[verzameltopic] paddenstoel-determinatie.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Hallo Gabriël,

Foto 1 en 2; is hoogstwaarschijnlijk een Champignon

Foto 3; Gewone fopzwam (Laccaria laccata)

Foto 4; is nog een jong exemplaar, zou zo gauw echt niet weten in welke richting ik moet zoeken.

Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Is de laatste niet de dooiergele mestzwam?

Klik hier.

Bij de weg, de dame waar de link naar verwijst heeft een zeer groot aantal soorten paddenstoelen gefotografeerd. Je kan haar site dan ook prima gebruiken als naslagwerk voor fungi.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Bedankt Henk en arsarlat! :D

Foto 4 lijkt inderdaad heel erg op die dooiergele mestzwam. Hierbij een nieuwe foto van deze zwam, één dag later. Voor het gemak nummer ik de foto's gewoon door.

5: Op de achtergrond zie je nog net een nieuw exemplaar van deze paddenstoel.

Afbeelding

Intussen doken in de tuin nog wat andere paddenstoelen op.

6: Groeit in de moestuin, tussen pompoenen en courgettes.

Afbeelding

7: Vorige paddenstoel van bovenaf.

Afbeelding

8: Als je goed kijkt zie je onder de hoed van 7 vreemde bekertjes staan. Gaat het om hele jonge exemplaren van dezelfde soort? Van dichtbij zien ze er zo uit:

Afbeelding

Ik zou me eigenlijk eens in de wereld van de paddenstoelen moeten verdiepen, zodat ik er beter in slaag om ze zelf te determineren. Op het net staan wel heel veel mooie fotosites, maar zonder voorkennis en extra informatie blijft het meestal zoeken naar een speld in een hooiberg. Aangezien ik me beperk tot de soorten die in mijn tuin voorkomen en dat er toch niet zo heel veel kunnen zijn, probeer ik het eerst even via dit forum. Alle hulp is welkom!

Tot ziens,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Niwrad schreefCOLONGaat het om hele jonge exemplaren van dezelfde soort?
Nee. Dit is een volwassen paddenstoel, de bolletjes in de beker zijn sporenpakketjes die bij regen uit de beker spatten en zich zo verspreiden.

Het is een van de nestzwammetjes, welke is niet met zekerheid te zeggen met deze foto.
Hier zie je bijvoorbeeld het Gestreept nestzwammmetje (Cyathus striatus)

Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Alweer heel erg bedankt, Henk!

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Gisteren kwam ik deze tegen. De paddenstoel leek wel uit steen gehouwen. Weet iemand welke soort dit betreft?

Afbeelding
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

vanmiddag even naar het GADRA bos geweest bij ons in de buurt, was erg leuk en een lekker zonnetje zo nu en dan zorgde voor mooi licht, wat we nog niet hadden verwacht was de vliegenzwam (rood met witte stippen )als ik het goed heb, en ik ben heel erg benieuwd wat dat gele berenkwakje is op de boom ? het was iets sponsachtig zo zag het er tenminste uit ik heb er niet aan gezeten,


7037

7038

7039

7040

7041

7042

bedankt voor het evt commentaar(brand maar los wat ik zal dar nog wel meer te vinden zijn, genoeg tijd nog om te oefenen)
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Digilike schreefCOLONGisteren kwam ik deze tegen. De paddenstoel leek wel uit steen gehouwen. Weet iemand welke soort dit betreft?
Het is een van de Stuifzwammen (Familie Lycoperdaceae). Zie hier

Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

keesvdh schreefCOLONen ik ben heel erg benieuwd wat dat gele berenkwakje is op de boom ? het was iets sponsachtig zo zag het er tenminste uit ik heb er niet aan gezeten,
Het is de slijmzwam Heksenboter (Fuligo septica). Zie hier

Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

in de volksmond ook wel Heksesnot genoemd
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

En hier heb ik er twee die ik niet kan vinden. Niet bij andere foto's maar ook niet in soortenbank.nl Misschien dat iemand me wil helpen. Kan ik volgendeweek mooi naar de bieb voor een boekje.

7153

7149

Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Als bij 7153 de lamellen geel gekleurd zijn, zou het de Koningsmantel (Tricholomopsis rutilans) kunnen zijn. Zie hier

Nummer 7149 lijkt mij de Geelwitte russula (Russula ochroleuca). Twijfel geeft de afwijkende gele kleur, lijkt wel dooiergeel. Zie hier

Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

He Henk super voor de reactie. Ik denk dat 7149 iss de geelwitte russola is die is op google nog wel vergelijkbaar te vinden. Alleen 7153 twijfel ik over. Ik heb verder geen afbeeldingen kunnen vinden van een koningsmantel die dezelfde rode kleur vertoont en een fijne (bijna scherpe) rand rond de hoed heeft. Ik zal eens een boek raadplegen de komende week.

GRT Leon
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Weet iemand welke paddenstoel dit is?

Afbeelding
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Deze zag ik vandaag. Geen idee wat 't was, nog nooit eerder gezien. Tis geen knappe foto maar daar moeten jullie maar even doorheen kijken....
Na wat google werk blijkt het om een aardster te gaan, en na wat foto's bekeken te hebben denk ik zelf om deze zeldzame soort:
Geastrum rufescens oftewel een roze aardster. Is er iemand die dat kan bevestigen, of anders kan corrigeren? Alvast bedankt.

Gr. Gaab

AfbeeldingAardster IMG_7885-2 by Pictures by Gaab, on Flickr
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Hoi Gaab,

Als het de Roze Aardster is, zou een prachtige vondst zijn, moeten de slippen aan de bovenzijde rood verkleuren bij kneuzing.

Heb je dit getest? Hij kan namelijk makkelijk verward worden met andere aardsterren.

Op de site waarneming.nl wordt er het volgende van gezegd;
De Roze Aardster kan verwart worden met de Gewimperde Aardster (Geastrum fimbriatum), maar die heeft kleinere sporen (3,2 tot 4,5 mu), de Forse Aardster (Geastrum coronatum), maar daarvan heeft het bolletje onderaan een afgeronde uitzakking en een steel en is de mondzonde duidelijk begrensd, en de Gekraagde Aardster (Geastrum triplex), maar die heeft slippen zonder vastgegroeide aarde, een lidteken en een duidelijk begrensde mondzone.

Meer informatie

Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Nee Henk, dat heb ik niet geprobeerd. Ik wist niet eens wat voor paddenstoel het was, laatstaan dat ik 'm moest kneuzen ;)

wist wel dat 't moeilijk was, determinatie ......

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Wie weet hoe deze paddestoelen heten?

8648

Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Het lijkt mij de Gewone glimmerinktzwam (Coprinus micaceus).

Zie hier.

Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Dankjewel Henk
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar