Nieuwe cameratechniek laat fotograaf achteraf focussen

ModeratorCOLON Global Moderators

pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

wat denken jullie hiervan ????

http://tweakers.net/nieuws/75221/nieuwe ... ussen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Handig maar zo komen er nog meer mensen die niet kunnen fotograferen en alles laten afhangen van IS, USM, Prolenzen en Probodies met tig focuspunten en hoge ISO waarden, HDR enz. Maar een stukje natuurkunde begrijpen en zo begrijpen wat licht is en doet, en voor velen aan te leren en voor sommigen niet, maar o zo belangrijk, creativiteit of 'het' zien van iets, wordt daarmee echt niet beter. Wel meer CF dumps en meer mensen die ineens ook 'kunnen' fotograferen. Zie het als moderne auto's. Vrijwel iedereen kan in een moderne Ferrari rijden. Echter als je in een 308GT in Monaco zonder een afslaande motor door de stad heen kan rijden, dan kun je pas zeggen dat je een Ferrari beheerst :)

Ergo ik zit te wachten op de feature dat ik de camera ergens naar toe stuur en als hij weer terug komt ik achteraf kan bepalen welke foto's ik van die locatie eigenlijk wilde :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Het einde van een fotografisch tijdperk???
Wel een interessante technologie, maar zoals ik het begrijp heb je dan de mogelijkheid om de foto thuis achter je beeldscherm te maken :?
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

jeroen je beschrijft ongeveer hetgeen wat ik ook gedacht heb, en vlaanderen ik denk niet dat dit het einde van een fotografisch tijdperk is, maar ik denk wel dat het een wildgroei gaat geven voor semi-profesionele fotografen, en misschien wel het einde van de professionele fotograaf
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Dit is echt bedoeld voor de kiekjes schieters en misschien de semi prof. Maar als normale burger die vakantie plaatjes schiet denk ik niet dat hij uren achter de pc gaat zitten om een focus punt te kiezen.

Leuk maar ik denk dat er niet veel gebruik van word gemaakt. De semi prof wil hopelijk ook verder komen in de fotografie en dan ga je naar mijn idee je best doen om een zo natuurlijk mogelijke foto te maken.
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Dit lijkt me alleen maar mogelijk door een heel klein diafragma te nemen, waardoor de foto van voor naar achter scherp is en selectief te blurren.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bekijk deze eerst voordat er mogelijk onjuiste conclusies worden getrokken:
http://graphics.stanford.edu/papers/lfc ... 150dpi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://graphics.stanford.edu/papers/lfc ... camera.avi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik denk dat het voor nieuwsfotografen een uitkomst kan zijn in bepaalde situaties. Dan kun je uit één foto heel veel info halen door de focus steeds te verleggen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het resultaat heeft een relatief lage resolutie omdat ze per extra microlens 12x12 fotocelletjes gebruiken.
Vergelijkenderwijs zou je bij een 5DII sensor (5616x3744 pixels) een beeld van 468x312 pixels overhouden.
Maar de techniek is mooi.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Volgens mij verandert er niet zoveel. Speel nu ook wel eens met selectieve scherpte in PS.
Zal me er niet zo druk om maken, het blijft voornamelijk om te compositie gaan.

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Net zoals met iedere ontwikkeling die het fotograferen voor jan-en-alleman makkelijker maakt, is ook deze techniek erg interessant voor iedereen.

Het gat tussen de echte prof en de amateur wordt niet kleiner. De prof die daar tussenin zit, die gaat het merken, want de amateurs komen meer in zijn vaarwater. Fotograferen voor je beroep is meer dan alleen mooie foto's kunnen maken (kwalitatief goed; dus scherp op het juiste punt maar ook creatief interessant)
Goed fotograferen als beroeps is ook weten wat je klant wil, dat kunnen communiceren in je foto's en dat ook vlot/snel leveren (in mijn geval gewoon 'gisteren' leveren ;))

Deze ontwikkeling maakt het gat in mijn ogen niet kleiner. Want bedenk dat ook de profs hier baat bij kunnen hebben.
Je hebt dus nooit meer een foto die out-of-focus is. Het is een ontwikkeling die voor iedereen werkt.

Ik zie het persoonlijk wel zitten om naderhand een variabele scherptediepte te hebben. Het geeft me de mogelijkheid om niet alleen a) me nooit meer zorgen te hoeven maken over scherpte maar ook b) me tijdens het fotograferen meer te focussen op de kwaliteit en creativiteit van mijn beelden dan de vraag wat wel of niet scherp zou moeten zijn of een onscherpte door een huntend objectief.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

boels069 schreefCOLONHet resultaat heeft een relatief lage resolutie omdat ze per extra microlens 12x12 fotocelletjes gebruiken.
Vergelijkenderwijs zou je bij een 5DII sensor (5616x3744 pixels) een beeld van 468x312 pixels overhouden.
Maar de techniek is mooi.
Alles is een kwestie van tijd. In de tijd van 1 MPix-camera's was het ook praktisch ondenkbaar dat er een consumentencamera op de markt zou komen met 50-70 MPix. Komt het niet volgend jaar, dan zeer waarschijnlijk over enkele jaren. Tenzij natuurkundige wetten in de weg staan, maar daar heb ik me hier te weinig in verdiept ;-)

De toekomst van fotografie zal sowieso heel erg gaan veranderen de komende jaren, ongeacht deze uitvinding. Ik vraag me af of de EF-vatting het nog wel 15 jaar houdt.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
MaartenK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 23:08
WoonplaatsCOLON Enschede

Als je nadenkt over de toekomst dan moet je naar het verleden kijken.
Neem b.v. het scherpstellen. Generaties fotografen hebben schitterende foto's gemaakt, waarbij met de hand was scherpgesteld.
Toen werd de autofocus uitgevonden en nu kunnen we ons fototoestel "automatisch" laten scherpstellen.
Maar meer dan ooit is scherpstellen een issue in situaties die iets lastiger zijn b.v. met bewegende onderwerpen.
En meer dan ooit moet een professionele fotograaf iemand zijn die verstand heeft van zijn apparatuur.
Zo gaat het ook in de toekomst.
Deze nieuwe manier van focusseren m.b.v. 3D-"beelden" gaat ongetwijfeld tot wasdom komen.
Boels merkt terecht op dat je dan veel meer data krijgt.
Je kan b.v. denken aan een 3D-beeld van 5000x5000x5000 pixels in drie kleuren met iedere band 16 bits.
Dat levert dan een bestand op van 750GB.
Vandaag de dag onvoorstelbaar maar over tien jaar kan het maar zo.
Dan is er vast ook wel een computerprogramma dat feilloos het dichtstbijzijnde oog van het model weet te vinden en dat scherp maakt.
Maar een goede fotograaf moet toch zijn toestel goed kennen, b.v. als het over de resolutie van je opname in drie dimensies gaat.
Hoe scherp kan je dan details krijgen en over welke afstand kan je je scherptevlak varieren.
Hoe leg je je scherptevlak?
Maar aan de ander kant kan je dan foto's maken die vandaag de dag onmogelijk zijn door b.v. te spelen met je scherptevlak, dat dan helemaal niet meer vlak hoeft te zijn.
Het komt er aan.
BTW: ik ben geen beroepsfotograaf maar ik heb wel een beetje verstand van beeldvormende technieken.
EOS 7D, Tokina 11-16mm f/2.8, EF-S17-55mm f/2.8 IS USM, EF-S 60mm f/2.8 USM Macro, EF 70-200mm f/2.8L USM, EF 400mm f/5.6L USM, 430EX
Dexter202

Wat een argwaan hier, zeg. Wat dit betekent voor je buurman die ook ineens scherpe foto's kan maken, maar niks van compositie weet... lekker belangrijk.

Ik vind het uiterst interessant! :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Natuurlijk nog toekomstmuziek, maar zeer interessant!

Adobe heeft nog een uitleg (met filmpje) die wat makkelijker te volgen is:
http://blog.laptopmag.com/never-take-an ... technology" onclick="window.open(this.href);return false;

De website van de presentator bevat een boel links over het onderwerp:
http://www.tgeorgiev.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals dit Business Week artikel: http://www.tgeorgiev.net/Innovator.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Toch wel opmerkelijk (de resolutie is nog niet duidelijk):
http://www.lytro.com/picture_gallery" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Dexter202

Gaaf! Ben benieuwd wanneer dit voor de sterveling beschikbaar wordt. En wat het mag gaan kosten! Ik vraag me wel af of je de scherpte "vloeiend" kunt verplaatsen, of dat dit stapsgewijs gaat...
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Leuk artikel van Jeroen Horlings over de Lytro:
http://nl.fotovideo.nu/reviews/2512/lyt ... on-preview" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Steve Jobs was met de topmannen van Lytro aan het onderhandelen om dit toe te passen als camera in de iPhone. Helaas mr Jobs overleed en het project staat in de goedgevulde ijskast.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Leuk artikel om te lezen. De voorbeeldfoto's geven een goed idee van wat mogelijk is. Je kunt het scherpstelpunt duidelijk verplaatsen, maar 't viel me wel gelijk op dat er ook heel veel in de foto's niet scherp te krijgen was.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar