Gevolgen Europese privavywetgeving voor fotografen

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Bij de buren van het Nikon-forum loopt een zeer interessant draadje over de gevolgen van de nieuwe Europese privacy-wetgeving, die medio 2018 van kracht zal worden, voor zowel de professionele als de hobbyfotograaf. Dat heeft meer impact dan menigeen van ons lief zal zijn.

Vanwege die potentieel grote impact plaats ik een link naar dat topic, zodat ieder van jullie zichzelf op de hoogte kan brengen. Reageren kan daar, maar uiteraard ook hier ;)

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=68317
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Privacy, laten we ons daarom druk maken. :mrgreen:
Straks wordt nog het in bezit hebben van een camera strafbaar, omdat je daarmee net als met een wapen de al dan niet lichamelijke integriteit van een persoon kunt aantasten.
Bijna iedereen plettert het hele internet vol met de meest domme foto’s van zichzelf, selfies.
Op Facebook etc. geven we ons vrijwillig helemaal bloot.
Bedrijven waarmee we zaken doen en waaraan we onze adres- en bankgegevens moeten afgeven, zijn zo slordig beveiligd dat die gegevens voor zowat iedereen voor het grijpen liggen.
Nog maar niet gesproken van een overheid die met sleepnetten zelfs ons laatste stukje privacy naar binnen harkt.
Dag en nacht worden we overal gevolgd door camera’s.
Ach, wij zijn maar gewone, normale burgers. :roll:
Weet je wie met privacy-regels worden beschermd: criminelen, gestoorde veroordeelde misdadigers die weigeren mee te werken aan persoonlijkheidsonderzoek om geen tbs te krijgen, snel weer vrij komen en dan opnieuw vreselijke misdaden plegen. Rechters en psychiaters die geen idee hebben van het leed dat ze veroorzaken door dit soort lieden de hand boven het hoofd te houden.
In Duitsland word je tegenwoordig al veroordeeld als je met beelden van een dashcam de toedracht van een aanrijding wilt aantonen, omdat je daarmee de privacy van de andere partij schendt.
Ik heb mijn buik vol van privacy.
Misschien iets te cynisch. :shock:

Gebruik gewoon je gezond verstand, doe niets wat je zelf ook niet van anderen verwacht dat ze doen en wees voorzichtig met publiceren, vooral op internet, want eenmaal gepubliceerd is het vrijwel niet meer terug te draaien.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Marco, dank je! Ga ik op mijn gemak eens lezen.
Overigens ben ik het voluit en van harte eens met wat Illuminatus schrijft...

Dit land lijkt in sommige ondedelen de weg soms kwijt...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

Gelukkig heb ik daar niet zo veel mee te maken, dit omdat ik veel al dieren fotografeer en niet een aap mijn camera in zijn handen geef.

in het verleden heb ik wel foto's en filmpjes gemaakt van kinderen die op een school voor speciaal onderwijs zaten, daar was het standaard dat de ouders toestemming gaven, ik maakte de filmpjes en foto's waarna het materiaal naar de leerkracht(en) ging die de website maakte hun wisten welke kinderen er wel of niet op het afgesloten gedeelte van de schoolwebsite mochten komen te staan.

ik kan me wel herinneren dat er ooit een roddelblad is geweest die een foto van een lopend stelletje bij een artikel over vreemdgaan, het koppel is naar de rechter gestapt omdat ze helemaal geen toestemming hadden gegeven en volgens mij vingen ze bot dus in dergelijke gevallen vind ik dat de wet wel aangescherpt mag worden.

maar als zo vaak schiet de wetgeving door naar het absurde, we kunnen ons er wel druk om maken maar aangezien de politie toch referenda naast zich neerlegt en zelfs de mogelijkheid daartoe afschaft kun je gerust zeggend at je er niks tegen kan doen als ze weer met een of andere idiote wet komen.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Illuminatus wat jij hierboven beschrijft, daar kan ik ook volledig achterstaan.
Afbeelding.
Met vriendelijke groet,

Hans.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

+1 !
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Helemaal eens met het commentaar van Illuminatus. Vooral dat derde regeltje! :)
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Tja, ik verkoop stockfoto's. Dit zou betekenen dat ik dan vrijwel geen foto meer zou mogen verkopen !?
Maar de stockbureaus bij wie ik mijn foto's aanbied zijn meestal heel scherp op dit soort dingen. Naast personen wordt ook gelet op property right en dat soort dingen. En zolang die bureaus mijn (editoral) foto's nog steeds goedkeuren en doorverkopen ga ik hier nog niet wakker van liggen.

En uiteraard, als stockfotograaf ben je er altijd wel alert omdat je echt niet elke foto met personen zomaar kan verkopen. Dat hangt er van af hoe die personen er op staan. Maar een 'gewoon' straatbeeld is bij mij nog nooit geweigerd.
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Ik krijg de indruk van die thread op het Nikon forum dat het niet voor iedereen geldt:

"PS: Overigens hoeven fotografen die niet professioneel/als amateur werken zich om deze specifieke wet niet druk te maken; de wet geldt enkel voor organisaties."
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik ga het doorlezen. Dank voor het posten.
... Spiegel-Werk ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar