HELP! Fotograaf beschuldigd mij van plagiaat - UPDATES

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Gesprekken zijn prima, maar hem Zaterdag pas zien is veel te laat. Brieje of mail sturen waarin je je vraagt om gesprek omdat je in je reputatie geschaadt wordt door onterechte aantijgingen, die onterechtheid zul je staven met feiten die je zult overleggen en persoonlijk toelichten...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

wibo53 schreefCOLONGesprekken zijn prima, maar hem Zaterdag pas zien is veel te laat. Brieje of mail sturen waarin je je vraagt om gesprek omdat je in je reputatie geschaadt wordt door onterechte aantijgingen, die onterechtheid zul je staven met feiten die je zult overleggen en persoonlijk toelichten...
Bedankt, ga ik werk van maken :)
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Net de directeur van het gemeentemuseum gesproken, maar toch hoef ik er niet op te rekenen dat ik kans maak op een prijs. Niet omdat het wel of niet plagiaat zou zijn, maar puur omdat de foto zelf al enige bekendheid zou hebben.

Ergens begrijp ik dit wel, maar toch voelt het wat oneerlijk. Maar goed, de wereld is niet altijd eerlijk :(
Het is nu geen probleem om mijn foto te exposeren zaterdag. Ik hoef me dus ook helemaal niet druk te maken om een eventuele claim van Arnold Hoogendorp.
Dus ik ga dat wel alsnog doen, al is het alleen maar om eventueel wat te netwerken en nog een keer een vriendschappelijk, persoonlijk gesprek aan te gaan met de directeur.

Je weet nooit wat daar uit komt.
adderoos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2012 20:33

Dus de beste kunstenaar heeft ook geen goed onderzoek gedaan, anders had hij geweten dat de foto lokatie bekend is.
Ik zou bijna zeggen welkom op het internet Arnold Hoogendorp en de mogelijkheden van de digitale wereld.
Gewoon gaan exposeren altijd goed voor de contacten.
Onbegrijpelijk dat iemand kan denken dat iets wat openbaar is niet door andere gefotografeerd mag worden en gebruiken voor een foto wedstrijd.
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Nou ken ik de fotolocatie, en de enige reden dat ik er nog niét ben geweest is tijdgebrek, woon er letterlijk om de hoek.
Beeldrecht technisch heeft de beste man geen poot om op te staan. Eén jouw uitsnede is anders, einde discussie.
Het betreft een normaal zichtbaar pand, waarvoor geen privéterrein anders dan het perron van de NS of het Carpoolterrein aan de overzijde betreden hoeft te worden. Met betrekking tot het perron, waar Arnold Hoogendorp vandaan gefotografeerd heeft, is het maar de vraag of hij daarvoor toestemming heeft gevraagd en verkregen. NS / Prorail laten niet zomaar alles toe op hun terreinen. Ik betwijfel het....

Het pand is ontworpen door een architect, díe kan wel beeldrecht doen gelden tenzij de gemeente Den Haag dit heeft afgekocht. (Zoals Rotterdam bv met de Erasmusbrug heeft gedaan). Ik betwijfel of Arnold hier navraagover heeft gedaan en überhaupt toestemming verleend heeft gekregen om dit beeld als zijnde zijn eigendom te exposeren en/of commercieel in te zetten.

Kijkend op zijn site zie ik veel bekende beelden uit de regio. De fietsbrug tussen Zoetermeer en Leidschendam. Hier pleegt hij echt inbreuk op mijn beeldrechten want ik heb deze brug voorjaar 2014 al gefotografeerd... En heeft de omkijkende meneer wel toestemming gegeven voor publicatie? Foto maken is 1, publiceren is toch écht iets heel anders...

Ik vraag mij af of hij voor de 3 foto's gemaakt in het Louwman Museum wel toestemming heeft gekregen om daar vanaf statief te werken. Dat is nml niet gebruikelijk weet ik als voormalig huisfotograaf van het museum. Ik zie ook geen toestemming van Evert (Louwman) of Ronald (de directeur) om dit beeld te publiceren. De ontwerper van de auto is inmiddels meer dan 75 jaar geleden overleden, dus die zal niet meer moeilijk doen.

De Spaanse ontwerper van de Boulevard Scheveningen is net een jaar of 3 geleden overleden, dus hier zal expliciet toestemming aan zijn erfgenamen gevraagd moeten worden (en verstrekt!) voor deze foto zo gepubliceerd kan worden.

De stalen Baobab boom is niét door deze meneer zelf ontworpen en bedacht. Dit is kortom jatten van een collega kunstenaar en omdat dit in het geniep gebeurd nog kwalijker dan het lef hebben om een flatgebouw aan de rand van Ypenburg te fotograferen....

Kortom, die meneer kan best fotograferen. Maakt soms mooie dingen maar neemt het zelf niet bepaald nauw met portretrechten, intellectuele eigendommen van andere kunstenaars, ontwerpers en architecten of persoonlijke eigendommen van anderen.

Ja, hij heeft met een dergelijke foto geëxposeerd, dus mogen wij dan nu ook wereldwijd niet meer exposeren met foto's van bv de Eifeltoren, de Euromast, de Erasmusbrug of willekeurig welk ander foto onderwerp ook. Simpelweg omdat er van iedere gemaakte en te maken foto ook anderen spontaan op hetzelfde idee kunnen komen?
Lang leve het misbruiken en vooral krom maken en uitleggen van heldere eigendomsrechten.
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Hahaha....mooie post!
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Dit weekend was de uitreiking? Ik ben wel benieuwd hoe het weekend verder verlopen is?
It's not the quality of the pots that makes food taste good
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Inderdaad!

Ferry, kom der maar in! :mrgreen:
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ferry heeft helaas niet gewonnen, getuige dit artikel. Desondanks ben ik wel benieuwd naar het verloop de afgelopen dagen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ik heb inderdaad helaas niet gewonnen :(

De uitreiking zelf ging verder prima hoor. Heb nog even met Dhr. Tempel gesproken en die vond het toch wel goed dat ik alsnog was gekomen. Ook met wat andere mensen gesproken, wat inspiratie gekregen, wat kennis opgedaan. Als het goed is komt er nog een filmpje online waar ik in schitter :P Als die er is en ik sta er niet belachelijk op, dan post ik nog wel een linkje ;)

Mijn foto, samen met de 24 andere finalisten, hangt nog in het VondelCS MediaCafé t/m 3 januari. Dat is natuurlijk ook erg leuk.

Als er nog iemand toevallig in de buurt van het Vondelpark komt ergens tussen nu en 3 januari, zou ik dan een foto kunnen krijgen van hoe de foto er nu bij hangt? Hier twee foto's van afgelopen zaterdag.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

toch mooi!! Gefeliciteerd :D :D

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Thanks :)

Hier de video:

https://www.youtube.com/watch?v=fVCCFh1GiKI&" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Roemja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 14:38

Gefeliciteerd, maar uh, heb het idee dat de jury vooral op vrouwen vallen haha.
Ik schiet met scherp!!
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

ja, dat viel mij ook op inderdaad :)
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik heb deze week op weg van station naar vd Valk dit gebouw met de compact camera ook gepakt... Best nog lastig vanwege de lantarenpalen die er voor staan en overstraling geven...
Thuis eens kijken ... Wat heb jij daartegen gedaan?
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Afgelopen zaterdag om 5 uur was de opening van de expositie van Arnold Hoogendorp in de Haagse Kunstkring aan de Denneweg in Den Haag. Aangezien ik er om 17:05u toevallig toch langs kwam besloot ik om toch maar even 'gedag te gaan zeggen'.

Het was ontzettend druk binnen, maar niet per se vanwege de opening van Arnold zijn expositie, maar vooral omdat het ook de jaaropening was van de HKK zelf. Ook was het tegelijkertijd de nieuwjaarsborrel.

Beneden werd een speech gehouden en daar was dan ook het volk. Boven hing het werk van Arnold. Ik liet de openingsspeech voor wat het was en ging direct naar boven. Op de trap zag ik Arnold staan. Terwijl ik langs hem liep langs was er van zijn kant nog geen blijk van herkenning. Ik kwam in de expositieruimte en stond daar toen helemaal alleen met zijn foto's en twijfelde voor een moment om gewoon zijn foto van de muur te halen. Dit heb ik toch maar niet gedaan :P

Toen ben ik naar Arnold toegelopen, mezelf in eerste instantie presenterende als een geïnteresseerde die hem wat vragen wilde stellen over zijn werk. Ik lokte hem weg van de speech en liep samen met hem direct naar de bewuste foto en vroeg hem of er nog een verhaal achter die foto zat. Langzaam begon het hem blijkbaar te dagen en een beetje stamelend, nog niet 100% zeker wetende of ik was wie hij vermoedde dat ik was, vertelde hij heel ongemakkelijk kort dat die foto ook onlangs was ingezonden voor een wedstrijd, en vroeg direct daarna om confirmatie of ik inderdaad diegene was van die foto.

Ik bevestigde dit en zijn houding veranderde van zelfverzekerd naar uiterst ongemakkelijk. Ook zijn vrouw leek even ontdaan van mijn aanwezigheid. Hij claimde het 'leuk te vinden' dat ik even kwam kijken, maar al snel bleek tussen de woorden door dat hij zich wel degelijk besefte dat hij fout zat. Hij had het er zogenaamd bij laten zitten omdat ie er allemaal geen zin meer in had en het zou toch verspilde moeite zijn en blablabla. Maar ik wees hem er wel op dat dat besef blijkbaar pas kwam NADAT hij alle instanties had ingelicht over mijn vermeende plagiaat. Maar goed, uiteindelijk heeft Arnold zijn excuus aangeboden en hebben we elkaar toch de hand geschud.

Ik ben de kwaadste niet, dus heb oprecht geïnteresseerd nog even de rest van zijn werk bekeken/besproken en ben uiteindelijk weer op goede voet weggegaan. Niet in de laatste plaats omdat ik een beetje misselijk werd van de protserige houding van hem en zijn vrouw, die duidelijk weer van ongemakkelijk naar zelfverzekerd was veranderd nadat de handen geschud waren.

Voor mij is hiermee de kous af.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Heb je mooi je zegje kunnen doen. Nu is het klaar 8)
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ferry Passchier schreefCOLONMaar goed, uiteindelijk heeft Arnold zijn excuus aangeboden en hebben we elkaar toch de hand geschud.

Ik ben de kwaadste niet, dus heb oprecht geïnteresseerd nog even de rest van zijn werk bekeken/besproken en ben uiteindelijk weer op goede voet weggegaan.
Respect. Top dat je het zo hebt afgehandeld en de eer aan jezelf hebt gehouden.

Keep up the good work!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Goed gedaan, altijd de eer aan jezelf houden.
Ik weet zeker dat hij er nu meer last van heeft dan jij.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar