FAQ: Welke CompactFlash kaart is het beste voor mijn camera?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
StrangeRocker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2009 13:21
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen :]

Ik ga deze zomer op vakantie, naar Griekenland en Schotland nog wel! :]
Dat betekend ook dat ik veel mooie foto's wil kunnen maken, maar daar heb ik wel een goed memory kaartje voor hebben.
De vakanties duren 15 en 10 dagen. Heb nu een Sandisk Ultra II 4GB en een Sandisk 2GB.
Ik schiet in RAW én JPG/JPEG dus dat neemt veel plek in. Moet ik op vakantie alleen maar in RAW gaan schieten? Of een grotere kaart kopen? En moet dat dan een Sandisk kaart zijn, en zoja, een normale, Ultra II of Extreme III? Dit is voor een Canon EOS 450D (bij de normale kaart duurt het soms wel even tot dat 'ie klaar is met bestandjes weg te schrijven 'BUSY', bij de Ultra lijkt, tot nu toe, dit probleem verholpen te zijn).
Als ik een groter kaartje koop is het waarschijnlijk slimmer om 2x 8GB te kopen dan 1x 16GB, wat is jullie mening hierover?

Michelle
http://strangerocker.deviantart.com/gallery
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Als ik op vakantie ben zou ik zelf persoonlijk alles in RAW + JPEG schieten.
Desnoods vanwege de ruimte alleen in RAW...

Je komt op plekken waar je normaal niet zo snel komt, dus dan moet je het wel in 1 keer goed doen.

Maar voor een 450D komt de overbekende site robgalbraith.com met allerlei verschillende soorten CFjes en daarbij de snelheden.

Zoals je daar kan zien is, wederom persoonlijke mening, de Sandisk Extreme III een van de beste presteert.
Sandisk is gewoon goed, ik gebruik eigenlijk niet anders... Maar weet ook wel weer van anderen hier op het forum dan andere merken ook zeker niet slecht zijn.
Maar ja ik heb gewoon wat me Sandisk, heeft me nooit in de steek gelaten.

Op tweakers.net kan je weer lezen dat dat ook de "goedkoopste" keuze is.

Kortom ik zou gewoon gaan voor 2x Sandisk Extreme III CompactFlash 8GB en dus niet 1x 16GB.
Mede door bijv. een defect kaartje (het kan altijd gebeuren) dan ben je gelijk alles kwijt. Of diefstal, dan heb je tenminste nog 1 kaartje.
Risico spreiden dus!

Maar dit alles hierboven is puur mijn eigen mening! :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
StrangeRocker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2009 13:21
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen :]

Ik heb eens gekeken en denk dat ik dan in alleen RAW ga fotograferen en daarnaast 2x 8GB Sandisk Ultra II koop. Extreme III lijkt me wat overbodig, mogelijk wel wat sneller, maar Ultra II met RAW én JPG is al snel genoeg. DAarnaast als ik nu goede, maar dure kaartjes koop en dan overstap naar een camera die CF gebruikt wil ik waarschijnlijk toch CF kaartjes voor mijn camera kopen.

Momenteel is er een actie bij Office Centre, dan bespaar ik ook nog wat geld!:)
http://strangerocker.deviantart.com/gallery
Gebruikers-avatar
StrangeRocker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2009 13:21
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen :]

Ik heb eens gekeken en denk dat ik dan in alleen RAW ga fotograferen en daarnaast 2x 8GB Sandisk Ultra II koop. Extreme III lijkt me wat overbodig, mogelijk wel wat sneller, maar Ultra II met RAW én JPG is al snel genoeg. DAarnaast als ik nu goede, maar dure kaartjes koop en dan overstap naar een camera die CF gebruikt wil ik waarschijnlijk toch CF kaartjes voor mijn camera kopen.

Momenteel is er een actie bij Office Centre, dan bespaar ik ook nog wat geld!:)
http://strangerocker.deviantart.com/gallery
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik heb gisteren een 50D besteld en ik vroeg mij af welke CF er het best bij zou passen, Sandisk Extreme III of toch maar Extreme IV?

Gerard.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

In mijn 400D gebruik ik Extreme III, maar de 50D heeft 'n burst die ruim twee keer zo hard loopt. Mits je ook redelijk vaan van die burst gebruikt maakt zou ik dus gaan voor de IV.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Iemand al ervaring met de Transcend 16Gb 600x CF kaart ?
Gebruikers-avatar
Isis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2009 13:47
WoonplaatsCOLON Midden Brabant

Helaas geen antwoord op de bovenstaande vraag maar een vraag erbij.

Ik zag met name 2GB kaartjes genoemd.. Zijn die van 4 en 8 niet oke?

Misschien heeft iemand ook een tip omtrent het gebruik van grote of juist kleine kaarten... Voor en nadelen, ik kan zelf wel wat verzinnen (als er een keer ene kaart hapert (dat heb ik echter alleen bij vriendin met SD gezien).

De vraag betreft gedachte om wat kaarten bij te kopen voor komende vakantie naar USA. Een kleine maand (30 dg) gaan we dus genoeg GB lijkt me handig.
En ik kan per foto beslissen of ik alleen Jpeg dan wel combi wil... (7D). Is dat handig of beter gewoon dubbel...
Als ik dan 2000 foto's schiet (niet abnormaal) heb ik errug veeeeeel gb nodig. Wie kan een richting / tip geven.
Alles zien, maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
"Fotograferen is schrijven met licht", zei mijn docente fotografie.
Canon 300D en 7D simpele objectieven en Sigma 17-70 (2,8-4,0).
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

MaestroNL schreefCOLONIemand al ervaring met de Transcend 16Gb 600x CF kaart ?
De 600 niet. De 400 moeten eerdaags op de deurmat liggen. Zou je dat verschil nog merken dan?
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Vraag is specifiek op/voor het full HD filmen gesteld. Daar merk ik toch dat de Extreme III en IV kaarten af en toe gaan "hikken".
En prijstechnisch zijn die Transcend kaarten altijd wel goed.
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

@MeastroNL IK heb zelf 1x Transcend 600x 8GB en 1 Sandisk Extreme III 4GB, Nu kan ik je melden dat de testen die ik uitgevoerd heb dat de Transcend zeker een stuk sneller is (Details zou ik op moeten zoeken).

Tevens heb ik ook een Sandisk Extreme IV getest ICM de Transcend, hier komt de Sandisk iets beter uit, naar ik meen een verschil van 0,7 MB/s, dit verschil is zo miniem, dat ik voor de prijs prestatie niveau toch voor Transcend ga.

Hopelijk heb je hier iets aan. :wink:
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
Isis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2009 13:47
WoonplaatsCOLON Midden Brabant

[quote="Isis"]Helaas geen antwoord op de bovenstaande vraag maar een vraag erbij.

Ik zag met name 2GB kaartjes genoemd.. Zijn die van 4 en 8 niet oke?

Misschien heeft iemand ook een tip omtrent het gebruik van grote of juist kleine kaarten... Voor en nadelen, ik kan zelf wel wat verzinnen (als er een keer ene kaart hapert (dat heb ik echter alleen bij vriendin met SD gezien).

De vraag betreft gedachte om wat kaarten bij te kopen voor komende vakantie naar USA. Een kleine maand (30 dg) gaan we dus genoeg GB lijkt me handig.
En ik kan per foto beslissen of ik alleen Jpeg dan wel combi wil... (7D). Is dat handig of beter gewoon dubbel...
Als ik dan 2000 foto's schiet (niet abnormaal) heb ik errug veeeeeel gb nodig. Wie kan een richting / tip geven.[/quote]

Ik herhaal mijn vraag zou graag een antwoord hebben...
Alles zien, maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
"Fotograferen is schrijven met licht", zei mijn docente fotografie.
Canon 300D en 7D simpele objectieven en Sigma 17-70 (2,8-4,0).
p schijf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2010 12:27

Zij de kaarten van "Kingston" ook goed voor een Canon G7 camera ?

Wie o wie kan mij dat vertellen of beantwoorden.
Afz. Peter schijf
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Kingston is niet minder dan Sandisk hoor. Kun je rustig kopen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
p schijf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2010 12:27

Hierbij bedank ik de Hr jeroen voor de snelle reactie op mijn vraag.

Afz. Peter schijf
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

p schijf schreefCOLONHierbij bedank ik de Hr jeroen voor de snelle reactie op mijn vraag.

Afz. Peter schijf
tip: zoek ook eens via ebay voor geheugenkaartjes! scheelt vaak enorm in de prijs! ik heb zelf mijn kaartje via satiety memory ebay shop gekocht! keurige service en vanuit hong kong je kaartje binnen 2 weken in huis. gratis verzending en originele producten (ik heb hier geen aandelen ;))

Succes
Canon
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Pas alleen op voor fake/imitatie.
De grootste indicatie daarvoor is wanneer de prijs echt gruwelijk ver onder de winkelprijs ligt.
Dus een 16Gb geheugenkaart voor 20 euro of zo.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Daarom verkoop ik ze voor 50 euro. Ik verdien meer en zij denken dat ze echt zijn. :lol:
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Illuminatus schreefCOLONDaarom verkoop ik ze voor 50 euro. Ik verdien meer en zij denken dat ze echt zijn. :lol:
goeie deal zou ik zeggen.

on topic: satiety memoryshop is mij goed bevallen, orignele verpakking en Sandisk garantiekaart ;) werkt perfect en snel. verzending laat alleen even op zich wachten dus geduld is een noodzaak ;)

Gr Sven
Canon
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Wellicht leuk om nog even naar dit, oude, topic van mijzelf te verwijzen: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 18&t=80823

De plaatjes werken door omzetting van het forum niet meer, maar de hires afbeeldingen kan je nog prima bekijken.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar