TFP

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Hallo,

Aller eerst heb ik wat gegoogeld over TFP.
Time for print


Mijn vraag is echter geef je het model na een TFP shoot nu altijd een uitgeprinte foto?
Of geeft je het foto bestand? (en op welk formaat?)
Wat is gebruikelijk?
-------------------------------------------------------


Time for print is een veelgebruikte Engelse term die binnen het fotograferen van amateurmodellen door amateurfotografen. Hierbij wordt tussen model en fotograaf een overeenkomst vastgelegd. De term wordt meestal afgekort met TFP. In plaats van een geldelijke betaling voor elkaars diensten gaat de fotograaf ermee akkoord een aantal afdrukken van de beste foto's van de sessie te verstrekken aan het model. De gemaakte foto's mogen doorgaans zowel door de fotograaf als het model gebruikt worden in een portfolio en als promotiemateriaal, al liggen de rechten over de foto's wel bijna altijd bij de fotograaf.

De afkorting staat voor meerdere (Engelstalige) afkortingen:
Time For Print
Trade For Print

maar ook:
Time For Portfolio
Trade For Portfolio

Hoewel er dus verschillende betekenissen mogelijk zijn voor de afkorting TFP is er een basisgedachte: bij een TFP-sessie wordt er geen geld betaald. Het model krijgt geen vergoeding en de fotograaf krijgt eveneens geen vergoeding voor de afdrukken of cd's met foto's die er tijdens de fotosessie zijn gemaakt.

TFP-fotosessies komen over het algemeen vooral voor bij amateurfotografen en amateurmodellen, hoewel veel professionele fotografen of modellen af en toe ook een TFP-sessie zullen doen, als het betreffende model of locatie een bijzonder resultaat op zou kunnen leveren naar de mening van de professional.

Veel professionele modellen zijn begonnen met een portfolio gevuld met foto's die gemaakt zijn tijdens TFP-sessies.

Naast de term wordt er ook veel gebruikgemaakt van de term TFCD, hierbij worden er geen prints uitgewisseld maar een cd of dvd met daarop een digitaal exemplaar van de foto's.
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik geef nog maar zelden prints en doe wel heel veel TFP.
Maar letterlijk inderdaad; Time for Print.

Gebruikelijk is dat beide partijen hun tijd investeren en dat, anno 2017, de foto's gewoon digitaal worden geleverd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar