Ongeoorloofd gebruik van mijn foto door webstores

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Ik dacht vandaag dat het wel eens leuk was om Google te gebruiken om een paar van mijn foto's te "reverse searchen". Tot mijn grote verbazing kwam ik erachter dat enkele webstores in Nederland één van mijn foto's die ik ooit hier op Eosdigitaal heb gepost. gebruiken op hun websites.

Ik zit er ernstig over na te denken om ze een rekening te sturen, aangezien dit mijns inziens ongeoorloofd commercieel gebruik is. Of ze betalen is natuurlijk de vraag, maar het gaat me om het principe. Mijn vraag is...er zijn hier vast wel wat mensen die al eerder tegen zoiets zijn aangelopen, dus elk advies/ervaring is welkom.
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

Het is vervelend dat het jou overkomt, maar je bent niet de eerste.
Ikzelf heb dit een paar keer meegemaakt en inderdaad een rekening + 100% toeslag gestuurd. Naar aanleiding va de communicatie met de wetsovertreder die hierop volgde heb ik i) mijn standpunt duidelijk kunnen uitleggen, en ii) heb ik extra inkomsten gegenereerd.

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie. Het is voor zover ik na kan gaan een grote webwinkel website (met thuiswinkel waarborg en alles). Ik denk dat ik ook maar eens een rekening plus toeslag ga sturen dan. Ik heb de foto overigens ook geregistreerd als de mijne bij de US Copyright Office, al weet ik niet of ik daar in NL iets aan heb.

Mocht je trouwens enige informatie willen delen over hoe je destijds je verzoek/rekening bij hen hebt ingediend (welke bewoording etc., eventueel via pb), dan zou ik dat uiteraard zeer waarderen.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Succes ermee! Concrete tips kan ik je helaas (of gelukkig?? ;)) niet geven... Ik ben benieuwd naar de uitkomst ervan in elk geval!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Photokid schreefCOLONIk heb de foto overigens ook geregistreerd als de mijne bij de US Copyright Office, al weet ik niet of ik daar in NL iets aan heb.
Nope, hier in Nederland geldt de Nederlandse wet en niet de Amerikaanse.

Maak eerst even wat screenshots.
Verders; gewoon factuur opmaken en opsturen. Als ze niet betalen herinnering erachteraan en dan ook doorpakken tot de rechter als het moet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Hoi Jeroen,

Bedankt. Ik heb uiteraard al wat screenshots gemaakt. Wat betreft wetgeving is het trouwens wel interessant, aangezien ik in Duitsland woon en werk. Vraag me af of dan de NL wetgeving of de Duitse wetgeving telt. Maar goed, laten we hopen dat het zover niet hoeft te komen en dat ze gewoon betalen.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Succes ermee. Jammer dat het zo moet gaan.
Ben wel benieuwd naar de afloop hiervan.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Photokid schreefCOLONWat betreft wetgeving is het trouwens wel interessant, aangezien ik in Duitsland woon en werk.

Vraag maar even na bij Charlotte Meindersma, die kan je vast helpen.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

sorry voor mijn verlate reactie.

Ik heb dit twee keer aan de hand gehad. Ik heb een factuur gestuurd waarop ik een screenshot had geprint van de betreffende foto (zodat er geen wel/niet discussie hoeft te ontstaan). Op de factuur had ik een toeslag van 100% berekend vanwege het "gebruik zonder toestemming van de rechthebbende". In een begeleidend briefje heb ik verteld dat ik onaangenaam verrast was toen "bij een routinecontrole bleek dat foto's zonder toestemming van de rechthebbende werden gebruikt." De prijs voor de foto die ik berekende was de prijs die ik in rekening zou hebben gebracht als de betreffende overtreder mij vooraf om toestemming zou hebben gevraagd. Daarbovenop dus 100% toeslag.

In beide gevallen beriepen de schurken zich er op dat ze dit niet wisten, dat ze dachten de foto gewoon gebruikt kon worden, e.d. In mijn weerwoord benadrukte ik dat de wet duidelijk is, en dat een foto op internet weliswaar voor eenieder te bekijken is, maar niet zomaar door iedereen gebruikt mag worden.

In het eerste geval heeft men de foto betaald, niet de toeslag, in het tweede geval (een vereniging, maar wel eentje met geld) heb ik ze de hele factuur kunnen laten betalen en kregen ze er een extra foto bij.

Succes!

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Digilife: Bedankt, erg veel nuttige info op haar website en indien het nodig blijkt (hopelijk niet) dan zal ik haar zeker raadplegen.

Wallisman: Jij ook weer bedankt voor de info.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Aanvulling: Je stuurt geen factuur, maar een ingebrekestelling met een sanctie bedrag.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Bedankt, Benny, voor de nuttige aanvulling!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar