Digitalstreet.nl in Beuningen (Gld) en Sekonic L-758DR

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 4

__________________

Al enige tijd oriënteer ik mij op een lichtmeter van Sekonic, namelijk de L-758DR. De Dr-versie onderscheidt zich van de D-versie door een triggermogelijkheid voor Pocketwizards.
Zowel voor wat betreft de Pocketwizard als de Sekonic is er verschil tussen de frequenties die in de USA zijn toegestaan en die in de EU mogen worden gebruikt. Bij beide moet je dus goed opletten welke versie je aanschaft. De Pocketwizards heb ik al in inderdaad de EU-uitvoering.
De Sekonic moet dus uiteraard op die frequenties triggeren. Je zou mogen verwachten dat in Nederland de EU-versie wordt aangeboden. De USA-versie mag weliswaar verkocht worden, maar het gebruik is niet toegestaan, zelfs strafbaar.

Nu zijn dit vrij kostbare apparaten, dus ga je de prijzen eens vergelijken. Eén van de goedkopere aanbieders (en op voorraad) was Digitalstreet in Beuningen. Toevallig was ik dit weekend daar vlak in de buurt, dus even langsgereden.
Inderdaad de Sekonic L-758DR was in de winkel op voorraad. Voor alle zekerheid toch maar even gekeken naar de versie. Dat was op zich niet eenvoudig want op de doos stond daarover niets vermeld. De verkoper kon me daarbij ook niet erg van dienst zijn, want die begreep in eerste instantie al niet wat ik bedoelde en waar ik me druk over maakte. Uiteindelijk heb ik in de handleiding gelezen waar ik het verschil zou kunnen zien en dat was op het typeplaatje. Voor de USA-uitvoering “FCC” en de EU-uitvoering “EC”.
Wat bleek, het was een “FCC”-uitvoering, dus onbruikbaar in combinatie met EU-Pocketwizards.
Na confrontatie daarmee gedroeg de verkoper zich nog onnozeler dan bij zijn vergeefs zoeken naar de versie. Op mijn vraag of er in het magazijn wellicht nog een ander exemplaar aanwezig was van misschien wel de juiste versie, wilde hij verder niet ingaan. Waren allemaal van dezelfde partij.

Nu kan ik me moeilijk voorstellen dat Mamiya Nederland, de importeur van zowel Pocketwizard als Sekonic, de Nederlandse markt voorziet van USA-versie Sekonic lichtmeters.

Mijn indruk is meer dat Digitalstreet.nl zich schuldig maakt aan “grijze import” zonder daarvan melding te maken.
Behalve dat de koper van een Sekonic L-758DR (FCC) een behoorlijke meerprijs betaalt voor een functie die hier niet bruikbaar is, mag die koper ook hopen dat het apparaat voor het overige goed blijft werken, want bij de producent, vertegenwoordigd door Mamiya Nederland hoef je voor reparatie niet aan te kloppen.

Het is bij deze leverancier dus oppassen geblazen. Canon camera’s bestemd voor markten buiten de zgn. Europese Economische Ruimte worden door Canon Nederland niet onder garantie gerepareerd.

Overigens is het niet uitgesloten dat ook andere leveranciers dit soort partijen “goedkoop” inkopen. Zo heeft Kamera Express ten tijde van de Zoom Experience 2009 een - in vergelijking met de huidige prijs - verdacht voordelige aanbieding gehad voor de Sekonic L-758DR. Veel goedkopere leveranciers maken geen melding van de versie die het betreft.

Verder zijn de prijzen in Engeland aanmerkelijk lager (ook door 17,5% btw) en daar wordt wel redelijk consequent aangegeven dat het om de EU-versie gaat. De verzendkosten zijn niet eens veel hoger dan in Nederland.

Iemand misschien een goed, vertrouwd adres met redelijke prijzen in Nederland?
Anoniem 3

Ik heb daar ooit een Fujifilm S9500 gekocht, waarvan de draaiknop voor functies na een maand of twee dol was. Op de camera zat overigens ook geen Nederlands menu en de Nederlandse handleiding was ook in geen velden of wegen te ...........
Terug gebracht vanuit den Bosch en na enkele weken retour, waarbij op de reparatiebon letterlijk stond: "Uit COULANCE" terwijl het dus gewoon een garantiekwestie was, bovendien met twee jaar extra garantie erbij gekocht....

Hoezo, coulance? Alsof mij een gunst verleend werd.

En zo zie je maar: Kwaliteit heeft zijn prijs.
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Nog wat. Ik had vorige week een canon ringflitser aldaar besteld, de twinlite MT-24EX. Geen goedlkoop dingetje, maar bij hun het goedkoopst.
Pakket thuis ontvangen in een zeer smoezelige doos, zat ook al een scheurtje in het deksel. Dus ik was niet degene die hem het eerst openmaakte.
Er zat een tweede stikker op doos geplakt met ander partnummer/serialnummer dan op de originele stikker. En zelfs dat nummer was weer met pen aangepast. Maar ook deze kwam niet overeen met het serienummer op de flitser. De inhoud zat ook niet als nieuw verpakt, hoewel ik verder aan de flitser niet kon zien dat-ie niet nieuw was.
Toch vertrouwde ik het zaakje niet en heb de flitser weer geretourneerd.
Voor mij (voorlopig) ook geen digitalstreet meer.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Akumal

Ik heb daar al best veel spullen gehaald. Ook al wel eens terug geweest maar werd altijd netjes behandeld.
Na 1 maand in het bezit te zijn van 1 objectief heb ik deze daar nog mogen ruilen.

rob.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Illuminatus: Goed dat je het C€-gebeuren onder de aandacht brengt :wink:
Ik neem aan dat je de volgende link al bekeken hebt?
http://www.mamiya.nl/verkoopadressen/
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou hierover wel eens bij Mamiya aankloppen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Digitalstreet.. tja wat moet ik daar van zeggen. Buitenlandse import, geen nederlandse handleidingen bij producten, enz enz. Maar je mag ook niet teveel verwachten van dozenschuivers.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

K'heb daar meerdere lenzen gekocht. Soms grijze import is mijn vermoeden. Maar ze doen het prima!
Onlangs daar ook een TomTom aangeschaft, die spreekt gewoon Nederlands :lol: Updaten via TT-site geeft geen problemen, wordt zonder troubles geaccepteerd.
Verder een keer iets omgeruild, zonder enige discussie.

Ben tevreden over DS.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Anoniem 4

Zo te zien ben ik niet de enige met bedenkingen, maar ik zeg niet koop daar nooit, alleen wees voorzichtig. Vakkundige voorlichting ontbreekt.

@Boels69
Uiteraard heb ik dat lijstje gezien, maar dat is niet limitatief. Er zijn tal van andere die ook die producten leveren. Bovendien leveren de opgesomde bedrijven ook niet alle producten.
Zo heb ik in het verleden gezocht naar leveranciers van Quantum Qflash flitssystemen. Geen bedrijf in Nederland dat een model in voorraad had om te kunnen bekijken. Daarom vond ik het te riskant om dat merk te kopen.
Pocketwizard daarentegen is ruim te verkrijgen in Nederland, maar laat iedereen gewaarschuwd zijn tegen “grijze import”.

@dejong1racing
Ik weet niet of het op grote schaal voorkomt en of ze dan maatregelen (kunnen) nemen. Canon en Nikon zijn er wel erg alert op.
Maar ik kan ze eens een mailtje sturen met een link van dit topic.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou zeggen: koop alleen spullen met de C€-aanduiding.
Anders loop je kans dat een speeltje met geheel ander doel afgaat als je de ontspanknop bedient :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Dat merk je snel genoeg aan je vrouw. :lol:
Gebruikers-avatar
Chris53
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2008 22:52
WoonplaatsCOLON Culemborg

TS:

Dit is ook voor mij de reden dat ik mijn Sekonic L-358 Flash Master (overigens gekocht bij Foto-Express)
niet kan combineren met de Pocketwizard-module... :twisted:

Gr., Chris
Je mag niet klikken! Behalve als je fotografeert...
---------------
40D+BG-E2n | EF 17-40 mm f4L USM | EF 50 mm f1.4 USM | Metz 48 AF-1 digital | Lastolite Lumen 8 F400 | Manfrotto 144B/A19+#141RC
Anoniem 4

Vandaag toch maar eens wat onderzoek gedaan. Blijkt dat de Sekonic L-758DR een bijzondere plaats inneemt onder de fotografie accessoires. Als er al een bedrijf is dat ze kan leveren en dat zelf ook weet, gaat de kennis van het apparaat niet veel verder dan dat je er licht mee kunt meten. Het verschil tussen de 758D en de 758DR komt na wat zoekwerk neer op dat wat daarover op de site van Mamiya staat, nl. “De Sekonic L-758DR versie heeft een zender ingebouwd waarmee u de Pocket Wizard serie(draadloos systeem) kunt ‘triggeren'.”

Vraag niet wat de voordelen daarvan zijn, want dan krijg je of onzin of “geen idee”.
Als je dan ook nog vraagt naar de versie met de juiste, toegestane frequentie dan zij ze een flauwte nabij en stamelen ze nog net “we hebben maar één model”.
Advies aan potentiële kopers: koop alleen als je het apparaat zelf ter plekke kan onderzoeken.
Het plaatje hieronder laat zien waar je op moet letten.

Afbeelding

Wat me bij dit alles wel is opgevallen, is dat het gebruik van belichtingsmeters niet bepaald gemeengoed is. Eerlijk gezegd, valt me dat wat tegen. Ik zie hier toch erg veel leden die aan studiofotografie en aan buitenfotografie met studioflitsers en/of strobist apparatuur doen.
In mijn analoge tijd werkte ik in de studio altijd met belichting- en kleurmeters van Minolta, die daarin de absolute top vormden. Minolta is overgegaan in Kenko, maar ik weet niet of de kwaliteit van Minolta zich daarin heeft voortgezet.

Nu in het digitale tijdperk heb ik via internet de indruk gekregen dat Sekonic die rol van Minolta heeft overgenomen en dat vrijwel uitsluitend op basis van Amerikaanse bronnen.
Mamiya Nederland lijkt de bijmerken als Quantum, PocketWizard en Sekonic ook niet sterk te promoten en te ondersteunen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie er op EOS Digitaal werkt met een belichtingsmeter, in het bijzonder met de Sekonic L-758D(R) en zo mogelijk in combinatie met PocketWizards.

Wie kan mij verder verrassen met een leverancier die dit product levert en er ook nog iets zinnigs over kan zeggen. :?:
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 4, in totaal 25 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik heb wel een lichtmeter en ook van Sekonic maar dan de 3 serie. De hele simpele versie dus.
Frank Doorhof gebruikt geloof ik die gene die jij bedoel. Stuur hem anders eens een PB.
Anoniem 4

Frank gebruikt inderdaad een Sekonic meter, maar niet in combinatie met PocketWizards. Hij heeft Elinchrom met Skyports.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar