Ja, ik heb een 100-400

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Mede door de IS kan je inderdaad makkelijker uit de hand fotograferen...
Maar je hebt nog altijd voldoende licht nodig om op 400mm te kunnen fotograferen!

IS is makkelijk, maar niet altijd de helpende hand voor scherpe foto's.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
VBiB
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1762
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 15:44
WoonplaatsCOLON Genk (BE)
CONTACTCOLON

Met andere woorden: voor buitenfotografie(ornitologie vooral) in zonrijke gebieden is de Canon 100-400L een beter keus dan de Sigma 50-500?
Of bestaat er daar een betere oplossing voor?
[size=75][url=http://www.vogellijst.be]Mijn site[/url] - [url=http://www.costaricareis.be]Costa Rica Reizen[/url] - [url=http://costarica.vogellijst.be]Vogellijst van Costa Rica[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Anthre.5
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 07:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

VBiB schreefCOLONMet andere woorden: voor buitenfotografie(ornitologie vooral) in zonrijke gebieden is de Canon 100-400L een beter keus dan de Sigma 50-500?
Of bestaat er daar een betere oplossing voor?


Als je de flexibiliteit van een zoom wilt, zijn beide lenzen erg goed, wat de Canon 100-400L betreft, als de lichtomstandigheden minder worden, dan kan dankzij IS nog uit de hand geschoten worden (eigen ervaring).
Ik ben bovendien erg te spreken over de goede AF en lichte gewicht, volgende week tref ik op een cursus iemand die zijn Bigma meeneemt, ben benieuwd. :shock:
Niet geschoten is altijd mis, helaas niet altijd spot on :0)
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik heb deze nu ook :!: .
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Crizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 183
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 21:59
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Sinds 1,5 week ben ik ook eigenaar van een 100-400 !
www.aimhigh.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Allebei gefeliciteerd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
digibeet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2006 13:07
WoonplaatsCOLON Groningen

Ik zat ergens voor de jaarwisseling met de keus tussen de 100-400 en een 300 vast.
Het is de 300 geworden....

Ik heb hem dus niet :lol:
20d
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik heb hem nóg niet. :lol:

Het inmiddels 9 jaar oude model staat op punt om vervangen te worden door een "vaste" f/4 versie met IS als we de geruchten mogen geloven. Iets wat ik al ruim een jaar geleden voorspelde.

Dus ik wacht het allemaal nog eventjes af. :wink:

P.S. @ Digibeet... mogen de onderwerpen van jouw onderschrift a.u.b achter elkaar in plaats van onder elkaar? Neemt zo veel ruimte in beslag als je een 1-liner post. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
xon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2005 09:48
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

ik durf het haast niet te zeggen maar ik heb hem weer verkocht :) Het voelde gewoon niet goed...het bereik is to good to be true en heel compact (ingeschoven)...maar vind het gewoon een tegenvaller als je thuiskomt en je merkt dat alles donker is als je buiten op 200/400 iso hebt geschoten.

als het een beetje bewolkt is moet ie ECHT flink omhoog...ook mis ik gewoon scherpte boven de 300mm...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Heeej nog niet gezien, dit topic.

Heb hem sinds 18 november in bezit. Ben er erg blij mee. :lol:
Zou hem denk ik wel verkopen en de 150-550 4 nemen als die uit zou komen en betaalbaar zou zijn.

Maar nogmaals: Ben er erg blij mee. Heel mooi om vrijstaande foto's te maken. Zie ook al mijn dierenfoto's :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

dejong1racing schreefCOLONHeren en dames:

Dit is geen topic over hoe goede de lens is, of welke beter zijn, maar wi zo'n exemplaar thuis op de plank heeft liggen
Ja als die op de plank ligt schiet het niet op natuurlijk :wink:
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
Gebruikers-avatar
venz
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2007 16:06
WoonplaatsCOLON Oosterhout NB
CONTACTCOLON

Ik heb 'm ook, inmiddels al zo'n 4 jaar. Laatst is hij even bij ETBASS geweest nadat ik 'm tijdens een weekendje weg had laten stuiteren vanaf heuphoogte :cry:

Kunnen ze niet echt goed tegen, bij mij was de Image Stabilizer naar de knoppen. Eind van het verhaal: Lens doet het weer, en de verzekering (gelukkig, de reisverzekering dekte de schade) was 350 euro lichter.
Kanonnen en Appels...
Gebruikers-avatar
trifonius
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2005 14:18

musicjohn schreefCOLONHet inmiddels 9 jaar oude model staat op punt om vervangen te worden door een "vaste" f/4 versie met IS als we de geruchten mogen geloven. Iets wat ik al ruim een jaar geleden voorspelde.
Ik weet niet wat je bron is, maar ik zou me er over verbazen als er en een 100-400 f/4 zou komen.

De huidige versie heeft op 400 mm een lensopening van 400/5.6=71 mm. De filterdiameter moet groter zijn en is 77 mm. Bij een f/4 lens is de lensopening 400/4 = 10 cm (ik schakel nu maar even over op centimeter :o ). De diameter van het voorste element moet dan gigantisch worden. De lens wordt daarme te groot en te duur voor het marktsegment waar hij voor bedoeld is. Vergelijk bijv. met de EF 400 f/4 prime.

Ter vergelijking de Bigma (Sigma 50-500 f/4-f/6.3) die heeft bij 500 mm (schijnt eigenlijk iets minder te zijn) een lensopening van 79 mm, de filtermaat is 86 mm. Dit is nog te doen.

Als Canon de 100-400 zou vervangen door een lens met constantie f-waarde dan zou deze in het allergunstigste geval f/4,5 zijn. Dit is een opening van 89 mm op 400 mm. Zelf gok ik op f/5.
[size=75]Canon 40D/BG-E2N/EF 17-40 L/EF-S 10-22/EF 50 1.4/EF 28-105 3.5-4.5 II/Sigma 100-300 F4 EX APO/Sigma APO teleconverter 1,4x EX DG/430EX[/size]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

In DIT TOPIC geeft musicjohn aan waar ie zich op baseerd. Ik heb net m ook al gevraagd namelijk :-)
groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
trifonius
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2005 14:18

Dank je Sarpa. :)

Als aanvulling van mijn argumentatie is het wel interessant om naar de Nikon AF-S 200-400mm F/4.0 VR te kijken. Deze kost bij K-E € 5999. Een andere prijsklasse dus dan de Canon 100-400.
[size=75]Canon 40D/BG-E2N/EF 17-40 L/EF-S 10-22/EF 50 1.4/EF 28-105 3.5-4.5 II/Sigma 100-300 F4 EX APO/Sigma APO teleconverter 1,4x EX DG/430EX[/size]
Neos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 22:57

ranja schreefCOLONik durf het haast niet te zeggen maar ik heb hem weer verkocht :) Het voelde gewoon niet goed...het bereik is to good to be true en heel compact (ingeschoven)...maar vind het gewoon een tegenvaller als je thuiskomt en je merkt dat alles donker is als je buiten op 200/400 iso hebt geschoten.

als het een beetje bewolkt is moet ie ECHT flink omhoog...ook mis ik gewoon scherpte boven de 300mm...
Kan je in alle punten volgen. Heb de mijne ook verkocht en vervangen door een 400mm f 5.6. Veel scherper, ook wide open!

Groetjes

neos
http://www.pbase.com/neos_marc
Gebruikers-avatar
Edwin M.
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2007 09:42
WoonplaatsCOLON Naarden
CONTACTCOLON

Heb er sinds 2 weken ook 1 maar heb nog niet kunnen schieten i.v.m. het "lekkere" weer in mijn vrije weekenden... Maar het belooft wat moois te gaan worden op de mooie dagen... 8)
[color=red]Ca-non[/color] (de ~ (m.))
[color=red]EOS[/color] (de ~ (v.)) Griekse godin van de dageraad
[color=red]Ple-zier[/color] (het ~) gevoel van welbehagen, veroorzaakt door iets wat men aangenaam vindt
Gebruikers-avatar
merlin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2006 07:39
WoonplaatsCOLON Riethoven
CONTACTCOLON

Neos schreefCOLON
ranja schreefCOLONik durf het haast niet te zeggen maar ik heb hem weer verkocht :) Het voelde gewoon niet goed...het bereik is to good to be true en heel compact (ingeschoven)...maar vind het gewoon een tegenvaller als je thuiskomt en je merkt dat alles donker is als je buiten op 200/400 iso hebt geschoten.

als het een beetje bewolkt is moet ie ECHT flink omhoog...ook mis ik gewoon scherpte boven de 300mm...
Kan je in alle punten volgen. Heb de mijne ook verkocht en vervangen door een 400mm f 5.6. Veel scherper, ook wide open!

Groetjes

neos
Ik heb de mijne ingeruild tegen een 70/200 F2.8L USM, Extender 1.4, een 400 F5.6L USM prime en een monopod statief.
Mijn foto;s zijn nu ook scherper, ondanks het feit dat ik nu geen IS meer heb.
Canon 30D, en wat lenzenspul.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

eehhh, was die niet het topic "Ja Ik heb een 100-400" ;-)
Het begint er nu meer op te lijken dat voor een hoop mensen geldt "ik HAD een 100-400"

groetjes Sarpa
Gebruikers-avatar
Edwin M.
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2007 09:42
WoonplaatsCOLON Naarden
CONTACTCOLON

Sarpa,
Sarpa schreefCOLONeehhh, was die niet het topic "Ja Ik heb een 100-400" ;-)
Het begint er nu meer op te lijken dat voor een hoop mensen geldt "ik HAD een 100-400"

groetjes Sarpa
Ik heb hem nog steeds...
[color=red]Ca-non[/color] (de ~ (m.))
[color=red]EOS[/color] (de ~ (v.)) Griekse godin van de dageraad
[color=red]Ple-zier[/color] (het ~) gevoel van welbehagen, veroorzaakt door iets wat men aangenaam vindt
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar