Canon..... Cannot

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

Moderator: Global Moderators

Gebruikersavatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1571
Lid geworden op: 26 apr 2006 07:00

Blijft wel de vraag waarom Tech Repair geen los kabeltje wil leveren zodat de reparatie zelf uitgevoerd kan worden. De garantie op de flitser is al verlopen.
Gebruikersavatar
fastatje
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 jan 2012 01:21
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Precies, en waarom wel andere (reparatie)onderdelen via hun webwinkel?
Dacht dat "auto focus een Ford was"

Ik wil gLas. ....... Ik heb gLas 16-35 2.8, 50 1.2, 85 1.2, 24-70 2.8, 70-200 2.8 IS II, 300 2.8 IS , 180 3.5 macro. En dat op een 1d mkIV en 5Ds


https://www.flickr.com/photos/134175928@N08/
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:46

Stel nu eens dat er inderdaad meer schade is dan alleen het snoer. Dan kunnen zij dat snoer wel vervangen, maar controleren of dat goed gebeurd is kunnen ze niet want het apparaat functioneert niet.
In dit geval is dat tweemaal onzin.

- ' apparaat ' in casu de flitser werkte immers als men een welbepaalde krul in de kabel in een bepaalde positie brengt en niet in de gewone positie. Dat wijst idd. op een interne breuk van de kabel.
- waarom zou men geen prijs kunnen opgeven van de kabel als apart onderdeel ?

Een reparateur kan dan perfekt inschatten wat het standaard vervangen kost aan zowel arbeidskosten als aan onderdeelkosten. Wees gerust, ze zullen voldoende marge nemen wat arbeidskosten betreft.

Ik sprong ooit binnen bij Kamera Express (belgie) om een travel-tripod en een rugzak aan te schaffen. Daarvoor had ik mijn camera, lenzen en flitser bij. De man van Kamera Express zag dat de sluitknop van de tripodring van mijn Sigma 50-150 ontbrak. Het sluitmechanisme werkte perfekt maar ik moest dat wel doen met een sleuteltje, een tangetje, sterke vingernagels, ... het was gewoon de knop die weg was. Esthetisch niet zo mooi en ik zei dat ik dat idd. jammer vond en eventueel zou willen ' hersteld ' zien.

Kamera Express vroeg 80 euro ' onderzoekskosten ' om het defekt te laten vaststellen door Sigma (of hun hersteldienst) met de verzekering dat het zou worden afgetrokken van de uiteindelijke faktuurprijs ALS het kon hersteld worden ... MAAR zonder te willen zeggen wat een nieuwe tripod-mount (die ring rond de lens) zou kosten en zonder te kunnen/willen zeggen hoelang ik de lens zou kwijt zijn. Zo'n ring kon misschien 100 euro kosten maar misschien ook wel 350 .. volgens de man van Kamera Express en neen, hij kon dat niet in de winkel opzoeken in de computer en hij kon niet telefoneren naar Sigma (onderdelenmagazijn).

Wat was daar nou aan te 'onderzoeken' ? Ik verwijderde de ring in de winkel en vroeg gewoon om een nieuwe ring te bestellen ... dat ging niet ... want het ging om een herstelling en herstellingen dienen te gebeuren via de geijkte weg .. ttz. waarborgsom laten betalen, lens opsturen, lens ' herstellen ', lens terugsturen, ' herstelling ' betalen met verrekening van de 'waarborg'. En het was een herstelling omdat de tripod-collar niet apart te leveren was (dixit Kamera Express).

Uiteraard ging ik buiten zonder tripod, zonder rugzak maar wel met een wrang gevoel.
Gebruikersavatar
Illuminatus
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
Berichten: 5461
Lid geworden op: 04 jul 2008 11:03
Locatie: Barendrecht

Het is toch niet allemaal zo simpel als hier wordt verondersteld. Het apparaat in kwestie is een complex stukje elektronica, wat onder meer mag blijken uit de bijzonder hoge aankoopprijs (€ 895,00). Het “kabeltje” is niet een eenvoudig drie-aderig snoertje, maar een veel-aderig snoer met drie delen die aansluiten op de besturingsunit en twee flitskoppen.
Prijs daarvan is circa € 125,00 exclusief verzendkosten en is niet in Nederland verkrijgbaar.
Ik heb die flitser zelf en ook het repair en parts handboek, dus ik weet waarover het gaat.
Die flitser wordt niet in grote aantallen verkocht, dus gaan er ook relatief weinig kapot.
Geen enkel reparatiebedrijf heeft alle onderdelen op voorraad. Zo’n bedrijf gaat pas tot bestelling over als ze hebben nagegaan wat er precies kapot is en wat ze dus allemaal moeten bestellen. Het gaat om enkel stuks en dat is dus best duur. Dit soort onderdelen leveren aan particuliere gebruikers is duur en niet lonend. Dat TechRepair dit niet doet, is heel begrijpelijk, want ze moeten dan ook nog garantie geven, terwijl ze niet weten of de koper gekwalificeerd genoeg is om een dergelijke vervanging zonder schade uit te voeren.
TechRepair levert in hun webshop alleen onderdelen die gebruikers zonder veel moeite zelf kunnen vervangen. Bovendien is het onrealistisch om van een bedrijf te verlangen dat ze jou artikelen leveren die ze normaal niet voeren.
Als je doe-het-zelver wilt zijn, moet je ook de consequenties aanvaarden en zelf op zoek gaan naar de benodigde onderdelen. Dat was in dit geval niet eens moeilijk. Binnen 10 minuten had ik 3 leveranciers gevonden en dat had TS ook kunnen doen op internet.
Als je de skills hebt, dan ben je klaar voor minder dan € 150,00 als het beperkt blijft tot vervanging van de kabel. Bij een reparatiebedrijf zul je al gauw een bedrag van € 250,00 of meer kwijt zijn. Het kan dus lonen, maar dan moet je niet zeuren over een bedrijf dat op nette en correcte wijze laat weten de reparatie voor je te willen uitvoeren, maar niet los een kabeltje te willen leveren dat ze niet in hun assortiment hebben.
Nog even over de onderzoekskosten, die worden niet in rekening gebracht als je de reparatie laat uitvoeren. Als je niet laat repareren of het bij nader inzien zelf doet, is het in rekening brengen van de onderzoekskosten de normaalste zaak van de wereld. Er is immers werk voor verricht en de mensen die dat werk doen willen graag ook aan het eind van de maand salaris ontvangen om zichzelf en hun gezin in leven te houden.
Ik (Gerard) besta en dus vorm ik mij een oordeel over alles wat ik de moeite waard vind. Soms wil ik dat delen en soms niet. Als ik deel mag ieder er het zijne van vinden.
Gebruikersavatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2008 19:09
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

en ik blijf er ook bij dat een bedrijf dat kabeltje gewoon kan vervangen zonder onderzoekskosten of QC of garantie of wat dan ook.
Als zij gewoon op de bon vermelden dat de kabel is vervangen op verzoek van de klant zonder verder onderzoek is er niets aan de hand.
Ik wil heel tech repair niet in diskrediet brengen, ik ben daar meer dan uitstekend geholpen, hulde voor hen, maar ik zie echt niet in waarom dit 50euro extra moet kosten.
Misschien vind ik een krinkel niet mooi in het snoer of misschien glimt tie harder dan een nieuwe en wil ik hem vervangen hebben en dan gaat een bedrijf tegen mij zeggen dat ze het eerst moeten onderzoeken of de kabel wel kapot is of dat er meer schade is.
En ook al is er meer schade, misschien maak ik die zelf wel en wil ik alleen de kabel vervangen hebben.
@Gerard, je laatste regels over de onderzoeks kosten ben ik het mee eens maar als techrepair dat kabeltje kan bestellen, en dat kan want anders kunnen ze hem zelf ook niet repareren dan blijft het vreemd dat ze dat niet doen.
Als het kabeltje 125 euro voor de consument kost dan is tie voor techrepair waarschijnlijk iets goedkoper, ze hadden alleen maar door hoeven te geven dat het kabeltje 150 of 160 euro kost bij een losse bestelling.
Dan kan de klant zelf kijken wat hij wil, ze leveren volgens mij ook andere onderdelen dus dat kan geen probleem zijn.
Wat ze wel kunnen doen is de klant wijzen op de gevaren en vragen of zij het niet zelf moeten onderzoeken, maar dat doen ze niet.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikersavatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 185
Lid geworden op: 24 jul 2014 10:04
Locatie: Earth

Amberes schreef:
Stel nu eens dat er inderdaad meer schade is dan alleen het snoer. Dan kunnen zij dat snoer wel vervangen, maar controleren of dat goed gebeurd is kunnen ze niet want het apparaat functioneert niet.
In dit geval is dat tweemaal onzin.
Ach, wat weet ik er nou van. Slechts een paar jaar bij zo'n soort toko als technicus in dienst geweest en gezien wat er zoal door klanten aan schadegevallen wordt binnengebracht...
- ' apparaat ' in casu de flitser werkte immers als men een welbepaalde krul in de kabel in een bepaalde positie brengt en niet in de gewone positie. Dat wijst idd. op een interne breuk van de kabel.
- waarom zou men geen prijs kunnen opgeven van de kabel als apart onderdeel ?
(a) dat willen ze dan toch zeker van tevoren zelf controleren. Er zijn veel klanten die beweren dat slechts 1 ding stuk is en dan achteraf gaan klagen als toch iets anders ook nog stuk is
(b) de kabel is geen onderdeel dat vervangen kan worden door een gebruiker tenzij er gewoon twee connectoren aan zitten die de gebruiker kan loshalen en weer vast te zetten zonder iets open te schroeven.

Geloof me, ik heb dingen gezien van klanten die zelf wel dachten iets te kunnen vervangen... de gevolgschade daar van is vaak vele malen groter dan de originele schade. Wie wordt er vervolgens verantwoordelijk gesteld voor een afgebroken flatcableconnector die gewoon gemold is doordat de klant met een schroevendraaier geprobeerd heeft de connector te openen? Of de plastic haakjes waarmee de behuizing dicht zit?

Wat jouw Sigma/Kamera Express geval te maken heeft met elektronica weet ik niet.
woody111 schreef:en ik blijf er ook bij dat een bedrijf dat kabeltje gewoon kan vervangen zonder onderzoekskosten of QC of garantie of wat dan ook.
Als zij gewoon op de bon vermelden dat de kabel is vervangen op verzoek van de klant zonder verder onderzoek is er niets aan de hand.
'tuurlijk, gooi alle bedrijfsprocessen maar overboord omdat één klant iets afwijkends wil.

Ik heb er overigens naar volle tevredenheid de inktcarrier van mijn printer aangeschaft. Maar ja, dat was dan ook een vervangingsonderdeel dat normaliter los in de doos zit als je het ding nieuw aanschaft. Het is bedoeld om geïnstalleerd en vervangen te kunnen worden door de klant. En zelfs daarbij krijg je te horen dat zijn niet garanderen dat dat het probleem zou oplossen...
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikersavatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 3205
Lid geworden op: 22 jul 2007 22:10
Locatie: Vleuten
Contacteer:

woody111 schreef:Als het kabeltje 125 euro voor de consument kost dan is tie voor techrepair waarschijnlijk iets goedkoper, ze hadden alleen maar door hoeven te geven dat het kabeltje 150 of 160 euro kost bij een losse bestelling.
Zoals Gerard aangeeft is het een kabel die niet op voorraad is. Ze kunnen die dan voor je bestellen en opsturen voor 160 Euro maar wel met het risico dat de koper na een dag aangeeft dat het toch de verkeerde kabel is en alles weer terug stuurt. Zit tech repair met een kabel die ze als bedrijf vaak niet terug kunnen sturen en voorlopig niet kwijt raken.

Techrepair is volgens mij een gerenomeer bedrijf. Ze doen reparaties aan hoogwaardige apparatuur en willen daar zelf ook voor de volle 100% achter staan. Niets mis mee om dan ook zelf onderzoek te willen doen en niet af te gaan op het verhaal aan de telefoon wat later voor teleurstellingen zorgt omdat er dan toch meer aan de hand is.

Verplaats je ook in het bedrijf die vaak lastige consumenten die tegenover zich krijgen. Ik snap je punt best wel en dat het zuur is maar vind het rekenen van onderzoekskosten een hele eerlijke manier van zaken doen.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikersavatar
Illuminatus
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
Berichten: 5461
Lid geworden op: 04 jul 2008 11:03
Locatie: Barendrecht

woody111 schreef: ... als techrepair dat kabeltje kan bestellen, en dat kan want anders kunnen ze hem zelf ook niet repareren dan blijft het vreemd dat ze dat niet doen. ...
John, TechRepair is een reparatiebedrijf voor heel veel producten en van al die producten hebben ze maar een beperkt aantal onderdelen op voorraad. Ze bestellen alleen die onderdelen die ze nodig hebben voor reparaties. In hun webshop hebben ze alleen een aantal gangbare onderdelen die eenvoudig door gebruikers te vervangen zijn. Wil je iets dat niet op hun webshop staat, dan leveren ze het gewoon niet. Dat is bij iedere webshop het geval. Je kunt toch van een bedrijf niet verlangen dat ze producten die niet in hun assortiment zitten speciaal voor jou gaan inkopen.
Het reparatiebedrijf staat er los van en daarvoor gelden andere regels. Het bedrijf heeft op dat gebied een naam op te houden (en de Canon-vertegenwoordiging) en daarvoor hanteren ze protocollen, zoals ze dat in tal van andere bedrijven ook doen. Als je daar moeite mee hebt, zul je op zoek moeten gaan naar een ander bedrijf dat meer op jouw specifieke wensen wil ingaan.
Overigens is het in dit geval ook niet het bedrijf waar het product oorspronkelijk is aangeschaft en dus kunnen ze ook niet op garantie/coulance worden aangesproken. Ze zijn niet tot leveren verplicht.
Ik blijf erbij dat TechRepair hier correct gehandeld heeft en het niet verdient de kwalificatie te verkrijgen van "aan de Goden overgeleverd te zijn".
Ook ik heb vaak genoeg nul op rekest gekregen bij bedrijven, maar dan ga ik gewoon op zoek naar een ander bedrijf of een andere oplossing.
Hier was de oplossing heel simpel: even googelen, bestellen, betalen en wachten tot het in de brievenbus valt. Niet moeilijk toch, doe ik regelmatig.
Ik (Gerard) besta en dus vorm ik mij een oordeel over alles wat ik de moeite waard vind. Soms wil ik dat delen en soms niet. Als ik deel mag ieder er het zijne van vinden.
Gebruikersavatar
fastatje
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 jan 2012 01:21
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Illuminatus, ik had gehoopt dat je de bijdragen in deze net zo goed" leest" als dat je het voorziet van jouw "visie"

Nogmaals dit topic is voor ervaringen met leverancier's e.d. en NIET om het probleem wat moet worden opgelost, googelen kan ik ook. En neem van mij aan dat je er niet jaren lang gewerkt hoeft te hebben om een drietal dekseltjes te openen om het snoer aan te sluiten. Als je er zoveel ervaring mee hebt dan weet je ook dat het vrijwel dezelfde handeling is als het vervangen van een flitsschoentje bij welke andere flitser dan ook.

Mij gaat het om het feit dat de consument in dit geval slechts de keuze heeft uit "slikken of stikken'.
Neem bijvoorbeeld dit hypothetisch geval : ik kom bij de garage met mijn auto " hallo, mijn ruitenwisser vloeistof is op, wilt u dat bijvullen? of mij de vloeistof meegeven?, graag hoor ik hoeveel dat kost." en je krijgt als antwoord " sorry meneer, zo werkt dat niet, er moet eerst gekeken worden of u geen lekkage heeft, de pomp het doet, of dat uw schakelaar kapot is. Dan kunnen wij pas een prijs maken ..... Ohhh, en als u besluit het niet te laten doen dan moet ik u onderzoekskosten betalen."
Lijkt me aardig duidelijk zo...

Ps. DSP kon mij wel een prijs opgeven, om maar aan te geven dat het daar niet om gaat. Canon heeft mijn klacht m.b.t. Tech Repair niet voldoende afgehandeld ondanks eerdere toezeggingen.
Dacht dat "auto focus een Ford was"

Ik wil gLas. ....... Ik heb gLas 16-35 2.8, 50 1.2, 85 1.2, 24-70 2.8, 70-200 2.8 IS II, 300 2.8 IS , 180 3.5 macro. En dat op een 1d mkIV en 5Ds


https://www.flickr.com/photos/134175928@N08/
Gebruikersavatar
Illuminatus
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
Berichten: 5461
Lid geworden op: 04 jul 2008 11:03
Locatie: Barendrecht

fastatje schreef:... Ik hoor graag als iemand een adres voor me heeft.
Ik kan heel goed lezen, daar heb ik een graad in. Hier wordt toch echt iets gevraagd aan leden op dit forum, waarvan ik stel dat het door googelen eenvoudig is te vinden.
Verder vraag je iets aan bedrijf en dat bedrijf antwoordt keurig netjes hoe ze je kunnen helpen.
Jij vindt dat het op jouw manier moet, maar het bedrijf wil daaraan niet voldoen.
Dat kan toch, het bedrijf is niet verplicht tot leveren. Dan ga je toch gewoon naar een ander bedrijf.
TechRepair heeft je niet opgelicht, niet onjuist geïnformeerd, niet verkeerd geleverd, niet slecht gerepareerd of wat dan ook. Je hebt alleen een ander antwoord gekregen dan wat je zelf graag had willen horen.
Dat is toch geen reden om zo´n bedrijf openlijk in een kwaad daglicht te stellen. Overigens zou ik daarmee een beetje oppassen want het verspreiden van smaad, laster en andere schadelijke informatie op internet is strafbaar en daar wordt tegenwoordig sneller tegen opgetreden.
Ik (Gerard) besta en dus vorm ik mij een oordeel over alles wat ik de moeite waard vind. Soms wil ik dat delen en soms niet. Als ik deel mag ieder er het zijne van vinden.
Gebruikersavatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 697
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:43
Locatie: AccountKiller
Contacteer:

Iedereen dwaalt veels te ver af.
Ik ben het ook met de TS eens.
Het is een eenvoudige vraag met een even eenvoudig antwoord.
En iets lastigere.

Voor de ene was een eenvoudig prijs voor het nieuwe kabeltje voldoende.
En voor de tweede vraag, het nieuwe kabeltje en de montage ervan.
Daar hebben ze een vaste prijs voor en kan zo gegeven worden.
Wat ze niet kunnen, is de onvoorziene reparaties als er indd meer stuk zou zijn.

Van de andere kant, snap ik techrepair wel.
Ik zou er ook niet op zitten wachten, om iets te repareren waar een ander al aan ? geprutst" heeft, (niet negatief bedoeld fastatje).
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
fastatje
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 jan 2012 01:21
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ik ben het met je eens Mozes, maarrrrrr als ik als klant het nodig vindt het hele ding de vernieling in te helpen... Dan kies ik daar zelf voor en als ik dan grotere reparatie kosten riskeer dan is dat MIJN keuze, ik ben de eigenaar en geen huurder van het artikel. Ik ben simpelweg van mening dat een consument er recht op heeft om te weten wat iets kost VOOR hij besluit het te laten uitvoeren. En ik begeef me daarmee wel weer op glad ijs, mbt hoe sommigen daar over denken (verantwoording, risico's), maar dan hadden ze ook het snoer gewoon kunnen leveren. ( hebben ze ook niets te maken met een claim als er onverhoopt toch meer kapot is).
Dacht dat "auto focus een Ford was"

Ik wil gLas. ....... Ik heb gLas 16-35 2.8, 50 1.2, 85 1.2, 24-70 2.8, 70-200 2.8 IS II, 300 2.8 IS , 180 3.5 macro. En dat op een 1d mkIV en 5Ds


https://www.flickr.com/photos/134175928@N08/
Gebruikersavatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2008 19:09
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Rijk schreef: Zoals Gerard aangeeft is het een kabel die niet op voorraad is. Ze kunnen die dan voor je bestellen en opsturen voor 160 Euro maar wel met het risico dat de koper na een dag aangeeft dat het toch de verkeerde kabel is en alles weer terug stuurt. Zit tech repair met een kabel die ze als bedrijf vaak niet terug kunnen sturen en voorlopig niet kwijt raken.
Is allemaal makkelijk te ondervangen, ik heb wel vaker ergens onderdelen van besteld bij een bedrijf waar gelijk bij verteld werd dat het niet terug gebracht kon worden als het onderdeel toch niet het juiste was, niks mis mee en begrijpelijk voor de reden die je zelf al noemde.
Illuminatus schreef: In hun webshop hebben ze alleen een aantal gangbare onderdelen die eenvoudig door gebruikers te vervangen zijn.
Hmm, als ik bij de onderdelen van de eos 7D kijk dan staat er in hen webshop ook het rubberen afsluit kapje wat aan de zijkant van de camera zit,
hier zal ik toch echt de body voor moeten open schroeven, je moet namelijk het rubbertje door de body heen trekken, niet iets wat iedereen zomaar kan doen.
Illuminatus schreef: Wil je iets dat niet op hun webshop staat, dan leveren ze het gewoon niet. Dat is bij iedere webshop het geval. Je kunt toch van een bedrijf niet verlangen dat ze producten die niet in hun assortiment zitten speciaal voor jou gaan inkopen.
Dit is zeer zeker niet bij iedere webshop het geval, er zijn meer dan genoeg webshops die van alles voor je bestellen als je een mailtje naar ze stuurt.
Het moet dan uiteraard wel door een leverancier van hen geleverd worden, ze zullen niet zomaar naar een "vreemde" leverancier gaan.
In dit geval is de leverancier voor dit kabeltje wel bekend bij Tech Repair.
En nogmaals, het gaat er mij niet om om Tech Repair naar beneden te halen, ik weet wat voor een bedrijf het is en ze hebben mij meerdere malen prima geholpen en de volgende keer ga ik er met een gerust hart weer heen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikersavatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 697
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:43
Locatie: AccountKiller
Contacteer:

Dat ben ik met je eens.
Ik heb ook de neiging om iets eerst zelf te proberen.

Next time, niet zoveel energie in steken.
Kan de ene het niet leveren, een ander zoeken.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2008 19:09
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

jev schreef: 'tuurlijk, gooi alle bedrijfsprocessen maar overboord omdat één klant iets afwijkends wil.
Volgens mij is Tech Repair een officieel kanaal van Canon voor reparaties, blijkbaar ook voor onderdelen om de boel zelf te repareren.
Ik vind het dan heel vreemd dat je naar het buitenland toe moet om onderdelen te bestellen voor je canon apparatuur die je zelf wilt repareren.
Dat is niet misschien niet aan Tech repair te wijten maar aan canon zelf, maar als je canon op belt en je word naar tech repair of wie dan ook gestuurd en die leveren het vervolgens niet, hmm, vreemd gebeuren.

Blijft een interessante discussie maar ik heb vanavond helaas geen tijd meer om deze voort te zetten.
Ik zal morgen wel lezen waarom ik geen gelijk heb :mrgreen:
Iedereen een prettige avond en weekend :D
Laatst gewijzigd door woody111 op 14 feb 2015 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikersavatar
fastatje
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 jan 2012 01:21
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Wellicht maak ik er een how - to van hahaha

Het rubberen kapje op de eos 7 is er zo op te drukken hoor... ;-)
Dacht dat "auto focus een Ford was"

Ik wil gLas. ....... Ik heb gLas 16-35 2.8, 50 1.2, 85 1.2, 24-70 2.8, 70-200 2.8 IS II, 300 2.8 IS , 180 3.5 macro. En dat op een 1d mkIV en 5Ds


https://www.flickr.com/photos/134175928@N08/
Gebruikersavatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2008 19:09
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

fastatje schreef:Wellicht maak ik er een how - to van hahaha

Het rubberen kapje op de eos 7 is er zo op te drukken hoor... ;-)
Ah, dat wist ik niet, ik blijf toch nog bij mijn standpunt, tot dat ik betere argumenten hoor :lol:
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikersavatar
fastatje
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 jan 2012 01:21
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Mozes schreef: Next time, niet zoveel energie in steken.
Kan de ene het niet leveren, een ander zoeken.
Zeker een leer momentje, Ik heb echter met Canon contact gezocht over de kwestie en kreeg in eerste instantie te horen " dat het zo niet de bedoeling kon zijn, en of ik het relaas even op de mail wilde zetten" daarna kreeg het een andere wending, Let wel. Ik fotografeer al sinds begin jaren 80 met Canon (EOS 750, 650, 600, 1n, 10D, 1Ds, 1Dmklll ) ook heb ik in eerdere bijdragen de naam van ..... weggelaten, het was gewoon een teleurstelling dat ze je na 35jaar in de kou laten staan.

( off topic ) en ja ik heb wel eens wat onderdelen nodig aangezien ik niet de petunia heb om alles nieuw te kopen, maar door zelf e.e.a. te repareren ben ik aan mijn +/- € 15.000,- kostende uitrusting gekomen.
Dacht dat "auto focus een Ford was"

Ik wil gLas. ....... Ik heb gLas 16-35 2.8, 50 1.2, 85 1.2, 24-70 2.8, 70-200 2.8 IS II, 300 2.8 IS , 180 3.5 macro. En dat op een 1d mkIV en 5Ds


https://www.flickr.com/photos/134175928@N08/
Gebruikersavatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 630
Lid geworden op: 13 feb 2009 10:56
Locatie: 's-Hertogenbosch

woody111 schreef:en ik blijf er ook bij dat een bedrijf dat kabeltje gewoon kan vervangen zonder onderzoekskosten of QC of garantie of wat dan ook.
Als zij gewoon op de bon vermelden dat de kabel is vervangen op verzoek van de klant zonder verder onderzoek is er niets aan de hand.
Totdat: een klant echt lastig gaat worden...........
Ik heb hier even een simpel voorbeeld uit de dagelijkse praktijk:

Op nadrukkelijk verzoek van een klant werden door een bandenbedrijf in het zuiden des lands op zijn auto banden gemonteerd met snelheidscodering V (tot 240 km/u) ipv van de af fabriek voorgeschreven banden met snelheidscodering W (tot 270 km/u) terwijl hij had verteld met grote regelmaat door Duitsland te reizen.
Aan de klant werd duidelijk gemaakt dat Duitsland, in tegenstelling tot Nederland, wel degelijk de juiste snelheidsindex van banden in de wetgeving heeft opgenomen. De klant vond echter de meerprijs van 12 euro per band te duur.
Door de receptionist van het betreffende bedrijf is op de factuur vermeld dat de klant op de hoogte was van het feit dat er andere banden dan voorgeschreven waren gemonteerd en laat de klant hier zelfs een handtekening voor plaatsen.
Nu is dat in Nederland niet zo'n probleem. Er wordt hier ten lande niet tot nauwelijks op snelheidsindex gecontroleerd, ook niet bij de APK. Echter.....

Na enkele weken raakt de klant betrokken bij een ongeluk in Duitsland. In tegenstelling tot Nederland heeft Duitsland, zoals reeds eerder gememoreerd, echter wel een wetgeving t.a.v. de snelheidscodering op banden.
(overigens heeft een snelheidsindex niet alleen met snelheid maar ook met draagvermogen van de band bij bepaalde snelheden te maken)
Justitie in Duitsland stelt de klant aansprakelijk omdat zijn voertuig niet voldeed aan de wettelijke eisen en mogelijkerwijs een ongeluk voorkomen had kunnen worden met de juiste banden onder het voertuig (kortere remweg etc, etc)
Aan de hand van het Duitse proces verbaal weigert de Nederlandse verzekeraar dan vervolgens ook de schade uit te keren (lees de kleine letters in uw polis maar eens goed door)
Om een lang verhaal kort te maken:

-De klant stelt het bandenbedrijf aansprakelijk. (terwijl hij zelf heeft getekend voor het feit dat er banden met een lagere snelheidsindex op zijn verzoek zijn gemonteerd
-Het bandenbedrijf gaat daar niet mee akkoord. (zij verwijzen de klant naar de door hem getekende factuur)
-De rechter stelt uiteindelijk de klant in het gelijk met de volgende motivatie: de klant is in deze niet ter zake kundig. Het bandenbedrijf had moeten weigeren om de verkeerde banden te monteren.

Kortom: als je dit voorgaande eens even in gedachten houd is de houding van het reparatiebedrijf in dit geval zeker niet vreemd te noemen.
De wet biedt t.a.v. productaansprakelijkheid de consument een aantal (soms onredelijke) gereedschappen om een fabrikant aan te pakken terwijl de consument zelf het probleem veroorzaakt heeft.
Je moet je soms ook even wat verder verdiepen voor je wat roept en beseffen dat er meer haken en ogen aan de wet zitten dan wij allen denken.
Fabrikanten zijn dan ook des doods om met claims opgezadeld te worden van zaken waar zij zelf niet eens verantwoordelijk voor zijn.

Nog even een kort voorbeeldje:
In Nederland (en Spanje) schrijft de wet bijvoorbeeld een minimale profieldiepte voor autobanden van 1,6mm voor. Ga je echter met banden van minder dan 2mm (en dat gebeurt vaker als dat iedereen denkt) naar het buitenland ben je al in overtreding op het moment dat je de grens van bv Duitsland of Belgie overgaat. Deze landen hanteren n.l. een minimale profieldiepte van 2,0mm.
Krijg je een aanrijding en wordt de bandenstaat in het onderzoek meegenomen, heb je dan dus echt een probleem.

gr
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikersavatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2008 19:09
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Slecht voorbeeld wat je hier geeft, het is hier in Nederland ook verplicht om naar de snelheidscode op de banden te kijken. De auto mag ook niet goedgekeurd worden als er te "langzame" banden onder zitten.
Dat er weinig naar gekeken word is een ander verhaal.
Dat neemt niet weg dat ik elke band overal in Nederland kan kopen zonder onderzoekskosten of zo en dat er niemand protesteert als ik ze zelf om de velg heen legt.
Dus je zal toch met andere argumenten moeten komen.
Wat de claims betreft, we leven hier niet in Amerika, en daar kan je de kabel gewoon kopen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gesloten

Terug naar “Fotozaken, leveranciers en winkels”