Help?/Advies? KVK

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

Hey mensen!,

Mijn tijd is er ook voor aangebroken...
Tijd voor de aanvraag van een KVK en BTW nummer.
Maaar....

Ik kan wel een heeeeel verhaal gaan schrijven over hoe en wat.
Maar om een lang verhaal kort te maken...

Het kwam erop neer in mijn situatie Iedere € 1 levert mij € 0,41 op.
Ik vind dat ik dan nogal wat afdraag...

Hoe zit dit bij jullie en hebben jullie nog tips of advies...

Groetjes Ewout

http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ben je al naar de startersdag geweest?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

fotojeroen schreefCOLONBen je al naar de startersdag geweest?
Ja ben ik geweest.... wel wat geleerd maar toch ben toch benieuwd hoe mede fotografen dit aanpakken en hun situatie.

Vind als je bij elke opdracht van elke euro maar 0.41 cent ophaald je aardig met de prijzen omhoog moet omdit te kunnen comperseren.
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

21 % BTW en afhankelijk van je situatie tot 52% IB over de rest.... (en als je van het geld dat je overhoudt een reep chocola koopt zit daar ook nog weer BTWop....)

Daar staat tegenover, dat je kosten mag aftrekken.... (en ook daar zijn regels voor)

Welkom in BV Nederland :lol:
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Even simpel geredeneerd: als ondernemer vang je BTW over je prijzen maar dat draag je ook weer af. Dat kost dan toch geen geld? De rest is dan max 52% inkomstenbelasting. Dus snap ik die opmerking van 59% oftewel maar 0,41 cent overhouden niet. Of mis ik hier iets, dacht dat ik de startersgids goed gelezen had :(
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

41% is inderdaad een beetje weinig, maar klopt volgens mij ook niet. Wat Gripen al zegt, de BTW kost in principe geen geld. Alleen als je nu gewend bent geen BTW af te dragen en dat straks wel gaat doen, zonder dat je je prijs aanpast, dan lever je de BTW in. Overigens is er ook nog zoiets als een kleine ondernemersregeling voor de BTW. De eerst 1.345 euro per jaar hoef je niet af te dragen. Dus dat scheelt al wat. De 52% inkomstenbelasting betaal je pas als je een belastbaar inkomen hebt dat boven de circa 56.000 euro ligt. Daar beneden betaal je minder. Scheelt ook weer. En als je een echte ondernemer wordt (fiscaal gezien), dan zijn er nog de zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling en nog wat regelingen waardoor je over de eerste duizenden euro's helemaal niets betaalt. Dat drukt het gemiddelde belastingtarief flink omlaag. Dus dat je maar 41 cent van een euro overhoudt, is niet het geval.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

Allemaal bedankt voor het antwoord.
Ik ga er nog even over nadenken....
Aangezien ik het aantal bruiloften dat ik fotografeer nog gewoon op 1 hand kan tellen levert het mij meer ongemak als gemak op denk ik zo.
Wellicht als ik een jaartje wacht en de zaken lopen beter dat het zeker de moeite waard is.
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

AvanO schreefCOLON...Overigens is er ook nog zoiets als een kleine ondernemersregeling voor de BTW. De eerst 1.345 euro per jaar hoef je niet af te dragen. Dus dat scheelt al wat. ...
Om hier even een kleine nuance in aan te brengen: Dat bedrag dien je wel bij je winst op te tellen dus je gaat er wel inkomstenbelasting over betalen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

raycko schreefCOLON Aangezien ik het aantal bruiloften dat ik fotografeer nog gewoon op 1 hand kan tellen levert het mij meer ongemak als gemak op denk ik zo.
Da's te weinig om er een echte onderneming van te maken. De KvK zal je graga aan een nummer helpen. Ook dat BTW-nummer krijg je er wel bij. Alleen als de belastingdienst een startersbezoek zal brengen, dan denk ik dat je je BTW-nummer weer in mag leveren.

Vooralsnog zou ik eens kijken naar de kosten die je af kunt trekken als je je belastingaangifte doet. Misschien dat je dan meer overhoudt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON
raycko schreefCOLONAlleen als de belastingdienst een startersbezoek zal brengen, dan denk ik dat je je BTW-nummer weer in mag leveren.
Was dat maar zo want dat had betekend dat het startersbezoek nog wat voor zou stellen. Alles draait bij zo'n startersbezoek om intenties is mijn ervaring. Als jij de intentie hebt geld te gaan verdienen (winst maken, want daar verdienen ze aan) dan vinden ze het al snel goed. Bij het maken van de afspraak werd bij mij zelfs aangegeven dat ik er geen vrij voor hoefde te nemen want zo spannend was het niet. En dat klopte dus ook...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar