Handig reisstatief (met persoonlijke review 4 én 8 jaar later)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Hallo iedereen,

Ik ga in juni 7 weken naar Indonesië om daar rond te trekken en te filmen. Ik heb mezelf al suf gezocht voor een goed reisstatief. mijn oog is gevallen op de gorillapod zoom met balhoofd. Ik vraag me af of er nog meer oplossingen zijn hiervoor. de gorillapod met balhoofd leek mij het handigst omdat je die ook aan dingen vast kunt maken zoals bijvoorbeeld een boom of een bankje.

In de eerste week dat ik er ben film ik ook de bruiloft van mijn broer die daar in traditionele wijze wordt gevoerd. daarna ga ik samen met mijn vriendin rondtrekken. we zullen waarschijnlijk niet langer dan 2 dagen ergens blijven. dus vandaar dat een licht en handig maar ook kwalitatief goed statief nodig is.

Ik ben benieuwd of er nog meer alternatieven zijn hiervoor.
Laatst gewijzigd door 2 op shorttrack, in totaal 14 keer gewijzigd.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb zo'n ding (DSLR gorillapod), maar vind het erg tegenvallen. Echt stevig is het niet. Goed genoeg voor een incidenteel shot, maar niet geschikt om veel te gebruiken. Voldoet in ieder geval niet aan jouw eis "kwalitatief goed".

Ik zou eerder denken aan een monopod, en dan zou je eventueel nog kunnen kijken naar een variant met uitschuifbare pootjes zodat je 'm ook als (redelijk bruikbare) driepoot kunt gebruiken.
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 24 keer gewijzigd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik heb laatst een statief gekocht van het merk Sirui.
Degelijke kwaliteit voor een in mijn ogen betaalbare prijs.

In deze serie hebben ze ook een traveller: http://www.kamera-express.nl/product/si ... r-statief/" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien is dit iets voor je reis?

Er zijn er ook waar je op een hele makkelijke manier 1 poot kan loshalen zodat je een monopod hebt.

Suc6 en veel plezier op je reis.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Een goed statief welke ook niet te zwaar is, wordt een dure grap... ;) Dan komt carbon om de hoek kijken en dat kost gewoon een hoop.
Een goed reisstatief is een statif welke echt licht is. Ik heb persoonlijk een super degelijk manfrotto statief, welke veel te zwaar is om te reizen. Daarnaast heb ik een flut alu statiefje van de kijkshop voor 3 tientjes. Dit supergoedkope statiefje gebruik ik het meest. Waarom? Deze is zo licht, dat ik het nooit een bezwaar vind deze aan mijn fototas te binden. Het zit me niet in de weg en wanneer ik hem nodig heb is hij er wel. Wanneer ik hem niet volledig uitschuif nog verbazend stevig ook. Ik heb mijn 550D + Grip + 70-200 erop gehad zonder problemen.
Zou ik dit statief meenemen naar een verre reis? idd Nee.

Moraal: Een stevig maar superhandzaam statief kost een vermogen. Goedkopere alternatieven zijn of zwaar en stevig of licht en niet degelijk.
Als een reisstatief zou ik altijd gaan voor een handzaam model wat niet/nooit in de weg zit.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik heb al aardig wat "super goedkope" statiefjes met voor een paar duizend euro aan spul er op om zien kiepen. :(
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Kijk dit is zeer nuttige informatie. ik hoop dat er meer mensen met goede alternatieven komen. misschien is de gorillapod inderdaad niet de allerbeste keus
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Hoi Shorttrack.
Ik ben recent door de jungle van Borneo getrokken. Daar had ik mijn Sirui M3205 statief met K20n kop bij mij. Mooi kompact.Hij steekt als íe dwars op mijn rugzak ligt niet buiten mijn schouders uit. Is lekker stabiel, draagbaar en eenvoudig in het gebruik.
Voor mij een aanrader dus.
Grtz twin_x
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Bedankt voor de tips. ik denk dat ik voor de Sirui T-2005X Traveller Statief ga. en als kop wil ik de Velbon PH-368 Video Panhead kopen omdat ik daar ga filmen natuurlijk. is een investering die dubbel zo groot is al dat ik voor de gorillapod was gegaan maar ik weet zeker dat ik ook in de toekomst hier voor meer aan ga hebben.

nogmaals bedankt voor de tips iedereen.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Ik heb ondertussen kunnen beslissen welk statief ik wilde kopen en ben daarom nu trotse eigenaar van mijn surui t2005x traval statief. Hij is eerlijk gezegd van beter kwaliteit en handigheid dan ik verwacht had. ook de accecoires die erbij geleverd worden zijn erg handig.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Gefeliciteerd! En dan nu nog de 24-105 F/2.8. Als ze die gaan maken natuurlijk! ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONGefeliciteerd! En dan nu nog de 24-105 F/2.8. Als ze die gaan maken natuurlijk! ;)
Dan liever de 17-105 F/2.8 :D
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Beasar schreefCOLONGefeliciteerd! En dan nu nog de 24-105 F/2.8. Als ze die gaan maken natuurlijk! ;)

hahaha :mrgreen:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Een update lijkt me wel zo leuk voor iedereen.

In het voorjaar van 2013 heb ik de 'Surui t2005x traval statief' gekocht. Daarbij heb ik ook nog een goedkope videohead gekocht van het merkt 'Velbon PH-368 Video Panhead'.

Het is nu ondertussen alweer 2017 en dus iets meer als 4 jaar geleden dat ik heb gekocht heb. Bij deze mijn ervaring dus.

SUPER STATIEF!!!!!!!!!!!
Ik ben er echt enorm blij mee. Hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten en alle sluitingen en scharnieren werken nog alsof ze nieuw zijn. De Videohead die ik toen der tijd gekocht heb zit er ook nog altijd op. Die is voor zijn prijs ook van uitzonderlijke qualiteit.

Mijn reis door Indonesië is door dit statief er goed mee gevallen. De poten zijn afzonder af te stellen waardoor ik heb zowat op alle plaatsen STEVIG neer kon zetten.

Het statief voelt niet alleen stevig maar is ook echt zeer stevig. Hij heeft al flink wat schoppen gekregen op de werkvloer en alle poten zijn nog kaarsrecht. Het is een licht statief maar staat ook zonder extra gewicht stevig op zijn poten.

Ik heb tot nu toe enkel met mijn eigen camera's gewerkt. Eerst de canon 550d en later de 600d. Ik werk veel met mijn canon 24-105 L f.4 lens en daarbij gebruik ik ook nog een zoom h2n microfoon om geluid op te nemen. Dit alles weegt natuurlijk niet zo ontzettend veel maar, ik heb zeker niet het idee dat dit het limiet van deze statief is.

Ik kan nu met zekerheid zeggen dat ik dit statief echt een AANRADER vind.

Hij is klein maar kan heel groot worden. Hij is super stevig en multifunctioneel. Persoonlijk vind ik de prijs erg degelijk voor wat je krijgt.
Over wat je krijgt gesproken. De statief komt met een handige draagtas waar de statief inclusief gemonteerde videohead in kan. De stevige tas zit dan ook wel echt vol maar er hoeft natuurlijk ook niet meer in. Er zitten ook twee staven bij. Een van een "normale" lengte die je het meest gaat gebruiken. maar omdat de poten van het statief ook bijna volledig horizontaal gezet kunnen worden zit er ook een kortere staaf bij van ongeveer 10 cm zodat je heel dicht bij de grond kunt komen met je camera.

Ik heb lang zitten twijfelen tussen dit statief en een gorilla pod. Achteraf gezien was dit voor mij ABSOLUUT de betere keuze. Dit statief is op zoveel vlakken meer veelzijdiger als een gorilla pod.

Ik dacht "er zullen zeker mensen zijn op dit forum die onbewust graag willen weten wat mijn ervaringen zijn met dit statief". Dus vandaar dat ik ze hier plaats.

Ik hoop dat ik sommige van jullie hiermee geholpen heb bij het kiezen van het juiste statief.

Let wel! Het gaat hier om een reis statief. Hij is dus gemaakt om veel mee op pad te zijn. Desondanks is hij toch super stevig. Maar wil je een statief kopen die enkel in de studio blijft zou ik toch voor een andere gaan. Dit statief staat zeer stevig maar een zwaardere staat natuurlijk altijd steviger. Mocht je budget niet groter zijn dan heb je uiteraard aan dit statief ook een zeer goede keuze.

Vele groeten,

En tot de volgende keer.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Anoniem 3

Ongelooflijk dat je na al die tijd ons zo uitgebreid van je bevindingen op de hoogte brengt.
Dank daarvoor.

Ik ben ook op zoek naar een reisstatief wat goed voldoet en ga je ervaringen zeker in mijn aankoop meenemen.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik heb ook al weer een paar jaar een Sirui als statief en bevestig de ervaring hierboven, bevalt me uitstekend en de carbon maakt het lekker licht maar toch stug genoeg
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Bedankt voor de uitgebreide review! Ben er blij mee, zelf momenteel aan het kijken voor een goed statief, dit Topic TOTAAL vergeten na al die andere topics te hebben doorgelezen.. En toevallig kwam deze ook bij mij als zeker potentieel volgend statief uit de bus.. mijne is na 6 jaar toch maar eens wat steken aan 't laten helaas (hij werkt nog goed hoor) maar het begint langzaam hier en daar wat te piepen en te kraken (ondanks al zijn avonturen in het urbex-wereldje).. Ik ga hier een zeker even harder over twijfelen haha :D
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Echt top om alsnog jouw bevindingen te delen.! :) Ik heb zelf een superlicht ( ingeklapt heel compact) doch stevig statief voor mijn Sigma 150-600mm lens maar ik vind het statief een beetje laag. Ik ga dit statief eens bekijken.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

telescoop schreefCOLONOngelooflijk dat je na al die tijd ons zo uitgebreid van je bevindingen op de hoogte brengt.
Dank daarvoor.
Dit is exact wat ik wilde zeggen ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

MarcoEOS550D schreefCOLON Dit is exact wat ik wilde zeggen ;)
Na vier maanden ;-)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

frank schreefCOLON
MarcoEOS550D schreefCOLON Dit is exact wat ik wilde zeggen ;)
Na vier maanden ;-)
Inderdaad. Voor sommige zaken is de factor tijd van geen belang.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar