Help

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hallo medeforum leden.

Ik heb enige tijd geleden met jullie over een verbouwing carport/garage naar studio. Toen bleek al snel dat de afmetingen te klein waren voor een optimale studio. Toch zeiden sommige forumleden destijds dat het niet helemaal kansloos was, afhankelijk wat ik er mee wilde doen. Ik zat zelf aan portret halfbody van 1 of 2 personen of een kindje er helemaal op de foto. Ik had toch toen besloten er geen studio van te maken. Maar nu kon ik voordelig een flitsset kopen en heb de ruimte weer leeg gemaakt om toch een poging te wagen met de nieuwe flitsset. Om even jullie op te frissen de ruimte is lang 5.70 m en breed 2.77 m en hoog 2.31 m. De muren zijn wit en het plafond ook. Ik heb even geprobeerd om een foto van object te maken maar alles is zwaar overbelicht.
Welke instellingen moet ik doen met mijn camera?

De flitsset is misschien te krachtig voor deze ruimte maar ik dacht kan hem altijd lager stellen de lichtsterkte.
Ze zijn 600 watt 2 stuks en 2 softboxen van 80x100.

Ik heb de flits lampen al op 1.0 gezet ipv 6.0 toch is het zwaar overbelicht.

Wat doe ik verkeerd???

Alvast bedankt voor het lezen van mijn probleem.

Groeten
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Hoi

Wat voor waarde krijg je als je een foto maakt op (AV stand, ISO 100 F8)?
Aan de hand daarvan zou ik zeggen voeg wel of geen licht toe.

2x 600 watt in die de genoemde ruimte klinkt inderdaad als overkill, Vooral met het wit (weerkaatsen)
Een oplossing zou kunnen zijn:
- slecht 1 flitser gebruiken en een reflectie scherm
Laatst gewijzigd door 1 op Rick T, in totaal 7 keer gewijzigd.
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hoi Rick,

Sorry maar wat bedoel je met '' wat voor waarde''?
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Welke instellingen moet ik nog verder veranderen op de camera? Meervlaksmeting ect.......
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wat zijn de nu gebruikte instellingen op je camera? Als je foto overbelicht is terwijl de flitsers niet lager kunnen in flitskracht, dan moet je aan de instellingen op je camera gaan sleutelen... Kortere sluitertijd (maar ivm je flitsers zal je wel onder de 1/200e moeten blijven), of je diafragma wat verkleinen (grotere f-waarde).
Kortom, werken aan een van de zjden van je belichtingsdriehoek. Lichtmeting kan je buiten beschouwing laten, want die gebruik je niet, camera staat tenslotte op standje M (althans..??)
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hij staat op de M stand en ik heb met sluitertijd gerommeld tussen de 1/100 en 1/200 en diafragma tussen de 5.0 en de 8.0. Heel af en toe zit er een foto bij waar ik iets op kan waarnemen maar heel vaak zijn ze gewoon zwart! of half zwart. Ik vraag me af moet ie wel op meervlaksmeting staan en de witbalans op AWB of op Flitser?
Anoniem 4

Zwaar overbelicht en alles zwart dat gaat niet samen. Zwart of "half"zwart wordt meestal veroorzaakt door onjuiste synchronisatie.
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Als het onjuiste synchronisatie is hoe tekkel ik dit probleem?
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

welke kamera heb je? De meeste kamera's kunnen overweg met 1/125 als sluitertijd. Iso op 100 en dan gaan spelen met je diafragma (F8/F11/F16). Begin ook eens met 1 flitser op de laagste stand.

Lichtmeting op je kamera maakt niets uit.
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Ik heb de 5D mark III, en ik heb de flitsset al op de laagste stand 1.0. En ik heb ook met een sluitertijd 1/125 gewerkt en ook gespeeld met F8 t/m F20. Misschien is de oorzaak dat de wanden van mijn ruimte niet echt mat wit zijn maar een zeer lichte glans op zit. Maar lijkt me sterk dat ik gewoon geen foto goed krijg en het daar aan ligt.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Hoe stuur je de flitsers aan?
Eigenlijk kun je weinig fout doen, maar als al je foto's zwart zijn zit er iets niet goed tussen belichting sensor en afgaan van je lampen.
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Ik stuur hem aan met de Visico VS604-AC triggerset.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Kan je eens een voorbeeld foto plaatsen van wat jij bedoeld met half-zwart? Heb je het dan over schimmig, net wat doortekening erin, oftewel... Zwaar onderbelicht? Of bedoel je het letterlijk.. Dat de helft van de foto geheel zwart is... In een rechte horizontale lijn halverwege de foto? Want dat zou inderdaad een probleem in je synchronisatie zijn...

Je ziet de flitsers wel afgaan? Heb je al aansturing met een kabel geprobeerd? Door je eerdere opmerkingen van overbelichting en later juist zwarte foto's is je verhaal er helaas niet echt duidelijker op geworden wat nu het probleem is en wat je probeert

En weet je ook wel zeker dat stand 1.0 op je flitser de minimale flitssterkte is? Dan dat niet juist 6.0 is bij jouw flitsers (afhankelijk van notatie namelijk...)
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik vind 600watt behoorlijk aan de maat voor zo'n kleine ruimte...
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Anoniem 4

Sync speed van dit setje schijnt een drama te zijn. Zet de sluitertijd eens op 1/60 en experimenteer daarmee. Beperk het omgevingslicht.
Of sluit eens vast aan met een kabel.
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Bedankt Rocker en Illuminatus het zat hem inderdaad in de trigger!! Heb nu geschoten op F10 en sluitertijd 1/125 met ISO 100. De flitsers met softboxen staan beide op 2.6. Ik ben zeer tevreden nu met het resultaat!!

Nog aan vraagje aan jullie, bij de softbox heb je ook de mogelijkheid om een extra wit doek te plaatsen in de softbox zelf of alleen dat witte doek en niet aan de buitenzijde afdekken met het witte doek. Wat kan ik daarmee bereiken?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Met een stukje wit doek in je softbox wordt het licht eerst daar tegenaan geflitst en raakt het verspreid. Dan komt het bij het doek aan de buitenkant en raakt het nog verder verspreid. Je krijgt met dat stukje witte doek dus een nog egalere spreiding.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Dus je kunt de belichting daardoor nog meer dimmen min of meer. Door de verspreiding word ie minder intens. Toch?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ja, maar het is minimaal hoor.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

UPDATE:

Ik was/ben van plan om een nieuwe trigger set te kopen, vanwege de problemen die we in dit topic al hebben besproken.
Op dit moment heb ik een kabel rechtstreeks in de studiolamp en in de camera, zo werkt ie perfect.
Alleen vind ik het soms wel lastig met een kabel.
Nu wilde ik me verdiepen in een nieuwe triggerset en vragen wat jullie mij adviseren.
En wat de mogelijkheden zijn?

Vraagje tussendoor zou het besproken probleem ook veroorzaakt kunnen worden door een batterij die leeg is of bijna leeg?

47648

BUTTON_POST_REPLY

Terug naar