gekleurde filters tov instellingen witbalans

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ISNAI

Ik heb wel eens landschapsfoto's gezien waarbij een gekleurd filter is gebruikt om een bepaalde sfeer in de foto te leggen, bijvoorbeeld door een geel of amberkleurig filter. Ik heb ook een fietsbril met amberkleurige glazen en dat geeft ook zo'n effect, met name in de lucht.

Nu is me in een fotozaak wel eens verteld dat zulke filters niet veel meer gebruikt worden want je kan ook gewoon je witbalans zo instellen dat je hetzelfde effect krijgt.

Eerlijk gezegd betwijfel of dit waar is. Hebben jullie hier ervaring mee en klopt het wel of niet dat je dmv je witbalansinstelling hetzelfde effect kan behalen als bij het gebruik van bijvoorbeeld een geel of amberkleurig filter?
Laatst gewijzigd door 1 op ISNAI, in totaal 21 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik doe al dat soort bewerkingen in nabewerking, witbalans is een optie, maar in photoshop zijn er nog veel meer o.a.kleurbalans, etc...
Apple fan, Canon volger...
ISNAI

Ik gebruik geen nabewerkingsprogramma en heb daar ook nog geen concrete plannen voor.

Vandaar dat ik dus benieuwd ben of je met de witbalansinstelling in je camera hetzelfde effect kan maken als met een geel/amber filter hetzelfde.
Anoniem 3

Gewoon proberen, dan kom je vanzelf achter dat het niet lukt...
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

ISNAI schreefCOLONIk gebruik geen nabewerkingsprogramma en heb daar ook nog geen concrete plannen voor.
Ik raad je aan om daar toch maar mee te beginnen.

gr
Frank
ISNAI

telescoop schreefCOLONGewoon proberen, dan kom je vanzelf achter dat het niet lukt...
Kan je je opmerking onderbouwen want dit soort opmerkingen zijn niet heel leerzaam voor mij .... Op zo'n manier kan je elke vraag wel afdoen met 'Gewoon proberen'.

Ik ben juist benieuwd naar uitleg en kennis van anderen.
Anoniem 4

Op deze manier ga je voor jou “vreemde” reacties krijgen, want je begint met een vraagstelling die niet bepaald duidelijk is.
ISNAI schreefCOLONIk heb wel eens landschapsfoto's gezien waarbij een gekleurd filter is gebruikt om een bepaalde sfeer in de foto te leggen ....
Je geeft niet aan wat voor sfeer je bedoelt, wat voor foto’s (kleur of zwart/wit) en wat voor filter. Je vergelijkt het met een gele fietsbril die de lucht anders doet lijken.
In wezen doet iedere gekleurde of zonnebril dat. Alleen werken je ogen wat anders dan een digitale sensor in een camera.
Er zijn ruw genomen 3 soorten filters, namelijk kleurcorrectiefilters, contrastverhogende filters voor zwart/wit en sfeerfilters.
De eerste worden in digitale fotografie niet meer gebruikt, want correcties doe je eenvoudig via de witbalansinstelling. De bekende geel en amber kleurige filters werden in de analoge zwart/wit fotografie gebruikt om contrasten vooral in de lucht te verhogen.
In digitale kleurfotografie krijg je daarmee een kleurzweem over je hele foto die je niet (lokaal) kunt beïnvloeden.
Sfeerfilters kunnen nog wel gebruikt worden, maar dat vereist veel kennis en de (goede) filters daarvoor zijn behoorlijk prijzig.
http://www.leefilters.com/index.php/camera/filters
Vooral de video is erg leerzaam.
Veel sfeereffecten kunnen ook in de nabewerking worden bereikt.
Het advies van Wibo53 is dan ook uitstekend. Als je de werkelijkheid wil aanpassen naar eigen hand/smaak, dan fotografeer je in Raw en bewerk je je foto’s na.
Je geeft niet aan waarom je daar niet aan wilt. Dat hoeft niet veel te kosten, er zijn zelfs gratis programma’s daarvoor.
Vervolgens zeg je:
ISNAI schreefCOLON... Vandaar dat ik dus benieuwd ben of je met de witbalansinstelling in je camera hetzelfde effect kan maken als met een geel/amber filter hetzelfde.
Hier heb je het over kleurcorrectiefilters en in de digitale wereld gebruiken we daarvoor witbalansinstellingen. Afwijkende instellingen kunnen ongewenste of juist gewenste effecten opleveren.
Dat kun je zonder kosten en gemakkelijk zelf uitproberen. Wij hebben geen idee welk effect jij gewenst of ongewenst vindt. Dat moet je zelf bepalen.
Dus ook het advies van Telescoop is weer uitstekend.
Met wat moeite kun je je op dat gebied ook inlezen.
http://www.nandoonline.com/gebruik-van-witbalans/
Een kort en snel inzicht in kleur- en grijsfilters voor landschapsfotografie vind je hier
http://zoom.nl/artikel/cursussen/22889- ... graaf.html
Zelf heb ik o.a. bij landschapsfotografie alleen kennis van en ervaring met Lee grijsfilters.
Sfeerverhoging doe ik in de nabewerking via Lightroom en Photoshop.
Naar mijn idee gebruikt vrijwel niemand van de hier en op andere bekende forums aanwezige fotografen sfeerfilters, dus zul je daar weinig respons op krijgen.
Mijn advies: verdiep je in de beginselen van de nabewerking en vooral heel veel proberen, dat doe ik in de fotografie al ruim 60 jaar.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

mooi antwoord!
... Spiegel-Werk ...
Anoniem 3

Die man had explicateur moeten worden!
Ook mijn chapeau pour Gerard!
ISNAI

Jullie zullen het wel een prachtig antwoord vinden maar ik kan hier niet veel mee. Het zijn nou niet bepaald de reacties die ik had gehoopt hier te vinden .... en ook zeker niet de sfeer die ik had gehoopt te vinden hier.

Hier mag een slotje op, ik heb m'n antwoord ergens anders wèl gekregen met duidelijke uitleg en een prettige sfeer en waardevolle reacties.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

ISNAI schreefCOLONJullie zullen het wel een prachtig antwoord vinden maar ik kan hier niet veel mee. Het zijn nou niet bepaald de reacties die ik had gehoopt hier te vinden .... en ook zeker niet de sfeer die ik had gehoopt te vinden hier.

Hier mag een slotje op, ik heb m'n antwoord ergens anders wèl gekregen met duidelijke uitleg en een prettige sfeer en waardevolle reacties.
Met alle respect, ISNAI, maar ik vind je bovenstaande reactie onterecht en ongewenst. Je hebt op een behoorlijk open vraag meerdere antwoorden gekregen, van kort tot zeer uitgebreid. Deze “trap na” verdient niemand hier.

Misschien bedoel je het anders dan het overkomt, dat kan. Je zou eens uit kunnen leggen waarom je hier niets mee kan, wat je dan wél gehoopt had en waarom de sfeer in dit topic niet juist zou zijn. Daar worden we allemaal wijzer van.

Ik hoop dat je nog reageert, veel fotografieplezier!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
ISNAI

Slotje aub moderator.

Ik heb je een pb gestuurd.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Drammertje....
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dit forum werkt niet met slotjes, zeker niet bij discussie waar waardevolle informatie te vinden is waar mogelijk anderen op willen reageren. Als het topic je niet brengt wat je verwacht, dan kan je ervoor kiezen om gewoon niet te reageren.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
ISNAI

wibo53 schreefCOLONDrammertje....
Waardevolle informatie Marco ....

Er worden op dit forum wel slotjes gebruikt zie ik dus deze mag ook een slotje krijgen.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Zou je een link kunnen sturen naar het forum met de reactie die je wel waardeerd?
Dat zou ons welilcht ook kunnen helpen.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

ISNAI schreefCOLONEr worden op dit forum wel slotjes gebruikt zie ik dus deze mag ook een slotje krijgen.
Pffffffffffff
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

De TS mag toch zelf wel weten hoe hij de reacties opvat? Daar hoeft toch niet aanmatigend op gereageerd worden? Afhankelijk van hoe je in deze discussie staat zou je mijn reactie ook als aanmatigend kunnen beschouwen.
Anoniem 3

Natuurlijk mag TS reageren zoals hij doet. Dat mag en doet iedereen hier. Niet altijd tot ieders genoegen maar dat is inherent aan een forum, waar eenieder gerespecteerd wordt en waar de meesten elkaar al geruime tijd kennen. Maar om geen antwoord te geven op de vraag: waar en wat dan welen daarna nogmaals, terwijl dit door Marco prima weerlegd is, te zeuren om een slotje, gaat ook mij te ver. Dat wordt op geen enkel forum gewaardeerd.
Goed, dit gezegd hebbend ga ik denken over een nieuwe WID. In dat hoekje is t altijd gezellig. Vanuit een zonnig Gien de groeten en tot Wid!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

2011*Alwin schreefCOLONDe TS mag toch zelf wel weten hoe hij de reacties opvat? Daar hoeft toch niet aanmatigend op gereageerd worden? Afhankelijk van hoe je in deze discussie staat zou je mijn reactie ook als aanmatigend kunnen beschouwen.
Uiteraard mag iedereen zelf weten hoe je reacties opvat. De vraag hoe je er vervolgens op reageert, is echter iets anders. Anderen, die moeite gedaan hebben om je te helpen, een trap na geven is not done, ook niet als je op iets anders had gehoopt. En zeker niet als je zelf klaagt over de sfeer.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar