Voor de schoolfotografen onder ons...

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

... is het de moeite waard om deze uitspraak (ECLI:NL:RBOVE:2016:3230) van de Rechtbank Overijssel te lezen.

De zaak draaide om de vraag of ouders de meegegeven schoolfoto's moeten betalen als zij ze niet teruggegeven hebben. Een vaak voorkomende praktijk, natuurlijk: heel veel fotografen werken nog zo. Maar de rechter heeft daar nu eindelijk eens over geoordeeld en bepaald dat deze foto's NIET betaald hoeven te worden.

Het is maar dat u het weet :wink:
Toezenden en niet terugzenden van schoolfoto’s resulteert niet in een overeenkomst met de schoolfotograaf dan wel in een betalingsverplichting of terugzendingsverplichting van de ouders tegenover de schoolfotograaf, nu in dit geval sprake is van een ongevraagde levering van zaken zoals bedoeld in artikel 7:7 lid 2 BW. Op die wettelijke bepaling stuit eveneens af de subsidiaire grond van ongerechtvaardigde verrijking.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik denk dat er wel een contractje en extra formuliertje zal komen voor het maken van schoolfoto's in Nederland regelland :cry:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

De uitspraak klinkt ook logisch. Zou ook wel erg makkelijk zijn. Stel je wil je auto verkopen, zet hem bij iemand in de tuin en stuur de rekening.. Oh u wilt hem niet kopen? Wil je hem even terug komen brengen dan?
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Matglas schreefCOLONDe uitspraak klinkt ook logisch. Zou ook wel erg makkelijk zijn. Stel je wil je auto verkopen, zet hem bij iemand in de tuin en stuur de rekening.. Oh u wilt hem niet kopen? Wil je hem even terug komen brengen dan?
Eens maar dit is een werkwijze die al jaren heel gewoon is bij schoolfotografie. Je laat foto's maken krijgt de originelen en als je deze wil kopen doe je dat anders geef je de foto's terug. Er is nu dus iemand geweest die de foto's niet terug geeft en dan krijg je dit. Weet nu zeker dat je voordat je de foto laat maken je eerst een formulier moet invullen en ondertekenen dat je het met de werkwijze eens bent. Fotograaf werk, school werk, ouders werk........en dan zijn we verbaast als volgend jaar de schoolfoto weer een euro duurder is. Kan slecht tegen dit soort geneuzel om niets :evil: (sorry :oops:)
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik heb precies en zelfde situatie gehad..boze vader die niet wilde betalen..hij had immers niet gevraagd of er foto's gemaakt werden van zijn kind en had al helemaal niet gevraagd om ongevraagde levering van foto's.
Hij gaf ook aan dat als je dus artikelen, wat dan ook..bij iemand afleverd en er vervolgens voor betaald moet worden dit niet verplicht is.
Hele discussie met die man..gevraagd waarom hij dan uberhaubt de foto's meeneemt vanaf school als je ze toch niet wilt hebben.
Uiteindelijk heb ik dus de foto's terug geeist, duurde even maar na veel vijven en zessen gaf hij ze uiteindelijk mee.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Juridisch is dit een heel logische en correcte uitspraak. Praktisch gezien is het handiger om de gewraakte werkwijze gewoon te blijven hanteren, al zie je dat veel fotografen ook gewoon overstappen op digitale werkwijze.

Concreet denk ik dat het allemaal niet zo spannend is, omdat het de meeste ouders zich gewoon fatsoenlijk gedragen en de boel wél terugsturen. Hoop ik, tenminste...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

MarcoEOS550D schreefCOLON, al zie je dat veel fotografen ook gewoon overstappen op digitale werkwijze.
Inderdaad, bij onze oudste op school krijgt een ieder een brief thuis gestuurd met een link naar een website met een inlogcode.
Op deze site kun je diverse mogelijkheden aangeven qua grote en aantallen. Ook is het mogelijk om foto's na te bestellen, zelfs van voorgaande jaren.
Foto's zijn op de site uiteraard voorzien van watermerk.
Werkt erg prettig moet ik zeggen.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Oypo heeft speciaal voor school fotografie opties in de site zitten.
als ik hun site zo lees, zit daar waarschijnlijk ook hun grootste omzet in..
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Juridisch correct.
Praktisch ging het altijd prima (weet ik uit ervaring in het onderwijs), hoewel ik op mijn scholen jaren alleen zelf de foto's van de klassen heb gemaakt, om ouders niet met ongevraagde zaken opgescheept te worden.
Op dit moment hebben scholen een digitaal belang bij portretten voor hun schoolorganisatie. Bij het maken worden ze meteen gekoppeld aan die administratie.
Portretten zijn naar mijn idee niet des schools meer, omdat iedereen tegenwoordig fotografeert, al is het met een telefoon.
Het maken van een klassenfoto is leuk als herinnering.

Het lijkt mij in dit digitale tijdperk makkelijk te regelen om mensen via internet te laten bestellen en te leveren na betaling. Voordeel daarvan is ook dat ouders de kwaliteit van de foto's kunnen zien.
Ik heb regelmatig foto's gezien die er niet uit zagen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar