Kleurenprofiel van een foto

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jurjen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 09:53
WoonplaatsCOLON Haarlem

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om online een fotoalbum te bestellen en te laten afdrukken. In dit geval bij de hema. Een paar van de foto's zijn zwart-wit foto's. Mijn ervaring bij het afdrukken van zwart-wit foto's is dat deze vaak te donker ontwikkeld worden.

Nu schijnt het zo te zijn dat wanneer je het zgn. kleurenprofiel bij de foto opslaat dit de kwaliteit van de afdruk ten goede komt. Je geeft als het ware een universele kleurentaal met de foto mee die de ontwikkelmachine begrijpt. AdobeRGB(1998)?????

Mijn vraag: Klopt het dat het koppelen van een kleurenprofiel aan je foto de kans op een te donker afgedrukte zw-foto verminderd? En hoe koppel je een kleurenprofiel in PS aan de foto? Kortom, hoe krijg ik m'n zw-foto's god in m'n album afgedrukt?


Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoord!

Groet,
Jurjen
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Bij de Hema gebruiken ze (als ik het goed begrijp) sRGB.
Als je geen profiel in je foto stopt, wordt over het algemeen aangenomen dat het gebruikte profiel sRGB is.

In Photoshop Elements 8 wijzig je het profiel via: Image --> Convert Color Profile.
Opslaan van het profiel in de foto kun je aanvinken bij het opslaan: File --> Save As... --> Embed Color Profile.

Photoshop "Full Monty" zal vast vergelijkbare opties hebben.
Gebruikers-avatar
Jurjen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 09:53
WoonplaatsCOLON Haarlem

Bedankt voor je reactie Pieterr. Ik ga het bij de Hema proberen. Misschien dat ik m'n ZW-foto's toch iets lichter maak voordat ik ze opstuur.

Groeten,
Jurjen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar