Snelheid SD kaartjes class 4 en 6 gemeten in camera 550D

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Naar aanleiding van mijn vraag hoe snel kan mijn camera zijn data wegschrijven heb ik met twee kaartjes (class 4 en 6) een paar testjes gedaan. In zowel raw+jpg, raw en jpg heb ik de ontspanknop gedurende ongeveer een minuut vast gehouden (sluitertijd 1/60, alle foto's hetzelfde in beeld). De eerste 4 foto's in elke situatie bevonden zich allemaal binnen de eerste seconde (netjes). Vanaf het moment dat de snelheid terug liep omdat de buffer vol raakte ben ik gaan meten (eigenlijk achteraf via de exif de tijd van maken eruit gehaald, dan laatste tijd - eerste tijd en vervolgens de computer de tussenliggende MB's laten uitrekenen). Ik zal alle berekeningen achterwege laten en mij beperken tot de resultaten:

class 4 raw+jpg 11,1 MB/s
class 4 raw 11,3 MB/s
class 4 jpg 11,7 MB/s

class 6 raw+jpg 20,0 MB/s
class 6 raw 20,9 MB/s
class 6 jpg 20,0 MB/s

Verder heb ik met beide kaartjes een filmpje gemaakt, beiden stopten op de 4GB grens.

class 4 12min14sec 4,28 GB = 5,8 MB/s
class 6 12min26sec 4,28 GB = 5,7 MB/s
(zou deze 4 GB grens weg vallen bij grotere kaarten welke exFAT geformatteerd zijn?)

Opgemerkt moet worden dat genoemde MB's en GB's op een mac met systeem 10.6 zijn gemeten
(1 GB = 1000 MB = 1000000 KB)

Verder heb ik gemeten hoe lang de buffer er over doet in tijd om zich volledig te legen en dit vermenigvuldigd met de gevonden snelheid levert een buffer op van minimaal 216 MB.


Natuurlijk hoort er bij een test een conclusie, bij deze:

De kaartjes maken waar wat er destijds op de verpakking stond.

Het loont om het class 6 kaartje in de camera te doen omdat de camera dan sneller weer te gebruiken is als de buffer vol loopt.

Voor het filmen kan het class 4 kaartje ook zonder problemen gebruikt worden.


De vraag die blijft:
Hoe snel kan mijn camera de foto's wegschrijven, loont het om nog snellere kaarten te kopen?


Verder over hoe ik de camera in de praktijk gebruik, ik schiet altijd raw+jpg en nadat ik een kaartje geleegd heb op de computer doe ik altijd een lowlevel format in de camera (vooral voor filmen op een class 4 kaartje kan dit verstandig zijn denk ik), ik wis eigenlijk nooit foto's via de camera (neem altijd voldoende kaartjes mee). Verder ben ik een hobby fotograaf die vooral zijn kinderen fotografeert, af en toe een bandje en soms pro deo voor iemand eens wat fotootjes maakt.

Arjan Mein
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Denk je dit nodig te hebben. ? De opname snelheid van de 550D is 3.7 en hoevaak gebruik je dit ? Persoonlijk vindt ik het class 6 20MB/s voldoende voor de 550D.

Een lowlevel format is niet echt nodig. Zou dit persoonlijk ook niet doen. Gewoon formatteren via de camera is voldoende. Low level format is nuttig als je merkt dat je schijf BAD SECTORS aangeeft, met een low level format wordt je schijf vanaf 0 aangemaakt en iedere BAD SECTOR blijft verborgen en is niet meer op te vragen (via het OS). Geen gevaar meer dat je die sectoren overschrijft tijdens het installeren van een OS of een bestand op de schijf. Low Level format gebruik ik zelf alleen als de schijf bad sectors heeft.

Dat je maar 4GB kan opnemen klopt je formatteert je kaart als goed is als FAT32 deze heeft als maximale bestandsgrote 4GB.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De 4GB limiet vervalt inderdaad bij exFAT. De Canon camera moet dat formaat dan wel ook ondersteunen. Als dat niet het geval is zal daar dus een firmware update voor nodig zijn. Windows 7 heeft al exFAT support. Een exFAT driver is ook al gesignaleerd op nieuwe Macs (in Mac OS X 10.6.4).
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Ik gebruik een class 10 kaartje in mijn 550D maar heb geen idee of hij met deze kaart nog sneller is. Eerlijk gezegd verwacht ik dat niet.
Filmen hoeft geen probleem te zijn met de 4Gb grens. Persoonlijk film ik liever meerdere kleinere scenes.
Groeten Rolf.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

exFAT of in de volksmond FAT64 niet genoemd omdat na mijn weten de 550D hier niet compatible mee is ?

exFAT heeft helaas nog niet zoveel ondersteuning buiten de diverse OS platformen. Er zijn als goed is al SDXC kaartjes op de markt die boven de limiet van 32GB gaan. De exFAT kaartjes kunnen als goed is tot 2TB. Moet zeggen heb de specificaties nog niet echt bestudeerd. Vraag mij af of de huidige camera’s deze kaartjes al ondersteunen. Hiervoor zal voor de meeste camera’s een firmware upgrade nodig zijn.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Een kleine aanvulling op de test.

Grootte van de buffer:

class 4 raw+jpg 4 opnames
class 4 raw 6 opnames
class 4 jpg 8 opnames

class 6 raw+jpg 4 opnames
class 6 raw 6 opnames
class 6 jpg 9 opnames


Bij volle buffer, tijd tussen twee opnames

class 4 raw+jpg 4,95 sec (=0,20 opn/sec)
class 4 raw 3,19 sec (=0,31 opn/sec)
class 4 jpg 1,54 sec (=0,65 opn/sec)

class 6 raw+jpg 2,67 sec (=0,37 opn/sec)
class 6 raw 1,76 sec (=0,57 opn/sec)
class 6 jpg 0,77 sec (=1,30 opn/sec)

In de handleiding (blz 43) staat dat de camera gebruik maakt van exFAT, waarvoor een licentie is verleend door microsoft. Eens uitzoeken vanaf welke grootte en type kaart dit gebruikt wordt en daar een volgende aankoop van een geheugen kaart eens op baseren. Voorlopig hou ik het wel even bij mijn bestaande kaartjes.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

nieuwsgroepen thanks for the info.

Als je een 8GB kaartje hebt kun je het eens proberen.
http://superuser.com/questions/37384/ca ... fat-format
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Leuk dat het ene kaartje sneller wegschrijft dan de andere. Je schrijft:

class 4 jpg 1,54 sec (=0,65 opn/sec)
class 6 jpg 0,77 sec (=1,30 opn/sec)

Hoeveel maakt het uit. Class 6 doet het dubbele, maar men praat nog steeds over het wegschrijven van 1,3 opname per seconde. Dat is niet al te snel
Je buffer wordt met 3,7 beelden per seconde gevuld. En er passen 9 van die jpg-jes in de buffer.
Je kunt in de praktijk waarschijnlijk 10/11/12 foto's maken voordat het systeem begint te hikken.

Hiep-hoi. Als dat belangrijk voor je is, dan had je mijns inziens een andere camera moeten kopen met een hogere framerate en daarin waarschijnlijk ook een grotere buffer. Nu ben je in mijn ogen een beetje bezig op zoek naar oplossingen voor een probleem wat je niet hebt, en als je het wel hebt, dan ga je dat met een geheugenkaartje niet oplossen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

fotojeroen schreefCOLONHiep-hoi. Als dat belangrijk voor je is, dan had je mijns inziens een andere camera moeten kopen met een hogere framerate en daarin waarschijnlijk ook een grotere buffer. Nu ben je in mijn ogen een beetje bezig op zoek naar oplossingen voor een probleem wat je niet hebt, en als je het wel hebt, dan ga je dat met een geheugenkaartje niet oplossen
Jeroen, ik heb inderdaad GEEN probleem met de snelheid van de camera, bij mijn vorige camera 350D liep ik soms tegen de buffer aan, dat zal bij de 550D ook vast wel een keer gebeuren, aangezien het hobby is en ik geen beroeps ben die voor een klant aan het schieten is kan ik best met die beperking leven. Voor een camera met een hogere framerate moet je ook hogere framerate centjes hebben, zolang het voor mij een hobby is vind ik de xxxD lijn van Canon meer dan voldoende.

Voor de 350D heb ik een "mooie" verzameling CF kaarten (8+8+4+2+2 ±2000 foto's) Kingston 133x en Sandisk ultra II, Voor mijn nieuwe 550D moet ik het nu doen met de SD kaartjes die ik thuis heb voor de diverse compactjes die in de familie zijn. Ik heb nu 4 van 8GB (±1000 foto's) bij de mijn camera waarvan 2 class 6 (de compactjes moeten het maar weer even met een 4 GB doen). Uiteraard wil ik wel naar een 16 of 32 GB kaart en kan ik op zeker de snelste (vaak ook de duurste) kopen, maar als de camera bv met max 20MB/s kan wegschrijven dan is dat een beetje duurbetaalde overkill. Die centjes stop ik dan weer liever op een andere manier in de hobby.

De volgende vakantie is een mooi moment om die grotere kaart(en) aan te schaffen, tot die tijd maar een beetje oriënteren.


Aan allen,

dank voor de reacties

Arjan
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

De meeste mensen vergeten dat er een buffer zit in je camera en je meestal niet de snelheid nodig hebt. Ik koop liever 2 kaartjes van 8GB die iets langzamer zijn dan er 1 van 8GB.
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Ik heb nu 2x sandisk Ultra 15mb/s. class 4 dus, iemand ervaring?
Ga ze gebruiken voor de 500d, indien ze te traag lijken houd ik ze liever dicht dus graag eens jullie mening.
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Jan59

Betreffende de card-readers, ik gebruik geen card-reader meer. Gewoon de USB kabel aan de camera.
Windows ziet dat er iets gaande is. Dan kies ik voor het EOS utility, en even later staan de foto's & films op m'n harddisk.
Het lijkt mij trouwens ook beter om de accu's echt te gebruiken. Ik bedoel dan vaker helemaal leeg maken en dan pas
opladen dat is dan beter dan een bijna lege accu bij laden. Was vroeger met mijn oude Video-8 camera ook zo.
Dan had ik langer plezier van de accu, dat oude antieke spul was GROOT en zwaar maar had nauwelijks capaciteit.

Stel de camera kan een bepaald aantal beelden per seconden verwerken, en de buffer kan een bepaald aantal seconden
aan beelden opvangen/verwerken. Als de camera electronica de buffer begint leeg te maken, dan is het toch leuk als de
geheugenkaart controller (electronica) er heel snel op reageerd en de data (fotos & film) kan doorgeven aan heel snel
geheugen. Dan kan op zijn beurt de camera electronica weer de buffer gebruiken. De maximale grens van snelheid zal
wel ergens vast liggen omdat de electronica het niet sneller kan verwerken. En dan natuurlijk de hardware van de camera.
In een 1D M4 zit geloof ik wat andere hardware dan in mijn camera, dingen die iets beter geschikt zijn voor de hoge snelheid.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Jan59 schreefCOLONHet lijkt mij trouwens ook beter om de accu's echt te gebruiken. Ik bedoel dan vaker helemaal leeg maken en dan pas opladen dat is dan beter dan een bijna lege accu bij laden. Was vroeger met mijn oude Video-8 camera ook zo.
Dan had ik langer plezier van de accu, dat oude antieke spul was GROOT en zwaar maar had nauwelijks capaciteit.
http://www.hpcfactor.com/support/cesd/h/0015.asp en dan naar beneden scrollen tot Lithium Ion (Li) en verder tot Charging
Lithium-Ion battery's prefer incremental (top-up) charges rather than complete discharges preferred by other battery technologies. We recommend that you fully discharge the battery as little as possible. No more than one fast discharge / charge every year is recommened. For all other general use incremental charging should be applied with power levels not being allowed to fall below 20% of capacity
dat was vroegah! tegenwoordig met de nieuwere Li-ion Accu's geldt juist iets anders. eerste keer goed opladen en vervolgens tussentijds opladen is geen enkel probleem, zelfs beter dan leeg laten lopen / opgebruiken. hoorde laatst zelfs vertellen (of het waar is durf ik niet te zeggen want kan het niet terugvinden) dat Canon accu's vanzelf uitschakelen wanneer ze nog slechts 10% van hun max vermogen hebben om zo de accu's een langere levensduur te garanderen.

dus je verwachting bij de Accu's klopt niet ervanuitgaan dat je het over Li-ion hebt!
Canon
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

nieuwsgroepen schreefCOLONVerder heb ik met beide kaartjes een filmpje gemaakt, beiden stopten op de 4GB grens.

class 4 12min14sec 4,28 GB = 5,8 MB/s
class 6 12min26sec 4,28 GB = 5,7 MB/s
(zou deze 4 GB grens weg vallen bij grotere kaarten welke exFAT geformatteerd zijn?)
Zoals het hier nu staat lijkt het alsof je afhankelijk van de gebruikte kaart een verschillende wegschrijf snelheid krijgt bij filmen. Blijkbaar kan het gebruikte codec als resultaat hebben dat je bij een vaste bestandsgrootte verschillen kan hebben in de duur van het filmpje, of was de class 4 kaart langer bezig met wegschrijven terwijl de filmpjes even lang zijn?
757D + 8-400 mm
Jan59

sven2912 schreefCOLON
Jan59 schreefCOLONHet lijkt mij trouwens ook beter om de accu's echt te gebruiken. Ik bedoel dan vaker helemaal leeg maken en dan pas opladen dat is dan beter dan een bijna lege accu bij laden. Was vroeger met mijn oude Video-8 camera ook zo.
Dan had ik langer plezier van de accu, dat oude antieke spul was GROOT en zwaar maar had nauwelijks capaciteit.
http://www.hpcfactor.com/support/cesd/h/0015.asp en dan naar beneden scrollen tot Lithium Ion (Li) en verder tot Charging
Lithium-Ion battery's prefer incremental (top-up) charges rather than complete discharges preferred by other battery technologies. We recommend that you fully discharge the battery as little as possible. No more than one fast discharge / charge every year is recommened. For all other general use incremental charging should be applied with power levels not being allowed to fall below 20% of capacity
dat was vroegah! tegenwoordig met de nieuwere Li-ion Accu's geldt juist iets anders. eerste keer goed opladen en vervolgens tussentijds opladen is geen enkel probleem, zelfs beter dan leeg laten lopen / opgebruiken. hoorde laatst zelfs vertellen (of het waar is durf ik niet te zeggen want kan het niet terugvinden) dat Canon accu's vanzelf uitschakelen wanneer ze nog slechts 10% van hun max vermogen hebben om zo de accu's een langere levensduur te garanderen.

dus je verwachting bij de Accu's klopt niet ervanuitgaan dat je het over Li-ion hebt!

Dan ben ik dus heeell erg fout bezig met de dure originele Canon accu's !
Er van uitgaande dat het allemaal hetzelfde was m.b.t. leeg maken (door ze te gebruiken) van de accu's en dan pas opnieuw laden.
Dan MOETEN we dus het een en ander anders gaan doen ! Bedankt voor de info !
Nooit te oud om iets te leren !
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Jan59

Leeg trekken en gebruiken tot de camera ermee ophoudt zijn verschillen. Bij de eerste worden de batterijen gesloopt en bij de tweede niet, want er zit nog capaciteit in de batterij. Je kunt dus gewoon doorgaan tot de batterij leeg is.

Echter wat sommigen doen met oudere laders of laders die eigenlijk niet goed zijn met PENLIGHTs is het leegtrekken tot er geen spanning meer op zit om daarna weer te laden om het batterij geheugen op stand te houden.

Echter dat deden we met de WM1 van Sony, leegtrekken, en dan in een zaklamp doen en aanzetten tot er echt niets meer uitkwam. Echter waren dat de NiCd batterijen.

Met NiMh batterijen moet je ze gewoon gebruiken tot ze ermee ophouden en daarna gewoon vol laden. En niet spastisch iedere keer leeg maken en opladen. Mijn batterijen voor mijn flitsers laat ik gewoon zitten en ik laad de batterijen nog even op voor gebruik, en na een paar jaar gooi ik ze weg en koop in nieuwe.

De Eneloops die nu verkrijgbaar zijn, zijn batterijen zonder geheugen en die ook niet of heeeeeeeeel langzaam leeglopen.

Maar ik geloof dat dat we nu wel aangetoond hebben in 2 topics dat de camera's tussen 10 en 20mb/sec werken en dat snellere kaarten alleen maar sneller zijn als je ze koppeld aan een pc/mac.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Afotos schreefCOLON
nieuwsgroepen schreefCOLONVerder heb ik met beide kaartjes een filmpje gemaakt, beiden stopten op de 4GB grens.

class 4 12min14sec 4,28 GB = 5,8 MB/s
class 6 12min26sec 4,28 GB = 5,7 MB/s
(zou deze 4 GB grens weg vallen bij grotere kaarten welke exFAT geformatteerd zijn?)
Zoals het hier nu staat lijkt het alsof je afhankelijk van de gebruikte kaart een verschillende wegschrijf snelheid krijgt bij filmen. Blijkbaar kan het gebruikte codec als resultaat hebben dat je bij een vaste bestandsgrootte verschillen kan hebben in de duur van het filmpje, of was de class 4 kaart langer bezig met wegschrijven terwijl de filmpjes even lang zijn?
Dat de film op class 6 kaart 12 sec langer is heeft denk ik niets met de kaart te maken maar meer met de compressie van de beelden. De bestands grootte was van beide filmpjes op een aantal bitjes na gelijk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar