Hoeveel foto's maken jullie op vakantie.

ModeratorCOLON Global Moderators

phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Binnenkort gaan we op vakantie naar Amerika voor 23 dagen en ik probeer alvast een beetje te berekenen hoeveel geheugenkaartjes ik moet meenemen. Mijn vraag is dus hoeveel foto's jullie maken op vakantie.

Als ik van 100 foto's per dag uitga, zit ik dan een beetje goed met mijn inschatting?

Groeten,
Peter-Hans.
Daffiedolf

Hangt helemaal van jezelf af. 100 zou in mijn geval genoeg zijn.
Ik gooi 's avonds altijd wel de foto's weg waarvan ik zeker weet dat het niks is.
Ik knip met een 50D in RAW + JPG en heb twee geheugenkaarten van 16 GB mee. Dat betekent ongeveer 1200 foto's. Dan in de koffer nog een paar oude kaartjes van 4GB voor onvoorzien.
Ik heb meer problemen met het kiezen welk materiaal ik allemaal mee moet/kan nemen.
Welke lenzen? Wel of geen flitser? Waterdichte koffer of rugzak?

Veel succes!
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Tsja, dat licht er wel aan wat je daar gaat doen?

Zelf fotografeer ik best veel op vakantie omdat ik daar ook de landschappen, beesten en insecten ga opzoeken en daar ook de vakantie op afstem.
En dan gebruik ik het aantal wel wat je noemt, dus dat zal wel in de goede richting zitten.

Maar meenemen doe ik in ieder geval wel alles , je zal er maar lopen en een .... tegekomen :twisted:

Veel plezier,
Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

In Raw of jpg? 23x100x ...Mb per foto ( geen idee wat een 50D doet? )

Een 'optelsommetje' dus!
Ik zou de uitkomst + een kaartje extra meenemen.. heb je in ieder geval genoeg! :)
Het zou jammer zijn als je 'net' niet genoeg geheugen zou meenemen; daarbij komt dat een CF kaartje extra , niet veel gewicht in de schaal legt.
In ieder geval veel plezier gewenst! ( waar ga je heen? )
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Laatste keer 2 weekjes griekenland had ik rond de 500 foto's gemaakt. Meerendeel kon weg uiteraard, maar het is lekker om gewoon om je heen te kunnen klikken.. panoramaatje hier, HDR'ettje daar... Je zit er vrij snel aan.

Ik had dan ook 2x 16gb bij me :)

Het lijkt me vervelend om al op mijn vakantieadres op het scherm van mijn camera foto's te moeten wissen, omdat er anders niets meer bij kan. Of om een moment te missen omdat ik eerst nog een foto moet verwijderen.


Weet niet waar je in amerika vakantie viert, maar ze schijnen in de VS ook sd/cf kaarten te verkopen mocht je toch te weinig bij je hebben.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

We gaan een rondreis maken. We beginnen in L.A. en rijden dan ongeveer 3000 kilometer langs de bekende parken naar San francisco.
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Oeps als ik ergens naar toe ga, maak ik soms al 300 foto's op een dag....
Dan hoef ik niet te twijfelen of er een paar mooie tussen zullen zitten :mrgreen:
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
wernerfotografie

Externhardeschijfje meenemen en in een internet cafe overzetten? Of gewoon voordat je op reis gaat, je zelf nog paar extra geheugenkaartjes cadeau doen. Gewoon kopen, zo extreem duur zijn die dingen ook weer niet...
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik word altijd er op gewezen dat ik mijn vakantie niet alleen door de lens moet beleven.
En als je minder geheugen meeneemt ga je misschien wat minder " in het wilde weg" fotograveren. ga eens van een fotorolletje per dag uit dus 36 foto's per dag,
alvast veel plezier op vakantie,
z'n rondreis zou ik ook nog een keer graag willen doen.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Nu kun je er de eerste en de laatse dag nog vanaf halen, met vliegen maak je niet zoveel foto`s.
Ik had voor mijn reis naar Canada een mini laptop met extern harde schijf mee genomen en dit werkte prima iedere dag zette ik mijn foto`s over.
Ik had ook op de laptop foto` s gezet onder het mom je weet maar nooit
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

ik heb in het zuidwesten van de VS in 10 dagen 1500 foto's gemaakt. Als je geen laptop of harde schijf meeneemt, dan heb je bij 23 dagen wel een paar kaartjes nodig. Ik had in totaal 64GB bij me. Ik heb iedere avond de foto's op de laptop gezet, maar de kaartjes ook meteen in het tasje met de paspoorten. De kaartjes formateer ik thuis pas als ik echt alles op de PC heb.
Bij een 50D moet je bij raw met 15-20MB rekenen, bij 100 foto's per dag zit je op ongeveer 2GB per dag.

Heb je daar een auto gehuurd en ga je zelf op pad? Of is het een georganiseerde reis?
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik probeer niet meer dan 100 foto's per dag te maken en dat lukt aardig. Ook ik heb het uitgangspunt dat de vakantie niet door de lens beleefd moet worden. Voor alle zekerheid heb ik wel genoeg geheugen bij mij. Standaard een CF kaart van 32 gig en 2 SD kaartjes van 16 gig. Beide kaarttypen kunnen tegelijk in de 1D body. De sd-kaartjes dienen als backup. Bij het schieten wordt een foto gelijktijdig op beide kaarten gezet. Zo kan ik ongeveer 2000 foto's maken in RAW formaat.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

phd schreefCOLONWe gaan een rondreis maken. We beginnen in L.A. en rijden dan ongeveer 3000 kilometer langs de bekende parken naar San francisco.
Hou je er een online reisverhaal van bij, eind oktober gaan wij voor 3 weken naar diezelfde omgeving, altijd leuk om ervaringen van anderen te lezen.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Denk dat het belangrijk is in welk formaat schiet je JPG of RAW of beide. Wat is de gemiddelde bestand grootte uit jouw camera.

Zelf schiet ik in RAW en sla ik de foto's op een externe HDD. Bij mij gaat de laptop dan ook altijd mee op vakantie. Ideaal om foto's te bekijken/bewerken bij lange reisbewegingen, maar ook om even lekker filmpje te kijken.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Anoniem 3

Per vakantie?
5 weken Frankrijk, gemiddeld 50 per dag, 50x7x5= pakweg 1750. Uitgezocht, dat wel.
Dan reken ik de dubbele RAW-Jpg bestanden als één.
Daarvan print ik er een kleine 500, denk ik.
Mijn vrouw heeft de foto's het liefst tastbaar in een album, vandaar.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik maak er meestal 0.
Ben op vakantie, de camera mag dan ook eens in de tas blijven.
Als het een werkvakantie is, dan gaat de laptop natuurlijk ook mee, zit je dus niet met het probleem van geheugenkaarten.
Als je niet met een laptop wil sjouwen, dan is een imagetank natuurlijk ook een optie
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Afgelopen vakantie toch zo`n 80/90 foto`s per dag gemaakt(na de mislukte gewist te hebben), dit was een vakantie waar ik niet ging om foto`s te maken maar om gewoon samen met mijn vriendin te zijn. Dit jaar worden het er een stuk meer waarschijnlijk, dus ik heb zo`n 32gb+externe harde schijf van 320gb bij me ;)

@fotojeroen,
voor jou is het je beroep, das toch net iets anders dan wanneer het je hobby is. Verder wil je toch ook iets hebben om terug te kijken?
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Spreading
Nope, dat gaat allemaal uit het geheugen of van de foto's die anderen gemaakt hebben.
Als je al de hele dag, soms maanden lang 7 dagen in de week, met foto's bezig bent, dan is het ook wel eens lekker om twee weken niet aan een camera te denken
(en dan toch verlang ik na drie dagen alweer naar een camera :D)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Heb zojuist even geteld hoeveel foto's ik vorig jaar gemaakt heb, twee en halve dag New York was goed voor 570 foto's met de 350D en nog 75 met een compact, de twee daaropvolgende weken (Florida-Nashville-Memphis-New Orleans) was goed voor 1540 foto's met de 350D en 275 met de compact. Voor opslag had ik een laptop en externe HD mee, mijn reisgenoot idem waarbij we elkaars foto's ook backupten.
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

@fotojeroen
De herinderingen staan bij mij ook in mijn geheugen, maar ik vind het toch zeer fijn dat ik soms de foto's terug kan kijken.
Foto's van andere heb ik etniet zo op, sta ik er zelf te vaak op :wink:
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar