Schoolfotografie. Hoe en wat?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik ben door een school benaderd, of ik schoolfotografie wou doen. Nu is dit voor mij helemaal nieuw, namelijk. Het fotograferen gaat me wel lukken, maar...

- Hoe doe ik dat met de nabestellingen door de ouders?
- Bieden jullie diverse combinatievellen (Profotonet) aan?
- In welk formaat bieden jullie groepsfoto's aan?
- Is het gebruikelijk, dat ik ook nog een tarief aan de school vraag?
- In hoeveel uren, ruim 160 kinderen, werken jullie zo'n dag af?

Kortom: Ik ben hier totaal niet ervaren in. Men heeft mij benaderd, omdat ze eens van het standaard "achtergrond, flitsertje" concept afwillen. Ze willen o.a. spontane binnen en buiten foto's.

Bedankt alvast.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Erg interessant, ik ga dit even volgen.
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

abbo 2
...design my thoughts like a sculpture.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ook ik hou het even in de gaten ;)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Kun je aan de school niet vragen wat hun ervaringen zijn tot op heden? M.b.t. tot tariefstelling e.d.?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

PanzerFaustNL,

Ik moest maar met een voorstel komen. :wink: Bovendien heb ik nog wel even de tijd, zodat ik voldoende informatie kan inwinnen.

Vorige fotografen deden het met bestelformulieren per kind, maar dat lijkt mij onhandig.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Ik heb even gekeken bij Profotonet, maar daar kun je alleen de gemaakte foto's uploaden en dan bestellen. Ik kan in ieder geval geen webinterface à la Oypo vinden. Dus je kunt het in eigen beheer doen of de mensen via je Oypo account, mocht je dat hebben, daar de foto's laten bestellen door de ouders.
Het nadeel is wel dat je een gedeelte provisie aan hun kwijt bent die je anders in de zak kon steken.
In ieder geval wel een formulier maken waar ouders op in kunnen tekenen, zodat je straks niet met 100derden foto's blijft zitten.
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Gino,

Oypo doe ik niet, dat geld steek ik liever in eigen zak. :) Weer een extra plakje brood + beleg... :lol:

Ik zat aan zoiets te denken als: Ik maak een inschrijfformulier waar de ouders verklaren akkoort te gaan met mijn voorwaarden - Lees: foto maken = kopen. Uiteraard ondertekent. De school zou ook de kinderen deze formulieren ruim voor de tijd mee kunnen geven, zodat de ouders al kunnen beslissen of ze hun kind op foto willen hebben of niet.

Voor de rest moet ik er nog even diep over nadenken. Hoe afhandelen bestellingen, wel of geen tarief aan de school in rekening brengen enz. Dat laatste, twijfel ik erg over. Want stel, dat de ouders niet genoeg afnemen, dan zit ik met onnodige onkosten > tijdverspilling. Bestellen ruim alle 160 kinderen, dan... :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Allereerst: ik heb het zelf nooit gedaan maar omdat mijn vrouw op een basisschool werkt krijg ik er weleens wat van mee.

foto maken = kopen gaat niet werken.
Als ik dat als ouder zou lezen zou ik iig op voorbaat geen foto willen hebben.

Er zijn verschillende mogelijkheden.
Optie 1:
Alles af laten drukken. De setjes sorteren per klas, acceptgiro bijvoegen en die naar de school sturen. De school verdeelt de setjes. De ouders kunnen de foto's bekijken en per datum x of betalen, of het setje terug brengen op school.

Optie 2:
Je maakt de foto's en plaats deze (per groep) in een online verkoop module. Ouders kunnen inloggen met een gemeenschappelijke code (foto's nooit algemeen toegankelijk maken) en indien ze willen een bestelling plaatsen.

Om ook nog even antwoord te geven op je vragen:
- Hoe doe ik dat met de nabestellingen door de ouders? Met Optie 2 is dat makkelijk. Met optie 1 wordt het een zoekwerk.
- Bieden jullie diverse combinatievellen (Profotonet) aan? Kan, vooral met optie 2 is dat makkelijk te doen. Bij optie 1 kan dit niet.
- In welk formaat bieden jullie groepsfoto's aan? Meestal is die 13x18
- Is het gebruikelijk, dat ik ook nog een tarief aan de school vraag? Soms. De ene doet dat wel, de ander niet.
- In hoeveel uren, ruim 160 kinderen, werken jullie zo'n dag af? Geen idee, heb er persoonlijk geen ervaring mee maar als ze geen "achtergrondje, flitsertje" foto's willen dan heb je toch een grote uitdaging denk ik. Kinderen zijn namelijk net kuddedieren (zou de school ook moeten weten) allemaal in de rij om een foto te maken krijg je wel voor elkaar. Van allemaal een leuke, andere als anders foto gaat, als het al lukt, heel veel tijd in zitten en moet je mijns inziens niet willen. Als een ouder dat wel zou willen kunnen ze toch altijd bij je langs komen voor een fotosessie? :wink:
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Tijd kun je toch niet echt inschatten. Wat je kunt doen is per type groep een dagdeel. Waarbij rekening houden met het feit dat je wellicht voor groepen 1,2 meer tijd nodig hebt, dan voor groepen 6,7,8.

Geen "achtergrondje, flitsertje" foto's is wel te doen, maar dat vergt een andere houding. Dat betekent dat je in zo'n groep met "wegvallen", de kinderen moeten het idee hebben dat er geen fotograaf is. Het is fotografie die heel erg van het moment afhankelijk is.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Benny,

Het voordeel van een online bestelsite is dat je er verder geen omkijken naar hebt, daar betaal je ook de provisie voor.
Je kunt een flyer maken met daarop de inlogcode voor alle ouders of per groep, stukje reclame is jouw flyer, dat neem je dan meteen even mee...kan altijd van pas komen als men nog eens een fotosessie wil laten doen.
Ouders kunnen dan zelf de formaten kiezen die ze willen, de een zal 1 foto willen van 10x15 en een andere ouder zal misschien de hele reeks formaten online bestellen. Ouders die geen internet hebben kunnen dat aangeven en daar verzorg jij het dan voor.
Het lijkt mij ook wel wat namelijk om zoiets hier in de regio te gaan doen en zodoende ben ik ook aan het meedenken en opties aanreiken.
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Idem dito, maar dan niet voor de kinderen, maar voor de begeleiders van de kinderopvang.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik werk op een basisschool en elk jaar komt de schoolfotograaf.
Iedereen gaat op de foto. Alle leerlingen krijgen een envelop met daarin verschillende vellen en een groepsfoto.
Daarna kunnen ouders beslissen of ze de foto(s) willen hebben. Sommige ouders nemen altijd de foto's, anderen kijken eerst of hij wel mooi is. :D
Vooraf intekenen gaat denk ik niet lukken.
Groepsfoto's in formaat 10 x 15 en wat pasfotovellen.
Als ik het vergelijk met mijn school zou je in één dag toch wel een heel eind moeten komen.
Succes.
Leuke opdracht.
groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Benny, met de beste bedoelingen:
ALS je voor de ouders een formuliertje meegeeft, laat het AUB door iemand die geen spellingfouten maakt, nakijken.
En een tweede tip:
Omdat je kennelijk geen ervaring hebt met het fotograferen van die drukke koters, die ECHT niet allemaal naar luisteren, ga eerst eens op die school kijken, maak een proefserie van één klas en kijk of het JOU bevalt.
Een dag stressen en resultaten die er niet op lijken, leidt alleen maar tot frustratie.
Ik heb intussen al veertig jaar schoolfoto-ervaring, maar dan van de schoolkant uit gezien.....

En ik heb de indruk dat het eigen initiatief van de ouders om via een link bij een buitenstaander te bestellen, wel eens op een deceptie voor jou zou kunnen uitlopen.
Houd er ook rekening mee dat 'slimme' ouders jouw foto's gaan scannen en 'ongebruikt' retour geven. Zorg daarom voor een gesealde enveloppe waarin je de foto's (zichtbaar) meegeeft.
Moeilijk verhaal misschien, waar je wordt genept waar je bij staat.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Benny,

je moet er vanuit gaan dat de school er zo weinig mogelijk werk van wil hebben. Toevallig heb ik recent de eerste schoolfoto's (peuterspeelzaal) van mijn dochter gekregen. Als ik ze neem kost mij dit 10 euro, is dus geen verplichting. Voor die 10 euro krijg ik een groepsfoto (13*18), een enkele foto (13*18) en een 13*18 waarop op de ene helft één foto is afgedrukt (9*13) en op de ander helft 8 pasfoto formaat (zelf dus nog snijden). De foto's zitten in een venster envelop met achter het venster een print van mijn dochter (dus geen gedoe met namen), tevens staat hierop een nummer die ik zou moeten gebruiken als ik meer foto's (mokken, schilderijen ed) wil bij bestellen. De fotograaf levert dus per klas een stapeltje enveloppen af bij de lerares en die geeft ze aan de kinderen mee. Bij haar lever je de envelop met geld (of de foto's indien niet tevreden) vervolgens weer in en zij geeft dat aan de fotograaf. Hoe wanbetaling (of beter gezegd, vergeten de envelop mee terug te geven aan je kind) is geregeld weet ik niet, wil ik eventueel wel na vragen.

Van de 30 kinderen van de juf van mijn dochter zijn er twee die de foto's niet hebben gehouden. De terug gekomen foto's waren ook niet om aan te zien. Dus als jij als fotograaf in staat bent om van elk kind een goede foto te maken dan zal het met het terug komen van foto's wel meevallen. Moet er misschien bij opmerken dat het hier om een peuterspeelzaal gaat in een dorpje in het noorden van het land.

Zelf maak ik hier foto's voor het smoelen boek van de klasjes, die maak ik uit de losse hand door van het kind tijdens het spelen een paar foto's te maken (soms 1 soms wel 15). Sommige foto's zouden het als schoolfoto prima doen, andere zeker niet. Als ik de officiële schoolfoto's zou moeten maken zou ik toch eerst eens wat proef foto's maken (met bekende kinderen) om er voor te zorgen dat ik op de dag van schoolfoto's toch in staat zou zijn om binnen drie foto's van een onbekend kind een goede foto te maken. De groepsfoto is ook een verhaal apart, heb laatst voor een stagiaire even snel een groepsfoto gemaakt, van de 8 foto's was er niet een schoolfoto waardig omdat er op elke foto wel een kind de andere kant op keek, dus ook dit vergt enige handigheid.

Mijn twee centen.
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Ook iets om over na te denken ..... als je compleet mapje meegeeft is de scanner een klein stapje en krijg je het mapje weer keurig retour ;)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Daarom is het misschien beter om ze online te laten bekijken of iets dergelijks... met een copyright-tekentje erdoor, want ja, ook de ouders kennen de print-screen knop ;)
Bramsie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2010 17:56

Mijn ervaring is dat scholen je de "eer" gunnen om bij hen foto's te mogen maken. Willen meestal de groepsfoto's gratis hebben. Zie voor wat prijsinfo de site van een gerenommeerd bedrijf in schoolfotografie (mijn werkgever in de jaren 80 van de vorige eeuw) :shock: http://www.cegemmobiel.nl/Basis_onderwijs.php.
Wat spul van Nikon, Sigma, Metz, Qihe, Hoya, Sekonic, Spyder en Yongnuo.

De fotograaf maakt de foto, de camera is slechts een hulpmiddel!
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Oei, oei mensen,

Er komt nogal wat bij kijken. :)

Technisch zal ik het zeker aan kunnen, 'k heb ook wel kinderen gefotografeerd, maar niet in zo'n massa. :wink:

Gino,

Ik beken het voordeel van een online bestelsite en ik snap ook dat hun daar provisie voor rekenen, gewoon logisch. Echter, die 20% standaard provisie bij Oypo, kan ik ook weer in eigen zak steken. Zou ik het wel via een online bestelsite doen, dan verreken ik absoluut die 20% provisie in de verkoopprijs.

PanzerFaustNL,

De kleuterklassen, zal ongetwijfeld meer werk inzitten, als je daar gezond over nadenkt.

De school in kwestie, wil niet met een achtergrondje werken, maar de kinderen mogen wel poseren. Nu zat ik er aan te denken, om ieder kind voor een rustige achtergrond te fotograferen met een lens met 200mm brandpunt met een diafragma van f2.8 a f4, zodat het kind los komt van de achtergrond; geisoleerd wordt.

Groepsfoto's moeten buiten gemaakt worden of in de gymzaal, maar dat is voor mij technisch gezien geen probleem, maar tactisch...

Sushi,

Oké, foto maken gaat dus niet werken, zoals je zegt. Misschien inderdaad ook logisch, maar je kunt denk ik ook wel begrijpen, dat ik daar niet voor piet jan snot ga fotograferen. :) Maar ik begrijp je standpunt. Het komt namelijk nogal wat opdringerig over.

Optie 1: Het meeste werk, maar misschien ook het meeste kassa.

Optie 2: Minder werk met nabestellingen, maar misschien ook iets minder verdiensten.

Beide opties, zijn opzich aantrekkelijk!

Ik heb al de punten die ik genoemd hebt en waar je antwoordt op hebt gegeven, nagelezen. Ik zal op die punten ook nog diep moeten nadenken.

BWK,

Vooraf intekenen ben ik al wel over uit: Dat doe ik niet.

Betalen jullie ook een vast bedrag aan de fotograaf, of haalt hij zijn geld puur uit de verdiensten van de bestelling?

Gabriël,

Als ik met een formulier ga werken, dan zal ik dat zeker laten checken op spelfouten.

Voor de tijd gaan kijken op de school, is voor mij zeker een optie. School ligt vlakbij. Een proefserie maken, is een optie. Zelf heb ik vroeger ook op die school gezeten en ik weet nog, dat je dan per klas 1 voor 1 naar de fotograaf moest. Ik weet daar nog van, dat de docenten dit goed begeleiden. Van die oud leraren zitten er nog een paar op de school.

Ik moet sowieso voorkomen, dat ze bij een ander de foto gaan bestellen. Het scannen van foto's en dergelijke, ken ik uit andere fotografie takken waar ik in werkzaam ben. Helemaal voorkomen kun je het denk ik niet, maar wel bemoeilijken. Gesealde enveloppen zijn dan ook zeker een optie.

Nieuwsgroepen,

Dat de school zo min mogelijk werk wil hebben, lijkt me wel duidelijk.

Persoonlijk, vind ik € 10,00 per setje vrij goedkoop wat jij daar allemaal voor krijgt. Als ik daar mijn onkosten en vaste lasten vanaf reken, dan houd ik daar niet veel van over. Ik had zo rond de € 15,00 incl. 19% btw uitgerekend per kind. En dan zit ik op één groot combivel + groepsfoto van 10x15cm.

Wanbetaling, mag als je wilt, wel even navragen.

Teranique,

Scanner praktijken ken ik. :wink:

sprokeq,

Zoiets valt nooit 100% te voorkomen...

Bramsie,

Groepsfoto krijgen ze echt niet gratis van me... :P

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Vincent_AMS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2009 22:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Beste

Bij mijn kids op school krijgen wij ook een doorzichtige enveloppe mee
Daar zitten de foto in.
Op deze enveloppe staat precies omschreven wat wat kost.
Geld in de enveloppe en klaar.
Ik heb in ieder geval nog nooit de foto allemaal retour gestuurd.
Nu maakte deze foto ook er erg goed werk van aparte thema etc.
Ook altijd leuk is als broertjes en of zusjes bij elkaar op school zitte- deze ook nog samen op de foto zitten.
Wat deze fotograaf.anne de school berekend zou ik je niet kunnen vertellen.

Groet
Vincent
50D|EF 100-400 F4.5-5.6[color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2,8[color=red]L[/color] IS USM | EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM | EF 50mm f/1.8 II | Speedlite 430EX II | SP AF Di 90mm 1:2.8 Macro | Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar