Batterijen en opladers: Beter origineel (Canon) of niet?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi forumers,

Tot nu toe geen problemen gehad met die accu's.
Tja en lichtvaardig, nee forumers en ik durf die risico's wel te nemen.
Ik lees natuurlijk eerst wel effe op het internet daarover.
Dus ik laat mij via het internet wel effe voorinformeren voordat ik het aanschaf.
Maarja ieder zijn mening, nogmaals voor risico's loop ik niet weg.

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Anko schreefCOLONAls je twee verschillende accu's in een grip doet, dat op zich kan geen kwaad. Maar het stuk gaan op welke manier dan ook van een niet originele accu kan een gevaar blijven.
En het stuk gaan van een originele accu ?
Is dat geen gevaar of zijn deze op de een of andere manier beschermd?


Ik wil overigens wel graag aan dit hele topic toevoegen dat de zgn "originele" accu's/batterijen vaak door dezelfde fabrikanten worden gemaakt die ook de "imitaties" produceren.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik wil overigens wel graag aan dit hele topic toevoegen dat de zgn "originele" accu's/batterijen vaak door dezelfde fabrikanten worden gemaakt die ook de "imitaties" produceren.
Ja dat zou zo maar waar kunnen zijn.
De batches die gemaakt worden worden op kwaliteit geselecteerd en verkocht door verschillende leveranciers.
een matige batch zal voor een lagere prijs op de markt terecht komen.
Ik weet niet wat ze met slechte batches doen, maar het zal mij niet verbazen als je die via alibaba (ed) gewoon kunt kopen. zulke batterijen wil ik niet in mijn camera!
Het zal me worst wezen of ik nu 1000 foto's of 800 foto's kan schieten met een accu, ik wil mijn camera heel houden!

Er zullen ook leveranciers zijn die de fabrikant verbieden om afgekeurde batches te verkopen onder andere naam.
Zeker als er patenten in het product verwerkt zitten. Als jij als consument ook moet betalen voor de afgekeurde batches dan wordt dat product erg duur.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Een merk laat zijn accu's en onderdelen niet zomaar bij een fabrikant maken. En in de productie is er ook verschil. Als Phottix en Canon it dezelfde fabriek zouden komen, dan kan je er van op aan dat het productieproces en de kwaliteit van grondstoffen anders is. En er worden andere kwaliteitseisen gesteld. Inderdaad: matige accu's zullen ook op de markt komen.
Even over origineel: ja, ook die kunnen stuk gaan en ook die kunnen gevaarlijk zijn. Feit is echter wel dat ik van de merkaccu's nog niet één terug heb zien komen omdat die stuk is gegaan. (Behalve dan als ze hun laad en ontlaadcyclussen wel hebben gehad.) Ik heb intussen wel de nodige schade gezien, die veroorzaakt is door niet originele accu's. Vandaag ook weer eentje in handen gehad, een Nikon. Met een vogeltjemerk accu...
Waarom nou wel dure spulletjes en bezuinigen op een accu? Mijn twee accu's gebruik ik al vier jaar intensief. Geen probleem mee gehad en de capaciteit is nog niet veel minder geworden. Ook niet als het koud is trouwens.
Een voorbeeldje: vergelijk en test eens Eneloop en b.v. GP. Daar zijn al grote verschillen tussen. GP is niet slecht. (En Eneloop is niet duurder ;-).)
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Nou ben ik geen batterijen expert maar ik weet wel dat toen ik bij een gerenommeerde bandenfabrikant werkte er meerdere merken werden geproduceerd op dezelfde productielijnen en met dezelfde materialen.
Het was gewoon veel te duur om 2 verschillende batches grondstoffen aan te maken, 2 verschillende productielijnen te draaien ezv
Het enigste verschil was dus uiteindelijk de naam op de zijwand, voor de rest volledig identieke producten.
Ik zeg niet dat dit altijd en overal gebeurt, maar ik ben wel huiverig geworden tav verschillen tussen A-merken en huismerken.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik zou in dit geval niet de vergelijking tussen banden en accu's maken. Naast de genoemde verschillen zijn er nog wel een paar. B.v. de beveiligingen van accu's. En de chip in de accu.
Hoe dan ook: feit is dat er aantoonbaar verschillen zijn tussen origineel en andere merken. Ik ga er in ieder geval niet een paar tientjes op bezuinigen. Alleen al om de capaciteit van de accu's. Andere merken printen een vaak een hoge capaciteit op de accu's die in de verste verten niet gehaald kunnen worden. Dit is meetbaar en dit heb ik vaak gemeten. Laat een accu eens een week liggen en vergelijk dan nog eens. De verschillen worden dan nog groter. Voeg er een beetje koude aan toe en het is helemaal duidelijk.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Mja, maar mag je dat niet gewoon verwachten van een b merk?
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Anoniem 4

Van A en B merken mag je alles verwachten in verhouding tot de prijs die je hebt betaald.
Samsung en Toshiba hebben in het verleden bewezen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen als er problemen zijn met producten.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je zoiets bij Chinadump gaat zien.
Als door een accu je camera wordt beschadigd en je kunt niet aantonen dat dat door een originele accu is veroorzaakt, mag je van Canon voor reparatie de hoofdprijs verwachten.
Alle verwachting is naar zijn geld. Die had van Johan kunnen zijn.
Anoniem 3

Ik ben maar een eenvoudige ervaringsdeskundige in het bezit van twee accu's voor mijn 60D
Een originele van Canon en eentje van, tja waarvan...
Beide even oud. Zo'n 6 jaar.
Het valt mij op dat de 'tja waarvan' het langer uithoudt dan de originele Canon.

Tja...
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ik gebruikte zelf al zeker 10 jaar Hahnel accu's voor mijn Canon 5D en 6D.
In mijn huidige camera (Fuji XT-1) gebruik ik sinds een jaar accu's van Mantona. Deze had ik aangeschaft naar aanleiding van een grote test van Third Party batterijen en ik moet zeggen dat het gewoon prima accu's zijn.
Anko zal ongetwijfeld gelijk hebben, hij heeft het in de praktijk allemaal gezien maar dat neemt niet weg dat ik zelf geen enkele probleem heb ondervonden in de laatste 10 jaar.
Voor mij is dat dus de reden om in ieder geval niet de hoofdprijs voor de originele te betalen.

En hoe zit het dan met accu's voor auto's? Auto's die inmiddels vol zitten met elektronica.
Daar vervangt vaak zelfs de merkdealer de accu door een third-party exemplaar (Varta, Centurion, Wilco etc) Bij een fitter of een onafhankelijke garage kun je niet eens een originele merkaccu kopen. Nog sterker: mensen bellen vaak meerdere leveranciers om vooral maar de voordeligste accu te vinden, daarbij wordt slechts zeer zelden naar het merk gevraagd.
Ik zelf ben 39 werkzaam in de autobranche en heb echt honderden accu's verkocht en geplaatst.
Slechts 1x meegemaakt in die jaren dat er een probleem was met een no-name accu, en dat werd door de betreffende importeur netjes opgelost.
Bovendien: door wie en waar denk je dat die "originele" Volvo, Renault,BMW,etc, accus geproduceerd worden?
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Blijft een lastige discussie:

Origineel zal altijd door de leverancier geadviseerd worden en iedere verantwoordelijkheid bij problemen wegwuiven. Moet zeggen dat mijn originele accu het altijd het beste is. (lees langste mee gaat)
Ik heb naast de originele ook Phottix en moet zeggen dat deze het ook prima doen. Zijn iets sneller leeg maar doordat ik meerdere accu's heb geen probleem. Geen enkele slechte ervaring gehad maar zelf ook nog niet veel gehoord van anderen. Zie bijvoorbeeld hier op het forum weinig klachten voorbij komen.

Ik denk dat het probleem is dat je bij de neppers ook kwaliteit verschil hebt. Phottix,Hahnel en GP zijn ook gewoon gerenommeerde merken en verkopen geen rommel is mijn mening.

Als je in China gaat bestellen voor enkele Euro's ga je denk ik wel risico nemen. Dat zou ik niet doen. Bij iets minder kritische zaken koop ik ook veel in China. Soms verbazingwekkend veel waar voor je geld.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik denk ook niet aan conventionele loodaccu's in een auto. Maar wel b.v. aan de lithium-ion accu van mijn Prius :-). En zo ook die van de camera's.
Anoniem 4

In mijn auto zitten gewoon Bosch accu's ook al staat er de merknaam van de auto op.
Daarom kan ik ze wel vervangen door accu's van Bosch van hetzelfde type maar niet door Chinese 胡来 accu's.
miccie72
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2012 17:35
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Gelijk bij aanschaf van mijn 60D heb ik een battery-grip en drie accu's allen van Phottix aangeschaft. Daar werk ik nu inmiddels vier jaar mee. Alle accu's worden met de originele oplader opgeladen.

De accu's van Phottix gaan lijkt het langer mee dan die ene van Canon zelf. De accu van Canon heeft zelfs een laadprobleem omdat ik die heel erg heb leeggetrokken. Zowel grip als accu's van Phottix doen het perfect.

'Waarom besparen?' las ik ergens in dit topic....... Nou, heel simpel: de grip en drie accu's van Phottix kostten me nog geen 140 euro bij elkaar, en hetzelfde van Canon zou me destijds zo'n 480 euro hebben gekost. Verschil van 340 euro. Als een flink inkomen hebt, of de loterij hebt gewonnen, best. Maar dat heb ik niet. Plus ik lees op diverse plekken recensies.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg. Canon 80D, Canon 60D, 15-85mm IS USM, 70-200mm f2.8 L USM, Sigma 10-20mm EX DC, Sigma 30mm f1.4 Art, Canon 50mm f1.8, Canon 85mm f1.8, Canon 24mm f2.8 STM, Canon 18-55mm f3.5-5.6, Extender 2x II, Samsung DV150F.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Illuminatus schreefCOLONIn mijn auto zitten gewoon Bosch accu's ook al staat er de merknaam van de auto op.
Daarom kan ik ze wel vervangen door accu's van Bosch van hetzelfde type maar niet door Chinese 胡来 accu's.
Maar ook door een Varta, etc. Mits hij maar hetzelfde typenummer heeft. Overigens produceert Bosch zijn accu's niet zelf maar laat dit ergens anders doen. En dat zou ook zo maar in China kunnen zijn.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik weet niet wat jullie gaan doen, het is mooi weer. Ik ga foto's maken met een lp-e6n van Canon in de camera :-). De lp-e6n is een nieuwe versie van de lp-e6.
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Koop je accu's gewoon hier via het Forum kon je ze ook bestellen of dat nog zo is weet ik niet.

http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop/in ... path=59_60


Een lion accu heeft een bepaalde levensduur.
Een accu die gedeeltelijk leeg is en dan niet dadelijk wordt opgeladen zal door zelfontlading snel stuk gaan.
Dit ka je ook wel op Internet vinden.
De accu zit in Accu Boormachines, E-Bikes, Laptops enz.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

En dan nog zie je het verschil (bijna) niet :D


https:/youtube.com/watch?v=FBcVdSvdyAY
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Koop je accu's nu gewoon bij

http://www.aq4u.nl

info@aq4u.nl

Deze accu's zijn zwaarder hebben meer Ah dan de Canon accu's, de Canon Accu voor mijn Canon Eos 40D moest toen € 80.00 kosten hier op het Forum € 19.95 die Canon gebruikers hier kochten zonder klachten. Waarom zal je die rotzooi uit China nemen omdat die nog wat goedkoper is.
Je loopt met een dure Camera en bezuinigd op een Accu.
En een Accu gaat niet eeuwig mee en als je hem halfleeg niet oplaad en een tijd in je tas laat zitten gaat hij nog sneller stuk.
Ik heb hier eens een heel artikel over Lion Accu's geplaatst maar had er geen naam bij dat werd door de Moderator verwijdert.
Ook een artikel over NiMh batterijen waar dat nu staat onbekend is door Gumpje apart gezet.
In de Winter is een Accu sneller leeg maar ik heb er twee in je broekzak kan je de reserve Accu in de Winter bewaren.

Sommigen weten het beter maar als je een Batterijgrip gebruikt doe er dan gelijke Accu's in de innerlijke weerstand van de Accu's kan verschillen en dat heeft tot gevolg dat ze eerder stuk gaan.
Maar je kunt ook een op Google naar Lion Accu's gaan zoeken daar staan ook gegevens op.

Maar wil je Chinese rommel kopen dan moet je niet gaan klagen.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi allemaal,

Tja wat is wijsheid en onwijsheid t.a.v. de accu's.
Ik weet het echt niet.
Ik heb inmiddels "1 made in China defekt en 1 Canon defekt".

Inmiddels na een paar jaartjes staat ook weer een Canon in het eerste blokje rood.
Dus die is haast aan het einde van z'n leven.

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.................................................
In het algemeen ben ik best tevreden met de CHINA of CANON accu's.
Echter...........................voor Canon betaal je MERCEDES- of BMW prijzen.

Tja...........................zeg het maar.
Het antwoord heb ik dus duidelijk niet en ook niet kunnen vinden.

Wat het beste is, kom je op het internet eigenlijk ook niet achter (teveel verschillende meningen).

Geert
Laatst gewijzigd door 2 op Foto-Xje, in totaal 20 keer gewijzigd.
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar