Hopelijk heb ik vandaag al tijd om het objectief om te ruilen en het nieuwe exemplaar eerst te testen. Wordt vervolgd. :wink:
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
kooskoets2001
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2009 08:18
WoonplaatsCOLON Druten

@Rens:
Ik ben erg benieuwd. Ik heb zelf ook een 50D en een 17-70 van Sigma. Erg goede combinatie, al moet ik zeggen dat wanneer ik in RAW schiet, de hieruit gedestilleerde JPEG foto's stukken scherper kunnen worden. Maar dat even ter zijde. De Canon is me gewoonweg te duur, een combi van lens, filter, en zonnekap zit al gauw op 700 euro.

Nogmaals succes en ik zie je update met belangstelling tegemoet

Groet,

Ray
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

17-70 heb ik ook, en ben hier zeer tevreden over. Dit, het resultaat van tests en reviews en het prijsverschil met de Canon was voor mij de reden om voor de Sigma te gaan. Alleen niet goed genoeg gelezen, anders had ik direct ter plekke uitgebreide tests gedaan.
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Koekiemonster schreefCOLONAlleen niet goed genoeg gelezen, anders had ik direct ter plekke uitgebreide tests gedaan.
ALTIJD DOEN !!!

Zelfs L objectieven van Canon.

Om welk objectief het ook gaat, altijd ter plekke testen. En als ze dat niet toe staan dan zeg je maar dat je het objectief wel ergens anders gaat kopen waar het wel mag. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Tja, de wijsheid komt pas later. :)
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Wellicht slightly off topic maar m.i. wel relevant in dit kader:

Hoe kan je snel en goed een lens testen? Bijvoorbeeld ook als je er een tweedehands zou willen aanschaffen.

Je kan natuurlijk een foto maken en die meteen op je laptop bekijken. Alleen, wat mag je verwachten en wat moet je fotograferen om een goede indruk te krijgen? Iemand tips?
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Iets met veel detail, zoals struiken / een stenen muur (zodat je de zandkorreltjes in de cementvoegen kunt zien zitten :lol: ) een verkeersbord en dat soort dingen.

Geen landschap. Daar kun je zo snel niets op beoordelen.

Probeer dus "platte" dingen te vinden die haaks op de camera staan zodat het van links naar rechts "in focus" zou moeten zijn.

Schiet op verschillende brandpunten (in geval van een zoomobjectief) en schiet bij verschillende diafragmawaarden. Ik doe meestal f/2.8 - F/4 - f/5.6 - f/7.1 - f/9 - f/13 - f/16

Bij het terug kijken zou je moeten constateren dat tussen f/5.6 en f/9 de scherpste plaatjes op zou moeten leveren.

Verder is het een kwestie van intuïtie en gezond verstand.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
RBteR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 19:34
WoonplaatsCOLON Roden

off topic, wat is CA?
alles komt altijd goed, DDWW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar