Strategieen Fotozaken

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik hou al enige tijd de prijs van de Canon 135 f/2 in de gaten. De laagste nieuwprijs bedroeg lange tijd rond de 940-980 euro volgens tweakers: http://tweakers.net/pricewatch/102374/c ... l-usm.html (scroll helemaal naar onder voor het grafiekje).

Vorige week trof ik echter een prijsdoorbraak op camera.nl (staat niet in de lijst van tweakers), voor 833E. Een flink lagere prijs dus. Wat schetst mijn verbazing? Opeens komt K-E deze week ook met een prijs van 833E. En dat, terwijl het objectief vanaf circa april 2009 bij bijna alle aanbieders wat betreft prijs ongewijzigd is.

Ik ben geen econoom maar vind het wel gek dat het nu opeens wel kan, een lagere prijs. Je zou haast gaan denken dat er prijsafspraken zijn, met hier een tweetal 'dissidenten'.

Iemand met soortgelijke ervaringen?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Iets met de Yen denk ik...
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Natuurlijk houden die shops elkaar in de gaten. Je kunt dat afspraken noemen, maar je kunt het evengoed anders noemen.
Bijvoorbeeld "zoveel mogelijk winst maken, tot de concurrentie lager gaat zitten". Als je naar de prijsverschillen tussen alle shops kijkt, zijn die niet zo heel groot ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Gumpje legt het simpel maar naar mijn mening heel goed uit.

Als er een nieuw model gelanceerd wordt zal deze duurder zijn omdat de winkels zoveel mogelijk winst op dit product willen halen. Op een gegeven moment denkt één aanbieder de rest toch te slim af te zijn door een lagere prijs te bieden. De concurrentie merkt dit en zal de prijs ook omlaag moeten doen om het product te kunnen verkopen (men gaat toch vaak naar de goedkoopste).

Afspraken maken over prijzen is verboden in Nederland (Kartelvorming) maar het kan ook zonder afspraken. Elke fotozaak weet dat ze er niks mee opschieten als ze in één keer een hele lage prijs vragen. Daarom zal de prijs een hele tijd op een bepaald niveau blijven. Kleine prijsverschillen zullen denk ik te maken hebben de Yen enzo.

PS: dit is maar een aanname van een economie student hea ;-)
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik ben mij bewust van de invloeden van valutakoersschommelingen. Het is goed te zien dat de (gemiddelde) prijzen nu weer iets lager liggen dan enkele weken.

Maar goed, wel frappant dat beide shops gewoon precies op 833 uitkomen. Ik heb het gevoel dat er veel naar elkaar gekeken wordt, de concurrentie zal wel groot zijn!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Volgens mij geldt dit enkel voor de 135 F2, de rest blijft vrijwel gelijk.
Ik heb 'm vorige maand aangeschaft met het idee dat de prijs al héél lang rond de €930,- lag en deze 'toch niet veel meer zou dalen'.
Ik heb er dan wel een maand plezier van gehad, maar had ook nog wel ff kunnen wachten voor die €100,-, maar goed, dit soort prijsdalingen kan je niet altíjd verwachten...

Ook zie ik vanak bij camera.nl dat ze €1,- onder de prijs van de concurrent gaan zitten, om zo een plekje hoger in de lijst te bemachtigen, slim :)
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Uhm, kijk ik zonet weer op Camera.nl, staat ie dus weer voor €959,- :D

't Zelfde geldt trouwens voor de 24L II, van de week nog €1278,-, vandaag weer €1393,-(De prijs van 2 weken terug)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar