Afschrijving 300D

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

Bontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2004 13:32
WoonplaatsCOLON Geldrop
CONTACTCOLON

Ik was vandaag bij de fotozaak (Valkenswaard) om mijn 300D op te halen. Kwam retour uit de reparatie. (err99)
Heb even de 20D vastgehad en meteen gevraagd wat ik moest bijbetalen als ik mijn 2 maanden oude 300D zou inruilen. Ik had de camera daar gekocht 2 maanden geleden en tevens een 420EX, fototas, CF card, accu etc. etc.... Bij elkaar voor €2000,- aangeschaft.

Zonder blikken of blozen werdt mij verteld dat ik op mijn 300D in 2 maanden €600 had afgeschreven en dat ik dus €1100,- zou moeten bijbetalen. Ik vondt het ronduit schofterig om een klant, die onlangs voor zo een aanzienlijk bedrag heeft gekocht bij je, zo een oor aan te naaien.
Daar ga ik dus niet meer terug al kreeg ik er dingen voor niks!!!!!

Voor degenen die de naam van de zaak willen weten mail me dan ff, ik wil namelijk niet op het forum een naam door het slijk gaan halen.
Groetjes, Patrick. :-)
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Er is je geen oor aangenaaid. Je moet gewoon even redelijk nadenken. Vrijwel elk product schrijft in de eerste maanden van z'n leven het meest af. Digitale camera's zijn daar het beste (negatieve) voorbeeld van.

Een tweedehands 300D is nu eenmaal op dit moment niet meer waard dan rond de € 750,- Kijk maar op de sites waar ze tweedehands camera's aanbieden. Als je je camera bij een winkel inruilt ligt de prijs nog lager, want ze kopen bij jou in zonder dat ze BTW kunnen terugvragen. Maar ze moeten bij verkoop aan een volgend persoon wel BTW afdragen. Hun winst weegt dus niet op tegen de kosten die ze hebben.

Het probleem in dit land (c.q. de westerse wereld) is dat men zich gek laat maken en niet voor een ander wil onderdoen. Jij een 300D? Dan wil ik een 10D. Ja, maar dan wil de volgende een 20D. Enzovoort.

We willen altijd maar meer meer meer. Maar wat biedt de 20D je nu meer dan de 300D wat je echt nodig hebt? Ondanks dat je al sinds 1992 fotografeert, heb je met een 300D nog genoeg te leren volgens mij. Als je echt meer features had willen hebben en/of een zwarte metalen body, dan had je direct voor de 10D moeten gaan. Of inderdaad moeten wachten tot september, het moment dat vele fabrikanten uitkomen met hun nieuwe modellen.

Maar nu roepen dat je een oor is aangenaaid vind ik niet kunnen, ondanks dat je de naam van de winkel niet noemt. Als je goed had opgelet in de afgelopen jaren, dan had je kunnen zien dat de prijzen van digitale camera's schrikbarend snel dalen. Een ontwikkeling die voorlopig nog wel door zal blijven gaan door de verbetering van technologie in combinatie met de koopziekte die we hier hebben.

Wellicht reageer ik wat kortaf. Maar ik wordt momenteel een beetje gek van alle geluiden waarin mensen klagen over de slechte economie, de hoge afschrijvingen, het dure leven en waarin wordt voorgesteld dat we het in Nederland slecht hebben, terwijl we op dit forum voor het merendeel wel allemaal met gear van rond de € 2000,- rondlopen.

We lijken wel gek met z'n allen en redelijk nadenken zit er blijkbaar ook niet meer in :(
Bontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2004 13:32
WoonplaatsCOLON Geldrop
CONTACTCOLON

Ik miss o.a. de AI servo en mijn 2e gordijn sync. van de flitser. Ik voel me genaaid omdat ze een mooi praatje hadden over service, klantenbinding etc. toen ik de 300D kocht. Ik wilde al voor de opvolger van de 10D gaan maar Canon mailde mij dat dat niet binnen 1/2 jaar zou gebeuren. Ik had een cameara nodig dus heb ik voor de 300D gekozen, om t.z.t. over te stappen naar de opvolger van de 10D. Deze kwam echter 2 weken na de mail van Canon dat er géén opvolger kwam binnen een 1/2 jaar. Vandaar.......
Groetjes, Patrick. :-)
Hythloday

Bontje schreefCOLONIk was vandaag bij de fotozaak (Valkenswaard) om mijn 300D op te halen. Kwam retour uit de reparatie. (err99)
Heb even de 20D vastgehad en meteen gevraagd wat ik moest bijbetalen als ik mijn 2 maanden oude 300D zou inruilen. Ik had de camera daar gekocht 2 maanden geleden en tevens een 420EX, fototas, CF card, accu etc. etc.... Bij elkaar voor €2000,- aangeschaft.

Zonder blikken of blozen werdt mij verteld dat ik op mijn 300D in 2 maanden €600 had afgeschreven en dat ik dus €1100,- zou moeten bijbetalen. Ik vondt het ronduit schofterig om een klant, die onlangs voor zo een aanzienlijk bedrag heeft gekocht bij je, zo een oor aan te naaien.
Daar ga ik dus niet meer terug al kreeg ik er dingen voor niks!!!!!

Voor degenen die de naam van de zaak willen weten mail me dan ff, ik wil namelijk niet op het forum een naam door het slijk gaan halen.
Is je een oor aangenaaid? Nee, ik denk 't niet. Natuurlijk had je meer verwacht voor je Canon 300D. Maar de 2e hands markt is volledig ingestort. Iedereen koopt nieuwe apparatuur. Zo wou ik twee Sigma lenzen met Pentax vatting inruilen bij Konijnenberg bij aankoop van een Sigma 18-50mm f/2.8 lens. Dit is hun mail:

"Gezien de ontwikkelingen op de fotografische markt en de explosieve stijging van het aanbod van occasions hebben wij momenteel geen interesse in de door u aangeboden apparatuur.
Misschien kunt u proberen deze via marktplaat.nl particulier te verkopen.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben."

Het is me in Duitsland gelukt om ze tegen een gering bedrag in te ruilen. Nu lukt het nog, straks gooi je ze in de container zodat ze op de vuilstort terechtkomen. Er is een grote overeenkomst tussen camera's en computers: je kunt ze ze niet meer inruilen. Na drie jaar (hopelijk langer) zijn ze waardeloos geworden.
Gebruikers-avatar
john v
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1207
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2004 20:04
WoonplaatsCOLON hendrik ido ambacht

ik had een minolta 7000i met alle toeters en bellen.
nieuw waarde rond de 3500 gulden.
toen ik een 300d kocht wilde niemand hem inruilen.
op marktplaats heb ik alles los verkocht,en heb er dus totaal 200 euro voor gekregen.
daar was ik nog blij mee ook.
meneer gates,hij hapert steeds!!!
Bontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2004 13:32
WoonplaatsCOLON Geldrop
CONTACTCOLON

Ik heb gisteren gepraat met een werknemer, de baas was naar de Photokina. Die belde mij net en deed een voorstel van €850 bijbetalen. Hij let dus op het feit dat ik daar al redelijk wat afgenomen heb. Dat is de manier van zaken doen. Het ging mij niet zozeer om de afschrijving alswel om de manier waarop het gedaan werdt. Nu heb ik inmiddels ook een nachtje kunnen slapen en ben ik wat milder gestemd, dus we zijn tot een deal gekomen. Nu voel ik me niet "genaaid" maar als klant serieues genomen. En daar ging het eigenlijk om.

Bij deze kan deze topic dus ook gesloten worden.
Groetjes, Patrick. :-)
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik ben blij dat je toch nog een deal hebt kunnen maken waar je je goed bij voelt. Dat hoeft echter niet te betekenen dat we dit topic sluiten. De discussie mag best verder gevoerd worden. Het gaat namelijk niet alleen om de afschrijving van jouw 300D, maar de afschrijving van de fotocamera's in het algemeen en de 300D in het bijzonder.

Bij het lezen van de reactie van Motordigitaal moest ik weer denken aan wat ik op een ander ooit forum las. Namelijk dat iemand een 300D had gekocht maar er achter kwam dat 'ie geen foto's kon nemen via het schermpje (bij dpz zouden ze nu een heel leuke smiley hebben... eentje die zich met een hamer voor z'n kop slaat :)). Mensen worden helemaal gek gemaakt, willen het duurste van het duurste hebben, maar hebben zich er van tevoren maar weinig in verdiept. De verkoper zal het wel weten denken die mensen waarschijnlijk. Nou, meestal niet dus!

En al zou de verkoper het weten, ik kan me voorstellen dat je, als je op het punt staat € 1000,- of meer uit te geven, je jezelf wel even achter de oren krabt of je het wel goed doet. Maar goed, misschien zie ik het verkeerd en moet ik m'n geld ook lekker (de verkeerde kant op) laten rollen. IMHO.
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Weet je, waarom houd je die camera niet. Ik snap niet dat iedereen meteen alles begint te verkopen. Wat je terug krijgt van je guldens ooit, is in euro dermate triest en de fun van een keline compacte cam, is ook niet weg. Ik heb nog een G2, is een shoot belangrijk, gaat ie mee. Als back up en gekke hoekies cam. Slikt de zelfde batterijpack. :)
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Chris 350D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 324
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 15:28

Kropot, daar zit zeker wat in! Als ik aan een andere camera toe ben en de 300D doet het nog goed hou ik die er gewoon bij.

Ik ben net als Patrick wel van mening dat een verkoper rekening moet houden met een trouwe klant die in zijn winkel regelmatig goed investeert.
Een goede verkoper doet dit ook!
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Yep, daar ben ik het ook mee eens. Alleen is de afschrijving op cams (auto's etc) zo hoog, dat je ze beter zelf kan houden. Of aan je vrouw, dochter, zoon whatever kado doen ;)
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar