Welke externe flitser voor EOS 450D?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Beste allemaal,

Al enige tijd lees ik hier op het forum mee, en heb ik de zoekfunctie al meerdere malen raad gepleegd.
Toch kon ik op deze vraag niet een duidelijk antwoord vinden, daarom heb ik me geregistreerd om mijn vraag op deze manier te stellen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en dat ik ook in de toekomst nog veel van jullie kan leren!

Fotografie is een hobby van mijn vriendin en mij, samen hebben wij een 450D gekocht. Als glaswerk hebben we de 18-55 IS (kitslens), de 50mm 1.8 en de 55-250mm. Dit alles van Canon zelf.
We maken voornamelijk foto's tijdens uitstapjes, dagjes weg en vakantie's. Mijn vriendin vindt het leuk om af en toe in de tuin wat ''macro'' achtige plaatjes te schieten, en ik vind het leuk om soms een poging tot wat ''natuur''foto's te maken. Als snel kwam de behoefte aan een lens met iets meer mm's, en later de behoefte aan een 50mm lens die lekker lichtsterk is + behoorlijk scherp (zeker voor het geld!).

Maar nu komen we op het punt, dat we graag een externe flitser zouden willen kopen. Juist omdat we vaak foto's van elkaar maken, missen we de flister steeds meer. De interne flitser is natuurijk soms te gebruiken, maar dat geflits recht van voren is niet altijd mooi. Vooral de kantel/draaibare kop is een gemis.
Daarom probeer ik altijd het flitsen te mijden, door een wat langere sluitertijd of hogere ISO te gebruiken.... maar dat komt de foto niet altijd ten goede!

Alvast enkele vragen:
- Klopt het dat ik een TT-L flitser moet hebben? Deze kan dan vol-auto met mijn camera overweg?
- Klopt het dat verschillende merken van flitsers andere waarden onder het zelfde richtgetal verstaan? (bijv. Canon gaat uit van 105 mm, Sigma van 50mm)
- Werken onderstaande flitsters allemaal automatisch met mijn camera?
- Zoomen deze dan ook automatisch mee?
- Waarom is de 430EX II goedkoper dan de 430EX? Ik ontdenk geen verschillen in de functies.
- Bij sommige flitsers zie je een soort wit-plasticcen plaatje over de lamp, ik denk dat dit is om het licht wat te dempen.
Is dit standaard bijgeleverd? Is het noodzakelijk om te hebben?

Het budget is maximaal €200, ik koop liever een nieuwe dan een tweedehandse ivm. garantie.
Het hoeft geen prof. flitser te zijn, maar gewoon een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik zie door de bomen het bos niet (meer), wat raden jullie mij aan? En vooral: WAAROM?

Metz 48 AF-1 €176
http://www.kieskeurig.nl/flitser/metz/4 ... al/268784/

Canon Speedlite 430 EX II €198,90
http://www.kieskeurig.nl/flitser/canon/ ... ii/289099/

Canon Speedlite 430 EX €205,50
http://www.kieskeurig.nl/flitser/canon/ ... ex/255818/

Sigma EF 530 DG ST €132,50
http://www.kieskeurig.nl/flitser/sigma/ ... st/199340/

Sigma EF 530 DG Super €199
http://www.kieskeurig.nl/flitser/sigma/ ... er/268653/

Mocht iemand nog een goede aanvulling op dit lijstje hebben, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de tijd om te reageren!

Groeten,

Kajotan.
Laatst gewijzigd door 1 op kajotan, in totaal 5 keer gewijzigd.
Jan59

Eigenlijk is het simpel, als je graag een flitser hebt die zo min mogelijk kans geeft op problemen : Canon !
Dan heb je de keuze tussen de grote 580EX II en de kleine 430EX II... Op de 2e plaats komt dan Metz...
Die Metz flitsers zijn ook heel goed... dan komt Sigma... dan komt de rest...

De 580EX II kan andere Canon flitsers aansturen als slave !
De instellingen doorvoor kun je in de camera doen, maar ook op de 580EX II zelf (gaat een beetje lastig).
Dus de 580EX II is wel duur maar een investering in goed materiaal... later nog een 430EX II erbij en je kunt ook gaan strobisten... met Canon spullen !
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Gezien de (terechte :wink: ) voorliefde voor Canon zou ik ook geen ander merk nemen.
Het prijsverschil tussen de beide 430's zal er in liggen dat de II versie een doorontwikkeling is. Versie 1 was destijds nog een stukje duurder. Versie II is toch wel stukie verbeterd hoor. Wat moderner vormgegeven maar met name het metalen voetje met snelvergrendeling ipv draaischijf! Bovendien 20% snellere oplaadtijd (stiller ook nog) en volgens mij iets meer instelmogelijkheden.
Je kunt volledig automatisch werken met deze flitser ( en dat doet die echt prima!), maar desgewenst ook heel veel met de hand instellen. Boven de flitskop zit nog een klepje voor gebruik met een groothoeklens. (want zover kan de flitser niet "uitzoomen".)
De diffuserkap (voor zachter licht bij rechtstreeks flitsen, met name bij portretten) zit er niet standaard bij, kun je altijd loskopen als je je verder ontwikkeld. Maar met langer objectief en indirekt flitsen via plafond of muur is het licht ook lekker zacht hoor.
Wel zit er een opbergtas bij alsmede een voetje om hem eventueel neer te zetten als ie van afstand wordt aangestuurd (maar zover ben je nog niet denk ik.. hihi) Kortom, prima koop die 430 II!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik ben erg positief over de 430EX II. werkt zowel op als off-camera erg fijn. (off camera dan wel met remote triggers) hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. nou hebben de type 1 en een yongnuo flitser dat ook nog nooit laten gebeuren maar de Type II werkt voor mij wat beter. vooral in het gebruiksgemak en de degelijkheid van de knopjes zit een groot verschil. de type II laat zich makkelijker gebruiken. ook is de vergrendeling van het flitsapparaat op de camera sterk verbeterd! de type II heb ik zelf en de Type 1 leen ik soms van een vriend als ik 2 camera's gebruik. maar de type II heeft zeker mijn voorkeur!

Succes met de keuze
Canon
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik gebruik al tijden de Sigma 530 super. Geweldige flitser. Geen enkel probleem in de communicatie met mijn Eos.
Veel instellingen (vergelijkbaar met de 580 van Canon) en een hoger richtgetal dan de andere flitsers in je lijst.
Ik maak wel eens gebruik van de slave functie ivm modelfotografie en de Sigma werkt dan heel prettig en flitst mee op de flits van studioflitsers of een andere flitsers. In mijn ogen een betere oplossing dan Canon die alleen maar wil samenwerken met andere Canon flitsers. Verder manueel totaal af te stellen en de E-ttl II werkt ook perfect.
Zoomt ook mee met je lens.

Het enige waar je tegenaan kan gaan lopen (maar wat ik niet zo'n heftig probleem vind) is dat je, mocht je een nieuwe Canon camera ooit kopen die de 530 nog niet kent, de Sigma opnieuw gechipped moet worden.
Ik heb net een 5D mkII gekocht en mijn 530 was van de beginreeks. Even Sigma gebeld, ze wilde wel even tijd voor mij maken als ik langs kwam. Dus even naar Sigma toe en een 15 minuten later was hij weer ready.

Ik ben er zeer tevreden over.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
sbadoux
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2010 11:49
WoonplaatsCOLON De Meern

Interessant topic, de reacties houd ik graag in de gaten. Ook ik ben op zoek naar een externe flitser voor een betaalbare prijs :)

O ja, zo'n plastic kapje heet een diffuser. Die zorgt voor een wat zachter, gespreider licht.
EOS 450D + kitlens & Canon 55-250
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

sbadoux schreefCOLONInteressant topic, de reacties houd ik graag in de gaten. Ook ik ben op zoek naar een externe flitser voor een betaalbare prijs :)

O ja, zo'n plastic kapje heet een diffuser. Die zorgt voor een wat zachter, gespreider licht.
Prima :)

Grappig, ik zie dat je (op de 50mm) het zelfde hardware hebt als ik. Hoe bevalt jou de kitlens?
Als je wilt, post eens wat foto's. Ben erg benieuwd naar wat anderen uit deze lens kunnen persen!
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Aeneas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 15:12
WoonplaatsCOLON Groningen

Misschien een beetje vreemd antwoord, maar ik flits tegenwoording met m'n 30D icm een 420EZ (EZ, niet EX, het is geen typefout). Je hebt geen TTL of E-TTL, je moet hem handmatig instellen op een deel van z'n volledige kracht (1/2, 1/4, 1/8 enz.) Ik heb eerder een Metz 36 gehad, maar ik vind deze oplossing veel fijner. De 420EZ is krachtiger, de kop kan alle kanten op kantelen, en ik hou wel van de handmatige instelling (al moet ik wel vaak een of twee testfoto's maken voordat de belichten precies klopt). Zeker icm een omnibounce werkt deze combo zeer goed, en dat alles voor minder dan 50 euro! Voor de €150 die je daarmee bespaart kun je bijna alweer een lens kopen!

Geen idee of men dit wat vindt, maar dit is mijn mening =) Ik hoop dat je er wat aan hebt.
30D, BG-E2, EF-S 15-85 IS USM, EF 50 1.8 II, EF 75-300 III
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Bedankt voor de reactie's tot zover allemaal!

Ik denk als ik het zo hoor, ook over de Sigma, de Canon toch de beste keuze is. Zeker omdat ze beide het zelfde kosten.

Wat kost een diffuser voor een 430II ongeveer?
Gebruikt de flitser stroom vanuit de accu v/d camera of moeten er batterijen in?
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Externe flitsers gebruiken over het algemeen penlites.
Wat kost een diffuser. Dat is helemaal aan wat je voor diffuser neemt.
Koop je zo'n omnibounce kapje dan valt de prijs wel mee.
Ik gebruik zo'n tupperware toeter van Gary Fong en vind dat heerlijk werken.
Mooi zacht licht en op allerlei manier snel te gebruiken (neem maar eens een kijkje op zijn site).
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

werkt op 4 AA batterijen. omnibounce kost tussen de 5 en 25 euro. Bij aq4u.nl ( mvq op dit forum) kost ie 12 euro.

hier ook de lightsphere van Gary's font, maar gebruik ook een omnibounce ernaast, net iets handelbaarder soms
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Alvast enkele vragen:
- Klopt het dat ik een TT-L flitser moet hebben?

Nee een ETTL (II), maar moeten nee niet maar het is veel handiger aangezien de camera's belichtings computer veel uit handen neemt en je niet moet leren handmatig te flitsen met bijvoorbeeld een 420EZ. Ik zelf had een 430EX maar ben met een 540EZ aan de gang gegaan omdat ik de belichting dan wel handmatig moest doen maar veel beter was. Daarna een 550EX gekocht en toen die gestolen was voor het verzekerings geld een 580EXII gekocht. Dus moeten nee, maar wel zeer aan te raden.

- Deze kan dan vol-auto met mijn camera overweg?

Ja en ook handmatig.

- Klopt het dat verschillende merken van flitsers andere waarden onder het zelfde richtgetal verstaan? (bijv. Canon gaat uit van 105 mm, Sigma van 50mm)

Daar weet ik niets van maar richtgetallen zijn formules die gelijkwaardig zijn maar niet 100% gelijk hoeven te zijn maar wel ongeveer. Dus een Metz 48 is iets sterker dan een 430 (43) maar dat is te verwaarlozen. De 430EX(II) en 580EX(II) weten naast Metz ook dat het om crop sensoren gaat en past de belichting aan, dat tov Sigma. Tenzij dat nu ook in de dikste Sigma zit.

- Werken onderstaande flitsters allemaal automatisch met mijn camera?

Ja

- Zoomen deze dan ook automatisch mee?

Ja maar alleen als je de kop recht naarvoren hebt staan.

- Waarom is de 430EX II goedkoper dan de 430EX? Ik ontdenk geen verschillen in de functies.

Omdat er een oudere prijsaanduiding nog online staat. De 430EX is in veel dingen minder dan een EXII maar de slave setting is 3x klote op de nieuwe EXen. :)

- Bij sommige flitsers zie je een soort wit-plasticcen plaatje over de lamp, ik denk dat dit is om het licht wat te dempen.

De naam is Omnibounce maar dat is een merknaam van Sto-Fen, het is niet om licht te dempen, immers de belichtingscomputer compenseert, maar verstrooid het licht in een groter en breder patroon waardoor een puntbron groter lijkt en een betere bredere belichting creeert. Ookal zijn er plastik voorzet kapjes en hoesje en andere oplossingen, de Stofen en Gary Fong plastiken opslossingen zijn toch van ander plastic, maar de vraag is of je 25 euro wilt uitgeven of iets minder. Ik heb ze gewoon bij Ernesto Stofen gekocht en met de lage dollar was ik minder kwijt dan in Nederland incl. belasting en vezending.

- Is dit standaard bijgeleverd?

Nee, maar het wordt er wel altijd bij aangeraden en dus bijna altijd erbij verkocht, tenzij je maar 200 euro hebt en echt geen ruimte meer hebt :)

- Is het noodzakelijk om te hebben?

Neen, maar mijn ervaring is dat de 430EX en 430EXII wel beter licht geven dan zonder en dat de 580EXII het beter doet zonder maar met het bounce kaartje, wat niet gelijk aan het difussor schermpje is voor wideangle gebruik onder de 24mm FF norm.


De beste flitsers zijn van Nikon, maar die passen niet zonder cactus set, dus wordt het Canon of Metz en dan een hele tijd niets en dan Sigma met de rest.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
FrozenTimes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2010 09:57

Eventueel kun je misschien de metz 58AF-1 nog overwegen?
Ik heb deze metz en ik heb de 430EXII.

Voordelen METZ:
- krachtiger
- kan als slave en als master met canons IR systeem overweg
- extra flitsertje aan de voorkant voor twinkeling en invul terwijl de hoofdflitser via bouncen de rest verlicht.

Voordelen 430EXII:
- snelsluiting (heeft de 430EX ook niet)
- Stukje kleiner en lichter.

De rest ken ik niet en kan ik dus niet over meepraten ;)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon, Metz en Sigma definiëren alle het richtgetal op 105mm :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En mogelijk ook nog van belang: de type II flitsers van Canon zijn vanaf de 450D in te stellen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Mijn advies zou de Canon 430 EX II zijn. Ik heb ook de 580 EX II, en vroeger ook nog een Metz 54mz3 gebruikt. De canon flitsers werken fijner, en je weet ook zeker dat ze goed werken op toekomstige camera's. Toen ik mijn 10D verving voor een 30D, had ik toch wel problemen met de metz.

Ja de 580 heeft meer functies, maar die heb je als beginnende flitser toch niet nodig. Ik ben wel meteen voor de 580 gegaan, omdat ik het vermogen nodig had. De 430 heb ik erbij gekocht, om te kunnen spelen met slave flitser opstellingen.

Een tip, koop er gelijk een setje oplaadbare batterijen bij, NiMh 2700 of sterker van Eneloop zijn fijn, gewone batterijen houden het niet al te lang vol in een flitser. Dit komt door de snelle ontlading van de batterij in de flitser. NiMh accu's kunnen daar veel beter mee omgaan.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

De meeste reacties sturen je richting canon 430EX(II) en daar wil ik mij eigenlijk bij aansluiten, maar mocht je toch naar iets anders kijken let dan even op de vrijheidsgraden van de flitskop, kan mij heugen dat de metz flitsers in jou (en destijds ook mijn) budget alleen verticaal bewogen kon worden. Dit heeft tot gevolg dat als je een portret foto maakt je niet meer via het plafond kunt flitsen.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

nieuwsgroepen schreefCOLONDe meeste reacties sturen je richting canon 430EX(II) en daar wil ik mij eigenlijk bij aansluiten, maar mocht je toch naar iets anders kijken let dan even op de vrijheidsgraden van de flitskop, kan mij heugen dat de metz flitsers in jou (en destijds ook mijn) budget alleen verticaal bewogen kon worden. Dit heeft tot gevolg dat als je een portret foto maakt je niet meer via het plafond kunt flitsen.
Ik heb zelf een Metz 48, en die kun je in alle richtingen bewegen. Budget onder euro 200, en doet het meer dan uitstekend.

Peter
Naneu-pro K4L met wat canon-spulletjes en een sigma 17-70 OS
Jan59

De nieuwe Metz flitsers hebben een USB aansluiting ! Mocht een camera of iets niet werken hoef je 'm dus niet meer op te sturen !
Je kunt dan "iets" downloaden en updaten... dat is dan net zoals de firmware van de camera.... dacht ik...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Klopt helemaal.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar