Jullie rugtas ervaringen....

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe rugtas i.v.m. mijn aankomende vakantie :)

Ik heb nu een ComputrekkerAW van Lowepro (formaat is goed) waarvan de rits niet lekker (zeker) sluit.

Wat belangrijk is, hij moet mee kunnen als handbagage, in een vliegtuig.
Daarnaast gaat de MacBook 15 inch mee.
Verder 2 body's en 3 of meer objectieven.

Graag jullie ervaringen en tips met wat jullie nu gebruiken.
Ik hoor graag voor en nadelen :wink:

Alvast bedankt, grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

[Modbreak]Zojuist reactie van Sprokeq verwijderd, deze was totaal nutteloos.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Er zijn veel goede tassen in omloop. In een winkel als kameraexpres of broer konijn kan je eens proberen of er een tas bijzit die lekker aanvoelt en waar je gear in past. Een tas uitzoeken is heel persoonlijk, het is wat voor jou goed aan voelt.

[BasBreak: Deze reactie is natuurlijk ook totaal nutteloos.]
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

@beasar.
Jij schrijft hetzelfde als Sem. En zijn post heb ik zojuist verwijderd. Punt is dat Caspar een ervaren fotograaf is die echt wel weet wat hij vraagt.
Het gaat hier niet om een standaardtas voor een huis-tuin en keukenset. Hij vraagt advies aan mensen die ervaring hebben met een rugtas voor soortgelijke gear.

Let dus even op, aan wie je dergelijke antwoorden geeft voordat je reageert. Caspar is bij zo'n reactie niet gebaat. :wink:
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Mijn vraag gaat vooral om ervaringen.
Dat ik naar de winkel of groothandel kan gaan begrijp ik.
Maar die winkelier heeft vaak geen ervaring met het gebruik zoals ik wil.
Maar juist jullie (veel van jullie :wink: ), hebben ervaringen met het gebruik van een rugtas in combinatie met vliegen, waar het formaat weer heel belangrijk is.
Daarnaast hebben we allemaal wel iets gekocht waar we achteraf van zeggen, jammer dat dit er niet op of aan zit, of juist mooi dat dat er wel op zit.
Gewoon gebruik ervaringen.
Meer vraag ik niet :)
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

@ Karin: Pb verzonden.

[Modbreak] Het is opgelost met Beasar en Sprokeq. Nu graag gebruikerservaringen aan Caspar geven.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Voor je vakantie kan ik je alleen maar aanraden je spul in je oude tas te gooien en naar een paar winkels gaan en passen.
Wat ik belangrijk vind is dat de tas vooral draagbaar is. Dat ie als het ware gegoten op je rug zit.

Ook ik heb de computrekker AW. Deze gebruik ik vaak voor zakenreizen (ideale maat) en is ook mee geweest naar IjJsland 3 jaar geleden. Het grote nadeel vond ik het draagcomfort.
Na veel passen en meten ben ik uiteindelijk bij de Tenba "shootout medium" terecht gekomen. Deze kan ik nu, na veel proberen redelijk goed op mijn rug knuppen zonder dat ik na een dag wandelen m'n schouders aan puin heb. Ik denk dat ie nog net meekan als handbagage en er zit een laptop vak in) Bijna had deze overigens het loodje gelegd want onlangs hebben we voor Mariska (Kolkkie) een lowepro Flopside 400 AW gekocht. Deze tas is iets kleiner en zit werkelijk als gegoten (zowel bij als bij haar). Heeft bovendien een klein, maar niet onbruikbaar "daypack" vak.

Dus nogmaals. Pak je spul en ga passen! En sluit vooral geen compromis op draagcomfort als je van plan bent er veel mee te lopen. Als ik nu weer een (rug)tas zou moeten kopen zou mijn eerste en voornaamste selectie criterium een goed instelbaar draagsysteem zijn, de ruimte komt op de tweede plaats. Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar het moet toch mogelijk zijn op de draagsystemen van backpackers tassen een fototas te monteren?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,
Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Ches
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 22 Nov 2010 20:03

He Casper,

Ik heb een Lowepro Nature Trekker AW II in de aanbieding. In deze tas kan jij zeker 2 body's + 3 objectieven kwijt evenals je 15" laptop in het voorvak.
Misschien een idee?

Gr, Ches
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Mijn rugtas is een Streetwalker Pro van ThinkTank. Een "pasvorm" is persoonlijk, deze tas draagt fijn, heeft een heupband die onder een flap weggestopt kan worden.
De tas is A-kwaliteit.
De tas is ruim, een 5D met aangekoppeld lang objectief gaat er zo in, met de zonnekap er nog op. Wanneer de body tegen de bovenkant zit hoeft 'ie -bij middellange objectieven- niet helemaal opengeritst te worden.
Voor een notebook erbij ben je aan de streetwalker hard drive gebonden, die is weer wat dikker.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb de Lowepro computrekker aw en ik vind 'm nogal groot (en zwaar als ik alles er in stop)...
Eerlijk gezegd gebruik ik'm alleen als opslag thuis, én als ik ergens heen ga en ik moet alles mee hebben.
Voor langdurige trips maak ik een keuze vwb dingen die ik meeneem. Vooraf bedenken en selecteren.
Sommige mensen willen ter plekke alles kunnen doen, en moeten dan alles meenemen; ik kies er liever voor om datgene te doen waarop ik me vooraf heb voorbereid.

(als je wilt weten wat ik allemaal in mijn Lowepro kan stoppen, dan mag je me een pb sturen. Ik ga geen inventaris-lijst online zetten ;) )
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik heb de LowePro Prorunner X450 AW. Dat is op zich wel een grote tas. Emirates Air deed niet moeilijk maar hij is eigenlijk een tikkie te groot. Vooral omdat de tas al tegen de 4 Kg aan loopt en je vaak 7 Kg aan handbagage mee mag nemen kom je daar wel snel overheen. Bij mij wogen ze hem ook maar met de melding dat je je camera eruit haalt en om je nek hangt (je mag één camera los meenemen, dus hang daar meteen je grootste lens aan, voor jou niks nieuws denk ik) dan vonden ze het al snel goed.
Het voordeel van deze tas vind ik dat je hem ook als wheelybag kan gebruiken. Een voor mij ideale optie omdat hij zo bij reportages goed te gebruiken is. De schouderstraps en heupband zijn dan netjes in de tas weg te werken zodat je daar geen last van hebt. Vooral als je zoveel meeneemt dan zijn een paar wieltjes onder de tas al snel een welkome aanvulling. Al woog die bij mij 11 Kg op vakantie naar Sri-Lanka en had ik hem gewoon op mijn rug ben het beklimmen van de leeuwenrots. Maar ja, het is natuurlijk erg persoonlijk wat zwaar is of niet.
En wat betreft de ruimte in de tas zit het wel goed denk ik.
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Zelf heb ik de lowepro computertrekker plus AW fijne tas waar al mijn gear in kan.
Met mijn macbook erin weegt het hele zooitje zo'n12 kg wat toch een hele belasting voor mijn rug is.
Tijdens mijn trips neem ik alles mee,de gehele tas in handbagage in het vliegtuig.(nog nooit problemen gehad)
Afmeting van de tas past goed in de rekken.
Wel neem ik in mijn koffer een lowepro mini trekker mee,zodat ik tijdens mijn reis een selectie kan maken wat ik op dat moment mee wil slepen.
Deze manier van reizen bevalt mij prima,ook verdeel ik ook wel eens tijdens de reis een beetje het gewicht zodat mijn vrouw de mini neemt met een camera en 2 objectieven,de laptop laat ik meestal in het hotel of bus liggen.
Het is af en toe een beetje afzien, +30˚ met zo'n tas op je rug,maar thuislaten is ook zo iets..

Een mooie vakantie toegewenst
gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

gumpje schreefCOLONIk heb de Lowepro computrekker aw en ik vind 'm nogal groot (en zwaar als ik alles er in stop)...
Deze heb ik dus nu ook.
4 Weken Nw Zeeland rondtrekken met 12 kg 'zooi' op de rug was geen bezwaar.
Wat de rits betreft, ik ga een poging doen, of deze te vervangen is.
Verder neem ik al de genoemde merken en modellen goed door ter vergelijking.
Bedankt tot zover :)

EDIT; Ronald, we zitten op één lijn.
Het blijft een fijne rugtas voor dagelijks gebruik maar ook voor op reis.
Het wordt nu India. Ook warm :wink:
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

aflits schreefCOLONVoor een notebook erbij ben je aan de streetwalker hard drive gebonden, die is weer wat dikker.
Die heb ik dus. Er past echt veel in, voor in het vliegtuig is hij ideaal, alleen om langere stukken mee te lopen ben ik er niet echt fan van. Aan de onderkant van de tas zit nogal een harde rand die irritant op mijn broekriem gaat zitten. Mocht ik bij een volgende vakantie nog een keer veel foto spullen meenemen dan hou ik deze voor het reizen, maar in mijn koffer nog 1 of meer kleinere tassen die meer draagcomfort bieden tijdens het wandelen. Heb nu recent een Think Tank Change Up tas gekocht, ben benieuwd hoe dat in de praktijk bevalt.
757D + 8-400 mm
Anoniem 4

Ik heb verschillende tassen zowel van LowePro als van ThinkTank. Beide merken zijn van goede kwaliteit, maar als het om ritsen gaat, staat ThinkTank duidelijk op een hoger plan. Echt stukken beter dan van LowePro. Over het geheel genomen zijn de tassen van ThinkTank iets degelijker, maar daardoor ook weer iets zwaarder. Voor o.a. het vliegen heb ik de Airport Antidote V2.0
Deze heeft een vak waarin een bijgeleverde laptoptas past. In het hotel kun je de laptop goed verpakt in de kluis achterlaten. De afmetingen vallen binnen de grenzen voor handbagage van alle maatschappijen en voor binnenlandse vluchten in de USA.
De rugzak draagt comfortabel en is goed af te stellen. Er kan aan de zijkant ook een statief worden vastgemaakt. Kortom, ik ben er erg tevreden over, maar ja dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Succes met je keuze.
http://www.thinktankphoto.com/products/ ... kpack.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ik moet Illuminatus bijval geven. Thinktank zit qua rits systeem ver voor op Lowepro.

In het verleden heb ik de Nature Trekker II van Lowepro gehad. Een erg grote en vooral zware tas die uitstekend draagt. Maar tegelijkertijd is het draadsysteem van dien aard dat de tas erg onhandig oogt (met name de heupband kan overweldigend overkomen.
Maar dat is inmiddels een oude model. Ik heb destijds iets geschreven over tassen: http://www.nandoonline.com/tutorials/info_tassen.html

Ik ben inmiddels helemaal gevallen voor Thinktank omdat ik ze beter in elkaar vind steken dan de Lowepro. Momenteel gebruik ik de Streetwalker Pro naar tevredenheid. Voordeel daarvan is sowieso dat de heupband weggestopt, of zelfs helemaal weggehaald kan worden. Het is zelfs mogelijk om een utility belt ervoor in de plaats te zetten zodat je losse tassen daaraan kan bevestigen. Ik doe dat momenteel met de Streetwalker waarbij ik de belt van Lowepro als heupband gebruik.
Daarnaast heb ik de Airport Security v2 hoewel ik denk dat die niet voor jouw doeleind geschikt zal zijn. De tas Antidote v2 zal iets handzamer zijn.

Echter, als je de tas veel gebruikt bij het wandelen / lopen, zou ik voor een kleinere tas gaan zoals de Streetwalker, eventueel uitgebreidt met de belt voor losse tassen zodat je niet elke keer die rugzak hoeft af te doen om een lensje te wisselen. Een combinatie van het gemak van een rugzak en de handzaamheid van een kleine heuptas / lenskoker(s) voor los spul.

Zoiets als deze
http://www.thinktankphoto.com/products/ ... kpack.aspx
in combinatie met
http://www.thinktankphoto.com/products/ ... 2-s-m.aspx
en een of meerdere van deze set
http://www.thinktankphoto.com/products/ ... onent.aspx

En dat allemaal aan elkaar gekoppeld natuurlijk :)
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Deze twee laatste adviezen spreken mij erg aan.
Dank hiervoor.
Vooral de opmerkingen, over de kwaliteit van de rits vind ik belangrijk naast natuurlijke de ruimte, voor de apparatuur en de laptop.
Nu in het vrijwel dagelijkse gebruik, heb ik vaak ook, een laptop bij me.
Ik ben nog even aan het 'worstelen' met de Antidote v2 en de Streetwalker.
Er zijn niet heel veel verschillen.....

Ik zie bij CameraNu dat de Streetwalker geen regenhoes wordt aangegeven.
Kan jij dat bevestigen, Nando?
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Elke Thinktank tas die ik heb gekocht (Streetwalker Pro, Airport Security v2 en de Retrospective 20) hebben alledrie een regenjas. Die zit bij de inboedel van de tas. Ze noemen het "Removable seam-sealed rain cover"
Kijk anders even op de Thinktank site bij Features van de betreffende tas. Daar staat het vaak wel duidelijk aangegeven wat erbij zit.

btw - waarschijnlijk weet je het al, maar vaak kan http://www.cambags.com ook wel een indruk geven van de het kunnen of niet kunnen van een tas.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Kwa grootte zijn de Antidote en Streetwalker HD vergelijkbaar, maar ik zie nog wel een aantal verschillen.

Antidote
+ laptop hoes met schouderriem bijgeleverd, handig als je boven de gewichtslimiet uitkomt voor handbagage in het vliegtuig, bij sommige airlines is het toegestaan om naast je handbagage nog een losse laptop tas mee te nemen.
+ laptop vak aan de voorkant lijkt ruimer dan laptop vak van de streetwalker, leent zich denk ik meer om andere spullen in te doen.
+ standaard heupriem bied betere ondersteuning dan de streetwalker
- statief kan alleen aan de zijkant, minder draagcomfort en dan ook geen ruimte meer voor een flesje water

Streetwalker HD
- laptop vak zit tussen je rug en je camera spullen. Ik verwacht dat je als je geen laptop meeneemt meer draagcomfort hebt bij de antidote, aangezien de de zware spullen dan direct tegen je rug zitten.
+ mogelijk om een statief aan de achterkant te monteren, daarnaast hou je nog twee zijvakken over voor waterflesjes, echter:
- de uitritsbare zijvakken houden je fles niet stevig vast, waardoor ze er makkelijk uit glijden. Een (zonne)bril koker zit daarom bij mij altijd binnen in de tas, die wil ik echt niet kwijt raken.
+ er zit aan de buitenkant een wat groter vak voor pennen/geheugenkaarten/etc dan bij de antidote boven op zit.
+ mogelijkheid om de standaard heupriem weg te stoppen
+ mogelijkheid om een pro speedbelt te gebruiken

Ik heb eigenlijk nooit naar de Antidote gekeken aangezien ik perse een speed belt wilde kunnen bevestigen icm modular lens hoezen. Nu achteraf vind ik de pro speed belt aan de streetwalker eigenlijk toch niet praktisch en heb het slechts enkele keren gebruikt. Ik zou het vooral zelf uitproberen met je eigen spullen in zowel de rugtas en lenskokers voor je zoiets aanschaft.

De rotation 360 is opzich ook interessant als je makkelijk bij je spullen wilt zonder de tas van je rug te halen, daar kan alleen geen laptop in.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Kijk even wat plussen en minnen op een rijtje.
Bedankt!!
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar