Zweden verbiedt privéfotografie zonder toestemming

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Zweden verbiedt privéfotografie zonder toestemming
Zweden verbiedt vanaf 1 juli alle fotografie of film in de privésfeer, ook als de beelden op straat, in de tuin of bijvoorbeeld tijdens verjaardagsfeestjes thuis worden gemaakt.

Er mogen alleen nog zulke plaatjes worden gemaakt als de mensen in de foto of video vooraf toestemming hebben gegeven. Dat bevestigde de Zweedse regering donderdag nadat het wetsvoorstel hiervoor door het parlement was bekrachtigd.

Journalisten en persfotografen vrezen dat de nieuwe wet zal worden gebruikt om hun waakhondfunctie en daarmee de persvrijheid te beteugelen. Formeel maakt de wet wel een uitzondering voor nieuwsgaring, maar volgens de Zweedse journalistenbond zijn de voorwaarden onduidelijk.

Fotografiewet

De Zweedse regering wil met de nieuwe fotografiewet voorkomen dat het privéleven van haar burgers zomaar met iedereen wordt gedeeld via bijvoorbeeld internetdiensten als Twitter, Facebook en YouTube. Ook het visueel vastleggen en publiceren van pesterijen op straat valt onder de wet.

Op Zweedse scholen geldt al langer een fotografie- en filmverbod van mensen, vooral om de privacy van de kinderen te beschermen. Daar mogen ouders bijvoorbeeld ook het kerstspel van hun kinderen niet in beeld vastleggen als de schooldirecteur vreest dat er ook anderen op het materiaal terechtkomen.

Voor het overtreden van de wet kan de rechter per geval een boete of gevangenisstraf van maximaal 2 jaar opleggen.
Door: ANP
Zojuist dit op Nu.nl gelezen. zou dit ook ooit in Nederland kunnen gaan gelden.
Zo ja dan wordt je "bijna" als crimineel gezien als je met een camera rondloopt.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Een trieste dag voor de (amateur) fotograaf met de beste bedoelingen. :(
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Ik heb ze altijd al een raar volk gevonden, de Zweden... :-)
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Ik zet accuut mijn Volvo te koop.
Lijkt wel een bericht van "De Speld".
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Zo, dat gaat best ver zeg! Dus als ik hier thuis visite krijg en ik wil toevallig even een foto maken dan zou ik eerst hun toestemming moeten vragen als ik in Zweden woon... Zal toch wel een hoop protesten opleveren zou je denken...

Dat er niet zomaar op school gefotografeerd mag worden kan ik wel begrijpen, maar zo kan je bijna nergens meer normaal met een fotocamera rondlopen.
Vraag me ook af hoe het dan zit als je bijvoorbeeld een stedentripje maakt en een foto in de stad maakt, je kan toch moelijk eerst aan elke voorbijganger gaan vragen of ze geen bezwaar tegen hebben..
zweuds schreefCOLONLijkt wel een bericht van "De Speld".
Haha, zou Nu.nl het misschien van De Speld over hebben genomen??? :D

Overigens doet je Volvo opmerking me gelijk denken aan de Volvo reclames die je nu op de radio hoort.. over wat voor goeie uitvinden er wel niet uit Zweden komen, een beetje ironisch in dit geval ;)
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Dan kan ik mijn camera van de zomer dus wel thuislaten als ik het goed begrijp. Foto's maken van stadsgezichten of toeristische attracties kun je dus wel vergeten in zweden in het vervolg. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Kijk dat is nog eens een land promotiveren voor toeristen :mrgreen:
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Net zo'n goeie uitvinding als de uitvindingen van Alfred Nobel. En net zo explosief. De verkoop van fototoestellen kelderen met een rotgang. Toeristen blijven weg want, tja je wilt toch foto's maken.

Maar valt het niet technisch op te lossen? Veel toestellen hebben gezichtsherkenning. Combineer deze techniek met een blur functie en je bent klaar. Toch?

Of minder high tech. Je doet een t-shirt aan met opdruk:"wie voor mijn lens staat geeft automatisch toestemming om gefotografeerd te worden." In het Zweeds uiteraard.

Een gat in de markt zou kunnen zijn om een ploegje mensen te verhuren voor het fotograferen van stadsgezichten. Zij moeten dan voor de mensen gaan staan die geen toestemming hebben gegeven. :lol: Professioneel photobombing!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Afgaan op kulkrantjes is niet zo handig.
Hier een zweedse site over straatfotografie:
http://streetpeople.se/6-the-laws-of-sw ... phers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en voor de humor de NL-vertaling:
http://translate.google.nl/translate?hl ... phers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik kan niet instaan voor de juistheid van de inhoud.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 30 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Bevestigt door de Zweedse regering... Zal veel impact krijgen ook voor de pers.
Onbegrijpelijk
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Vraag me af hoe ze dit willen handhaven?
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

ik gok dat het wel mee zal vallen en dat deze wet alleen van stal wordt gehaald als dat nodig is on excessen te voorkomen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik denk ook dat het inderdaad zal worden gebruikt bij excessen. Zoals internet-pesten. Als je geen toestemming hebt gehad om een foto te maken, kan de gepeste persoon hier beroep op doen. Maar dan moet de gepeste persoon de bewuste foto nog op internet vinden.
Blijft lastig, maar is wel een handvat voor het lijdend voorwerp.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

steven l schreefCOLON Of minder high tech. Je doet een t-shirt aan met opdruk:"wie voor mijn lens staat geeft automatisch toestemming om gefotografeerd te worden." In het Zweeds uiteraard.
!
som läser detta: du ger tillåtelse till ett foto :D

Iets van de Zweedse wet kennende is dit wellicht niet zo scherp als het lijkt, maar zeg nu zelf, een kapstok artikel is verdraaid handig om een ingewikkeld probleem te vereenvoudigen.
Voorbeeld: Illegaal fotograferen van het Koningshuis is dan gewoon strafbaar als het je uit komt, dus een heleboel paparazzo in de bijstand.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Hier in Pennsylvania wordt binnenkort gestemd over een verbod op foto's maken van agrarische gebieden en agrarische handelingen...en daar stikt het hier van in een prachtig landschap. Wet is waarschijnlijk ingegeven door een lobby van boeren, grote agrarische bedrijven (multi-nationals) en bedrijven die zich bezig houden met fracking en geen pottenkijkers willen.

http://www.newsworks.org/index.php/loca ... ure-passes
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik kwam deze link tegen bij de buren...

De soep word weer eens niet zo heet gegeten...
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

De soep is inderdaad heel erg afgekoeld als je dit laatste leest.
In Zweden is vanaf 1 juli 2013 een nieuwe wet van kracht die privacyschendende fotografie verbiedt. Het verbod houdt in dat het niet toegestaan is heimelijk foto’s te maken van iemand die zich binnenshuis in een privéruimte bevindt, zoals op de WC, in een kleedkamer of een pashokje.
Het lijkt er op dat Nu.nl het nieuws selectief is gaan schrijven.
Gaan ze richting Telegraaf journalistiek ?
Ben zo wel eens met de wet die in Zweden nu ingevoerd gaat worden.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@mark.beniers:

Check altijd de bron, en zelfs dan moet je een zak zout bij de hand hebben. :wink:
Ga er maar van uit dat knippenplakkenjournalistiek onbetrouwbaar is.

Prima wetgeving lijkt mij en vooral gericht op de asociale media.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Heimelijk foto's in een prive ruimte als WC... tja, dat maakt het inderdaad wel een heel ander verhaal :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dat is andere soep idd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar