Grijsverloopfilters gebruiken met 17-55 mm kitlens

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Is het mogelijk om grijsverloopfilters te gebruiken icm 17-55 mm kitlens? Kan je grijsverloopfilters ook combineren met andere filters op 1 lens, b.v. een polarisatiefilter? Voor als je een landschap met water fotografeert en de horizon ook mooi belicht wil hebben bijvoorbeeld.
Je merkt al aan mijn vragen, ik gebruikte tot op heden geen filters :-p

Graag jullie reacties! Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik wist niet dat de 17-55 als kitlens de deur uitgaat, maar dat terzijde.
Je kan filters stapelen, dus meerdere filters tegelijk gebruiken.
De keerzijde is dat je goede filters moet gebruiken om geen ongewenste effecten te krijgen,
denk aan onscherpte, vervelende kleurzwemen en dergelijke.
Je volgende vraag is dan misschien, wat zijn goede filters?
De filters van het merk Lee zijn wel de top als ik de berichten her en der lees.
Zelf gebruik ik filters van het merk stealth Gear, niet de goedkope want die geven een kleurzweem met stapelen maar de pro serie. Hier heb ik goede ervaringen mee, ook met stapelen van filters.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Het stapelen is zoals hier boven al aangegeven werd wel mogelijk.
Dit is het makkelijkste met filters die je in een houder schuift, die je voorop je lens draait.

Zelf heb ik de ultimate line van 84.5 des tijds gekocht, hier was ik zeer tevreden over.
Lee schijnt het beste te zijn, maar die vond ik zelf wel heel duur.
Groeten,

Jichem
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Lee is idd zeer goed, maar daar betaal je de hoofdprijs voor.

Ik heb, net zoals Jochem had, de filters van 84.5mm Ultimate-Line.
Mijn ervaring is dat ze qua kwaliteit in de buurt van Lee zitten, alleen vele malen goedkoper. Ze hebben dezelfde kleurzweem als Lee wat ietsjes naar blauw neigt, maar niet terug te zien is in de foto.

Ook de filters van Formatt Hitech zijn goed. Heb hier geen ervaring mee.
Stealthgear was voorheen Cokin.

Vwb polarisatiefilters. Ik gebruik een B&W pol.filter MRC, deze schroef je op de lens en daarop komt dan de adapter met de 84.5mm filters. Werkt voor mij uitstekend.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Bedankt voor de tips! Die Ultimate line grijsverloopfilters tip vind ik waardevol. Ik denk dat ik dat ga proberen. Scheelt inderdaad een hoop geld.

Thanks!
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Stealth gear was vroeger inderdaad cokin maar nu zie ik cokin ook weer hier en daar verkocht worden.
De huidige filters hebben niets meer te maken met cokin, er is een compleet nieuwe line-up.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ik zie ook dat er qua filterhouders onderscheid bestaat tussen P of Z filterhouders. Is de Z houder, die volgens mij vereist is voor de ultimate line, geen overkill voor een simpele 18-55 mm kitlens (58mm). Of werkt dit prima?
Hoe zijn de ervaringen met de 84.5 series die compatible zijn met de p houders (classic line en professional line)? Is wel weer wat goedkoper, ook qua houder. Veel verschil?

Hoor graag!
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ik heb ook geen full frame, maar een cropcamera en de diameter van mijn kitlens is 58 mm. Volgens mij is het voor mij dan beter om een P houder met een van die andere 2 lijnen te kiezen? De kleinste classic line bijvoorbeeld?
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik heb voor de Ultimate-lijn en Z-houder gekozen om dat deze een gangbare maat heeft met zijn 100mm breedte.
84.5mm-fliters heeft bv geen little stopper dit itt oa. Lee, Hightech format. Deze merken hebben dus wel de little stopper, maar dan alleen in 100mm breedte.

Heb je een filter nodig dat 84.5mm niet heeft, is het bij een ander merk meestal in 100mm breedte, wat dus niet in je P-houder gaat passen.
Lee heeft dan nog wel de het type Seven5, maar dat is dus 75mm.

Het is een beetje verdiepen wat je echt nodig denk te hebben en of dat allemaal leverbaar is in 85mm.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar