camera kopen in het buitenland

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Johnnie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2004 11:23
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hoi allemaal,
ik weet dat vaak wordt gespoken over het kopen van kamera's in het buitenland. Nu ik heb twee ervaringen ermee:
1 Olympus gekocht in New York, een compact cameratje
1 300D rebel-kit, gekocht in Canada.
Waar een ieder rekening mee moet houden is dat je buiten Europa altijd je BTW (of zoals dat ter plekke heet) kan terugvragen bij de grens. Of tenminste een groot gedeelte. HIER ZIT JE WINST. :idea:
De rebel-kit kwam voor mij goedkoper uit dan welke aanbieding ook in Nederland. Ik moet er dan ook bij vermelden dat je in het buitenland meer kunt onderhandelen dan bij ons. Ik had geen belang bij de telelens uit de kit, en kon deze terug verkopen tegen de winkelprijs van een losse; op de memory-card kreeg ik even snel CAN$ 30 (ong 18 Euro) korting. En ik mocht nog de zelfde dag 10 foto's GRATIS komen afdrukken op het beroemde Kodak apparaat op de balie. Samen met de fotograaf doorgenomen en tips gekregen voor verbetering.
In de grote steden in Amerika worden kamera's ook vaak verkocht in souvenierwinkels, dus vergeet hier enige hulp. Mocht je hier voor (moeten) gaan, neem (of geef als je laat kopen) dan een lijstje mee met type-nummers die je zoekt. En let op dat je niet alsnog duur uit bent omdat ze de accesoires (snoertjes etc) duur bijleveren.
Verder komt de bijgeleverde software zelden in Nederlandse versies, dus gaat je fotografiese Engels met sprongen vooruit!

Nadeel is en blijft de garantie; in Amerika zie je vaak dat de apperatuur uit Canada komt (!), en alleen USA Warrenty heeft. M.i. is dit onzin, omdat de fabrikant een wereldwijde garantie geeft.
De genoemde Olympus had een mankement, maar is na enig aandringen WEL in Amstelveen gerepareerd, onder garantie. Het vreemde is ook dat Canon Nederland het postadres is voor de verkopers in Canada! :roll:

Let op dat bijvoorbeeld het terugvragen van belasting hier al in Noorwegen en Zwitserland kan (zitten immers niet in de EEG).
Schiphol is niet echt goedkoop.
Johnnie gebruikt een 300D kit/ 550D met 10-22, 18-55, 100 en 70-300 mm obj. Grip, flitser en 2 batt, en heeft een IXUS 960 IS met onderwaterhuis.
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Heb je dan bij aankomst in NL wel netjes de NL BTW betaald? ;-)

Zat aan het zelfde te denken, 20D kopen in de VS en dan meenemen. Zit alleen naar idd de VAT terugvragen te kijken en of dat nog veel scheelt.
Is dat eenvoudig te doen?

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Is op zich niet erg moeilijk om die belasting terug te vragen. ik heb het wel eens in Canada gedaan. Het enige nadeel is dat je na lange tijd een cheque krijgt en dat je weer kosten moet betalen om die cheque te innen..
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar