Misselijke actie van Canon

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 4

Na CameraNu komt nu ook Kamera Express met een cadeaubonnen-actie. Na eerst maandenlang de prijs van objectieven te hebben verhoogd en een kunstmatige schaarste te hebben gecreëerd, nu een actie (NEE niet een EERLIJKE CASHBACK zoals vroeger), maar een zeer geniepige.
Je krijgt nu een cadeaubon, maar geen algemene. Nee, uitsluitend te gebruiken voor een volgende aankoop bij DIE betreffende winkel en dan nog ALLEEN bij aankoop van een volgend CANON product.
Dacht je met de waardebon een leuke korting te krijgen op een Manfrotto-statief dat je toch nog eens wilde aanschaffen. Jammer, dat gaat niet lukken. Lees de kleine lettertjes.
De andere winkels zullen nu ook wel volgen.
Consumenten worden aangemoedigd tot meerdere aankopen die ze niet van plan waren. Zelfs met die korting liggen de prijzen nog ver boven het niveau van de andere wereldregio’s. In de Amerika’s liggen de prijzen een stuk lager en daar worden wel nette cashbacks gedaan.
Mijn advies: boycotten die handel om Canon duidelijk te maken dat je zo niet met klanten omgaat.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Die cashbacks vroeger, daar kon je tenminste nog wat mee inderdaad. Dit klinkt als een ouderwetse sigaar uit eigen doos. Ik snap die verschillen tussen de wereldregio's ook nooit zo goed. Alle wereldleiders maar ouwehoeren over vrij verkeer van goederen en global trade, maar ondertussen...
Heb nu het geluk dat ik in de VS woon en ik ga hier zeker nog wel e.e.a. aanschaffen voordat ik ooit terug kom naar NL/Europa. Qua prijzen is alles min of meer in cijfers gelijk aan Europa, alleen staat er hier een $-teken voor, dus dat scheelt nogal. Heb alleen nog geen cashback-acties gezien, maar dat moet ik maar eens in de gaten gaan houden dan.
wizard1970
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2009 11:18
WoonplaatsCOLON Opheusden

Ik sluit me erbij aan. Deze actie kost je uiteindelijk meer geld dan dat je bespaart. De cadeaubon is geldig tot 31 januari 2012. Dus in een korte periode moet je nog een Canon product aanschaffen.
Liever zie ik de oude cash back terug.
Canon 450D | 50mm f1.8 II | 18-55 IS | 70-300 IS USM | 70-200 2.8 IS USM | Sigma 18-125 OS HSM |Sigma 120-400 OS HSM | Delsey Gopix 80 cameratas | handstrap | statief
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLONMijn advies: boycotten die handel om Canon duidelijk te maken dat je zo niet met klanten omgaat.
Precies. Allemaal aan de Sony A77! :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Photokid, hoezoo scheeld dat Dollar teken nog al, ik neem toch aan dat jij betaald krijgt in Dollars en niet in Euro´s?

@Illuminatus: Waarom is een Cashback eerlijker? eerst hebben ze een bepaalde lens/camera in overschot waar ze van af willen en kun je enkel die lens kopen waar je geld voor terug krijgt, niet een eerlijke korting waar je je niet-uitgegeven geld direct kunt besteden aan een Manfrotto statief, nee, je moet eerst van alles invullen en opsturen voordat je na enige tijd je geld weer kunt uitgeven. Ook geef je Canon er de schuld van terwijl dit duidelijk een actie is vanuit de winkel zelf, ook wat vreemd.

En verder: wat is er oneerlijk aan? jij kiest er toch voor hier gebruik van te maken of niet, bij hun te kopen of niet?

Ik zie het slechte er niet van af, wel ben ik het met je eens dat het fijner is om direct een korting in handen te hebben die je naar eigen wens kunt uitgeven, maar dat is niet in de aanbieding...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik snap wel wat je bedoelt, liever geld in het handje zoals bij een cashback. Maar laten we eerlijk zijn iedere actie is een verkapte verkooptruc en een sigaar uit eigen doos. Het gratis kopje koffie bij de kapper betaal je gewoon :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 4

bobvanduin schreefCOLON@Illuminatus: Waarom is een Cashback eerlijker? Ook geef je Canon er de schuld van terwijl dit duidelijk een actie is vanuit de winkel zelf, ook wat vreemd. ... Ik zie het slechte er niet van af, wel ben ik het met je eens dat het fijner is om direct een korting in handen te hebben die je naar eigen wens kunt uitgeven, maar dat is niet in de aanbieding...
Een cashback is wel omslachtig, beter gewoon een al dan niet tijdelijke prijsverlaging. Je koopt één product voor een uiteindelijk lagere prijs. Je hoeft verder niets nieuws te kopen. De korting verdwijnt in je eigen zak.
Bij de actie van nu krijg je ook een korting, maar ALLEEN als je nog een CANON product koopt. Om je korting te krijgen word je gewongen om iets te kopen wat je misschien eigenlijk niet wilt. Natuurlijk HOEF je er geen gebruik van te maken, maar iedereen weet nu dat de gewone winkelprijs veel te hoog is.
Waarom de actie van Canon uitgaat. Kijk dan maar eens naar de actiepagina's van CameraNu en Kamera Express, die zijn identiek m.u.v. de kleurtjes. Let ook op de actievoorwaarden. Tenzij CameraNu en Kamera Express zijn samen gegaan, dan heb ik iets gemist, is dit toch duidelijk een actie vanuit Canon, maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

@Bob: Sterker nog, ik krijg momenteel helemaal niet betaald. :-) Ik heb echter nog wel wat spaarcentjes in Euro's. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat ik straks in dollars betaald ga krijgen (en dat het dan dus niet echt opschiet :-)), al ben ik momenteel ook bezig met een offerte voor een NL klant. Die betaalt me natuurlijk wel in euro's uit.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik heb vorige week een 5d mk II gekocht bij Kamera Express en vroeg of het niet gelijk verrekend kon worden (75 euro) dit mocht niet op dezelfde bon omdat Canon niet wil dat de spullen lager worden verkocht. Dit is van de Camera boeren een aktie om toch schapen over de dam te leiden. Ik heb die bon gelijk gewisseld (eigenlijk geen cadeabon gezien) en op een tweede bon de overige artikelen afgerekend waarbij de korting gelijk werd afgetrokken. Ik vroeg nog of ik even naar buiten moest lopen en weer terug maar de verkoper was erg makkelijk en ik schat in dat je best andere merken kan kopen. Ik praat in dit geval over de Kamera-Express actie welke eerder was dan de Cameranu actie.
Boycotten of niet, als ik wat nodig heb dan ga ik het toch kopen, mijn klanten en ikzelf heb er niet zo;n boodschap aan en ik verwacht ook niet dat Canon zich hier iets van aantrekt. We klagen ook altijd over te hoge accijns op benzine en tabak en rijden er geen meter minder om. Terwijl we dan toch een stuk sterker staan omdat bijna iedereen tankt aan de pomp.
Maar het is duidelijk dat er vooral door Canon vreemde spelletjes gespeeld worden, want zelfs Nikon is in diverse artikelen goedkoper tenopzichte van Canon terwijl hier voorheen een redelijk verschil tengunste van Canon was.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Natuurlijk HOEF je er geen gebruik van te maken, maar iedereen weet nu dat de gewone winkelprijs veel te hoog is.
Natuurlijk weet je dat het te duur is, maar ik heb geen korting actie nodig om dat te weten te komen. Een bedrijf verdiend aan het verkopen van producten, dat hoef ik jou niet uit te leggen. Als ik een duur product koop ga ik op onderzoek uit en koop het bij een bedrijf dat goedkoop is, maar wel een goede reputatie heeft. Als ik op die manier er achter kom dat ik een goede prijs betaal, dan maakt het mij geen fluit uit hoeveel de ander er mee verdiend. Als jij je foto's verkoopt dan ga jij toch ook niet je winst lopen verklaren naar je klant? Nee, jij rekent je kostprijs, doet daar een x-% winst bovenop en klaar. Jou klant kan daar mee akkoord gaan of niet....vraagt hij om korting dan kijk jij of het een klant is die later bij je terug komt, en geeft hem die korting....later verdien je die wel weer terug. Net als kamera-express.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Star1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 00:45
WoonplaatsCOLON Omg. Gouda

Illuminatus schreefCOLONNa CameraNu komt nu ook Kamera Express met een cadeaubonnen-actie. Na eerst maandenlang de prijs van objectieven te hebben verhoogd en een kunstmatige schaarste te hebben gecreëerd, nu een actie (NEE niet een EERLIJKE CASHBACK zoals vroeger), maar een zeer geniepige.
J.
Oorzaken verhoging prijzen zijn reeds meerdere malen in div. draadjes aan de orde geweest.
- Productieverlies door tsunami
- Eurokoersschommelingen
Er is echter er nog een goede reden voor het vasthouden van de prijzen. De afgelopen jaren was het heel normaal dat na een stevige introductieprijs al snel prijserosie volgde en dat tempo nam steeds meer toe, zie de 7d (ca. 1690-->1100)en de 70-200 2.8 II. (ca.2100-->1698)
Dit had drie gevolgen, enerzijds een afwachtende houding van de potentiële klanten, anderzijds kwamen door die prijserosie de kleinere detaillisten, met lagere omloopsnelheid steeds meer met een kater(lees verlies) bij hun inkoop te zitten.En als laatste droogde uiteindelijk ook de marge voor de megasellers op.
En zetten verschillende aanbieders in op (bijna)alternatieve merken (Sony, Olympus), waar die prijsval in mindere mate voor geldt, bij het adviseren van hun klanten. Uiteindelijk een ontwikkeling die voor Canon/Nikon ook niet gunstig is.
Het lijkt er nu op dat er in de huidige prijsstelling sprake is van een zekere verticale prijsbinding.....
eos7d|15-85 3.5-5.6 IS|100mm 2.8 L IS Macro| 70-200 F2.8 L IS II |EXT 2.0x II |25 ef II tussenring |430 EXII |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar