Reportage of studioflitsers?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Hoi allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik hier ben geweest, maar ik zit (weer) met een vraag/dilemma. Aangezien jullie mij de vorige keer heel goed hebben geholpen, wil ik mijn probleem weer aan jullie voorleggen.

Het is zo dat ik enkele jaren geleden begonnen ben met wat 'studiofotografie'. Het doel: paardenportretten & full body shots van paarden. Ik ben begonnen met een enkele flitser, de Canon 420EX. Al snel volgde er nog een flitser, de Canon 580EX II. Aangezien de flitskracht van de 420EX niet instelbaar bleek te zijn (en de trage laadtijd), volgde er een nieuwe flitser. Een mooie budget oplossing was destijds de Yongnuo 560 III. Tot zover volle tevredenheid! Ik heb inmiddels een flink aantal shoots achter de rug en ben eigenlijk super tevreden met deze set. Maar toch kom ik steeds meer nadelen tegen van deze set. Ik heb destijds de set redelijk budget gehouden door simpele lampstatieven aan te schaffen. Deze lampstatieven waren goedkoop en zijn op zich oké en doen hun werk. Maar toch heb ik het gevoel dat er nog een moment komt dat het hele zaakje een keer naar beneden stort. Het leek mij destijds ook handig om onafhankelijk te zijn van de stroomvoorziening. Maar in al die jaren is gebleken dat ik nog nooit een reportage heb gedaan op een locatie waar geen stroom voor handen was. Al dat gezeul met batterijen ben ik inmiddels wel een beetje zat. Met oplaadbare batterijen heb ik helaas niet zo'n goede ervaring en daarom werk ik nog steeds op gewone batterijen. Maar het kost iedere keer een vermogen om weer die batterijen aan te schaffen en in de winter zijn ze gewoon best wel snel leeg.

En dan nog niet gesproken over een 'leuk' incidentje een aantal maanden geleden. Vol tevreden gebruikte ik de simpele & goedkope radiotrigger van Yongnuo (603 ii). Tot opeens het pinnetje in de flitsschoen van mijn camera (Canon 70D, toen 1.5 jaar oud) afbrak en ik nu dus voor altijd met zo'n leuke trigger op mijn camera loop. Hij doet het gelukkig nog wel, maar echt handig en charmant is het niet en bovendien is het verwisselen van batterijen iedere keer weer een flink gepiel. Repareren was mogelijk, maar zou op zo'n 400 euro uitkomen wat ik de moeite niet echt waard vond.

Nu sta ik op het punt om mijn Canon 70D in te wisselen voor een Canon 5D mark III. Ik ben inmiddels semi-professioneel bezig met fotograferen van paarden, fotografeer voor enkele bladen en heb mijn hobby uit kunnen breiden naar een leuke bijbaan ;). Tijd dus om over te stappen op een fullframe met hopelijk nog betere beeldkwaliteit. Zo bedacht ik me opeens dat ik natuurlijk ook weer een nieuwe trigger nodig zou hebben. En eigenlijk ben ik er stiekem over na aan het denken om nog een 3e flitser aan te kopen om mijn studio weer wat uit te breiden. Geen overbodige luxe bij het fotograferen van meerdere paarden, want ik kom regelmatig een lichtbron te kort. Op dit moment ben ik heel erg in twijfel of ik weer moet gaan investeren in reportageflitsers. Het setje is inmiddels bijna 'samengeraapte zooi' en na het incidentje met mijn trigger vind ik het eigenlijk steeds belangrijker om voor kwaliteit te gaan. Ik heb het gevoel dat ik met studioflitsers verder kom dan met de reportageflitsers die ik nu heb en ik heb ook het idee dat ik in de toekomst meer mogelijkheden heb om uit te breiden met accessoires en dergelijke. Mijn vraag: wat zouden jullie mijn situatie doen? En is de overstap van reportageflitsers naar studioflitsers moeilijk/lastig?

Het setje moet dus geschikt zijn om paarden op zo'n 5 a 10 meter te fotograferen (dit in verband met veiligheid voor de flitsers en paarden). Ik denk dat ik 2 (of 3) sterke lichtbronnen nodig heb, zou 400WS voldoende zijn? Ik heb inmiddels al begrepen dat Elinchrom en Bowens wel de toppers zijn, maar ik weet niet of het per se nodig is om zo duur te beginnen? Zijn er eventueel wat 'goedkopere' alternatieven die ik later uit zou kunnen breiden? Budget is ongeveer €800 maar dat komt niet heel nauw.

Ik ben overigens al in het bezit van een enorm fijn Calumet Heavy Duty achtergrondsysteem en heel veel doeken. De statieven van Calumet zijn lekker stevig en zoiets zou geweldig zijn om ook te hebben als lichtstatief (of een vergelijkbaar alternatief).

Heel erg bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en het meedenken. :)

Edit: ik fotografeer vooral op locatie. Het moet dus wel iets degelijks zijn dat niet na 2/3x op en afbreken kapot is.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

De kracht van je lichtbron is geheel afhankelijk van wat je wil bereiken.
400 watt is voor buiten in helder weer is een hele opgave. of je moet een kop hebben met een HSS optie waar je over de beperkingen gaat van je flitssynchronisatie tijd.Ook moet je kijken voor welk doel je de flitser wilt gebruiken, gezien je richting de professionele kant op gaat is het misschien wijsheid om door te sparen totdat je een goede set kan kopen (Ranger, profoto, broncolor etc) puur omdat je graag snel en nauwkeurig wilt werken met een goede outputt. Daar zit een prijs aan vast maar dan heb je ook wat.

Goed je budget is niet zo hoog dus misschien kan ik mijn ervaring vertellen over een andere mogelijkheid.
Ik ben aantal jaar heel te vrede met mijn twee godox Wistro AD 360 (360Ws) en één AD180 (180Ws met bijgeleverde accu pack.
Net als jou ben ik begonnen met een canon 430 II en een tas vol met handmatige flitsers en batterijen.
Net als jou was ik het opgegeven moment zat van de penlites en het gebrek om in diverse situaties mijn onderwerp te belichten.
Net als jou werk ik bijna uitsluitend op locatie en heb het geld niet voor bv een Elinchrom ranger en gezien het voor mij het nog steeds een hobby is heb ik voor een goed alternatief gekozen de Godox Wistro serie.

Je kan de Wistro zien als een Hybrid flitser de compactheid van een reportage flitser en de kracht van een instap studioflitser.
De flitsers zijn niet al te groot (iets groter en zwaarder dan een canon 600)
Het is weliswaar geen snelheidmonster om een voorbeeld te noemen herlaadtijd van flits op vol vermogen kost ongeveer 3 seconde bij gebruik van de standaard accu koord.
Met een spitser verkort je dit tot 2 seconde maar riskeer je eerder oververhitting zeg maar na 150 foto's


Voordeel:
-Compact in licht in vergelijking met een studiokop.
-stevig gebouwd en simpel te bedienen.
- de 360 heeft circa 3 keer zoveel kracht als de canon 580II als ik mij goed herinner.
-De accu pack gaat gemakkelijk een hele dag mee en is uitwisselbaar met ander reportage flitsers wat de laadtijd aanzienlijk verkort.
Nog een voordeel de accupack dient ook als een verzwaring van je statief
- verschillende opties zoals HSS, burst mode, slaaf functie
- meerdere mogelijkheid voor trigger aansluiting.
- Er is een godox USB trigger voor deze flitser om het vermogen op afstand te regelen op de aparte modes na dan.
- een flitsbuis waardoor het licht verspreid wordt over zijn hele burst ideaal bv sofboxen of grotere octaboxen, parabolic, paraplus.
Met gebruik van een reflector bundel je het licht meer.

Een aantal nadelen
- Je hebt geen instel licht
- Dat je een adaptor nodig hebt om bv grotere lichtvormers op aan te sluiten.
- bij intensief gebruik op vol vermogen raakt flitsbuis snel warm en als dat gebeurd dan treed te beveiliging in werking.
- de 360 is door zijn grote en gewicht niet bedoeld om rechtstreeks op je camera te zetten de 180 zou wel kunnen maar wil je dat.
- Een stevig lichtstatief is wel aan te raden, de flitsbuis is tenslotte kwetsbaar en met gebruik van grote lichtvormers een goed doelwit voor wind.
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

Wat flitser betreft, zou je eens kunnen kijken naar een flitser van Foxflash.
Dit is een goedgebouwde draagbare (studio)flitser met ingebouwde accu en voorzien van een radiotrigger.
Deze is 680 W/S en heeft een bowens S aansluiting, dus veel modifiers mogelijk en heeft ook een lichtcel waardoor hij te combineren is met andere flitsers.
Ik gebruik deze ook al een tijdje, tot volle tevredenheid.
Ik weet niet waar je woont, maar je mag gerust eens komen kijken en uitproberen.
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Heel erg bedankt voor jullie super snelle reacties! :)
Ik ben een klein beetje onduidelijk geweest merk ik al. Ik fotografeer wel op locatie, maar alleen binnen :) Voornamelijk in rijhallen en oude schuren waar eigenlijk altijd stroom beschikbaar is. Een accu is mogelijk, alleen ik zie wel dat dat het geheel al gelijk een stuk duurder maakt en mijn budget dan wellicht niet toereikend is voor een leuke set.

Rick, wat 'goed' om te horen dat ik niet de enige ben die op deze manier te werk is gegaan: eerst een goedkopere oplossing met reportageflitsers en toch over willen stappen op iets anders. De Godox flitsers zijn zeker iets om in gedachte te houden, dankjewel. Je noemt een interessant iets: een accu verzwaart natuurlijk ook het geheel. Daar heb ik nog niet over nagedacht maar dat is wel iets wat ik zou moeten doen. Ik vind de herlaadtijd wel een groot minpunt, gezien ik met levende dieren werk moet ik helaas wel echt snel achter elkaar kunnen fotograferen. Ik twijfel hierbij dan ook of ik niet tegen de beperkingen aan loop.

De flitsers van FoxFlash zien er ook super interessant uit Jackk! Een heel krachtige flitser die toch flink terug te schroeven is. Dat is wel iets om op te letten ja die Bowens S aansluiting, dat vergroot de mogelijkheden aanzienlijk. En een ingebouwde radiotrigger is ook een mooie winst, al dat gedoe met die triggers ben ik aardig zat inmiddels :)

Wat zijn de alternatieven als ik niet per se een accupack zou willen? Ik denk dat ik dan meer licht voor mijn geld kan krijgen namelijk. Naar welke merken/lijnen zou ik dan goed kunnen kijken, welke zijn stevig en toch ook goed betaalbaar? Op dit moment hou ik nog heel veel opties open :) Nogmaals bedankt voor jullie super goede adviezen, erg fijn! :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Dat klopt Maar hier heb je alleen last van als je de flitsers op vol vermogen laat werken iets wat ik nog niet veel nodig te hebben gehad puur omdat ik veel gebruik maak van HSS waardoor ik mijn sluitertijd kan verhogen ten aanzien van het aanwezig licht en de invloed kan regelen.

De foxflash ook een goede optie heb ik gehoord alleen een stukje groter persoonlijk zou dan ik dan gaan voor bv de Phottix INDRA 500 TTL of doorsparen voor de profoto
Puur omdat deze een TTL mogelijkheid heeft, Niet mijn ding maar wel handig als je snel wilt werken.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Rick T schreefCOLONDat klopt Maar hier heb je alleen last van als je de flitsers op vol vermogen laat werken iets wat ik nog niet veel nodig te hebben gehad puur omdat ik veel gebruik maak van HSS waardoor ik mijn sluitertijd kan verhogen ten aanzien van het aanwezig licht en de invloed kan regelen.

De foxflash ook een goede optie heb ik gehoord alleen een stukje groter persoonlijk zou dan ik dan gaan voor bv de Phottix INDRA 500 TTL of doorsparen voor de profoto
Puur omdat deze een TTL mogelijkheid heeft, Niet mijn ding maar wel handig als je snel wilt werken.
Oef, dat wordt wel een heel duur grapje dan... :)

Ik kwam ook nog deze 2 flitssets tegen. Zijn jullie hiermee bekend?
https://www.calumetphoto.nl/product/Bow ... W4765TXEUR" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.calumetphoto.nl/product/Gen ... CF0521KIT2" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ik heb misschien een voorstel voor je
Ik heb vandaag twee profoto b1 gekocht 8-D en heb nu een godox Wistro AD 180 en 1 AD 360over met accu verloop, multi softbox, Hanel trigger set reflector etc over
Mocht je interesse hebben of een kijkje wilt nemen let me no
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Rick T schreefCOLONIk heb misschien een voorstel voor je
Ik heb vandaag twee profoto b1 gekocht 8-D en heb nu een godox Wistro AD 180 en 1 AD 360over met accu verloop, multi softbox, Hanel trigger set reflector etc over
Mocht je interesse hebben of een kijkje wilt nemen let me no
Gefeliciteerd met je aankoop :D!
Goed aanbod, ik ben er alleen op dit moment nog niet echt uit. De keuze is reuze! Moeilijk moeilijk moeilijk :P
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Inderdaad zoveel keus, Ken je Frank Doorhof zo nu en dan organiseert hij live streams en Q&A op youtube waar je ondertussen ook dingen kunt vragen zo ook misschien kun je hem je vraag voorstellen.
https://www.youtube.com/user/FrankDoorhof" onclick="window.open(this.href);return false;
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

SSDesign schreefCOLON Maar in al die jaren is gebleken dat ik nog nooit een reportage heb gedaan op een locatie waar geen stroom voor handen was. Al dat gezeul met batterijen ben ik inmiddels wel een beetje zat. Met oplaadbare batterijen heb ik helaas niet zo'n goede ervaring en daarom werk ik nog steeds op gewone batterijen. Maar het kost iedere keer een vermogen om weer die batterijen aan te schaffen en in de winter zijn ze gewoon best wel snel leeg.
Wat ik in de andere antwoorden even mis is de optie om fatsoenlijke oplaadbare AA batterijen te gebruiken, zoals bijvoorbeeld eneloop.
Die geven veel sneller hun energie af wat betekent dat ze over het algemeen sneller je flitser weer gereed maken voor de volgende flits, maar ze houden hun energie ook veel langer vast dan normale oplaadbare NiMH accu's.

Ik heb zelf buiten de oplaadbare batterijen in mijn reportageflitsers ook voor elke flitser een AA batterijhouder gekocht (zoals deze bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/8AA-Flash-Batte ... xyF0pTfqWw) waar nog eens 8 van die oplaadbare batterijen in kunnen. Bij flitsers zoals mijn Nissin 866 mark II kun je dan de batterijen in de flitser gebruiken om de flitser op spanning te houden en gebruikt hij de externe batterijpack voor het flitsen. Dan betekent veel minder batterijen verwisselen tijdens een shoot.

Omdat ik soms gewoon lui ben heb ik later ook nog enkele Godox 960 battery packs aangeschaft, maar de oudere oplaadbare AA batterypacks die ik heb werken ook prima.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Rick, erg bedankt voor je tip! Ik ga eens kijken :)
Thuispapa schreefCOLON
SSDesign schreefCOLON Maar in al die jaren is gebleken dat ik nog nooit een reportage heb gedaan op een locatie waar geen stroom voor handen was. Al dat gezeul met batterijen ben ik inmiddels wel een beetje zat. Met oplaadbare batterijen heb ik helaas niet zo'n goede ervaring en daarom werk ik nog steeds op gewone batterijen. Maar het kost iedere keer een vermogen om weer die batterijen aan te schaffen en in de winter zijn ze gewoon best wel snel leeg.
Wat ik in de andere antwoorden even mis is de optie om fatsoenlijke oplaadbare AA batterijen te gebruiken, zoals bijvoorbeeld eneloop.
Die geven veel sneller hun energie af wat betekent dat ze over het algemeen sneller je flitser weer gereed maken voor de volgende flits, maar ze houden hun energie ook veel langer vast dan normale oplaadbare NiMH accu's.

Ik heb zelf buiten de oplaadbare batterijen in mijn reportageflitsers ook voor elke flitser een AA batterijhouder gekocht (zoals deze bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/8AA-Flash-Batte ... xyF0pTfqWw) waar nog eens 8 van die oplaadbare batterijen in kunnen. Bij flitsers zoals mijn Nissin 866 mark II kun je dan de batterijen in de flitser gebruiken om de flitser op spanning te houden en gebruikt hij de externe batterijpack voor het flitsen. Dan betekent veel minder batterijen verwisselen tijdens een shoot.

Omdat ik soms gewoon lui ben heb ik later ook nog enkele Godox 960 battery packs aangeschaft, maar de oudere oplaadbare AA batterypacks die ik heb werken ook prima.
Bedankt voor je nuttige reactie :) Inderdaad heb ik Eneloop batterijen geprobeerd wat op zich prima ging, maar ik vond het nog steeds een gedoe dat ze toch wel eens leeg waren en de kracht van de batterij heel langzaam achteruit ging, zeker bij een lange dag fotograferen. Dan blijf je alsnog aan het wisselen... Ik heb geen ervaring met een AA batterijhouder en dat zou inderdaad nog een budget oplossing kunnen zijn. En zeker als ik nog een extra flitser erbij ga kopen, wordt het alsnog flink investeren in batterijen.

Op dit moment neig ik er toch naar om een flitsset aan te schaffen, al dan niet eentje die net wat boven mijn budget ligt :) Nog een paar nachtjes slapen :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Als ik jou zo hoor praten dan heb je eigenlijk diep van binnen al de keuze gemaakt dat je liever voor een studio flitsset wilt gaan, en dat je dus van de reportage flitsers af wilt stappen.

Gezien jouw beschrijvingen van je wensen tot nu toe dan zou ik zelf geneigd zijn naar het adviseren van een bedraad flitsset. Je geeft zelf aan dat je eigenlijk in alle gevallen de beschikking hebt over stroom, dan is een bekabelde flitsset van 2x 400Ws icm met een kabelhaspel een stuk voordeliger, dan dezelfde variant op accu's.
Aangezien je nu ook geen gebruik kan maken van TTL lijkt dat me verder ook geen grote wens van je? Studioflitsers met TTL zijn een stuk prijziger dan die zonder TTL, dus daarin zou ik dan eerder een Elinchrom nemen dan een Profoto.

Kan je misschien eens een voorbeeld foto plaatsen van wat je wilt bereiken? Op je portfolio op je site zie ik vooral ook foto's van paarden in de branding, op de hei, etc.. Doe je die foto's altijd zonder flitser? Want anders kom je toch weer op reportage flitsers of flitsers met accu terecht ;)
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Rocker schreefCOLONAls ik jou zo hoor praten dan heb je eigenlijk diep van binnen al de keuze gemaakt dat je liever voor een studio flitsset wilt gaan, en dat je dus van de reportage flitsers af wilt stappen.

Gezien jouw beschrijvingen van je wensen tot nu toe dan zou ik zelf geneigd zijn naar het adviseren van een bedraad flitsset. Je geeft zelf aan dat je eigenlijk in alle gevallen de beschikking hebt over stroom, dan is een bekabelde flitsset van 2x 400Ws icm met een kabelhaspel een stuk voordeliger, dan dezelfde variant op accu's.
Aangezien je nu ook geen gebruik kan maken van TTL lijkt dat me verder ook geen grote wens van je? Studioflitsers met TTL zijn een stuk prijziger dan die zonder TTL, dus daarin zou ik dan eerder een Elinchrom nemen dan een Profoto.

Kan je misschien eens een voorbeeld foto plaatsen van wat je wilt bereiken? Op je portfolio op je site zie ik vooral ook foto's van paarden in de branding, op de hei, etc.. Doe je die foto's altijd zonder flitser? Want anders kom je toch weer op reportage flitsers of flitsers met accu terecht ;)
Heel erg bedankt allemaal voor jullie adviezen! :) Om maar even te beginnen, ik fotografeer inderdaad veel buiten (zonder kunstlicht) maar ook binnen en dan gaat het om zoiets:

Klik
Klik
Klik

Ik heb inmiddels definitief de keuze gemaakt en ga voor een bedraad flitsset van Elinchrom. Mijn keuze uiteindelijk gemaakt na een aantal adviesgesprekken bij winkels, jullie adviezen en advies van een paar andere collegafotografen. Gezien het budget begin ik met twee flitskoppen, deze set: D-Lite RX 4/4 To Go Set. Een mooie complete set die nog veel verder uitgebreid kan worden :) Nogmaals erg bedankt voor al jullie tips en suggesties :)!
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Mooie set en ik denk een goeie keuze! Ga je vast veel plezier aan beleven :)
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

goede keuze, ga je geen spijt van krijgen.
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Al enige jaren, gebruik ik alleen nog maar reportageflitsers als (strobist) losstaande flitsers. Reden: Lekker licht en makkelijk mee sjouwen, dan zo'n studioflitsset. En, ik heb geen gedoe meer met stroom. Ik heb gewoon accu-packs; gaan behoorlijk lang mee. Ik flits toch lang niet altijd op volle kracht.

Wees er wel op bedacht, dat een strobist set soms nog duurder kan zijn dan een studioset. Dit, omdat je bij strobist ook al gauw uitbreid en een goede reportageflitser kost per stuk ook al gauw aardig wat centen.

Qua radiotriggers, gebruik ik tegenwoordig de "Phottix Odin", wat mij beter bevalt dan de Pocket Wizard FlexTT5. De Odin stelt mij instaat om in drie groepen te flitsen: A, B en C. Voor mij zijn drie groepen meer dan genoeg. Ook kan ik met deze triggers in HSS en E-TTL flitsen, al flits ik bij strobist haast nooit in E-TTL, meestal altijd M, maar ik heb in ieder geval de mogelijkheid. In de groepen, wanneer je bijvoorbeeld kracht tekort komt om tegen de zon in te flitsen, kun je uiteraard meerdere reportageflitsers in één groep zetten. Of HSS inschakelen...

Voor mij persoonlijk, dus alleen nog maar reportageflitsers. Ik loop niet gauw tegen tekortkomingen aan. Ga je wel voor een soort studioflitser, denk aan een portable set, dan zou ik wel flink wat watt nemen, zo'n 750 watt. Vermogen naar beneden kan altijd... Bij de meesten heb je hier ook geen HSS en E-TTL bij. Nou kan me persoonlijk E-TTL niet zo heel veel schelen, maar HSS is soms wel handig: flitsen bij veel licht en met open diafragma. Ook zit je bij zo'n set vaak vast dus aan een sluitertijd van 1/125ste of de snelste synchronisatietijd die je camera toelaat; voor de 5D MKIII is dat 1/200ste. Save zit je bij studioflitsers vaak met 1/125ste, hele oudere types (1/60ste...) daargelaten. Dus, nu je vast zit aan 1/125ste, betekent dat als je op behoorlijk vol vermogen flits dat je dan ook al gauw vast zit aan behoorlijk geknepen diafragma's. Denk soms wel aan f16 of zelfs f22! Dus veel scherpte/diepte in je beeld. Dus dit is een keuze die je maakt.

Voor locatie zou ik persoonlijk dus voor reportageflitsers gaan, maar dat is lang niet altijd goedkoper dan een studioset.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Het heeft even geduurd, maar mijn flitsset Elinchrom D-Lite RX 4-4 heb ik zaterdag opgehaald! Gister alles uitgepakt en geprobeerd, wauw! Wat een ontzettend degelijke kwaliteit en wat een prachtig licht. Volgende week maar eens echt goed uitproberen :)!
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Vandaag de flitsers uitgebreid getest en ben er ontzettend blij mee! :)

http://oi66.tinypic.com/2eklkdk.jpg
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Dat kan ik me voorstellen! Daar kun je mooie dingen mee doen :)
Ben zelf ook erg blij elke keer als ik mijn flitsset uitpak. Elinchrom heeft mooi spul!
... Spiegel-Werk ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar