FAQ: Welke CompactFlash kaart is het beste voor mijn camera?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Remko LvB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2006 23:14
WoonplaatsCOLON Overall & Nergens

Had al een 2GB CF Standaard van Sandisk, welke gewoon goed bevalt. Nu een Sandisk CF Ultra II van 2gb erbij.

Aangeschaft bij Yordeal
[size=84]| Eos350d Body Zwart | BG-3 | Kitlens | Sigma 17-70 | Canon EF 50/1.8 II | Soligor AF tussenringen | Cf Sandisk 2Gb | Lowpro Slingshot 200 Aw | Giotto Cleaner kit | 72mm B+W UV-filter | 72mm B+W Pola-filter | Hama star 61 |[/size]
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Welke snelheid past het best bij een 40D? Extreme II, III of IV?
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

II zou al voldoende zijn. Zelf kies ik liever voor III. Zoveel duurder zijn ze niet. IV is echt onnodig. Dan haal je alleen winst bij het leegpompen naar je PC (als je tenminste een dure cardreader hebt).
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Dank voor je antwoord, sdirkx!
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Ik wil een CF van 16GB van het merk Transcend gaan bestellen.
Echter kom ik er maar niet uit of mijn 400D wel tot 16GB CF slikt?
Op de site van transcend zelf staat geen 400d maar wel de 350d en deze zou volgens hun tot 8GB gaan.
Bij Scandisk gaat de 400D wel tot 16GB.

Maw, kan ik deze met een gerust hard bestellen of niet?

mvg,
Marco
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik zeg het nog maar een keer. Het is niet zo slim om één grote kaart te kopen ipv 4 kleinere. Crasht de kaart dan ben je ook in één keer alles kwijt!
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

jonggolde schreefCOLONIk zeg het nog maar een keer. Het is niet zo slim om één grote kaart te kopen ipv 4 kleinere. Crasht de kaart dan ben je ook in één keer alles kwijt!
Ik weet inmiddels hoe jij daar over denkt :wink:
Ik ben zelf van mening dat als je de kaart nooit uit je cam hoeft te halen het risico zeer beperkt is op problemen. Dan doel ik op verbogen pinnetjes in de cam bv.

mvg,
Marco
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

jonggolde schreefCOLONIk zeg het nog maar een keer. Het is niet zo slim om één grote kaart te kopen ipv 4 kleinere. Crasht de kaart dan ben je ook in één keer alles kwijt!
Helemaal mee eens. Een paar (kleinere) kaartjes is beter dan een (grote ) kaart.
In dit topic las ik ook dat Dane-Elec opzich ook betrouwbare kaartjes zijn.
Toevallig heb ik gisteren via het prikbord van m'n provider een 4 tal 1 Gb kaartjes (snelheid is mij onbekend) voor totaal 30,00 (incl verzendkosten) gekocht. Is dit een redelijke deal :roll:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jonggolde schreefCOLONHet is niet zo slim om één grote kaart te kopen ipv 4 kleinere. Crasht de kaart dan ben je ook in één keer alles kwijt!
Ik snap wel wat je bedoeld :wink:
Maar het heeft toch geen eeuwigheidswaarde?
Ik wil een 1 GByte kaartje, is het dan ook beter om 4 x 256 MByte aan te schaffen.

Ben wel van mening dat je het beste tenminste 2 kaartjes kunt aanschaffen voor het geval dat ....
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON Ik snap wel wat je bedoeld :wink:
Maar het heeft toch geen eeuwigheidswaarde?
Ik wil een 1 GByte kaartje, is het dan ook beter om 4 x 256 MByte aan te schaffen.

Ben wel van mening dat je het beste tenminste 2 kaartjes kunt aanschaffen voor het geval dat ....
Tja, 4 x 256 Gb is natuurlijk 1 Gb. Maar eerlijk gezegd, 256 Kb is natuurlijk niet zoveel en m.i.z. snel volgeschoten en dan blijf je steeds kaartjes wisselen. :roll:

Of is dit ironisch bedoelt :lol:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Maar heel licht ironisch; voorzichtigheid is goed maar waar begint het en waar eindigt het. :wink:

Het is ook wel een beetje wantrouwen tegen statistisch getinte uitspraken.
Uit de kansberekening volgt niet dat het niet mis kan gaan met (bijvoorbeeld) 4 kaartjes tegelijkertijd :shock:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

Maar de kans dat 4 kaarjtes tegelijkertijd kapot gaan is wel extreem klein. Als je ervanuitg gaat dat de kans dat een klein kaartje kapot gaat gelijk is aan de kans dat en grootkaartje kapot gaat:

P(grote kaart kapot)=p
P(4 kleine kaartjes kapot)=p^4

En dat is wel een behoorlijk verschil.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

eew schreefCOLONMaar de kans ....
dat je een grote prijs in een loterij wint is heel erg klein.
Dat wil niet zeggen dat dat zo'n prijs niet valt. :wink:

Kansberekening is alleen aardig omdat er niets anders is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Met 4 x 256Mb heb je 1 GB.
Maar op 1 kaartje van 256 mb zet je iets meer dan 20 foto's in RAW (10MP). Je blijft dus wel wisselen als je dan 4 x 256Mb koopt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Een extra kaart is altijd gemakkelijk tussen twee shoots omdat je dan de foto's gescheiden houdt. En als je een kaartlezer gebruikt moet je sowieso de kaarten wisselen.

Maar ik zou een kaart van 1GB kiezen en dan later nog een eventueel een grotere erbij halen. Kaarten groter dan 8GB zou ik pas aanschaffen als de software van de camera er 100% mee overweg kan.
Jager252
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 19:58

Ik draai nu al een jaar op 2gb met mijn 400D. Nu de prijzen redelijk weer na een jaar gedaald zijn. Wil ik er een 4gb CF bij aanschaffen. En dan de 4 GB als basis in mijn camera. Of beter toch zoals ik hierboven allemaal lees. Een 2 GB aanschaffen. Werkt 4 GB vertragend op de 400D?
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

nee hoor.. 4gb is even snel als 2gb
je 400D zal de traagste factor zijn als je een snelle kaart koopt

ik gebruik 4gb CF + 2gb SD in mijn 1D
(4gb CF voor RAW + 2gb SD voor M JPG )
|| Canon || Elinchrom ||
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

ijsje schreefCOLONnee hoor.. 4gb is even snel als 2gb
Strikt genomen zijn de hogere capaciteit kaartjes altijd iets langzamer dan de kleine. Maar daar merk je in de camera niets van. Hooguit in de PC merk je het.

De Sandisk Extreme IV 2Gb doet bv 6.825MB/sec read 7.721MB/sec write
en de 4Gb doet dan 6.279MB/sec read 7.375MB/sec write

Met read dus aanmerkelijk sneller. Dit zijn de cijfertjes in een 5D. Ik geloof dat je nauwelijks merkt als je er een Ultra II 2Gb in steekt. De 4Gb daarvan is dan weer een stuk langzamer.

Maar goed...mierenneuken denk ik.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

Mike Philippens schreefCOLON
ijsje schreefCOLONnee hoor.. 4gb is even snel als 2gb
Strikt genomen zijn de hogere capaciteit kaartjes altijd iets langzamer dan de kleine. Maar daar merk je in de camera niets van. Hooguit in de PC merk je het.

De Sandisk Extreme IV 2Gb doet bv 6.825MB/sec read 7.721MB/sec write
en de 4Gb doet dan 6.279MB/sec read 7.375MB/sec write

Met read dus aanmerkelijk sneller. Dit zijn de cijfertjes in een 5D. Ik geloof dat je nauwelijks merkt als je er een Ultra II 2Gb in steekt. De 4Gb daarvan is dan weer een stuk langzamer.

Maar goed...mierenneuken denk ik.
niemand merkt het verschil tussen 6.2 en 6.8mbps...
gewoon een snelle kaart kopen, ultra / extreme iii / extreme iv.. het maakt geen f-ck uit
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Ik wil wat extra geheugen kopen voor m'n 30D. Heb de verschillende topics gelezen, maar kom niet tot een eenduidig antwoord. Waar ik mee zit:
Is een Ultra II 2 of 4 GB voor het maken van foto's vertragend en kan ik beter een Extreme III nemen? (NB het gaat mij niet om de snelheid van wegschrijven naar pc) Met andere woorden, haal in het maximale aantal frames per seconde wel met een Ultra II?



Overigens zijn de Transcend 133x 4GB en de 266x 2GB er gunstig geprijds t.o.v. de SanDisks. http://tweakers.net/pricewatch/cat/300
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar