De grote flitser tutorial (in opbouw)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Ik heb deze omnibounce voor mijn 430EX aangeschaft : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2336
voor $ 4,13 en gratis verzending. Hij past perfect.

Ze hebben er daar ook een voor de 580EX, ook $ 4,13
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2337
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Iets waar ik maar niet achter kom..

Een 430EX of 580EX herkent (moderne EOS-modellen) of het om een crop- of FF-cam gaat. Vervolgens past de flitser de zoomstand aan (en corrigeert daarbij voor de sensorgrootte; in de manual 'image size' genoemd, maar ga ervan uit dat ze dat bedoelen).

Hoe moet ik de brandpuntsafstand nu lezen op de flitser? 24-105 = brandpuntsafstand van een FF?
Hoe werkt die aanpassing met de zoomreflector dan (bij een cropcam)? En bij welke range heb je nu het wide-panel nodig (14mm wordt genoemd)?

Ik snap het ff niet meer hoor.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nog niemand?
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

sdirkx schreefCOLONNog niemand?
De aangegeven brandpuntsafstand is de enige echte brandpuntsafstand, een optisch gegeven.
De camera bepaalt of een cropfactor wordt meegenomen.
De groothoekadapter gebruik je bij brandpuntsafstanden kleiner dan 24mm.

Vergeet dus de cropfactor, de camera zorgt daar voor.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dus tussen 14 en 24 mm gebruik je de wide panel. Lijkt me overigens dat dit met een omnibounce niet goed samenwerkt (ervan uitgaand dat er geen wit plafond is en je dus wel recht vooruit moet flitsen ivm de werking van de zoom-condensor). Of is de praktijk bij jullie anders?

Verder zit er dus blijkbaar zoveel speling in de zoom-stand van de flitser dat ie ook op 105mm x 1,6 = 168mm een goed gerichte belichting kan toepassen (lijkt me wat veel, zeker op grotere afstand). OK, het heeft meer met de beeldhoek te maken, maar hij corrigeert dus wel echt.. maar wat? Als het de stand van de zoom-condensor is, dan komt dit in feite wel overeen met wat op FF 168mm zou zijn.
Trouwens de flitser detecteert de cropcam (symbooltje op display) en corrigeert. Dus de camera doet er dan toch niks mee?

Ben benieuwd hoe dit gaat werken. Volgend weekend 's op een gehuurde 580EXII uitproberen.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

ik zit met een vraag.
bij kortere brandpuntsafstanden heb je dus minder licht. Meestal staat dat wel in de manual genoemd. Bijvoorbeeld, de 580EX heeft een richtgetal 58 bij een brandpuntsafstand 105mm, 53 bij 80mm, 42 bij 50mm en nog maar 15 bij 14mm.
je kan dus best je flitser zetten op 105mm als je hem aff camera gebruikt?
en bij het gebruik van aan umbrellabox moet je dan ook nog eens rekening houden met 2 stops licht verlies.

iso 100 bij f5.6 en een afstand van 3 meter

3 x 11 is 33

dus zit ik nog ruim binnen de marge als ik niet op een kortere tijd dan de sync tijd ga?


Klopt mijn berekening?
ik reken met F11 omwille van de 2 stops lichtverlies met een umbrellabox.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Target schreefCOLONje kan dus best je flitser zetten op 105mm als je hem aff camera gebruikt?
en bij het gebruik van aan umbrellabox moet je dan ook nog eens rekening houden met 2 stops licht verlies.

iso 100 bij f5.6 en een afstand van 3 meter

3 x 11 is 33

dus zit ik nog ruim binnen de marge als ik niet op een kortere tijd dan de sync tijd ga?
Wat is een "umbrellabox"? Als je een doorschiet-paraplu bedoelt, dan hangt de optimale openingshoek af van de afstand van de flitser tot aan het doek van de paraplu zou ik zo denken; je wilt immers het flitslicht de hele paraplu laten verlichten maar geen spill-light hebben. Die openingshoek wordt bepaald door de brandpuntsafstand waarop de flitser ingesteld staat; daar zou je mee moeten experimenteren - ik kan met voorstellen dat je maar een klein deel van de paraplu verlicht als je je flitser op 105mm instelt.

Los daarvan is je berekening juist, mits je rekening houdt met het feit dat je dan wel praat over de afstand flitser tot onderwerp (ipv paraplu tot aan onderwerp!) en de aanname dat je 2 stops licht verliest juist is.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

eenumbrellabox is idd een soort van doorschiet paraplu.
2 stops kloppn, maar ik kan altijd uitmeten om zeker te zijn.

Afstand van flits tot plu is misschien 15 cm
dus moet ik die toch op 24mm zetten, dan verlies ik nog aan licht als ik de uitleg in hoofdstuk 2 heb gelezen
dan heeft de 580 een richtgetal van ...?

maar of dit ook geld bij een plu, is nog maar de vraag.
zit niets anders op dan eens te gaan testen en meten denk ik om het zeker te weten.

bedankt voor je uitleg
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Target schreefCOLONmaar of dit ook geld bij een plu, is nog maar de vraag.
zit niets anders op dan eens te gaan testen en meten denk ik om het zeker te weten.
Meet het idd maar eens na... ik heb iets dergelijks ook wel eens nagemeten met een softbox; daarbij klopte het toen verrassend goed. Als je met een doorschiet paraplu werkt raak je misschien wat licht kwijt doordat je geen reflector hebt zoals bij een softbox, maar of dat veel uitmaakt? Ben heel benieuwd!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

ik ga proberen om je op de hoogte te houden. zit met een verhuis en verder ook nog druk in de weer. Geen idee wanneer ik kan testen en meten.
m.heijden9@chello.nl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 22:08
WoonplaatsCOLON Nijmegen
CONTACTCOLON

Is er een mogelijkheid of een oplossing om een speedlite 420 ez werkend te krijgen op een 400d het meet wel door de lens, de licht verstrooier werkt ook op de lens van 18t/m 55 de flitser geeft ook een rood licht waar hij op kan scherpstellen, maar flitsen wil niet lukken, en hand matig ben ik niet achter hoe ik dat zou moeten instellen

wie weet er raad
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

ik ging hier iemand op de hoogte houden.
Heb de umbrella 1 keer gebruikt en toen ging die stuk, dus niet echt kunnen testen.
Gebruikers-avatar
Achrome
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2008 21:27
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hulde aan dit topic en daarmee in het bijzonder hulde aan Jeveos!
Ik was eigenlijk wel benieuwd of het langverwachte deel 2 al in de maak is? (Of wellicht al gemaakt is zonder dat ik 'm gevonden krijg?)
5dII, 40D, EF 16-35 2.8L II, EF 24-70 2.8L, EF 70-200 2.8L IS, EF 50mm 1.8 II, Speedlight 430EX II
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik sluit mij volledig aan bij het vorige bericht...
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Achrome schreefCOLONIk was eigenlijk wel benieuwd of het langverwachte deel 2 al in de maak is? (Of wellicht al gemaakt is zonder dat ik 'm gevonden krijg?)
Nope, er zijn dit jaar wat andere zaken geweest die al mijn tijd gesoupeerd hebben. Maar ik zag dat Ytos inmiddels de mogelijkheden voor een flits-workshop aan het onderzoeken was, dus wellicht is het niet eens nodig hier een deel 2 van te maken?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLON Nope, er zijn dit jaar wat andere zaken geweest die al mijn tijd gesoupeerd hebben. Maar ik zag dat Ytos inmiddels de mogelijkheden voor een flits-workshop aan het onderzoeken was, dus wellicht is het niet eens nodig hier een deel 2 van te maken?
Een workshop is toch iets anders dan een TUT online?
Maarja, als je er geen tijd voor hebt is het helaas geen deel 2..
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Chris Tettero schreefCOLONEen workshop is toch iets anders dan een TUT online?
That's true. Ik zal er eens over denken...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik wil ook even zeggen dat dit een goed topic is, met theorie over het gebruik, van de flitser.

Thanks!!

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
andrevdvries
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 09:11
WoonplaatsCOLON Bedum (gr.)

Goede en leerzame tuturoil maar mis iets over stroboscopisch flitsen?
[size=75]450D BG-E5 18-55mm IS 55-250mm IS 430EX ll[/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

andrevdvries schreefCOLONGoede en leerzame tuturoil maar mis iets over stroboscopisch flitsen?
Goed punt, zal er wat over toevoegen!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar