Fotozaken in Utrecht (stad).

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

Derek Djons
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 22:58
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Aangezien fotografie de enige hobby is die mij veel geld kost koop ik bijna elke maand wat. Aanvankelijk bestelde ik eerst middels cameranu.nl echter het 'hebben' 'kan niet wachten' deed mij winkels in Utrecht afgaan.

Foto Prisma:
Deze winkel ligt op slechts een half minuut lopen van mijn werk. Ik loop er geregeld vaak langs (niet meer binnen). De winkel heeft zo goed als altijd hetzelfde op display staan. Nooit eens een keer meer lenzen of andere lenzen. Ondanks dat de winkel over een redelijk tot groot vitrine arsenaal beschikt is het er een beetje kaal.

Geen reden om een aanschaf te forfeiten. Aangezien ik zelf in een winkel werk let ik automatisch op hoe ik zelf behandeld wordt. Dat was bij foto Prisma de eerste keer meteen al fout. De verkoper vond het al een grote moeite om mij de prijs van een artikel te vertellen... nou als deze misschien is in hun vitrine zou staan dan hoefde hij niet zo vaak zijn boekje open te klappen. Aangezien de verkoper mij zo'n grote moeite vond besloot ik 't maar te laten.

Foto Boekhorst:
Wanneer je deze winkel binnenkomt merk je meteen dat het klein en knus is maar er een hele andere sfeer hangt. Het personeel (aantal man sterk) werkt serieus. In de vitrines zijn veel producten te vinden en op deze manier maakt het vragen, wachten in de rij en plannen makkelijker. De lens die zocht stond echter niet in de vitrine. Nadat ik een aantal minuten in de rij had gestaan werd ik direct te woord gestaan. De lens die ik zocht was helaas echter niet op voorraad. Hoewel ik die dag niet echt op mijn best gekleed was (loon was gestort en ik wist niet hoe snel ik weer wou upgraden) werd ik toch heel normaal en vriendelijk te woord gestaan.

Uit een topic, eerder geplaatst als die van mij las ik dat een forum lid slechte ervaringen had met (deze?) filiaal. Mijn verhaal is alleen gebaseerd op de winkel en het personeel zelf. Aangezien het product die ik wou hebben niet op voorraad was kon ik daar niets aanschaffen.

Foto Patent:
Nog geen steenworp verder ligt fotopatent. Het personeel daar is weer anders. Het personeel is relatief jonger als in alle andere zaken in Utrecht maar weet toch waar het over praat. De winkel lijkt echter meer op een Dump2000 zaak. Er hangen overal en nergens producten. Ondanks deze a-symetrische winkel is het personeel kundig, zijn er redelijk wat accessoires op voorraad (zelfs filters die andere winkels in Utrecht weer niet hebben) en gaat het verkoop daar anders. Het apart leggen van producten telefonisch gaat heel makkelijk zonder gedoe en postcode + tel. nr, er hangt een wat informele sfeer rond. Daar hou ik persoonlijk van. Van dat pro winkel sfeer wordt ik altijd heel nerveus. Voordat je je producten betaald mag je ze gerust uitpakken en bekijken. Op deze manier ga je bewust akkoord, heel prettig.

Dit is het lijstje van mijn ervaringen. Foto Patent staat bij mij boven aan de lijst, na de eerdere topic over Foto Boekhorst te hebben gelezen komt deze op de tweede plaats en bij Foto Prisma kom ik liever helemaal niet.
the '[color=red]XT[/color]' under the Rebels!
Canon EOS 350D | Canon BG-E3 Multigrip | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 50mm f/1.8 | Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM | Peleng 8mm f/3.5 Fisheye | CF 1024Mb | CF 512Mb | CF 256Mb | Apple iPod Video 30GB met Apple Camera Connector
jurriaan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2005 22:43
WoonplaatsCOLON Rhenen

Bij deze ervaringen sluit ik mij volledig aan.
Het klopt precies zoals ik, mijn vader, mijn echtgenote en nog wat bekende het ook ervaren en ervaren hebben.
Doe mij maar foto Patent.
[url=http://www.projectbureauvlinder.nl]Artistieke talentontwikkeling van jonge mensen in 'n kansarme situatie[/url]
cheetah
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2005 01:32
CONTACTCOLON

Ook ik heb met al deze winkels ervaring. Maar wat zijn ze allen verschrikkelijk duur, als je het met Konijnenberg vergelijkt!
Canon EOS 30D+ Tamron 17-50 2.8 + Canon 50mm 1.8 + Canon 70-200 4L + EX580 + Manfrotto DB055/485
Gebruikers-avatar
bakkebaard
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2006 10:37

Foto Patent wint hier met grote voorsprong. Nemen écht de tijd voor je en weten al mijn vragen altijd prima te beantwoorden.
Canon 20D-Sigma 8mm/ 20mm/ 12-24mm/ Canon18-55mm
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Ik was toevallig nog zaterdag bij combi boekhorst, bij prisma, en bij steenweg die ook lenzen verkoopt.

Mijn mening:

Foto Prisma (waardeloze tent, verkoper geeft duidelijk aan dat jij met je lens vraagje niet interessant bent en herhaaldelijk heb ik hier meer dan 10 minuten staan wachten omdat de verkopers het bakje koffie interessanter vonden).

Foto combi Boekhorst

Prettige sfeer, kleine tent met knudig en vriendelijk personeel, weinig voorraad, en de prijzen vind ik vergeleken met mijn lokale fotoboer (fotolooman.nl) erg duur, frappant is dat een grip 129 euro kost en een sigma 18-125 299, maar in combinatie met een body kan er bij beide 40 euro af.

Patent, is toch die semi nikon winkel? Prettige sfeer, heb er laatst mijn manfrotto monopod gekocht voor 5 euro meer dan konijnenberg.

En ten letste mijn grootste ergernis, steenweg.
Deze heeft lenzen en bodies waaronder de 350d, 400d en de 30d en een paar lenzen. Zaterdag even gevraagd naar een sigma 18-125 lens, deze lag in de vitrine met canon mount (hij zat op een 400d). Na 10 minuten, drukte van een jewelste, voordringende mensen eindelijk geholpen.

Verkoper ging even vragen kwam terug met de mededeling dat deze lens niet binnen was, waarop ik terloops wees naar de vitrine, ohh, sorry :oops:

verkoper gaat weer vragen, komt weer terug, met: " dit is het demo model, maar die mag u ook hebben hoor" prijskaartje gaf aan, prijs 329,- doorgestreept en vraag naar de speciale aktieprijs.

Ik vraag naar de actie prijs, demo model, dus wie wet, leuke korting en ik neem hem mee.
Verkoper gaat weer weg, komt terug met 339, nota bene een 10 euro duurder dan de oude prijs!!!

Ik vraag liefjes hoe dat nu kan, de oude prijs van 329 is toch al doorgestreept en een aktie prijs zou toch lager moeten zijn? tel daarbij op dat het een demo-model is.....

Verkoper weer weg, komt terug met collega die aangeeft dat ie voor 299,- weg mag, maar zonder doos en geen garantie.... (lens kost 249,- nieuw in de goedkopere winkels)..

Mijn broek zakt af.... hier kom ik NOOOOIT meer.....
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Mijn ervaringen met Boekhorst zijn ronduit goed te noemen. Ik had vorig jaar met spoed een Sandisk 512 CF kaartje nodig. Deze was niet in voorraad, maar ik kreeg zonder te vragen een duurder alternatief mee voor de Sandisk prijs. Dat is natuurlijk prima service!

Steenweg is voor mij geen fotowinkel, maar een dozenschuiver met personeel dat maar 1 opdracht heeft: verkopen! (werken ze op provisiebasis?). De verkopers die ik heb getroffen hadden even veel verstand van verse vis als van fotografie-apparatuur (geen, maar je moet het wel snel kwijtraken :D )
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Vandaag bij Boekhorst geweest. De verkoper had echt geen idee waar hij het over had. Maar wel met een enorme stelligheid dingen beweren. de enige reden waarom ik bij zo'n winkel meer zou willen betalen dan via internet is persoonlijke aandacht en goed advies. Helaas schort het aan dat laatste bij Boekhorst.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Derek Djons schreefCOLONAangezien fotografie de enige hobby is die mij veel geld kost koop ik bijna elke maand wat.
Hoezo verslaving? :lol: :lol: :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik vind er geen 1 echt geweldig.
Bij boekhorst heb ik het idee dat ik teveel betaal, maar goede service.

Bij patent werkt iig 1 vrouw die het nodig vind om ongeinteresseerd en een beetje lacherig te doen, als je het niet weet. Allemaal erg lollig, maar door haar advies toch ergens anders een lens gekocht.
Daarna hebben ze eigenlijk nooit gehad wat ik zocht, of als ik met een heel lijstje kom, dan hebben ze 1 omkeer ringetje.

Bij Prisma voel ik mij ook niet prettig, maar laten zij nou de enige zijn die ook even snel je sensor willen reinigen. Ik snap echt niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan.

Overigens gaf ik aan hem snel terug te moeten ivm vakantie. Er was niemand in de winkel, en ze stonden de vitrine schoon te maken. Maar ze zouden het wel voor 18.00 kunnen maar wisten niet wanneer het klaar was. Ik noemde dat ik verder weinig in de stad te doen had behalve een koffie drinken.
Na heel rustig mijn koffie gedaan te hebben, zat ik met een probleem, op en neer rijden zou ook tot sluitings tijd duren. Maar was ook nog niet gebeld.
Dus ik maar langs, en het leek net alsof er niks veranderd was. 1 iemand schoonmaken, en de ander stond achter de kassa te staan.
Nou met een mooi verhaal was hij net klaar, maar nog geen tijd gehad mij te bellen. het was er weer helemaal leeg! Echt heel irritant
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

@Nagtie

Ik ben het met je eens. Gisteren een vervelende ervaring gehad bij Patent. Ik wilde een lens (canon 10-22) en een statief (Manfrotto 055 ProB) kopen. De lens was goed geprijsd. Het statief was echter behoorlijk duur. Ik vroeg of hij wat aan de prijs kon doen als ik ze allebei zou kopen. Het antwoord was een resoluut NEE. Hij was duidelijk geïrriteerd dat ik het überhaupt durfde te vragen en vroeg me of ik het een raar antwoord vond. Ik zei inderdaad dat ik het een raar antwoord vond. Zeker omdat het zo resoluut was. Toen nam hij mij kwalijk dat ik het raar vond en dat ik hem niet vroeg om het toe te lichten. Hij werd steeds onbeschofter en ik heb hem er op aangesproken dat het niet bepaald helpt, dat als je al duurder bent, je ook nog eens vervelend gaat doen tegen je klanten. Hij was niet voor rede vatbaar. Hij probeerde mij niet de artikelen alsnog te verkopen. Hij was alleen maar met zichzelf bezig.

Achteraf had ik de artikelen best willen kopen, zelfs nog wel voor die prijs. Als hij mij maar het gevoel had gegeven dat ik als klant waardevol voor hem was. Nu heb ik het statief bij Redcoon besteld (ruim 20% goedkoper). De lens haal ik wel een keer bij Konijn, KE of Foka. Die zijn goedkoper EN daar ben ik tot nu toe altijd wel vriendelijk geholpen.
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Na mijn eerdere slechte ervaring bij Foto Patent heb ik nu de Canon 10-22 gekocht bij Kamera Express in Capelle. Wederom geholpen door een zeer enthousiaste jongen, die echt kennis van zaken had. Uiteindelijk was ik een half uur na sluitingstijd weg, met een buitengewoon tevreden gevoel.
eeyore_nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:57

Over Utrecht ben ik niet erg tevreden. Of een arrogante behandeling, of een mager assortiment.

Foto Veerman in Woerden is wel een goede zaak trouwens, en niet zo ver van Utrecht vandaan. Ik ben er tenminste erg tevreden over.
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Bij foto boekhorst komt de grip voor mijn 7D vandaan. Was er eigenlijk voor iets anders, en vroeg ook nog even naar de prijs van de grip, eigenlijk een prijs verwachtend die veel duurder was dan online.

De verkoper keek ik de computer, pakte de rekenmachine, en kwam met een prijs die 20 euro onder broer konijn :wink: lag. Had hem alleen niet op voorraad, maar kon hem binnen een week leveren. Besteld, met het idee dat hij misschien een rekenfout gemaakt had. 3 dagen later kreeg ik een telefoontje dat de grip klaar lag. Opgehaald, en gewoon de afgesproken prijs moeten betalen.

Assortiment is inderdaad niet zo groot, maar ik zal er toch wel eens vaker langs gaan.
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Ik ben bij Saturn geweest in 'The Wall' in Utrecht Leidsche Rijn. Niet echt een fotozaak natuurlijk, maar ze hebben er wel veel. En ik werd geholpen door een zeer kundige verkoper/fotograaf. Met een goed advies, een buitengewoon tevreden gevoel en een 5d mk 2 ;-) de winkel uitgelopen.

Tot nu toe by far de beste fotozaak van Utrecht voor mij
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Laatst in ieder geval weer heerlijk gelachen bij Steenweg. Buiten een spandoek:"Wegens verhuizing moet alles weg! Korting tot 80%"
Binnen lag een 580 EX II, dus toch maar eens even vragen naar de prijs:

"Die is 369 euro", zegt de verkoper.
"Ah", zeg ik, "Jammer dat er dan net hier geen korting op zit."
"Jazeker wel", zegt de verkoper en laat me kieskeurig.nl zien waar prijzen van 369 tot 519 euro opstaan."Kijk maar, hij is van 519 voor 369 euro"
"Ja, maar dat kost ie overal in Utrecht", zeg ik.
"Dat geloof ik niet, maar als jij dat kunt bewijzen dan mag je hem voor 359 euro meenemen."
exit

Helaas bleek de korting tot 80% in praktijk dus 2,7% korting. Ik weet eigenlijk ook wel dat ze daar zo werken, maar ik probeerde het tegen beter weten in dan toch maar weer. :-)
Maar goed, vanaf nu hou ik het wat utrechtse winkels betreft maar gewoon lekker bij Foto Patent.
VF81
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 09:55

Gisteren even bij Prisma geweest voor wat informatie over een telezoomlens (EF 70-300 f/4-5.6 IS USM), en moet zeggen dat ik erg goed en vriendelijk geholpen werd. de verkoper kwam met een aantal alternatieven (oa de nieuwe van tamron), en deed moeite me goed in te lichten, ook al wist hij bij voorbaat al dat ik op dat moment niets ging kopen.
Kortom, mijn mening is positiever dan de meesten hier.
lucie1953
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2011 22:02

Even een positievere ervaring met Foto-Prisma in Utrecht. Ik heb er mijn eerste camera gekocht, ben er jaren tevreden klant geweest voor het afdrukken van foto's en advies over aankoop van camera's en andere zaken op fotogebied. Ik was een tijdje terug op zoek naar een goede digitale spiegelreflex en heb me door een van de medewerkers van Foto-Prisma laten voorlichten. Ik werd zeer vriendelijk, uitgebreid, en to the point geholpen. de jongen die er werkt nam rustig de tijd om alle voors en tegens van een aantal camera's te bespreken met mij, ik kreeg antwoord op al mijn vragen en het was duidelijk dat de medewerker verstand van zaken had.Terwijl ik duidelijk had gemaakt dat ik nog niets wilde kopen alleen oriënteren.
Inmiddels ook wat meer georiënteerd op internet en nogmaals een aantal maanden later met de desbetreffende medewerker de voors en tegens van de twee camera's die ik op het oog had besproken. Ook nu weer klantvriendelijke benadering en deskundig advies. Ze hebben ook redelijk veel camera's van alle types en diverse merken in huis. Dus ik zou de zaak zeker aanraden. Ze hadden in de loop der jaren steeds deskundige medewerkers is mijn ervaring.
Gebruikers-avatar
LongJoy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2006 23:32
WoonplaatsCOLON Utrecht, The Netherlands
CONTACTCOLON

tsja..hier in utrecht heb ik nauwlijks wat bij de fotozaken aangeschaft..hoogstens een paraplu maar daar bleef het ook bij. Waar ik me wel aan stoor is dat er geen enkele groothandelszaak hier in de buurt te vinden is. Dichtsbijzijnd is volens mij Calumet the Amsterdam.
Joyful and loving memories for a long time.
Bezoek ook eens www.LongJoy.nl | www.facebook.com/LongJoy | www.twitter.com/LongJoy
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

En dat je de hoofdprijs betaald hier in Utrecht.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gerd Heijmen

ik ga graag kijken bij foto Romp in Utereg

Foto Film Digitaal Ben Romp
Willem van Noortplein 4
3514 Gk Utrecht
030-2722222
info@fotoromp.nl

zeker en vast ook vaak leuke aanbiedingen in occasies
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar