Oypo

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Iemand ervaring met de afdrukken van oypo?
Ik weet dat ze bij profotonet laten afdrukken, maar gezien de kwaliteit van de foto's die ik erop heb gezet (weet dat die in een (te)lage resolutie geplaatst worden, vraag ik me wel af hoe de afdrukken dan zijn..
Ook twijfel ik of ik wel gebruik wil blijven maken van oypo, de foto's zijn zo slecht van kwaliteit dat ik me afvraag of mensen ze wel kopen..

Het automatisch verbeteren van foto's heb ik uitgezet na het zien van een foto die wel "verbeterd" was...echt bagger.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Als jij van mening bent dat de kwaliteit van de door hun geboden shop niet aan jouw eisen voldoet kan je zelf een shop bouwen en foto's/samples in een hogere resolutie&met minder compressie presenteren ;)
Zie http://kijk.us" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.oypo.nl/content.asp?path=i4kjoifj" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is ook direct de oplossing icm oypo als je gebruik wilt maken van een custom shop om je potentieleklanten over te halen tot verkoop.
Of de investering in tijd en geld voor een custom presentatie opwegen tegen de toevoegde waarde zal grotendeels afhankelijk zijn van de jouw eigen werkwijze en dus ook het type klanten wat je deze shop laat zien.

De standaard web presentatie/winkel zegt verder niets over de hoge resolutie bestanden die worden gebruikt tijdens de afdrukprocedure.
Bij de LR plugin was ik benieuwd naar de kwaliteit en het eventuele verlies daarvan, ik kreeg het volgende antwoord:
De Lightroomplugin uploadt de foto's in de originele resolutie (met een maximum van 7200 pixels aan de lange zijde), compressie 80%, en een medium verscherping. Dat geeft in de meeste gevallen het beste resultaat.
Je moet niet vergeten dat het presenteren van foto's op een website altijd een compromis is tussen resolutie, compressie en laadsnelheid.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thanks, ik zal die lightroom plugin eens installeren en kijken of het een verbetering is..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Nou.. ik heb gisteren een foto besteld die ik zelf heb gemaakt (50 x 75cm glans) en die zou zometeen binnen moeten komen! :D
Als die binnen is zal ik even zeggen of het wat is ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ben benieuwd!
Was die foto ook zo achteruit gegaan door het uploaden?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Jep ;)
Dat is bij iedereen zo. Ik werk bij "Sugarman" en die heeft ook zijn foto's voor in de winkel op oypo besteld. Maar die zijn er toch bizar mooi uitgekomen!
Toen de foto's ingelijst werden ging het wel een beetje golven, maar toen hebben we bij de blokker van die spray lijm gekocht en toen zat het als gegoten! :D

En hiero is de bezorger weer lekker laat..... ben benieuwd wanneer meneer komt ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
nic
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 22:47
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De foto's op het scherm zijn inderdaad klein (500 pixels) omdat veel fotografen klagen dat de foto's anders gejat worden (een screenshot kun je niet voorkomen....). Veel afnemers zijn al blij met een veel te kleine foto, en dat leidt weer tot minder verkoop. Het is dus altijd een afweging: als je 'm te mooi presenteert op het scherm dan wordt 'ie gejat en niet gekocht, en als je'm niet mooi genoeg presenteert dan wordt 'ie ook niet verkocht.
Intern slaan we (natuurlijk) het originele bestand op dat je hebt geupload, en die gebruiken we om naar de afdrukcentrale te sturen, dus de afdruk is altijd perfect.
Oypo
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

dank voor de uitleg Nic!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Dexter202

Ik heb ook redelijk wat foto's bij Oypo staan en heb ook al eens foto's voor mezelf daar laten afdrukken. Over de kwaliteit heb ik niks te klagen!

Dat met die kwaliteit op het scherm, is lastig... Zelf vind ik de resolutie eigenlijk te laag om de foto's tot hun recht te laten komen. Daarom heb ik m'n website nu opgedeeld met een webgallerij die ik zelf beheer, en een oypo module met de zelfde foto's op een andere pagina voor het bestellen. Beetje omslachtig, maar het laat de foto's gewoon meer tot hun recht komen.

Dat verhaal met dat jatten, dat klopt wel. Enerzijds merk ik dat mensen ze uit de gallerij op mijn site jatten middels een printscreen (met de kleine fototjes op Oypo was dit minder het geval), maar ook uit de Oypo module wordt gejat middels printscreens. Toevallig net weer een site gevonden met mijn foto's, die nooit iemand besteld heeft :evil:
Gebruikers-avatar
nic
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 22:47
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Nu de discussie toch speelt: ik ben eigenlijk benieuwd wat dan de ideale maat is voor de vertoning van foto's (in het algemeen, niet alleen op Oypo), waarbij enerzijds de verkoop wordt bevorderd (omdat 'ie van het scherm afspat) maar anderszijds het niet interessant is om de foto via printscreen te jatten (en 'm vervolgens op Hyves en Facebook terug te vinden). Los van het aanwezig zijn van een watermerk, desnoods dwars duidelijk groot over de foto, want dat houdt mensen niet tegen, blijkt in de praktijk.
Oypo
Dexter202

Dat is een goede vraag, waarschijnlijk zonder eenduidig antwoord. Zelf zet ik foto's op internet meestal in een resolutie van 800px breed. Daarmee komt de kwaliteit nog redelijk goed uit de verf, vind ik. Voor afdrukken is het niet genoeg.

Wat het jatten betreft, heb ik het gevoel dat de kwaliteit er niet zo toe doet voor veel mensen: laatst zag ik op iemands laptop als bureaublad achtergrond een foto van een gala. Totaal lelijk verpixeld en ogenschijnlijk vergroot, met watermerk pontificaal in het midden van de fotograaf. Voor de 'kenner' duidelijk te zien dat die van Oypo komt :wink: Toch lijkt dit sommige mensen niet te storen. Liever gratis en lelijk dan mooi en er voor betalen... :(

Ik vraag mij af hoeveel er meer gejat wordt, wanneer de kwaliteit beter wordt. Het zal heel moeilijk zijn om daar inzicht in te krijgen...
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Denk dat 700 a 800 pixels een mooie maat is, "jatten" van foto's of printscreens maken altijd zal blijven gebeuren ongeacht de maat van de foto...
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Judithh schreefCOLON Ook twijfel ik of ik wel gebruik wil blijven maken van oypo, de foto's zijn zo slecht van kwaliteit dat ik me afvraag of mensen ze wel kopen..
Of mensen je foto's kopen hangen van veel dingen af, wat mij betreft op volgorde:
1. kwaliteit van de foto en de waarde die de foto heeft voor iemand
2. weet jouw doelgroep je site te bereiken (gebruik woorden waarvan je verwacht dat men ze in google intypt, zorg er voor dat je url op de site van het betreffende evenement of deelnemende clubs komt te staan, etc)
3. de foto's moeten er liefst een dag na het evenement op staan, indien je dit niet red mededeling dat ze onderweg zijn.
4. bied meerdere enigzins verschillende foto's aan van dezelfde personen, dan kunnen ze kiezen of gewoon meerdere foto's bestellen.


Dat mensen een foto op wat voor kwaliteit dan ook op facebook zetten vind ik niet zo gek. Het hele idee van facebook is zo realtime mogelijk alles delen met anderen. Je kan proberen om er iets tegen te doen, of je kunt kijken hoe je er je voordeel mee kan doen.
Wat dat betreft zie ik liever dat mensen een foto in representatieve kwaliteit met een mooi herkenbaar watermerk zonder knalrode randen van een snippettool op facebook hebben staan. Misschien ben ik de enige maar goed...
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Enige dagen geleden mijn foto van 70 x 105cm binnen gekregen, prachtige kwaliteit, mooi dik fotopapier, top!
Ik had alleen een knikje in mijn foto, wel laten weten aan oypo en kreeg een mailtje dat de foto kosteloos opnieuw afgedrukt en verzonden zou worden..heb een mailtje terug gestuurd dat, dat niet nodig was (vond ik ook wat overdreven) maar heb de foto alsnog geleverd gekregen..super service kan niet anders zeggen!.... ik had die tweede foto echt niet nodig gevonden...
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Een mooie 1-aprilgrap van Oypo in de nieuwsbrief vanmorgen...
Het beoordelen van de juiste kleur- en lichtbalans op uw camera of computerscherm blijft voor veel fotografen lastige materie. Laura Vink gaf u in nieuwsbrief 31 al tips hoe u met histogrammen werkt. Maar nu hebben we een nieuwtje! Het innovatieteam van Oypo ontwikkelde een oplossing waarmee fotoafdrukken voortaan precies gelijk zijn aan uw beeldscherm. Het resultaat is revolutionair: Oypo introduceert 's werelds eerste volautomatische online grijskaartcorrectie bij de verkoop van foto's via internet!
En natuurlijk werkt het allemaal weer erg eenvoudig:
• Ga vanaf zondag naar http://www.oypo.nl/grijskaart" onclick="window.open(this.href);return false;
• Maak een foto van uw beeldscherm met daarop de digitale grijskaart
(tip: vergroot de grijskaart op volledig scherm met de F11 toets voor optimaal resultaat)
• Upload de foto met als bestandsnaam grijskaart.jpg naar uw account
• Klaar! Oypo doet de rest
Aan de hand van het geüploade grijskaartbestand wordt automatisch het merk en type van uw beeldscherm vastgesteld. Vervolgens wordt ook de kleurtemperatuur, helderheid, contrast ratio, afmetingen, resolutie en dot pitch geanalyseerd. Aan de hand hiervan wordt een dynamisch kleurenprofiel (d-ICC) gegenereerd. Bij verkoop van uw foto's sturen we het ICC-profiel samen met uw fotobestand naar het vaklab waardoor de machines automatisch gekalibreerd worden voor optimale fotoafdrukken.
In het begin trapte ik er nog bijna in ook... Ik las het mailtje vanmorgen rond half acht ofzo, dus nog niet zo met 1-april bezig eerlijk gezegd.. Maar toen ik zag dat er automatisch het merk en type beeldscherm werd bepaald gingen er ineens wat alarmbellen rinkelen :D
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik had hem inderdaad ook in de mailbox gehad.. :mrgreen:
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

*even misbruik makend van een bestaand oypo topic*
Iemand toevallig enig idee welke plugin je nodig heb voor de uploader?
Hij opent hem hier niet en hij vind ook niets, of werkt dat niet voor een mac?
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Dexter202

Plugin voor een uploader? Ik gebruik gewoon een ftp-client zoals FileZilla.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik heb het onder mijn mac ook weleens gedaan, dus dat zou volgens mij gewoon moeten werken. Je probeert het via de website te uploaden neem ik aan? Ik vermoed dat dat java gebaseerd zal zijn.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Afotos schreefCOLON2. weet jouw doelgroep je site te bereiken (gebruik woorden waarvan je verwacht dat men ze in google intypt, zorg er voor dat je url op de site van het betreffende evenement of deelnemende clubs komt te staan, etc)
Heb hierover vorige week een email naar Oypo gestuurd. Viel me namelijk op dat mijn afbeeldingen niet zichtbaar worden als ik zoek binnen Google afbeeldingen. Dat schijnt te kloppen, alleen zoeken binnen Google werkt maar zoeken binnen Google afbeeldingen niet --> jammer...gemiste kans lijkt mij.

Verder valt me op dat ik steeds minder aan een foto verdien als de prijs vd foto hoger wordt. Verkoop ik bv een foto voor 10 euro, krijg ik ca 6,50 euro. Verkoop ik een foto voor 70 euro, krijg ik nog maar 14 euro (bedragen kloppen niet precies...is als vb)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar