De grote flitser tutorial (in opbouw)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
OntspanKnop
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2015 12:57

Schitterende tutorial en goed leesbaar.
Ook al dringen sommigen dingen niet in 1 keer door, maar dat ligt eerder aan mij.:-)

Toch heb ik al heel lang een probleem met flitsen, waar ik geen raad mee weet of oplossing voor heb.

Al zeer veel foto's geschoten in diverse opstellingen, met als doel ...kleinere tuinvogels vliegend echt scherp vast te leggen.
Hierbij gaat het mij om de vleugels, om die geheel of voor het merendeel scherp vast te leggen ...te bevriezen.
Maar is mij tot op heden niet echt gelukt. Wel ten dele, maar die kleine tuinvogels met hun snelle vleugelslag blijven een probleem.

Met mijn set van 40D en 430 EX moet ik het eerst nog mee doen, ofschoon ik ook al een studiolamp buiten had staan. Maar die flits is niet kort genoeg ...denk ik. En denk ergens, dat ook die van de 430 EX nog niet snel genoeg ...of kort genoeg is.
Wat is vereist qua instellingen of hoe is dit anders op te lossen?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je probeert, als ik het goed lees, een vogel buiten te fotograferen m.b.v. je flitser? Om eerlijk te zijn hoor ik dit voor het eerst dat dat zo toegepast wordt. Vrij ongebruikelijk lijkt mij en ik kan mij voorstellen dat je flitser niet krachtig genoeg is om het onderwerp te bereiken. Een studioflitser misschien wel, maar dan nog: waarom niet "gewoon" je sluitertijd omhoog om dat vogeltje vast te leggen?
OntspanKnop
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2015 12:57

eMKay schreefCOLONJe probeert, als ik het goed lees, een vogel buiten te fotograferen m.b.v. je flitser? Om eerlijk te zijn hoor ik dit voor het eerst dat dat zo toegepast wordt. Vrij ongebruikelijk lijkt mij en ik kan mij voorstellen dat je flitser niet krachtig genoeg is om het onderwerp te bereiken. Een studioflitser misschien wel, maar dan nog: waarom niet "gewoon" je sluitertijd omhoog om dat vogeltje vast te leggen?
Ongebruikelijk? Het is juist leuk om ook volgens niet "geijkte paadjes" foto's te maken.:-)

Maar het gaat om de tuinvogels, die ergens tussen de 3 a 5 meter camera afstand aan komen vliegen, waarbij ik het voer soms zo plaats ...dat ik ietsjes de aanvliegroute kan 'bepalen'.
Dat vogels het niet zo'n strak plan vinden, iemand met een camera zo dichtbij, bedien ik de camera met een draadloze remote.
Meestal zat dan mijn 28-300mm op de camera.

"Waarom dan niet gewoon met de sluitertijd omhoog" zou top zijn, als ik het daarmee doen kon. Uiteraard al zeer veel geprobeert, ISO flink omhoog, maar dan kom ik qua sluitertijd nog veel te kort. Of ik zit met zoveel korrels in mijn foto, dat ik het niet meer om aan te zien vind.
Vandaar de weg naar de flitser, dan heb ik met ISO 100 meer mogelijkheden ...als die flits tenminste die snelle vleugelslag bevriezen zou. Dat doet het dus niet. Terwijl ik dat juist zien wil.
Een flits van een studiolamp is niet snel of kort genoeg, de 430 EX doet het uiteraard beter ...maar ook daarmee lukt het me niet die snelle vleugelslag te bevriezen.

Qua instellingen en mogelijkheden al zeer veel geprobeert en 100den foto's gemaakt, maar tot op heden ...nada.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Tja, dat is een lastige. Ik kan je niet helpen aan ervaring van mijn kant op dit gebied. Wat ik wel weet is dat een reportageflitser zijn kortste flitsduur heeft bij de zwakste instelling en de studioflitser juist bij het maximale vermogen (dit is over het algemeen trouwens). Dit is overigens naar verluid want ik heb het nooit getest.

P.S. Misschien dat deze tutorial je wel zal helpen: http://www.rpphoto.com/howto/hummer/humguide1.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
OntspanKnop
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2015 12:57

eMKay schreefCOLONTja, dat is een lastige. Ik kan je niet helpen aan ervaring van mijn kant op dit gebied. Wat ik wel weet is dat een reportageflitser zijn kortste flitsduur heeft bij de zwakste instelling en de studioflitser juist bij het maximale vermogen (dit is over het algemeen trouwens). Dit is overigens naar verluid want ik heb het nooit getest.

P.S. Misschien dat deze tutorial je wel zal helpen: http://www.rpphoto.com/howto/hummer/humguide1.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is ook lastig en dat is nog summier uitgedrukt:-)
Ik geef niet snel op en zoek allerlei uitwegen, om toch mijn doel te bereiken ...daarom dus ook 100den foto's gemaakt.
Maximaal vermogen van de studiolamp en dan toch een korte flitsduur?

Dank je voor je link!! Volgens mij heb ik die al eens gelezen, of gelijksoortig. Had ook met Kolibri's te maken en het vastleggen van die snelle vleugelslag. Maar duidelijk was mij dat nooit geworden, temeer ik niet weet of ik dat kan met mijn 430 EX of hoe dat in te stellen.
Verder was ik er wel al achter, met mijn ... creatieve fotografische experimenten (zo noem ik dat altijd), dat de flits van die 430 EX heel kort leek met het fotograferen van allerlei druppels. Dus de afstand speelt een rol, ook of het subject licht of donker is. En daarbij de ISO waarde flink omhoog schroeven met die druppels, leek ook die flitsduur zeer kort te zijn.
Maar dan zit ik er ook bijna bovenop, iets wat met vogels niet kan.

Iemand had eens gezegd, schaf je een disco stroboscoop aan en probeer het daarmee.
Of dat een oplossing zou kunnen zijn, weet ik niet.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Een echte fotograaf ben ik niet en een flitser al helemaal niet, maar weet wel enigszins hoe het werkt.
De flitser is snel genoeg om de beweging te bevriezen, maar overdag is het omgevingslicht teveel van het goede met de sluitertijden die binnen de flitssynchronisatie vallen.
Je komt met die sluitertijd meestal niet boven de 1/200. De flits bevriest, maar in de relatief lange sluitertijd zorgt het omgevingslicht voor een goede registratie van de navolgende vleugelslagen en dus voor zichtbare onscherpte.
Als je niet volgens geijkte paden wil werken, zou je kunnen denken aan verduistering van je tuin. :-)
OntspanKnop
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2015 12:57

Bavarian schreefCOLONEen echte fotograaf ben ik niet en een flitser al helemaal niet, maar weet wel enigszins hoe het werkt.
De flitser is snel genoeg om de beweging te bevriezen, maar overdag is het omgevingslicht teveel van het goede met de sluitertijden die binnen de flitssynchronisatie vallen.
Je komt met die sluitertijd meestal niet boven de 1/200. De flits bevriest, maar in de relatief lange sluitertijd zorgt het omgevingslicht voor een goede registratie van de navolgende vleugelslagen en dus voor zichtbare onscherpte.
Als je niet volgens geijkte paden wil werken, zou je kunnen denken aan verduistering van je tuin. :-)
Lachen met je:-) Ik heb dat Ikea koordje nog niet aan de zon zien zitten, om ff licht uit te doen.:p

Maar serieus ... meer licht van de flitser uit, is dat niet trager qua flitstijdsduur?
Eens kijken of ik hier in huis wat ga experimenteren met dit, alleen niet met vogels uiteraard. Kijken hoe die flits regaeert wanneer het donker is, en met diverse instellingen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar