Rechten en Istockphoto

ModeratorCOLON Global Moderators

kastelein
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 407
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2004 08:13
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

Kreeg gisteren een mailtje van Istock. Ik had daar twee foto's van de beroemde kastelen Chenonceau en Chambord voor de verkoop opgezet. Waarvan Chenonceau voor mij de "melkkoe" was. En wat blijk. Ze zijn er door Istock afgehaald. Men moet daar blijkbaar, net zoals bij personen, toestemming hebben van de "eigenaar" om deze foto's te kunnen verkopen.

Of zie ik dat verkeerd. Hier onder staat het betreffende mailtje:

"We regret to inform you that image # 4665594- (Château de Chenonceau) has been deactivated from the iStockphoto database of Royalty Free Images.

Reason for deactivation:
Loire Valley - France

Imagery of private properties in the Loire Valley in France that are identifiable require a property release in order to be sold under our RF license.

We are sorry, we can no longer offer this file for royalty-free commercial use and have therefore deactivated it from the collection".

Is dit weer iets nieuws. Of zijn de Amerikanen ergens bang voor :D

Groeten

Albert
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De property-release hebben ze al vrij lang hoor.
Kan zijn dat er bezwaar is aangetekend en dat er een balletje is gaan rollen.

Zelfde als de Eifeltoren: overdag is geen probleem, maar in de avonduren wel omdat foto's van een verlichte eifeltoren niet commercieel uitgebuit mogen worden zonder toestemming van de eigenaar van de lampjes.
Je mag er nog wel naar kijken in het donker, maar daar zou je je bijna voor gaan schamen als je dat doet :d
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Het lijkt me erop dat je een verklaring moet hebben van de loire vallei die je moet inleveren bij Istock om hem te laten staan.

Overigens hoef je ook nergens foto's van het atomium ter verkoop aanbieden... krijg je ook gelijk een claim (of zo lang het duurt voor ze je getraceerd hebben.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

VFRood schreefCOLONHet lijkt me erop dat je een verklaring moet hebben van de loire vallei die je moet inleveren bij Istock om hem te laten staan.

Overigens hoef je ook nergens foto's van het atomium ter verkoop aanbieden... krijg je ook gelijk een claim (of zo lang het duurt voor ze je getraceerd hebben.
zelfde verhaal met de towerbridge in London, toen we er vorig jaar ons statief op hadden gezet om een HDR foto te schieten kwam vrijwel meteen de politie op ons aflopen. de vraag was of wij pro-fotograven waren omdat die 300 euro per uur moeten betalen om daar te mogen schieten en voor fotorechten.
Canon
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Hmmmm..... als ik de trefwoorden "Château de Chenonceau" intik op iStockPhoto krijg ik toch nog altijd 30 hits. Ik vraag me af of al die foto's een property release hebben!?
Wat je verder altijd nog kan doen is even een mailtje sturen aan de 'eigenaar' van het kasteel met de vraag of je deze foto's mag publiceren. Er zijn genoeg standaard property releases die je eventueel kan meesturen. Nee heb je, en ja kun je krijgen. Geef hun een 'gratis' exemplaar van je foto, dat vergroot vast je kansen.
Succes!
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
kastelein
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 407
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2004 08:13
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

Ik vind het voor kastelen maar een commerciële uitbuiting. Die kastelen staan er al "eeuwen". En ga er zeker geen toestemming voor vragen bij de eigenaar voor de verkoop. Dan maar niet. Zolang de foto's niet op privé grond zijn genomen, vind ik het zo wel best. En zover ik het weet is het kasteel staats eigendom.

Ben wel benieuwd of Istock de overige foto's van Chenonceau er af haalt, denk dat de meesten ook geen property-release hebben. Maar goed, Amerika blijft een raar land.
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Stukje over Auteursrecht
INBREUK door de fotograaf OP HET AUTEURSRECHT van een ander.
Omgekeerd kan ook de fotograaf geconfronteerd worden met het auteursrecht, dat iemand anders bezit. Als de fotograaf een "werk van letterkunde, wetenschap of kunst" wil fotograferen zal hij zich goed moeten realiseren, dat daarop het auteursrecht van iemand anders berust. Hij, de fotograaf, zal dus, als hij zo'n werk wil "openbaar maken of verveelvoudigen" toestemming van de maker van dat werk moeten hebben. Niettemin noemt de auteurswet
enige zaken, waarvoor die toestemming niet nodig is, mits aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Die zaken zijn: teken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken.

De voorwaarden zijn:
- de zaak moet blijvend op of aan de openbare weg zijn gesteld
- de zaak mag (op de foto) niet de hoofdvoorstelling vormen
- de foto moet door haar grootte of door de werkwijze volgens welke zij vervaardigd is, een duidelijk verschil tonen met het oorspronkelijke werk
- voor bouwwerken geldt dan ook nog, dat de foto zich "tot het uitwendige daarvan" moet bepalen.

U mag dus de hier genoemde objecten, mits aan de genoemde voorwaarden voldaan wordt, fotograferen zonder dat u inbreuk maakt op het auteursrecht van de maker van die objecten. Het zal duidelijk zijn, dat e.e.a. nogal eens aanleiding geeft het oordeel van de rechter in te roepen. Termen als "hoofdvoorstelling" en "duidelijk verschil door werkwijze" kunnen natuurlijk vrij makkelijk voor verschillende, subjectieve interpretatie vatbaar zijn. Enkele
jaren geleden werd een foto gepubliceerd, waarop Anton Geesink was afgebeeld met een beeldengroep van drie rennende meisjes. De beeldhouwster stelde, dat toestemming gevraagd en gegeven had moeten worden voor publicatie van haar werk en eiste schadevergoeding nu dat niet gebeurd was. De Kantonrechter kende de vordering toe. De tegenpartij ging in hoger beroep. En zie: de rechtbank oordeelde anders. Aangezien, aldus de rechtbank, Geesink op de foto
duidelijk het hoofdonderwerp (de hoofdvoorstelling) van de foto vormde en bovendien in het begeleidend artikel alleen Geesink ter sprake kwam en over het beeldhouwwerk niet gerept werd, bepaalde het vonnis, dat geen toestemming vereist was en werd de vordering dienovereenkomstig afgewezen.
met dank aan de fotobond en SVFN

Dit zal ongetwijfeld ook in de wet in Frankrijk staan. Als Chenonceau het hoofdonderwerp is zal het dus zeker onder de auteurswet vallen. Zeker weten over de wet in Frankrijk doe ik het niet, maar het zal beslist niet anders zijn.

Een leuk stuk over auteursrecht kun je hier vinden http://www.fotobond.nl/pub/autrecht.pdf

Edit: Nog eens iets om te lezen http://www.photoq.nl/articles/nieuws/ac ... aarmaking/ Hier wordt de fotograaf veroordeeld terwijl de uitgever(de krant) de foto eigenlijk misbruikt. Een goed boek over dit onderwerp is "Buiten Beeld, auteursrecht voor fotografen"uitgegeven door de fotografen federatie.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

tsja, tis wat hey. ik heb een mini rokje gekocht, maar jullie mogen er niet naar kijken zonder te betalen :mrgreen:

Ik vind het nogal overdreven allemaal.
Mijns inziens gaat het met gebouwen niet om bescherming, maar om er geld aan te verdienen.
Als (bijv.) Madonna niet wil dat haar dochter gefotografeerd word, OK, t is een mens, t kan bescherming zijn.
Maar een gebouw, kom op nou toch!

PS) ik snap overigens waarom chateaux noisy er zo slecht bijligt, er is gefotografeerd zonder te betalen :mrgreen:
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

kastelein schreefCOLONMaar goed, Amerika blijft een raar land.
Dat zonder meer ;-) maar iStock is Canadees..... Ze zijn wel bang voor claims, aan de andere kant is het ook hun kracht dat een koper zeker weet dat ie geen gedonder krijgt. Iets dat bij andere stockbureau's niet altijd het geval is.
Zoals al gezegd, de property releases zijn er al lang, maar soms worden ze ineens attent gemaakt op iets en dan wordt het weer aangescherpt. Zo hebben ze ooit eens een claim van een overkoepelende cruise-schepenclub gekregen, met het verzoek alle cruise-schepen te verwijderen omdat de kleurstelling/schildering etc van de schepen "corporate-identity" zijn. Dus ook al zijn er geen namen te zien, aan de kleuren kun je zien welk schip/bedrijf het is. Gevolg: alle foto's zonder release eraf. Een aderlating voor sommige fotografen, omdat de zonnige plaatjes met cruiseschepen goed verkochten voor sommigen.

Het nieuwe royalty systeem is iets dat me meer zorgen baart eerlijk gezegd, maar dat is een andere discussie.
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

robijn schreefCOLONStukje over Auteursrecht
Je kan echter de situatie in Nederland absoluut niet uitbreiden naar die in het buitenland. Verdient het aanbeveling nog even verder te lezen over verjaring van de rechten en de wetsartikelen over het auteursrecht zelf. Sinds september 2004 mogen werken in de openbare ruimte (in Nederland!) namelijk gewoon afgebeeld worden zonder dat hier voor hoeft te worden betaald:
Auteursrecht artikel 18 schreefCOLONArtikel 18
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 6°, of op een werk, betrekkelijk tot de bouwkunde als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 8°, dat is gemaakt om permanent in openbare plaatsen te worden geplaatst, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging of openbaarmaking van afbeeldingen van het werk zoals het zich aldaar bevindt. Waar het betreft het overnemen in een compilatiewerk, mag van dezelfde maker niet meer worden overgenomen dan enkele van zijn werken.
Nu zou je kunnen aannemen dat in het buitenland de zelfde regelgeving van kracht is, maar helaas. Zelfs binnen de EU verschilt de regelgeving van land tot land. In België is bijvoorbeeld heel veel meer beschermd dan hier.

Overigens heeft het voorbeeld van Anton Geesink geen betrekking op het auteursrecht maar op het portretrecht.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

jeveos schreefCOLON Overigens heeft het voorbeeld van Anton Geesink geen betrekking op het auteursrecht maar op het portretrecht.
De kunstenaar wilde het verbieden, haar kunstwerk stond op de foto, dus gaat het wel degelijk over auteursrecht, helaas voor haar was Geesink het onderwerp en niet haar beeldhouwwerk.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Anoniem 3

Bij bijna elk Frans kasteel - en ik heb er al heel wat bezocht ;) - staat bij de balie aangegeven dat je wel foto's mag maken van de buitenkant, maar dat die foto's niet commercieel gebruikt mogen worden.....
kastelein
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 407
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2004 08:13
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONBij bijna elk Frans kasteel - en ik heb er al heel wat bezocht ;) - staat bij de balie aangegeven dat je wel foto's mag maken van de buitenkant, maar dat die foto's niet commercieel gebruikt mogen worden.....
Zal er de volgende keer wat beter opletten. Al is mijn Frans niet zo goed, en soms is het wel makkelijk als je de taal niet goed kent :D
Eigenlijk wel jammer, want het downloaden van de foto van Château de Chenonceau liep aardig goed. Maar goed, we gaan gewoon verder met het fotograferen van de kastelen.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Die bordjes ben ik nog niet tegen gekomen eigenlijk maar ik heb dan ook voornamelijk chateau's / kasteeltjes in Frankrijk gezien die omgetoverd waren tot hotel of (golf-) clubhuis. Bij St Omer (chateau Tilques) waren ze zelfs bereid om even wat auto's opzij te zetten ondanks dat ik met een grote camera op statief bezig was....
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

We moeten ook niet vergeten dat het Franse recht anders is of kan zijn dan het Nederlandse. In België mag je bijvoorbeeld ook geen foto's maken van het Atomium in Brussel...

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Dat geldt voor veel zaken, waaronder bijv. de Erasmusbrug in Rotterdam
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldrecht

of zelfs deze

CodeCOLON Alles selecteren

Foto's maken of filmen in Diergaarde Blijdorp

Je mag voor je privé-verzameling natuurlijk foto's maken en de dieren en verblijven op film vastleggen, echter alleen voor eigen gebruik en zolang je de andere parkbezoekers niet belemmert.

Publicatie van beeld- en/of geluidsmateriaal is verboden, tenzij er door Diergaarde Blijdorp vooraf schriftelijk toestemming is verleend. Als je beroepsmatig opnames wilt maken, dien je daarvoor altijd vooraf contact op te nemen met de Afdeling Communicatie van Diergaarde Blijdorp. Dit geldt niet voor trouw-foto’s. Als je beroepsmatig zonder toestemming van de afdeling Communicatie foto's of filmmateriaal maakt en/of gebruikt, bega je een strafbaar feit en kun je juridisch vervolgd worden.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Illuminatus schreefCOLONDat geldt voor veel zaken, waaronder bijv. de Erasmusbrug in Rotterdam
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldrecht
Die bescherming van de Erasmusbrug lukt ook niet zo lekker... ;-)
op iStock tenminste
Anoniem 4

Over het verdienen van een paar euro zullen ze niet moeilijk gaan doen.
Maar zet ‘m op een bill-board en hun advocaten weten je feilloos te vinden. :D
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Als er ook maar iemand mijn kat gaat fotograferen dan weet ik hem wel te vinden. :)

Maar ik heb laatst een paar paarden gefotografeerd en te koop aan geboden, mag dat?

Ik kan mij er wel iets bij voor stellen.
Stel, ik heb een kasteeltje gebouwd voor veel geld en als dan iemand daar geld aan gaat verdienen dan zal ik mij ook het ea. gaan afvragen.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Anoniem 4

sugarman schreefCOLONMaar ik heb laatst een paar paarden gefotografeerd en te koop aan geboden, mag dat?
Als jij de eigenaar van de paarden bent, is het geen probleem. Zo niet, dan zal de eigenaar niet blij zijn als jij z'n paarden gaat verkopen. :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar