SD kaart onleesbaar?? HELP

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
LindaMM
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2015 19:06

Hallo

Zojuist foto's gemaakt (274 stuks) van een kampioenswedstrijd.
Op de camera al wat bekeken (zag er goed uit), nu wilde ik ze overzetten naar de pc en hij zou ze gaan overschrijven, maar dat ging erg traag.
Opnieuw gedaan en nu zegt hij onleesbaar en dat ik opnieuw formateren moet.
Kaart in camera gedaan en ook die ;leest hem ineens niet meer...
ik ben me rot geschrokken....
Het is voor de club, zijn nu alle foto's weg?
Iemand nog een idee hoe ik dit op kan lossen?
Naar een winkel gaan? Wat kan ik doen?
Bvd voor uw hulp

Linda
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

LindaMM schreefCOLON ...nu wilde ik ze overzetten naar de pc en hij zou ze gaan overschrijven ....
Dit klinkt meer als dat de foto's op de geheugenkaart zijn overschreven met wat anders in plaats van dat de foto's van de geheugenkaart naar de PC zijn gekopieerd.

Kan je in wat meer detail beschrijven hoe je het hebt gedaan?
Heb je de camera via USB aan de PC gehangen of heb je de geheugenkaart in een cardreader gestopt?
Welke programma heb je gebruikt en welke acties?

Hans
LindaMM
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2015 19:06

Ik deed de kaart in kaartlezer. Met usb aan computer. Toen stond er dat het heel lang ging duren. (Omvang bijna 2 gb) maar omdat ik dacht dat dat wel veel sneller kon (gaat anders ook sneller) deed ik het nogmaals, want na het overzetten van 4 foto's stoptte het.
Ik ga altijd naar mijn computer en dan naar de betreffende schijf, in dit geval de externe kaart. Dan knip ik het en plak het in de juiste map.
Ergens is dat dus nu fout gegaan? ?
Nog redding mogelijk?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

De data zal er ongetwijfeld nog staan, de verwijzingen naar de bestanden is waarschijnlijk stuk.
In dat geval moet je de hele stick met speciale software lezen. Die soft ware zal het meerendeel van de foto's herkennen en sommige zul je zelf moeten herkennen.

Ik wil even inhaken op wat er gebeurd en dat ik de werkwijze niet snap.
De camera schrijft iets weg op een geheugen en de camera snapt precies hoe die dat doet.
De Camera heeft een verbinding met een computer ter beschikking gesteld om die data op te slaan op andere media.
Waarom gebruiken mensen dat toch niet?
Waarom dat gekloot met geheugen kaartjes. Laat dat ding toch zitten waar die zit.

Als je een geheugenkaart in een computer stopt dan beginnen allerlei troep zich te bemoeien met die data.
Virus scanners, virussen, tools en het ergste van alles MS windows/ apple OS gaat zich er mee bemoeien.
Op dat moment proberen verschillende processen die kaart te lezen/manipuleren en het is maar de vraag of dat altijd goed gaat.
Los van de mechanische stress die de kaart te verduren heeft bij het verwijderen/plaatsen in de lezer/camera krijgt de kaart ook nog een hoop lees en schrijf stress voor de kiezen.

waarom waarom.
Ja in theorie moet zo'n kaart er tegen kunnen in de praktijk is het leed te groot om het risico te nemen want in de praktijk gaat het dus wel soms fout.
De camera hoeft maar 1 schrijffout te maken en de computer gaat de rest ook nog eens verkloten.

In theorie moet je met een kaartlezer sneller zijn dan via een USB verbinding met de camera maar is dat het waard?
Ik haal alleen een kaart uit de camera als de kaart vol is en ik nog een andere heb. Maar zelfs dan zal ik de foto's van de kaarten halen via de camera zelf.
Het is in mijn ogen de enige juiste hygiëne. Verder is de extractie software vaak al een meerwaarde ivm met archivering (mits je 'm goed instelt).
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

LindaMM schreefCOLON Iemand nog een idee hoe ik dit op kan lossen?
Naar een winkel gaan? Wat kan ik doen?
Bvd voor uw hulp

Linda
Ken je iemand die zeer bekend is met computers?
Zoals seoman ook al aangeeft, de foto's staan er vast nog wel op maar de 'inhouds opgave' is defect.
De camera en de computer kunnen de kaart niet goed meer lezen.
Doe niets meer met de kaart.
Laat de kaart door iemand herstellen "Recovery".
seoman schreefCOLON waarom waarom.
Ja in theorie moet zo'n kaart er tegen kunnen in de praktijk is het leed te groot om het risico te nemen want in de praktijk gaat het dus wel soms fout.
De camera hoeft maar 1 schrijffout te maken en de computer gaat de rest ook nog eens verkloten.

In theorie moet je met een kaartlezer sneller zijn dan via een USB verbinding met de camera maar is dat het waard?
Ik haal alleen een kaart uit de camera als de kaart vol is en ik nog een andere heb. Maar zelfs dan zal ik de foto's van de kaarten halen via de camera zelf.
Het is in mijn ogen de enige juiste hygiëne. Verder is de extractie software vaak al een meerwaarde ivm met archivering (mits je 'm goed instelt).
Als ik elke keer dat ik foto's wil kopieren van camera naar PC een USB kabel moet gebruiken, dan ben ik bang dat de USB aansluiting van mijn camera het gaat begeven. Daarom haal ik altijd de kaart er uit en gebruik een USB kaartlezer om te kopieren. Het scheelt me ook enorm veel tijd.
Ik vertrouw de CF (7D en 50D) connector in de camera meer dan de USB aansluiting.
Ik durf te gokken dat deze USB aansluiting rechtstreeks op de PCB gesoldeerd zit, met alle nadelen daarvan.

Zo heeft iedereen zijn eigen methoden (workflow).
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

seoman schreefCOLONAls je een geheugenkaart in een computer stopt dan beginnen allerlei troep zich te bemoeien met die data.
Virus scanners, virussen, tools en het ergste van alles MS windows/ apple OS gaat zich er mee bemoeien.
Op dat moment proberen verschillende processen die kaart te lezen/manipuleren en het is maar de vraag of dat altijd goed gaat.
Los van de mechanische stress die de kaart te verduren heeft bij het verwijderen/plaatsen in de lezer/camera krijgt de kaart ook nog een hoop lees en schrijf stress voor de kiezen.
Wat de processen en de "stress" betreft is dit minder als je de camera los aansluit ? Mijn computer benaderd de camera ook gewoon als een dataopslag en gaat hier niet anders mee om als met een card reader.

Ik heb vorig jaar verdwenen data terug gehaald met software van recuva en dat werkte goed. Ook snapfiles schijnt goed te werken.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

@LindaMM:
Wat er precies misgegaan is kan ik niet zeggen, het is vreemd dat het kopiëren na 4 bestanden blijft hangen.
Mogelijk dat er toen iets mis ging met de geheugenkaart. Weet je zeker dat je geen virus op je PC hebt staan?
Wat voor merk geheugenkaartjes gebruik je? Goedkoop is vaak duurkoop.
Een ding wat ik nooit zou doen is kopiëren via een knip/plak actie, want bij een knip wordt na het kopiëren het originelen bestand verwijderd. Het is veel veiliger om het via een kopie/plak te toen, dan worden er geen bestanden verwijderd.
Nadat je zeker weet dat alles goed gegaan is de geheugenkaart in de camera formateren.
Er zijn programma's die verwijderde bestanden weer terug kunnen halen.
Voorlopig het geheugenkaartje niet gebruiken en er zeker niets op schrijven of formateren.

@seoman:
Of de geheugenkaart nu in de camera of in een cardreader zit maakt voor de computer niets uit. In beide gevallen wordt de geheugenkaart als externe drive gezien en op dezelfde manier behandeld worden. In beide gevallen zal de Windows Verkenner (of die van Apple) de meta data van de bestanden lezen en de preview
plaatjes uit de foto bestanden lezen. Bij het lezen van de bestanden (door de verkenner) zal de virusscanner het bestand controleren op de aanwezigheid van een virus. Dit zijn allemaal leesacties die niets wijzigen op de geheugenkaart. En wanneer de PC een bestand niet kan lezen zal hij dat melden geen andere bestanden verkloten.

Het lezen van een geheugenkaart via een cardreader gaat sneller dan via de camera, zeker als je een USB3 aansluiting hebt (niet alle camera's hebben dat).
Een USB kabel aan een camera vind ik niet veilig. De connector steekt nogal uit en de kans is groter dat er mechanisch kracht op de USB connector komt te staan en dat die dan afbreekt.
Ik lees al ruim 14 jaar CF geheugenkaarten via een cardreader en er is nog nooit een kaart of connector stuk gegaan of zijn er foto's verloren gegaan, maar dat komt misschien omdat ik alleen SanDisk geheugenkaarten gebruik.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Als ik elke keer dat ik foto's wil kopieren van camera naar PC een USB kabel moet gebruiken, dan ben ik bang dat de USB aansluiting van mijn camera het gaat begeven. Daarom haal ik altijd de kaart er uit en gebruik een USB kaartlezer om te kopieren
Dus om je USB poort te sparen gebruik je een USB reader? Klinkt tegenstrijdig.

@Rijk en HBD
ALS je de camera benaderd als externe drive DAN maakt het idd niets uit.
Daarom zeg ik ook tegen windows dat ie eos-utillity moet starten.
mijn systeem ziet een canon 6D en ja als je verder klikt verzint hij er een externe drive bij.
maar dat doe ik dus niet
er komen geen USB icoontjes in de taakbalk, er worden geen thumbnail bestanden gemaakt.
(ik kan helaas niet zien of de virus scanner wel of niet actief wordt)
In mijn ogen voldoende feedback van het systeem om te duiden dat het een en ander anders werkt.

Als je een extreem snelle kaart hebt dan zou je met een USB3 cardreader sneller zijn. Als je iedere dag 500*20MB foto's van de kaart moet lezen is dat idd een enorme winst.
Voor het hobby gebruik ben je met eosutillity handiger af omdat die netjes bijhoudt welke foto's al wel gedownload zijn en welke niet. Daar hoef je dan zelf niet over na te denken.
Een ding wat ik nooit zou doen is kopiëren via een knip/plak actie, want bij een knip wordt na het kopiëren het originelen bestand verwijderd. Het is veel veiliger om het via een kopie/plak te toen, dan worden er geen bestanden verwijderd.
Hier ben ik het volmondig mee eens.
Kaart vol? Formateren.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

seoman schreefCOLON
Als ik elke keer dat ik foto's wil kopieren van camera naar PC een USB kabel moet gebruiken, dan ben ik bang dat de USB aansluiting van mijn camera het gaat begeven. Daarom haal ik altijd de kaart er uit en gebruik een USB kaartlezer om te kopieren
Dus om je USB poort te sparen gebruik je een USB reader? Klinkt tegenstrijdig.
Ik weet niet hoe ik het duidelijker moet zeggen. Misschien wat je van mijn ge-quote hebt nog een keer goed lezen of de reactie Canon 7D:
Canon 7D schreefCOLONAls ik elke keer dat ik foto's wil kopieren van camera naar PC een USB kabel moet gebruiken, dan ben ik bang dat de USB aansluiting van mijn camera het gaat begeven. Daarom haal ik altijd de kaart er uit en gebruik een USB kaartlezer om te kopieren. Het scheelt me ook enorm veel tijd.
Ik vertrouw de CF (7D en 50D) connector in de camera meer dan de USB aansluiting.
Ik durf te gokken dat deze USB aansluiting rechtstreeks op de PCB gesoldeerd zit, met alle nadelen daarvan.
seoman schreefCOLONALS je de camera benaderd als externe drive DAN maakt het idd niets uit.
Daarom zeg ik ook tegen windows dat ie eos-utillity moet starten.
mijn systeem ziet een canon 6D en ja als je verder klikt verzint hij er een externe drive bij.
maar dat doe ik dus niet
Onderwater heeft het OS (Windows of Apple) allang een (externe) drive aangemaakt. Zonder dat kan je geen data lezen. Het OS zorgt er hiermee voor dat elk storage device (bv de camera) op dezelfde manier door een applicatie gelezen/beschreven kan worden. De Windows/Apple verkenner, Lightroom, Canon ImageBrowser en elke andere applicatie gebruiken allemaal dezelfde lees en schrijf routines van het OS.[/quote]
seoman schreefCOLONer komen geen USB icoontjes in de taakbalk
Dat is afhankelijk van welke OS je gebruikt en de versie.
seoman schreefCOLONer worden geen thumbnail bestanden gemaakt
Alle voorgenoemde programma's maken thumbnails aan, maar die worden niet op de geheugenkaart opgeslagen maar in het interne geheugen
seoman schreefCOLON(ik kan helaas niet zien of de virus scanner wel of niet actief wordt)
Wanneer realtime scanning aanstaat is de virusscanner gekoppeld aan de lees en schrijf routine van het OS. De gelezen data zal eerst door de virusscanner gaan voordat het aan de applicatie gegeven wordt.
seoman schreefCOLONIn mijn ogen voldoende feedback van het systeem om te duiden dat het een en ander anders werkt.
Het is duidelijk dat je er over nagedacht hebt en dat is te waarderen. Helaas bevat je feedback aannames die feitelijk onjuist zijn.
seoman schreefCOLONAls je een extreem snelle kaart hebt dan zou je met een USB3 cardreader sneller zijn. Als je iedere dag 500*20MB foto's van de kaart moet lezen is dat idd een enorme winst.
Ook bij een lager aantal is de tijdwinst aanmerkelijk, zeker als je bedenkt dat de preview uit de RAW bestanden gelezen moeten worden (zoals bv door LR) om te kunnen zien welke foto's je wilt importeren
seoman schreefCOLONVoor het hobby gebruik ben je met eosutillity handiger af omdat die netjes bijhoudt welke foto's al wel gedownload zijn en welke niet. Daar hoef je dan zelf niet over na te denken.
Helemaal mee eens. Bij LR hetzelfde. Maar er zijn altijd mensen die een andere indeling willen dat met de applicatie mogelijk is. Dan is de kopie en plak methode via de verkenner een bruikbaar alternatief.
seoman schreefCOLONKaart vol? Formateren.
Na elke shoot alle foto's naar je PC kopiëren. Na controle of alle foto's goed op de PC staan, de kaart formateren in de camera. Van foto's afzonderlijk verwijderen wordt de kaart op den duur langzamer.

Laat duidelijk zijn dat ik jou (seoman) workflow of die van anderen niet afkeur. Iedereen moet het op zijn eigen manier doen met de programma's die hij/zij tot zijn beschikking heeft. Ook is er voor iedereen ruimte om zijn workflow te beschrijven met of zonder het waarom. Het kan handige tips bevatten.

Jou "waarom, waarom" en "waarom kloten met geheugenkaartjes" zag ik als uitnodiging om te reageren.

Hans
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@hans
Ik heb je idd verkeerd gelezen. Zie het nu pas. :oops:

Ik ben blij met je response je hebt duidelijk kennis van zaken.
Maar toch ben ik het met een aanname niet eens.
Je stelt dat het OS onder het oppervlak meteen die externe drive aanmaakt gebruikt etc etc.
Toch dat hoeft niet het geval te zijn.
De camera stelt de flashcard ter beschikking aan het OS om het zo beschikbaar te maken.
De Camera hoeft dit helemaal niet te doen ( en als ik een camera zou maken zou ik dat dus ook alleen doen als de gebruiker er om vraagt)
In het geval van geval van dedicated software in dit geval van canon zelf (ivm licenties, patenten etc) kan men een andere route kiezen. Men kan via seriele dataoverdracht de data overpompen naar de software om vervolgens de data in het OS pas om te zetten in bestanden. Downloaden dus
dan zit er geen virus scanner in de weg, geen overtollige protocollen alleen pure raw data overzetten.
Dan hoeft het OS zich alleen te bekommeren om de data binnen het OS en niet ook om de data in de camera.
Hier zou wellicht snelheidswinst mee behaalt kunnen worden.
Ik heb geen idee of eosutillity zo werkt, maar ik zou het zo maken en verwacht dat ik niet enige ben die het zo zou willen doen.

Alle voorgenoemde programma's maken thumbnails aan, maar die worden niet op de geheugenkaart opgeslagen maar in het interne geheugen
Je moet er toch ook niet aan denken dat het OS je camera loopt te bevuilen die domme thumbnails maar de verkenner van windows had er een handje van om die thumbnails te verstoppen in de map (met alle verschrikkelijke wantoestanden als gevolg).
Wanneer realtime scanning aanstaat is de virusscanner gekoppeld aan de lees en schrijf routine van het OS. De gelezen data zal eerst door de virusscanner gaan voordat het aan de applicatie gegeven wordt.
Dat is precies de reden waarom ik dus niet wil dat mijn camera gezien wordt als externe drive en misschien ben ik naief of te denken dat eosutilly de rawdata download want het scannen van mijn camera slaat echt nergens op.
De enige die er troep op zet is het OS omdat ie hem als externe drive probeert te koppelen.
Ook bij een lager aantal is de tijdwinst aanmerkelijk, zeker als je bedenkt dat de preview uit de RAW bestanden gelezen moeten worden (zoals bv door LR) om te kunnen zien welke foto's je wilt importeren
Het is niet in me opgekomen dat je zou gaan browsen op de SD kaart voordat je gaat kopieren.
Het is een valide punt, hoewel in mijn ogen niet echt bijster productief aangezien sd kaarten mega traag zijn in verhouding tot echte HD's of SSD's.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 3

En met bovenstaande commentaren is TS geholpen? Dacht ik niet.
Ik heb haar per PB mijn hulp aangeboden, jullie ook? Ja? Goed zo, dan kan ze kiezen.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Telescoop schreefCOLONEn met bovenstaande commentaren is TS geholpen? Dacht ik niet.
Ik heb haar per PB mijn hulp aangeboden, jullie ook? Ja? Goed zo, dan kan ze kiezen.
Jaja ik weet het!

Weet je ook dat er op ieder fatsoenlijk SD kaartje recovery software wordt meegeleverd?
Heeft nooit iemand het over.
Het is heel nobel om hulpvaardig te zijn maar is informeren en kennis overdracht niet minstens zo belangrijk.
Dan kan het meeste leed voorkomen worden.

Dat je hulp aanbied via PB is misschien leuk voor TS maar de rest van de wereld heeft er niets aan.
Heeft ze al gereageerd? Krijgen we alleen de paniek te lezen en is alles al in kannen en kruiken of .....

Ik ben niet zo blij met je reactie.
Het antwoord is NEE en zal dat ook nooit via een PB aanbieden. Dit is een forum en hier dienen oplossingen gedeeld te worden!
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
LindaMM
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2015 19:06

Hallo
Ik lees:
"Heeft ze al gereageerd? Krijgen we alleen de paniek te lezen en is alles al in kannen en kruiken of ....."
"En met bovenstaande commentaren is TS geholpen? Dacht ik niet""
Ik weet niet wie TS is?
Ik ben in ieder geval wel geholpen met jullie reacties, heel erg bedankt.
Kopieeren en plakken laat ik voortaan ook wel uit mijn hoofd, ik denk dat ik te snel wilde...wilde zo graag met die foto's aan de slag.
Ik heb besloten mijn kaartje weg te brengen naar iemand met de juiste software en wat meer kennis.
Ik laat weten wat het resultaat is, hopelijk is er nog wat te redden.
Nogmaals allemaal bedankt!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

:)
Ik weet niet wie TS is?
TS staat voor topic starter
in dit geval ben jij dat

Goed plan om niet zelf te gaan proberen. (probeer dat maar eens als de foto's minder belangrijk zijn)
Ik hoop voor je dat alle foto's boven water komen

PS we denken dat Knippen en plakken een kwetsbare handel methode is. en dat Kopieren en plakken een veiligere route is.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Succes Linda, hoop dat je je foto's gewoon terug krijgt. En dit overkomt je met de tips uit dit topic niet nog een keer, moet je maar denken ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooi dat we je hebben kunnen helpen. Nu hopen dat je ze terug kan vinden. Dit zijn momenten die ja als fotograaf niemand toewenst. :wink: Ik kan mij herrineren dat ik ook met het zweet op mijn voorhoofd bezig was e.e.a. weer terug te vinden. Voordeel is dat het altijd goede momenten van bezinning zijn en je je heel bewust word van de kwetsbaarheid van de media die je gebruikt.

(zo ik ga nu mijn backup maar eens aanzetten :D )
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

welk programma gebruik je om dit over te zetten
Billy, Je stelt me deze vraag via PB, ik ga dat hier beantwoorden:
Eos utility gebruik ik om mijn Canon Eos 6D uit te lezen.
Het is onderdeel van een compleet pakket wat meegeleverd wordt (op CD) met de camera.

Via de Canon website is dit software pakket gratis te downloaden.
Niet alles van dat pakket is even bruikbaar maar
-Digital Photo Professional
-eos utility
-Canon raw codec
Raadt ik zeker aan
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
LindaMM
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2015 19:06

Hallo

Mijn SDkaart afgelopen week weg gebracht en ik heb mijn foto's weer!!
Ze hebben hem in een bepaald systeem gezet en bepaalde software laten draaien.
Ben bijna niets kwijt, alleen 2 kleine filmpjes die ik min of meer voor de lol gemaakt had.
Maar alle fotos heb ik weer, ontzettend blij dus.
Ik zal deze kaart maar niet meer gebruiken en als ik ze over zet ook geen knippen/plakken meer gebruiken
Even wat meer de tijd voor nemen.
Bedankt voor jullie reacties

Groeten Linda
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Goed om te horen dat je niets kwijt bent, altijd een opluchting.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@linda

Gefeliciteerd!
Het is niet duidelijk of de kaart het probleem heeft veroorzaakt.
Waren er bijzonderheden bij het filmen? Viel de camera uit? (bv)

Ik zou sowieso de kaart in de camera "low level" formateren. Dan wist de camera de volledige kaart.
Dan gewoon volschieten en kijken of er weer problemen ontstaan. Dan indien nodig effe zelf proberen de foto's te redden.
Maar bij belangrijke foto's dit kaartje even niet gebruiken tot je 'm getest hebt.
Kan best zijn dat het probleem alleen bij filmen ontstaat
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar