NAS of Externe schijven?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Bekijk ook even de apps in de appstore voor je Synology, erg handig...
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zitten idd erg handige App's bij.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Om maar even mee te dingen voor topic-kick-van-het-jaar-award....

Om niet een nieuw topic voor het zelfde onderwerp te starten, stel ik mijn vraag hier maar even:

Onlangs toegetreden tot het Mac-gilde. Na een iphone, 2 iPad´s en 2 iPods eindelijk de overstap gemaakt naar een MacBook pro.
Mijn hoofdcomputer thuis is echter nog steeds een PC inclusief diverse HDD´s ingebouwd voor de opslag en een externe HDD voor backup. Nu wil ik graag bestanden die op de PC staan benaderen vanaf de MacBook. Nu weet ik niet of ik een netwerkverbinding kan aanleggen tussen Mac en PC (tips mag), maar eigenijk denk ik er gewoon over om een NAS te kopen hiervoor. Voorkeur voor Synology s er al, dus zeer waarschijnlijk zal dat er ook wel komen, maar nu de hoofdvraag: Kan een NAS overweg met beide besturingsystemen zonder dat je problemen krijgt met bestandsindelingen en bestandssoorten?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ja die kan om gaan met beide besturingssystemen. Je hoeft hier niks extra's voor te doen. Je kunt zelf instellen als TIme Machine back-up
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Geen enkel probleem hoor Bob! Ik heb hier een zelfde situatie (Macbook + Windows desktop), maar dan ook nog Linux-bakken in het netwerk erbij ;)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ok! klinkt goe, bedankt voor de antwoorden!

@Apple, k heb ondertussen mijn pc gevonden in Finder, maar ik zie enkel en alleen mijn C schijf en dan ook alleen maar de sandaard Windows-folders. Heb je tibs hoe ik ook andere schijven zichtbaar maak?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Wat bedoel je met C schijf ? Wat probeer je te doen. je Windows share te delen met een OS x machine ?

Mac OS X: uw bestanden delen met computers van andere fabrikanten
http://support.apple.com/kb/HT1627?view ... cale=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

En hoe windows te delen met OS X --> Google
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

bobvanduin schreefCOLONOnlangs toegetreden tot het Mac-gilde. Na een iphone, 2 iPad´s en 2 iPods eindelijk de overstap gemaakt naar een MacBook pro.
Welkom bij de club, Bob! :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

bobvanduin schreefCOLONHeb je tips hoe ik ook andere schijven zichtbaar maak?
Je kunt beginnen met die schijven te "delen".
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ja, inderdaad Pieterr, daar had ik inderdaad al de oplossing gevonden, blijkbaar is Windows 7 zo slecht nog niet, het gaat allemaal erg makkelijk ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wat is jullie oordeel over de Synology DS-112j en wat is het nadeel tov de DS-112 ?

Ik weet dat dit er 1 is met een enkele schijf en ik weet het voordeel en nadeel van een versie met een 2e (of meerdere schijven voor RAID opstellingen). Ik hoef dus geen tips daaromtrend, maar zou graag horen waarom de DS-112j wel of niet goed is ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De niet-J versie is sneller (1.6GHz met 256MB ram, versus 1.0GHz met 128MB ram)
http://www.synology.com/products/perfor ... enu#tabs-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Vroeger moest je de J-versies echt mijden maar tegenwoordig valt het wel mee.


112J: http://www.synology.com/products/spec.p ... #p_submenu" onclick="window.open(this.href);return false;

112: http://www.synology.com/products/spec.p ... #p_submenu" onclick="window.open(this.href);return false;

Een snellere NAS heeft vooral voordelen bij het berekenen van de thumbnails nadat je je foto's hebt geupload naar de NAS. Je kunt die thumbnails overigens ook op je computer laten uitrekenen.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

De NAS gaat enkel dienst doen als Media player en 2e backup van de foto bibliotheek. Dus snelheid van thumbnails is niet van toepassing.

Bedankt voor de info Pieterr. Ik ben er trouwens bang voor dat de PC vrij snel vervangen gaat worden door een iMac, ik was er al bang voor hahaha.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

bobvanduin schreefCOLON Ik ben er trouwens bang voor dat de PC vrij snel vervangen gaat worden door een iMac, ik was er al bang voor hahaha.
Ja het is ongezond al dat spul van dat fruitmerk. Eenmaal 'hooked' wil je niet anders meer. :wink:
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Pieterr schreefCOLON
bobvanduin schreefCOLON Ik ben er trouwens bang voor dat de PC vrij snel vervangen gaat worden door een iMac, ik was er al bang voor hahaha.
Ja het is ongezond al dat spul van dat fruitmerk. Eenmaal 'hooked' wil je niet anders meer. :wink:
Helemaal mee eens. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Het werkt gewoon altijd en vooral de Synology als Timemachine gebruiken. Erg handig.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik vind een NAS echt ideaaaal.

Mijn ouders wonen een paar straten verder en daar heb ik de NAS staan. Ik kan daar via mijn iphone of gewoon pc/mac in en bestanden heen en weer slepen. Voor thuis heb ik gewoon mijn externe schijven.
Ik heb zelf de Synology 213+

Het instellen op afstand was wat lastiger voor mij als IT leek, maar Dolia van dit forum heeft mij er supergoed bij geholpen.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Aestiva schreefCOLONHet instellen op afstand was wat lastiger voor mij als IT leek, maar Dolia van dit forum heeft mij er supergoed bij geholpen.
Voor wie zelf een poging wil wagen:
http://forum.synology.com/wiki/index.ph ... iskStation" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Ik ben ook bezig met de uitbreiding van de extern geheugen. De extern schijf van 1 t loopt vol. Voor de mac gebruikers onder ons (ik ben op computergebied een leek) een vraagje: wat is slimmer of handiger ( het gaat mij alleen voor de opslag van de foto's) om nu een NAS systeem (b.v. Synology) of van Apple zelf de time capsule aan te schaffen?


Alvast bedankt voor jullie reactie,

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik heb net een NAS van iomega aangeschaft, maar timemachine via het net duurde erg lang de eerste keer. Dat komt omdat het via het internet gaat ipv direct via firewire denk ik. Waarom toch NAS en geen timecapsule? NAS heeft meerdere schijven, tenminste de mijne, in een RAId setting, m.a.w. Minder kans op data verlies. Timecapsusule is een goede oplossing maar met een schijf, ik zou dan eerder een losse externe schijf kopen via FireWire poort ...
Maar het is altijd lastig iets te adviseren omdat elke situatie weer heel persoonlijk is, dus suc6. Bij het afwegen van alle inputs :-)
Apple fan, Canon volger...
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Paul: Een Time Capsule is een router met een netwerkschijf. Als je al een goede router hebt, kun je beter je geld besteden aan een goede netwerkschijf zoals een van Synology (vind ik). Je kunt namelijk veel meer met zo'n NAS dan alleen maar data opslaan. Je kunt er van allerlei services op draaien, muziek server, foto server, http server, download server en ga zo maar door. Op de TC kun je helemaal niks aan extra services draaien, niet eens een iTunes server...

Klik op 'voor gebruik thuis' op deze link: http://www.synology.com/dsm/index.php?lang=nld" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op Pieterr, in totaal 30 keer gewijzigd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar