Advies nodig bij misbruik foto.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Khashoggi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2019 09:29

Ik had tijdens het onweer&bliksem uurtje in Juni een foto gemaakt van blikseminslag in de Gerbrandytoren/Zendmast van Lopik. Deze aan een aantal media verkocht. Nu ben ik er achter gekomen dat er iemand misbruik maakt van mijn foto. Onder andere verkleint. Deze ook op facebook gebruikt zonder bron vermelding en zonder mijn toestemming. Ik bezit dus de auteursrecht op de foto. Facebook weigert er wat aan te doen. De beste persoon weigert te antwoorden op mijn berichten.

Nu twijfel ik om diegene een brief te sturen met vergoeding voor (mogelijk) gemiste inkomsten en mocht hij de foto niet verwijderen ik advocaat zal nemen en naar de rechtbank zal gaan. Ik ben zelf NVJ geregistreerd. Dus brief voorbeeld kan ik daar ook vinden. maar omdat de persoon dus weigert elk contact aan te gaan met me zit ik er aan te denken om de brief over te slaan en gelijk advocaat in de armen te nemen.

Graag ben ik benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken in zo'n situatie.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Je bent aan advocaatkosten wellicht meer kwijt dan wat je terug kunt krijgen. Want het gaat maar om één foto, toch?
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Als je het puur economisch bekijkt is het inhuren van een advocaat wellicht niet de meest verstandige optie. Maar soms kosten principes ook geld en dan is het echt een persoonlijke afweging of je daarin zoveel energie en middelen in wilt steken. Vrees dat het een beetje bij deze tijd past.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Advocaten zijn duur... je auteursrecht staat, ondanks het misbruik...
Wat is je schade? Waarschijnlijk nul, want zo’n misbruiker gaat toch niet betalen steelt gewoon een andere foto...
Persoonlijk zou ik onder de foto een bericht achter laten waarin je meld dat er misbruik wordt gepleegd...
Meer niet ...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

Was er niet een bedrijfje die dat voor je doet ?
Overigens als facebook geen medewerking geeft dan gaan de kosten erg hoog oplopen om erachter te komen wie die person is en waar hij/zij woont.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Hoe wordt de foto gebruikt?
Als het door een organisatie wordt gebruikt als een logo of beeldtenis bij een verhaal kan je er een advokaat op zetten, er zijn genoeg advokaten die voor weinig of voor nop een brief aan willen wagen. Overigens heb je bij veel advokaten wel een gratis advies.

Wordt de foto door een prive iemand als simpele achtergrond oid gebruikt wordt het lastig, zeker als FB niet wil meewerken. dit is helaas een dagelijkse gang van zaken waar hard tegen te vechten is.
Khashoggi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2019 09:29

Het is dat ik er ook inkomsten afhankelijk van ben. Het is nu dus ook een foto die niet meer te verkopen valt. Hierdoor lopen de gemiste inkomsten die ik er nog uit had kunnen halen rustig op minimaal 250-300 euro. Aangezien ik bij het NVJ geregistreerd ben, kan ik beroep doen op advocaat, zonder dat het kosten met zich mee brengt. Een adres en woonplaats van diegene is bekend.
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

Dan zou ik het heel simpel maken, aangetekende brief met daarin dat hij inbreuk maakt op jouw rechten en dat hij daarmee jouw inkomsten derft, dat je op eerdere pogingen de zaak in den minne te schikken geen reactie heb gekregen, rekening erbij van 500 euro te betalen binnen 14 dagen, doet hij dat niet dan advocaat erop dan wordt de rekening voor hem enkel hoger.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar