Samen een fotoboek maken?

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ik heb zojuist al gezocht naar het "hoe en wat van het maken van een fotoboek" maar ik kan in geen van de antwoorden het antwoord op mijn vraag vinden:

Mijn broer en ik willen graag samen een fotoboek maken voor de verjaardag van mijn moeder. Hij in NL van zijn foto's, ik in SE van mijn foto's. Kan iemand ons een stuk software of website aanraden waar je makkelijk met meerdere mensen aan hetzelfde fotoboek kan werken?

We hebben alletwee een computer en snappen goed hoe ermee te werken; een beetje uitdaging kunnen we hebben. We hebben alleen geen zin om volledige installatie-folders met bijbehorende albums heen en weer te moeten gaan mailen...
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

kan het ook via/met http://www.wetransfer.info ???
Geen idee eigenlijk, ben niet zo'n computerfreak :oops: , maar op die manier moet je wel bij iemand anders in de computer kunnen komen.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Hmm.. bedankt voor je idee maar dit is niet wat we zoeken. Deze website lijkt geschikt voor het delen van bestanden (1-malig uploaden en max 20-keer downloaden). Wij willen het liefste niet alle bestanden delen maar afzonderlijk uploaden...
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
NELUZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2009 13:24
WoonplaatsCOLON Hippolytushoef
CONTACTCOLON

Samen aan 1 album werken lijkt me erg lastig.

http://www.kruidvat.nl/fotoservice/fotoboeken.html

Kruidvat maakt wel hele mooie boeken, en kan ik je aanraden.
Alleen raak je dan denk ik ik wel aan bestanden oversturen oid.
"When i get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
-Barney Stinson.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Je moet dan een albumdrukker hebben waarbij je het album online maakt en ook online tussentijds op kan slaan. Die zijn er volgens mij wel.
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

eric_nl schreefCOLONJe moet dan een albumdrukker hebben waarbij je het album online maakt en ook online tussentijds op kan slaan. Die zijn er volgens mij wel.
Precies mijn vraag: ze zijn er wel, maar welke is aan te raden?
NELUZ schreefCOLONSamen aan 1 album werken lijkt me erg lastig.
Ik heb er geen ervaring mee: waarom?
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hoi

Webprint slaat album online op. Dus moet je daar vanuit verschillende locaties aan kunnen werken (niet tegelijkertijd). Kwaliteit van de foto's is OK. Van het album weet ik niet, heb ik nog niet geprobeerd

Groeten
Peter
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Hier is een lijstje: http://www.onlinefotoservices.nl/albums.php

Ik heb er verder geen ervaring mee.
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Als je bijvoorbeeld in Indesign of een ander opmaakprogramma werkt kun je via dropbox of mydrive heel makkelijk werken. Dropbox synchroniseert bestanden automatisch met de andere computer. Voorwaarde: je moet niet exact tegelijkertijd werken, maar zodra de een op save heeft gerdukt, kan de ander er al mee verder.
martin68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2008 18:40
WoonplaatsCOLON hillegom
CONTACTCOLON

wij hebben goede ervaringen met webprint.
Hier maak je de boeken online.

Bij Webprint is het mogelijk als de èèn een gebruikersnaam en wachtwoord aan maakt en die door geeft aan de ander.
zodra de èèn klaar is kan de ander inloggen en doorgaan met het fotoboek en viceversa.

Gr Martin
eos 50D | 350D | 70-200 f2.8/L |sigma 24-60 f2.8 ex | 18-55 kitlens | 50mm 1.8 een monopod een driepoot en een tamrac rugzak
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ik kreeg net via MSN van een familielid de tip om www.blurb.com te proberen. Iemand daar ervaring mee?

Daar heb ik dus zojuist een account aangemaakt wat we gaan delen, voor zover ziet het er goed en professioneel uit. Het eerste nadeel dat ik tegen ben gekomen is dat ik niet zie hoe je meerdere foto's op 1 pagina kan krijgen. Maar ik zoek lekker verder ...

@eric_nl: bedankt, daar kom ik al een stuk verder mee dan ik was!
@Oculus: dat lost het probleem op van de bestanden delen: nog niet van het uitprinten van een fotoboek ...
@Martin: dat is inderdaad wat ik in mijn gedachten had. Waarom heb je goede ervaringen met webprint? Heb je anderen uitgeprobeerd, en waarom was de 1 beter / slechter dan de andere?
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
martin68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2008 18:40
WoonplaatsCOLON hillegom
CONTACTCOLON

de goede service en snel
bij webprint Hadden we een softkaft besteld bij het open maken van de kartonnen envelop bleek er een grote vouw in te zitten na 1 mailtje kregen we na 2 dagen een nieuwe thuis gestuurd

Kruidvat hebben we ook geprobeerd ook goed alleen moet je daar een bestand voor downloaden dus is er geen online bestand

meer hebben we niet geprobeerd (ook niet nodig als je tevreden bent)

Martin
eos 50D | 350D | 70-200 f2.8/L |sigma 24-60 f2.8 ex | 18-55 kitlens | 50mm 1.8 een monopod een driepoot en een tamrac rugzak
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Bij blurb kan je samen aan een album werken ja. Ik vind alleen die software bagger. Je moet apart een "layout" voor de pagina maken en pas daarna kan je in de otovensters die je geplaatst hebt een afbeelding plaatsen. Als je dus een foto ff een tikkie op wilt schuiven moet je eerst weer die pagina editor openen. Erg omslachtig allemaal. Zo kan je ook geen foto over twee pagina's uitsmeren. Ja, door moeilijk te doen.
Ik maak daar gewoon een pagina layout met één fotovenster over de hele pagina en "foto's" (de hele pagina dus) maak ik dan in PhotoShop.
Gebruikers-avatar
Elisabethfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 397
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2007 15:27
WoonplaatsCOLON Fryslan boppe.. Winsum (frl)
CONTACTCOLON

Er zijn toch ook programmas waarmee je kunt meekijken op de monitor van de andere persoon
is dat niet iets? dan heb je de software op je pc plus de foto's en kunnen jullie samen kijken
via skype gratis bellen om te overleggen waar welke foto komt en klaar toch?
[color=red][size=75]Lowepro Roller 3 anders is het niet te huffen.Canon 5D Mark II BG-E6 Canon 1d mark III
Canon EF 70-200 2.8 IS USM Canon EF-50mm 1.4Flitsers 580 I en II www.elisabethfotografie.nl voor al uw foto's [/size][/color]
HdV
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 21:47

Ik heb ooit samen met een ander via het web bij http://www.lulu.nl een fotoboek gemaakt. Met een gezamenlijk account gaat dat prima.

Ik vond het destijds een voordeel dat er vrijwel geen beperking van het aantal pagina's is en dat de prijs van het boek wordt bepaald door het aantal pagina's. Bovendien zijn de boeken altijd na te bestellen.
Groeten,
H.

EOS 500D | Canon EF-S 18-200 f/3,5-5,6 IS | Speedlite 430EX II
En ook PowerShot G9
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Sushi: de software is bagger, maar toch gebruik je Blurb? Waarom?

Elisabeth: het gaat er niet op dat we tegelijkertijd aan het album werken. Onze uitdaging is dat we alletwee op ons eigen tempo dingen willen (kunnen) toevoegen. MAW: we willen het boek op het internet maken, en niet lokaal op 1 van de PC's

HdV: Bedankt voor de tip. Heb er naar gekeken maar ze kunnen niet groter maken dan 9" x 7" Daarom valt die af..
Laatst gewijzigd door 1 op viking_in_shorts, in totaal 11 keer gewijzigd.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
FSevers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2010 09:48

Ik heb bij de Hema goede ervaring wat betreft software en kwaliteit, ik twijfel alleen of dit online wordt opgeslagen.
Mijn vrouw maakt altijd de boeken, ik de fotos...., dus dat moet ik even schuldig blijvben.
Frank
450D -met groothoek, standaardzoom, telelens, flitser en filters
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

viking_in_shorts schreefCOLONSushi: de software is bagger, maar toch gebruik je Blurb? Waarom?
1 - Omdat ik de pagina's net zo lief in PS maak. Goede software is een bijkomstigheid.
2 - Ze hadden daar het formaatje dat ik moest hebben. ;-P
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ok - ik was begonnen met blurb.com en na overleg met m'n broer zijn we overgestapt op albumservice.com, wat weer Snapfish blijkt te heten wat eigenlijk een Hewlett Packard-Company is. Voor de makkelijkheid zal ik nu "Snapfish" gebruiken.

Snapfish lijkt qua boekenprijs identiek, maar is qua verzendkosten een stuk goedkoper (=ca €25) omdat ze wel vanuit NL versturen.

Tot nu toe lijkt me de software van Snapfish en Blurb vrijwel hetzelfde werken, met de volgende verschillen.

- Bij Blurb kan je een dustcover designen. Leuk detail wat Snapfish niet heeft.
- Afmetingen bij snapfish / albumservice zijn minder aantrekkelijk: staand A4 of 30x30. Bij blurb.com heb je een groter aanbod (=zoals bijvoorbeeld liggend landscape in 3 verschillende maten)
- Blurb download de foto's automatisch in hoge qualiteit. Bij snapfish worden de foto's verkleind voordat ze ge-upload worden. Daar kom je pas achter als je _al_ je foto's geupload heb en er 1 in hele-pagina wil gebruiken. Dan pas komt er een foutmelding dat de foto in lage resolutie is: Je kan dan al je fotos verwijderen (1 voor 1, niet in batches) en opnieuw uploaden / layouten.
-Bij Snapfish is het heel moeilijk een prijs te vinden. Blijkt dat de prijzen uitgaan van een standaard fotoboek wat bestaat uit (maar!) 26 pagina's. De prijs waar wij het mee vergelijken was een 80-120 pagina's boek bij Blurb.

Het bleek heel makkelijk voor mijn broer om met hetzelfde account in te loggen en de resultaten te bekijken of veranderen, wat wij als potentieel probleem zagen.

We gaan nu door met Snapfish, maar tot nu toe zegt mijn gevoel me dat we iets meer tijd hadden moeten hebben en voor Blurb had moeten (kunnen) kiezen.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar