nieuwe camera...

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

jeannettebo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 23:15
CONTACTCOLON

Hallo allemaal, alweer een hele tijd geleden dat ik hier mijn neus heb laten zien. Maar nu heb ik even wat tips en ideetjes nodig, want ik zie door de bomen het bos niet Meer zo.

Mijn 1d III is nu wss overleden. Nu heb ik een Budget van max 2000 euro voor een nieuwe Body. Bij voorkeur toch iets lichter dan de voorganger. Ik sleep mijn camera namelijk mee op dagtochten in de bergen. En ben dan vaak 6-10 uur onderweg. Ik heb qua lens vaak de 24-105 erop zitten, omdat ik toc h vaak op gewicght will besparen en Maar 1 lens mee wil nemen. Die dagtochten zijn in principe wekelijks, aangezien ik in Zwitserland woon.
ik heb de 7d II en de 80D voorbij zien komen die ruim binnen Budget passen, die lijken me ook lichter dan de 1D.
Ik fotografeer veel uitzichten, maar ook mijn honden etc.
een tas vol fotospul
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Wat wil je weten?
Ik kan de 6D ook aanbevelen, zal ongeveer in je range zitten en is FF.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Eens met Wibo, hier ook zeer tevreden over de 6D.
jeannettebo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 23:15
CONTACTCOLON

ah ja, dat kan natuurlijk ook nog, gaat ook op het lijstje, thanx.
Kan iemand de verschillen, voordelen, nadelen etc tov de 1D vertellen? wat kann ik verwachten met wat ik gewend ben
een tas vol fotospul
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Een fullframe met een 24-105 is een erg goede combinatie, beter dan met de 1D in mijn optiek....
Een 6D is nieuw binnen je budget te koop, je kan ook zoeken naar een goede tweedehands 5D MK3.

Wil je wat lichters dan is een EOS-M met bijvoorbeeld de 11-22 en wellicht een adapter voor je 24-105 ook helemaal geen slechte keuze. Of verkoop de 24-105 en ga voor een nieuwe set die wat lichter is.
Genoeg te vinden als je even googled.
jeannettebo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 23:15
CONTACTCOLON

1D mark III is ook FF.

Hoe is het qua gewicht tussen de 5d mk III en de 6D?
een tas vol fotospul
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Een 1D mark III heeft toch een 1.3 crop?
En zit er tussen in?
jeannettebo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 23:15
CONTACTCOLON

mijn fout dan, excuses... Dan gaan we nu voor FF, zeker met de plekken waar ik kom
een tas vol fotospul
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Geen andere lens naast de 24-105? Is dat altijd genoeg groothoek? (Uitgaande van de 1.3 crop)
jeannettebo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 23:15
CONTACTCOLON

Niet meer groothoek, enkel 70-200 L 4.0 en 50 mm

In principe wil ik voor langere wandelingen echt met 1 lens op stap, vooralsnog ben ik erg blij geweest met de 24-105. Bij een fysiek minder zware wandeling kunnen er meer lenzen mee uiteraard.
Ik zal straks mss even wat foto's plaatsen van wat ik tot nu toe heb gemaakt
een tas vol fotospul
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

deze site kan je helpen bij het vergelijken. Ik werk zelf ook meestal met de 24-105mm (hoewel ik wel de 16-35 ook zou willen hebben)

http://www.dpreview.com/products/compar ... eos5dmkiii
Apple fan, Canon volger...
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

GdH schreefCOLON Of verkoop de 24-105 en ga voor een nieuwe set die wat lichter is.Genoeg te vinden als je even googled.
Dit is ook een goede suggestie van GdH.
De uitstekende Canon 6D had ikzelf in mijn bezit en samen met een behoorlijk objectief is dat toch nog best een behoorlijk gewicht.
Omdat ik noodgedwongen (artrose in de schouders) zelf naar iets lichters op zoek moest heb ik uiteindelijk gekozen voor een Fuji XT-1. Maar ook ook andere merken mirrorless geven een behoorlijke gewichtsbesparing.

Een Canon 6D (755 gram) met een 24-105 (670 gram) objectief weegt totaal ongeveer 1425 gram.
De Fuji XT-1 weegt 440 gram en het 18-135 objectief weegt 490 gram. In totaal dus ongeveer 930 gram.
Een gewichtsverschil van 495 gram in het voordeel van Fuji. Hoewel dat in eerste instantie niet veel lijkt kan ik je verzekeren dat het gedurende langere tochten toch echt een wereld van verschil maakt.
`
Het budget van 2000 euro voldoet ruimschoots voor deze combinatie. De door mij genoemde combinatie kost momenteel zo rond de 1600 euro.

Ik wens je veel succes met je keuze.

gr
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
jeannettebo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 23:15
CONTACTCOLON

Dank voor de input, genoeg stof tot nadenken dus. Al is de 6D toch al de helft van het gewicht van de 1D.

Even twee plaatjes van onderweg, om even een indruk te geven over wat voor dagtochten ik bedoel
49485

49486
een tas vol fotospul
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Zonder in herhaling te willen vallen... maar ik ben zelf een redelijke fan geworden van de EOS-M (maar dat zou ook kunnen gelden voor een aantal andere camera's).

Ik zou toch serieus overwegen voor wat lichters te gaan.... als je niet de geavanceerde AF opties nodig hebt, en dat lijkt me zo niet, en kunt leven met de iets "mindere" kwaliteit van een niet FF dan zijn er inmiddels genoeg andere opties.
Voor reizen waarbij ik geen zware uitrusting mee wil nemen is de besparing van het gewicht vaak de doorslag voor het wel/niet meenemen van een camera (buiten de smartphone). De Eos-M weegt met 11-22 lens of 18-55 gebruiksklaar maar 500 gram, en met een adapter is elke canon lens te gebruiken.

En als hergebruik van lenzen geen factor is dan zijn er heel veel goede lichte camera's te vinden. En alles wordt dan kleiner en lichter, voor backpacken naar bijzondere locaties neem ik soms zelfs een licht statief mee.....terwijl ik me eerder meer een pakezel voelde waardoor ik alleen een pocketcamera meenam.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

in het verlengde hiervan...

Heb zelf een 1Ds mk III en vind het een heerlijke camera.

Maar als alternatief tijdens het hiken: mag ik de Foveon Sigma's als alternatief voorstellen. Een DP0Q, DP1M en DP3M zijn via ebay e.d. nog goed te kopen - en dan heb je drie lichte, compactie en *fantastische* camera's in je tas die met hun ultieme lensjes gelijk op een magische sensor zitten. De meningen over Foveon en Sigma zijn soms wat verdeeld, dus het kan handig zijn om je even in te lezen. Ik vind de camera's heerlijk om mee te nemen tijdens de wandelingen, licht, gemakkelijk en prachtige platen. Enkel de nabewerking vergt wat geduld (ergo: foto's inladen, omzetten naar TIFF, tijdens dat omzetten ergens koffie drinken, en daarna in LR en PS aan de slag).
jeannettebo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 23:15
CONTACTCOLON

Thanx voor de input, ik oriënteer me nu idd ook op de systeemcamera's ik gebruik mijn camera gewoon het meeste op mijn hiketochten. En een lichtere, kleinere camera zal ik toch sneller uit de tas plukken. Al heb ik ook eens de 40d meegenomen als gewichtsbesparing, maar daar ben ik gauw weer terug gegaan naar het meeslepen van de 1D.
een tas vol fotospul
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 6D is een aanrader. Zeker voor natuur ed.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

jeannettebo schreefCOLONThanx voor de input, ik oriënteer me nu idd ook op de systeemcamera's ik gebruik mijn camera gewoon het meeste op mijn hiketochten. En een lichtere, kleinere camera zal ik toch sneller uit de tas plukken. Al heb ik ook eens de 40d meegenomen als gewichtsbesparing, maar daar ben ik gauw weer terug gegaan naar het meeslepen van de 1D.
Persoonlijk zou ik dan gaan kijken naar systeemcamera's als de Fujifilm X T1 of Sony A7 serie. Deze zijn wat kleiner dan de 6D. Zelf gebruik ik een Fujifilm X T1 (1.5 crop) en een Sony a7R II (full frame), waarvan mijn persoonlijke voorkeur voor de Sony gaat deze heeft een verbluffende IQ en DR.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Was laatst op fotosafari in Zweden (tickets vanaf Weeze zijn heel goedkoop en trip was fantastisch, pm maar als je meer wil weten) een weekendje. Daar werkten drie man met een Fuji , ik geloof een X100... kwamen ook prachtige platen uit. Ik heb het idee dat zodra je camera's rond de 20 megapixel tegenkomt, het verschil allemaal wat pieperig wordt tenzij je A2+ gaat printen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar